Gå til innhold

Nesten slåsskamp over PS5, hver eneste dag, merker det begynner og bli vannvittig tung

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nekter ikke ungdom med egen jobb å kjøpe det de ønsker,  begge har og kjøpt egen bil, 

Og når både mann og ungdommen gamer  spiller sammen og samarbeider i spill, må de ha egene konsoller eller så får de ikke spilt sammen, og sammen med andre. Vet ene spille de samarbeider med så er de 15 stk som kjenner hverandre via jobb og annen fritidsaktiviteter som spiller da sammen

Anonymkode: 9e3af...a7e

TS sine barn er 10, 12 og 14, så det er ikke relevant. 

Anonymkode: 77cae...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De største omtrent slåss over PS5, De fikk de på jul på deling da vi ikke hadde råd til 3, de er 14,12 og snart 10 ,men jeg angrer så mye, de bare krangler i et sett, de får ha den i 2 timer hver dag,men spesielt han Eldste som ikke går på idrett er ekstrem vanskelig , vi har også tatt vekk PS5, 4 ganger allerede siden jul og da har den vert borte i 2 uker,men dessverre hjalp det svært lite.

Så vi vet ikke om vi skal rett og slett selge den, og la hver gutt sparer til sin egen, eller ta en sikkelig prat med alle en og en og så hvordan vi skal ha det, mens småsøskene på 6 og 4 er kjempe flinke og spiller ofte sammen på Nintendo Switch, det er ikke aktuelt for de 2 eldste ,han på 10 hadde vel kanskje synes det var greit, men hjelper ikke når de andre er så imot det.

noen tips?

Anonymkode: c0136...616

Jeg har 4 gutter og dette mener jeg er oppskrift konflikter så dette har jeg unngått🙈

De har ikke forutsetninger til å klare å håndtere alt som medfølger av følelser. Ikke bare er det dopamin skapende men det er også viktig i forhold til sosialt samspill (dessverre har samfunnet blitt mer online, spesielt høst/vinter)

Men det vil ikke si at alle gutta skal ha en PS5 hver. Våre barn får ikke ting hver måned og de driver ikke med aktiviteter som krever dyrt utstyr så de får litt ekstra dyre ting til jul/bursdag.

Men vi ser an behovet… En på 14år har større behov for PS5 så han fikk en egen som er på hans rom. Han spiller med kompiser etter trening hver dag. Han som er litt yngre har en gaming PC og en Xbox han kjøpte brukt på Finn.
Tredje yngst har en PS4 arvet etter storebror og en switch og yngstemann en switch.

Det har aldri vært noen sure miner og jeg har sagt at når de starter på ungdomsskolen kan de ønske seg egen. De kan også spare penger og selge andre ting de har om de ønsker før. 

Hadde de tre eldste delt så hadde det vært slosskamp her hver dag. Helt umulig å forholde seg til dag og tider når livet ellers er uforutsigbart med kamper, venner som vil spille, lekser etc

Anonymkode: 3ccd0...e5f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største omtrent slåss over PS5, De fikk de på jul på deling da vi ikke hadde råd til 3, de er 14,12 og snart 10 ,men jeg angrer så mye, de bare krangler i et sett, de får ha den i 2 timer hver dag,men spesielt han Eldste som ikke går på idrett er ekstrem vanskelig , vi har også tatt vekk PS5, 4 ganger allerede siden jul og da har den vert borte i 2 uker,men dessverre hjalp det svært lite.

Så vi vet ikke om vi skal rett og slett selge den, og la hver gutt sparer til sin egen, eller ta en sikkelig prat med alle en og en og så hvordan vi skal ha det, mens småsøskene på 6 og 4 er kjempe flinke og spiller ofte sammen på Nintendo Switch, det er ikke aktuelt for de 2 eldste ,han på 10 hadde vel kanskje synes det var greit, men hjelper ikke når de andre er så imot det.

noen tips?

Anonymkode: c0136...616

Ta en Gjert å kast den ut vinduet.

Neida, fra spøk til alvor. Er det 2 timer hver eller 2 timer sammen, hvor de spiller alle tre? Som du nevner kan alternativet være at de sparer til hver sin, men det forutsetter at alle har hver sin tv kanskje? Uansett, hvis de har den 2 timer hver - hver dag, kan det jo settes opp lister som viser når tid det er hvem sin tur.

Anonymkode: 22ea0...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

TS sine barn er 10, 12 og 14, så det er ikke relevant. 

Var noen som reagerte på antall konsoller som hadde blitt her i huset.

De fikk på deling da de var 9 og 10 år, så sparte eldste opp og kjøpte som 12 åring brukt ps4, dermed hadde vi 2, så de hadde en hver. Og så etterhvert kjøpte de ps5 selv ved å spare. Så er det jeg videre svarte på

Anonymkode: 9e3af...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ungene våre har fått utstyr etter tur, ikke sammen da dette aldri ville fungert. Ps5 har ingen av mine fått enda, da ps4 virker godt en stund til. Dyrt utstyr har de enten måtte spare litt til selv, eller vi slår sammen med andre. Jeg mener at en 10 åring ikke har det samme behovet som en 14 åring. Alt til sin tid. 

Anonymkode: b8f94...c7b

Ja gud forby at kidsa idag lærer seg å dele på ting.

Anonymkode: a4f93...519

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja gud forby at kidsa idag lærer seg å dele på ting.

Anonymkode: a4f93...519

De deler mye annet. Å dele på en spillmaskin vil ikke fungere i praksis. Det sosiale foregår på nett og de har forskjellige behov ut i fra alder. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske døfødt å gi en på deling til tre barn som alle er i "spillalder" Det er oppskrift på konflikter. Du får kjøre en rullering på en uke hver. 

Vi klarer det, men har satt opp foreldrekontroll på spilletid og tidspunkt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 timer siden):

Er det ikke mulig å spille multiplayer eller det går vel med max to stk det kanskje...

Det er max 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (8 timer siden):

Det er akkurat de samme spillene🙄

Ikke alle men ja mange samme spill og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ojsann, her har dere litt å gripe fatt i. Her har dere faktisk et skikkelig problem med sinnekontrollen hans. Er han sint i andre sammenhenger også? Vurder utredning hvis han er det. 
Når han har spart opp til ny kontroller: Prøv reglene jeg foreslo. Jeg tror at 12-åringen deres spiller for mye. Når det blir for mye spilling, er det kun én ting hjernen innstiller seg på, og det er spilling. Å si at lillebror skal spille nå så du må slutte, er nesten som å prøve å ta fra en misbruker heroin. Ja, jeg vet jeg overdriver, men det er en viss sannhet i det. Hvis de får kun to timer hver tredje dag hver, du ned spilletiden kraftig for alle sammen. Og noen av dagene er spilling helt utilgjengelig, og da må hjernen fokusere på noe annet. Jeg tror han trenger en skikkelig spille-detox.

I tillegg har jeg også sett at den eldste hos oss synes å tro at han har større «rett» på spilling fordi han er eldre. Det må man gripe fatt i også. 

Det 12 åringen har gjort er vel det en kaller rage quitting og det har mange gjort uten å ha et sinneproblem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Det 12 åringen har gjort er vel det en kaller rage quitting og det har mange gjort uten å ha et sinneproblem 

Å rage quitte er å avslutte spillet plutselig (logge av et online spill man spiller med andre) fordi man blir sur over noe i spillet.

Å kaste tingene sine i gulvet så de blir ødelagt når man er sint er faktisk problematisk og noe man bør ta tak i så det ikke eskalerer.

TS, kanskje han på 14 også burde gå på en idrett eller aktivitet.

Anonymkode: fa650...6a2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å rage quitte er å avslutte spillet plutselig (logge av et online spill man spiller med andre) fordi man blir sur over noe i spillet.

Å kaste tingene sine i gulvet så de blir ødelagt når man er sint er faktisk problematisk og noe man bør ta tak i så det ikke eskalerer.

TS, kanskje han på 14 også burde gå på en idrett eller aktivitet.

Anonymkode: fa650...6a2

Det inkluderer og å hive fra seg kontrolleren, nå skal det sies at ps5 kontrollerne er svakere enn forgjengerne 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men da kan de jo spille sammen

Virker på TS at de hadde kjøpet ut og kun hadde en kontroller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ganske døfødt å gi en på deling til tre barn som alle er i "spillalder" Det er oppskrift på konflikter. Du får kjøre en rullering på en uke hver. 

Vi var fire jevnaldrende barn, og vi klarte helt fint å dele. Selv den spillegale av oss forsto konseptet med å dele.

Ts, barna må få muligheten til å finne løsninger som fungerer helt selv. Da får de mulighet til å samarbeide mot et felles mål. Gi de penn og papir og en beskjed om å skrive ned 3 forskjellige løsninger for hvordan de skal kunne dele på ps5'en. De får 2 timer på seg, og da skal de ha bestemt seg for hvilket av de tre dele-systemet de ønsker å prøve ut. De skal også kunne forklare hvordan dele-systemet fungerer og argumentere for hvorfor dette er en god ide.

Her må de altså jobbe sammen mot et felles mål, de må faktisk tenke over konseptet med å dele, og de må bruke ord for å argumentere for hvorfor dette systemet vil fungere.

Det bør gjøres klart at om de ikke klarer å holde seg til systemet og du hører krangling, så forsvinner ps5'en.

En annen løsning er at de kun får spille spill hvor flere kan spille sammen.

Anonymkode: 3e610...fef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny kontroller (som barnet som ødela kontrolleren betaler) og selg playstationen. Del summen på tre som de får. Nå kan de jobbe og spare til en egen spilldings.

Anonymkode: 09541...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men TS, hva er det du driver med, det er jo du selv som lager problemet? Du lager en kunstig begrensing som skaper konflikt, også klager du på at det blir konflikt?

Jeg antar at alle dine tre barn er gutter og at de alle spiller Fortnite eller liknende på ps5. De alle vil spille MED sine egne venner online! Og det går an bare ha 1 spiller på ps5 om gangen. Det er ikke akkurat Nintendo Switch og du har ikke femåringer som kan spille Mario Kart sammen. Du skaper konflikt med å gi dem 2 timer på deling. En runde i Fortnite tar ca 25 minutter, dine tre gutter får knapt en runde hver med dine begrensninger - dette vil gå utover dem sosialt hvis alle venner spiller men dine får ikke lov, og det mener jeg. De får også lavere sosial status hvis de er mye dårligere enn andre i spill - og de kommer til å være mye dårligere hvis de aldri får spille. 

Har du kjøpt dem PS5, vær nå en voksne og fordel spilletid rettferdig og mellom alle, slikt at de får spille hver for seg og ikke alle tre sammen, det går ikke med Playstation. De eldste burde få mer spilletid enn den minste. Du kan løse det med at de spiller etter skolen når minste er på SFO/leksehjelp eller noe. Lag en timetabell som funker og hold dere til den. 

Anonymkode: 45d75...bfe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Virker på TS at de hadde kjøpet ut og kun hadde en kontroller

Da bør de i hvertfall starte med å kjøpe flere konsoller. Tror også de hadde blant annet Switch? Det er mange spill mange kan spille sammen på tvers av konsollene også 

Anonymkode: b94e6...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fjernet den tvert. Det hadde vært helt uaktuelt. Selg den og del summen i tre. 

Anonymkode: fbff1...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klare regler med fordeling av spilletid, fordel dagene (ev. tidspunkt), og gi ev. mer tid til eldstemann (men fortsatt klare regler). Om det fortsetter med konsollkrangling, forsvinner den en måned eller to. 

Hadde vært fullstendig uaktuelt å kjøpe flere konsoller fordi de ikke klarer å bli enige. Da lærer barna ingenting annet enn at de hjelper å krangle for å få viljen sin, og at man kan bare betale/kjøpe seg ut av problemer/konflikter. I tillegg koster det masse, og antakelig gjør det også at de spiller mer.  

Nei, her får de dele.

Anonymkode: e2667...caa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...