Gå til innhold

Hvorfor er så mange så fiksert med sparingen at de vil spare mest mulig, i stedet for å nyte livet nå og da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er lykke det samme som å bruke mest mulig penger? Eller er lykke for noen å se at man har vert flink til å spare? Vi er forskjellige, hva er vitsen med å "krangle" om dette? 

Anonymkode: 4c791...e51

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi jeg har en jobb. Så jeg sparer til jeg blir pensjonist og kan gjøre hva jeg ønsker da. 

Anonymkode: fdab6...c43

Ikke alle er så heldige å blir pensjonister

Anonymkode: 3744a...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er lykke det samme som å bruke mest mulig penger? Eller er lykke for noen å se at man har vert flink til å spare? Vi er forskjellige, hva er vitsen med å "krangle" om dette? 

Anonymkode: 4c791...e51

Det er helt sant, er mange som er "Onkel Skrue" og er lykkelige av å sjekke kontoen mer enn de blir av å bruke penger.

Anonymkode: 3744a...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 21.00):

Selv synes jeg det er viktig med sparing og sparer hver måned 10% av min lønn. Men orker ikke å spare mer enn det og for eks.sette mine skattepenger på sparekonto.  Jeg vil heler bruke pengene mens jeg er fortsatt ung og frisk, fordi kanskje jeg blir død innen 10 år. Man vet aldri. 

Anonymkode: 2c3eb...f8c

Litt usikker på om du mener de som sparer langsiktig med ukjent formål, eller de som sparer til konkrete ting.

Vi sparer 1000kr i måneden til «langtidssparing». 

Eller så sparer vi 4000kr i måneden til vi må bytte ut bilen og 4000kr i måneden til verandra og carport.

En av grunnene til at vi sparer såpass mye er at vi har lave lønninger (tilsammen i underkant av 1 mill) Så det er ikke «bare å låne».

Det gir mer mening for meg å spare penger til bil, og kjøpe «kontant» - enn å ta opp dyre lån.

Anonymkode: 0f7ca...53d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (16 timer siden):

Forresten, til alle som er interessert i emnet, så anbefaler jeg boken «Die with Zero» som handler om akkurat dette. 

Jeg fikk meg en øyeåpner av å lese boken, så nå sparer jeg mye mindre per måned enn før. Jeg setter heller av penger til forbruk.

Å sitte å akkumulere penger vil uansett bare føre til formueskatt samt en fet arv til en fjern slektning eller en veldedig organisasjon. Lite glede til meg, mer til andre.

Har du ingen nevøer eller nieser?

Anonymkode: dcbf7...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (19 timer siden):

Ikke meg du siterer, men det finnes masse spare-profiler på Instagram (og sikkert TIkTok), f.eks pengesnakk. 

Men det er jo utrolig mange flere "sløse-profiler" hvor folk legger ut om alt det unødvendige tullet de bruker pengene på...

Anonymkode: fcf2f...8f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enig med deg. Viktig å leve mens man kan. Jeg ble syk og ufør da jeg var 40. Nå klarer jeg ikke å reise eller noen ting av sånt som koster mye penger, så det er surt. Er snart 60 nå, har nedbetalt hus og 1,5 mill på konto. Bryr meg null om sparing, og bruker penger på matvarer av god kvalitet, kjøper masse bøker, kjøper blomster og bruker penger på drivhus og hage. Prøver å muntre opp dagene med hudpleie, sminke, fine stearinlys og slike små gleder. Aner ikke hvor lenge/kort jeg kommer til å leve, så har ikke tenkt å spinke og spare. Har jo råd til reparasjon av bil og hus om det trengs. Voksent barn med eget hus og god økonomi, men jeg er raus med gaver 🙂

Anonymkode: 73df8...4f5

Fine stearinlys? FINE STEARINLYS?!

Anonymkode: 6b33a...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke helt det samme, for det er slett ikke sikkert du får de to marshmallowsene senere.

- De kan krympe slik at du bare får minimarahmallows (inflasjonen spiser sparingen)

- Noen andre kan spise dem opp (uforutsette ting skjer, endringer i arbeidsliv, privatliv, lovverk, samfunnshendelser)

- De blir harde fordi de ligger for lenge (selv om du drar til New York som pensjonist, vil du aldri få den samme opplevelsen som om du dro dit som 27-åring)

- Du dør før du rekker å spise dem 

Anonymkode: fbf0a...f13

Det er klart at man ikke nødvendigvis får de to marshmallowsene senere. Du kan jo også bli påkjørt av en buss - hindrer det deg i å besøke en god venninne? 

Men dette tar ikke bort poenget mitt at de som klarer å utsette belønningene klarer seg bedre i livet på lang sikt! Dog vanskelig å være en del av den statistikken om du går utifra at du ikke FÅR belønningen ja… pessimistisk tankegangen er vel mer helsefarlig enn å tenke langsiktig tenker jeg. Kanskje det blir en slags selvoppfyllende profeti - med marshmallows? 

Anonymkode: a1c50...c3e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du ingen nevøer eller nieser?

Anonymkode: dcbf7...9e7

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trenger ikke et veldig høyt forbruk for å nyte livet. 

Det er også lettere å nyte livet når man slipper å ha økonomiske bekymringer. For min del ville det vært stressende å ikke vite at jeg har noe å falle tilbake på om jeg ble langvarig arbeidsufør.

Til slutt er aksjer for meg en hobby jeg har glede av å følge med på.

Anonymkode: d8933...033

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For oss som mener at selve livet "er reising" - nesten, så synes jeg det høres trist ut. Men jeg kjenner etter hvert så mange "sparere" at jeg forstår at det er en egen glede ved å se kontoen vokse. Etter at jeg selv har kommet litt ovenpå i voksen alder forstår jeg til en viss grad fenomenet. Jeg har f.eks. slektninger som er veldig forsikt med pengene etter at de har gått over på trygd, men om de har "råd" til ting defineres ut av løpende inntekter - at de har et par millioner i banken regnes liksom ikke "med". Det sitter altså veldig langt inne å bruke av sparepengene til forbruk. Så kan man jo lure på når de skal brukes.. 

Anonymkode: 64dea...4c4

Jeg liker heller ikke reising. Det er for meg en gåte hvorfor folk betaler i dyre dommer for å flytte seg rundt i verden. Stress, fulle fly, hoteller, styr, og etterpå nada.

Anonymkode: bf691...91e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker heller ikke reising. Det er for meg en gåte hvorfor folk betaler i dyre dommer for å flytte seg rundt i verden. Stress, fulle fly, hoteller, styr, og etterpå nada.

Eller - Og etterpå, minner, historier og kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av disse sparer'ne, og det påvirker, gjennomsyrer hele livet mitt. For eksempel velger jeg å gå, sykle og vandre for å holde meg i form så jeg skal slippe å bruke penger på medisiner, nå eller i framtida. Jeg bruker ikke penger på alkohol eller sigaretter, og når jeg reiser reiser jeg billigst mulig. Det vil si, jeg kan overnatte på ungdomsherberg for 550 kr natta i Europa for å kunne oppleve en vakker by. 

Å ha et bevisst forhold til penger gir meg en utrolig frihet til å ta seks måneder fri fra jobben når jeg ønsker det. Jeg vil si det så sterkt at å spare penger gir meg det livet jeg ønsker å leve. Så lenge jeg lever det. 

Anonymkode: 90d10...199

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Chupacabra skrev (26 minutter siden):

Eller - Og etterpå, minner, historier og kunnskap.

Kunnskap kan man tilegne seg fra hjemmet. Minner og historier fra stressfylte turer er ikke noe jeg betaler en krone for.

Ingen poeng i å kverne videre på dette, vi har ulikt syn på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...