Gå til innhold

Hvorfor er så mange så fiksert med sparingen at de vil spare mest mulig, i stedet for å nyte livet nå og da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å spare 10%, er ikke det en del da? Jeg har samme filosofi som deg med å leve her og nå (det heter ikke nå og da), og jeg sparer NULL. 

Anonymkode: 8ab13...00b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snok1 skrev (2 timer siden):

Og?

Det er de som er opptatt av å vise frem hvor mye de sparer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvilken livssituasjon man er i. Jeg er irritert på mine foreldre som nå begge har rundet 80 som skal spare og spare. De sitter i nedbetalt nybygget leilighet, hva i all verden sparer de sånn til!? 

Anonymkode: 58d5d...d3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, til alle som er interessert i emnet, så anbefaler jeg boken «Die with Zero» som handler om akkurat dette. 

Jeg fikk meg en øyeåpner av å lese boken, så nå sparer jeg mye mindre per måned enn før. Jeg setter heller av penger til forbruk.

Å sitte å akkumulere penger vil uansett bare føre til formueskatt samt en fet arv til en fjern slektning eller en veldedig organisasjon. Lite glede til meg, mer til andre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo på livssituasjonen hva man kan og bør gjøre. Vi har prioritert sparing og nedbetaling av bolig veldig høyt, og gjort billigere ferie, interiør og vaner i mange år. Nå har vi bikket det at vi har mer i formue enn gjeld, og har tre tenåringer som er dyre i drift, så nå er det noen år med litt lavere sparetrykk til de flytter ut. Vi må rett og slett bruke penger på klær, elektronikk, et høyt matbudsjett og aktiviteter/reiser for dem.  Og vi kan unne oss hotellovernattinger og konserter i utlandet.  

Vi sparer en del nå også, men mindre enn da de gikk på barneskolen. Men vi kommer til å ha lavere levekostnader og høyere spareevne om 2-5 år 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (17 minutter siden):

Det er de som er opptatt av å vise frem hvor mye de sparer? 

Jeg forstår det.

Men de som sparer og ikke skryter av det vet jo ingen andre enn skatteetaten noe om. Det er derfor ingen som kategorisk kan si at folk som sparer skryter mye.

Det er en logisk brist her som ikke har noe med insta- og tiktok-kontoer å gjøre.

Greit nok at man synes at mange som sparer lager mye støy, men man kan ikke si at ALLE som sparer gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Personlig sparer jeg hardt fordi jeg driver egen business og vet ikke hvor lenge jeg klarer det. Så mye av det som kommer inn nå, settes i fond etc. 

Så jeg sparer av frykt for fremtida, om jeg skal sette det på spissen. 

Før denne frykten kom, sparte jeg noe og levde heller veldig godt i hverdagen med turer, god mat, reiser etc.

Anonymkode: 63038...5bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spare penger er det eneste jeg har kontroll over i livet.

Liker ikke reising uansett. Eller overdreven luksus.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For oss som liker å leve livet på en gjennomsnlittlig inntekt, er dette maset om sparing litt plagsomt, ja. Tror denne voldsomme ekspoeringen av forbrukerøkonoer i mediene de siste 20 årne ha litt av "skylden". I tillegg kommer det historier om hvor lurt det er å spare i fond - da kan man liksom pensjonere seg tidligere, som om det er et mål. Tror dog de fleste klarer å balansere forbruk/sparing på en fornuftig måte.

De disse rådene og økonomene ikke tar så mye hensyn til, er at folks liv jo er eksremt forskjelige. Ta f.eks. sparing til pensjon. Her er folks forutsetinger eksremt forskjellige. En ting et man rett og slet kan dø før man blir pensjonist, eller dø rett etterpå - da har man ikke mye nytte av sparingen. Selv om sparingen i seg selv - mens den skjer, også selvsagt gir en viss tilfredstillelse. Det jeg tror er at de som sparer mye faktisk har like mye glede av de som om å bruke det på f.eks. en feriereise eller en kjempedyr middag.

Et annet element er jo at situasjonen kan endre seg i feil retning, f.eks. sklismisse for de som er par. Det kanksje mest avgjørende elementet er om man har arv i sikte. Arv kan aldri garanteres at man får, men om man har noenlunde oversikt, har man i i alle fall et anslag på sannsynligheten for at man innen pensjonsalder arver et større eller mindre beløp. For en god del kan dette være snakk om så mange millioner at sparing er helt unødvendig.

Anonymkode: 64dea...4c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (3 minutter siden):

Å spare penger er det eneste jeg har kontroll over i livet.

Liker ikke reising uansett. Eller overdreven luksus.

For oss som mener at selve livet "er reising" - nesten, så synes jeg det høres trist ut. Men jeg kjenner etter hvert så mange "sparere" at jeg forstår at det er en egen glede ved å se kontoen vokse. Etter at jeg selv har kommet litt ovenpå i voksen alder forstår jeg til en viss grad fenomenet. Jeg har f.eks. slektninger som er veldig forsikt med pengene etter at de har gått over på trygd, men om de har "råd" til ting defineres ut av løpende inntekter - at de har et par millioner i banken regnes liksom ikke "med". Det sitter altså veldig langt inne å bruke av sparepengene til forbruk. Så kan man jo lure på når de skal brukes.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil du ha én marshmallow nå, eller to senere? 

… dette er det - i praksis 😂

Anonymkode: a1c50...c3e

Ikke helt det samme, for det er slett ikke sikkert du får de to marshmallowsene senere.

- De kan krympe slik at du bare får minimarahmallows (inflasjonen spiser sparingen)

- Noen andre kan spise dem opp (uforutsette ting skjer, endringer i arbeidsliv, privatliv, lovverk, samfunnshendelser)

- De blir harde fordi de ligger for lenge (selv om du drar til New York som pensjonist, vil du aldri få den samme opplevelsen som om du dro dit som 27-åring)

- Du dør før du rekker å spise dem 

Anonymkode: fbf0a...f13

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For oss som mener at selve livet "er reising" - nesten, så synes jeg det høres trist ut. Men jeg kjenner etter hvert så mange "sparere" at jeg forstår at det er en egen glede ved å se kontoen vokse. Etter at jeg selv har kommet litt ovenpå i voksen alder forstår jeg til en viss grad fenomenet. Jeg har f.eks. slektninger som er veldig forsikt med pengene etter at de har gått over på trygd, men om de har "råd" til ting defineres ut av løpende inntekter - at de har et par millioner i banken regnes liksom ikke "med". Det sitter altså veldig langt inne å bruke av sparepengene til forbruk. Så kan man jo lure på når de skal brukes.. 

Jeg forbinder reising med stress, og jeg har uansett ingen å reise med. Av den grunn har jeg aldri flydd. Har kun vært utenfor Skandinavia ved et tilfelle, busstur på videregående. Er redd for å få migreneanfall på tur, som ofte utløses av nettopp stress.

Nå har jeg i en alder av 39 enda ikke kjøpt bolig så sparepengene brukes nok til det en gang. Hvis jeg får somlet meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del er det fordi jeg vil ha det behagelig når jeg blir pensjonist ( Kunne gjøre mer enn bare å sitte hjemme i en kald leilighet fordi pensjonen så vidt rekker til varme i huset, vann og knekkebrød.) Har også et mål om å en dag eie en enebolig, og siden jeg er alene blir ikke det så lett.

Anonymkode: 8ce55...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ingen motsetning? Jeg både sparer og bruker. Det er nok ganske få som lever så nøkternt som i enkelte sparepodcaster osv., de fleste gjør nok som deg.

Anonymkode: f7cb5...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer masse, og nyter livet masse! For meg er ikke nyte livet = kjøpe klær og nips i hytt og pine. Nyter livet når jeg gjør ting sammen med barna, spiller spill med mannen, drikker en kopp te og leser en bok, er sammen med venninner, etc.

Vi gjør fortsatt det vi har lyst på, ferier og kafébesøk feks. Men prioriterer bort det som ikke er viktig i livet. Går ikke innom butikker bare fordi liksom.

Anonymkode: b8328...35d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg har en jobb. Så jeg sparer til jeg blir pensjonist og kan gjøre hva jeg ønsker da. 

Anonymkode: fdab6...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg sparer ca. 100 000,- i året. Jeg føler jeg må det siden jeg eier et stort hus som snart må renoveres. Å bytte vinduer, dører, kledning og tak koster ekstremt mye penger. Så selv om jeg sparer en del så har sparepengene mine en adresse som hverken heter sparing eller å nyte livet.

Anonymkode: 896f8...4cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs hvilken livssituasjon man er i. Jeg er irritert på mine foreldre som nå begge har rundet 80 som skal spare og spare. De sitter i nedbetalt nybygget leilighet, hva i all verden sparer de sånn til!? 

Anonymkode: 58d5d...d3e

Det er den eldre generasjonen som gjør som TS beskriver. De blir mer og mer gjerrige jo eldre de blir, og vil ikke bruke penger på noe. De blir mistroiske og paranoide, syr pengene inn i madrassen og gror heller inne i skitt og møkk enn å bruke ett rødt øre på vaskehjelp. Men dette er jo en generasjon som husker andre verdenskrig. Det preger nok folk livet ut.

Anonymkode: 2f424...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selv synes jeg det er viktig med sparing og sparer hver måned 10% av min lønn. Men orker ikke å spare mer enn det og for eks.sette mine skattepenger på sparekonto.  Jeg vil heler bruke pengene mens jeg er fortsatt ung og frisk, fordi kanskje jeg blir død innen 10 år. Man vet aldri. 

Anonymkode: 2c3eb...f8c

Fordi jeg har opplevd å stå uten penger og ønsker ikke den følelsen og fortvilelsen igjen, noen gang. Selv om man bor i Norge kan man bli lut fattig og miste hjemmet sitt.

Det sagt, jeg får ikke spart så mye penger fordi boliglånet har steget så mye, så det er hverken slik at jeg sparer meg til fant eller bruker mye penger her og nå. Har bare så jeg klarer meg egentlig.

Anonymkode: 671da...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 time siden):

Men de som sparer og ikke skryter av det vet jo ingen andre enn skatteetaten noe om. Det er derfor ingen som kategorisk kan si at folk som sparer skryter mye.

Det er en logisk brist her som ikke har noe med insta- og tiktok-kontoer å gjøre.

Greit nok at man synes at mange som sparer lager mye støy, men man kan ikke si at ALLE som sparer gjør det.

Nettopp. Jeg kjenner ingen som skryter av at de sparer mye, det er litt tabu i Norge. Men folk elsker å snoke i skattelistene, ironisk nok. Det finnes helt sikkert folk som skryter (også kjent som forteller om) sparingen sin. På samme måte som noen deler hvor mange km de har løpt hver dag, eller hva de har laget til middag, eller hvor mange fjelltopper de har besteget. Det betyr ikke at de som ikke deler det ikke gjør noen av disse tingene. 

Men tilbake til TS, hvem er det egentlig som skryter masse av sparing og ikke unner seg en ting, og hvordan vet man det siden det ene ikke utelukker det andre? Skryter de av det de ikke kjøper og alt de ikke gjør også? Isåfall spesiell omgangskrets. Ser for meg instaposten nå - "da ble det barkebrød til middag igjen (bilde fra tre vinkler), men hey, 50 kroner ekstra på buffern".

Anonymkode: e44b8...2b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...