Gå til innhold

Hvorfor er så mange så fiksert med sparingen at de vil spare mest mulig, i stedet for å nyte livet nå og da?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer, men det finnes masse spare-profiler på Instagram (og sikkert TIkTok), f.eks pengesnakk. 

Og?

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg sparer sjelden mer enn 50% av lønna.

Anonymkode: 80db6...012

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En nå såklart 

Anonymkode: 3744a...b77

Og andre foretrekker to senere. 🤷🏼‍♀️

Det er jo forsket på og bevist at mennesker som klarer utsette belønninger klarer seg bedre i livet i det lange løp. 

Anonymkode: a1c50...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Ser jo helhetlig på dette. Jeg vil ha det godt hele livet.

I enkelte perioder har jeg ikke spart noe - student, nyetablert. 

I enkelte perioder har jeg spart alt - komme seg inn på boligmarkedet, kjøpe ny bil - i stedet for å ta opp dyrt lån. 

Som regel sparer man moderat - har øyne på en ok pensjon og det å kunne gå av tidlig, men også nok til å leve godt i dag. 

Anonymkode: 74a28...49c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ugresset skrev (8 timer siden):

Jeg er veldig syk og derfor er det viktigste å ha en buffer til at noe uforutsett kan skje. Utover det lever vi livet, reiser, spiser, drikker og koser oss. Vi vet ikke hvor lenge jeg vil ha helse til å klare det, så hver dag er viktig å nyte. Vi har ingen arvinger å tenke på. 

Nedbetaler på boligen og det er en form for sparing da..

Men hvorfor nedbetale bolig? Kunne leid bolig og brukt pengene isteden når dere ikke har arvinger!

Anonymkode: 1fde4...23a

AnonymBruker
Skrevet

Vi nyter livet og sparer. Har høye lønninger, men lavt forbruk, fordi vi liker å leve enkelt, både med tanke på miljøet, men også fordi det enkle ofte er like bra 😊 På denne måten sikrer vi også egen pensjon, og barna bedre. Hvis vi lever til vi er over 90 år har i regnet ut at vi vil trenge rundt 20 mill i bakhånd. Helseutgiftene vil øke med alder, vi har forsikringer, men greit å ha noen millioner til det.

Anonymkode: 7b27d...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er en sparer. Han har spart mye! Det er stadig noe og målene flytter seg. Nå er han i syttiårene og pengene skal fremdeles spares. Nå er målet private pleietjenester når behovet melder seg. 
Selv er jeg litt yngre, har egne (spare)penger, men vil få behov for organtransplantasjon litt fram i tid og ingen sparekonto i hele verden kan kjøpe et menneskelig organ. 

Anonymkode: 13e8e...397

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selv synes jeg det er viktig med sparing og sparer hver måned 10% av min lønn. Men orker ikke å spare mer enn det og for eks.sette mine skattepenger på sparekonto.  Jeg vil heler bruke pengene mens jeg er fortsatt ung og frisk, fordi kanskje jeg blir død innen 10 år. Man vet aldri. 

Anonymkode: 2c3eb...f8c

De fleste satser på at de ikke dør om 10 år, men får en alderdom der de ønsker å reise og nyte også det livet. Da er det lurt å spart opp penger, for som pensjonist går man ned i inntekt og muligheten til månedlig sparing synker. Man vet selvsagt aldri, men det er kjipt å sitte som en eldre, men tross alt frisk 70-åring og ikke ha penger til å reise dit man ikke har hatt tid til mens man var ing, frisk og i full jobb med små barn osv osv.

Avhengig av lønnen din, så er 10% ganske ok sparing, så jeg tenker, som flere, at du tross hva du selv skriver, sparer for fremtiden (med mindre du svir av alt på ferie en gang i året). Ettersom du er "ung og frisk" er det ikke bare prosentandelen av lønnen man sparer som er viktig å tenke på, men hvordan man sparer. Unge mennesker kan med fordel sette en del i indeksfond, noe som sannsynligvis vil gi mer til den gode alderdommen enn en hvilken som helst sparekonto i bank.

Anonymkode: 692bc...75f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selv synes jeg det er viktig med sparing og sparer hver måned 10% av min lønn. Men orker ikke å spare mer enn det og for eks.sette mine skattepenger på sparekonto.  Jeg vil heler bruke pengene mens jeg er fortsatt ung og frisk, fordi kanskje jeg blir død innen 10 år. Man vet aldri. 

Ok. 

Anonymkode: 6b33a...b0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvorfor nedbetale bolig? Kunne leid bolig og brukt pengene isteden når dere ikke har arvinger!

Ikke meg du spør. For oss er det en selvfølge å eie.

Å eie eget er spesielt, det er vårt, og vi kan gjøre som vi vil med det. Vi risikerer ikke å måtte flytte, og planlegger å bo her til alderdommen ikke tillater det.

Vi kom inn på boligmarkedet tidlig, og har betalt etter plan. Så ved ca 50 vil vi være gjeldsfrie. I stedet for å betale leie til noen andre, i et usikkert marked, ut livet. 

Og så har man jo sikkerheten at man kan trekke opp boliglån hvis vi føler for å bo på et cruiseskip et år som pensjonister. 

Anonymkode: 74a28...49c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nyte livet nå og da? Ja, er det ikke det sparerne gjør da? Nyter livet nå, men sparer for å også kunne nyte «da» (senere i livet).

Eller er det «Nyte livet her og nå» som skulle stått i overskriften? I så fall gir det mer mening.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke mye penger fordi det ikke gir meg mer lykke. God mat og et trygt og godt hjem er alt jeg trenger. 

Anonymkode: 46fea...eac

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Viktig å leve mens man kan. Jeg ble syk og ufør da jeg var 40. Nå klarer jeg ikke å reise eller noen ting av sånt som koster mye penger, så det er surt. Er snart 60 nå, har nedbetalt hus og 1,5 mill på konto. Bryr meg null om sparing, og bruker penger på matvarer av god kvalitet, kjøper masse bøker, kjøper blomster og bruker penger på drivhus og hage. Prøver å muntre opp dagene med hudpleie, sminke, fine stearinlys og slike små gleder. Aner ikke hvor lenge/kort jeg kommer til å leve, så har ikke tenkt å spinke og spare. Har jo råd til reparasjon av bil og hus om det trengs. Voksent barn med eget hus og god økonomi, men jeg er raus med gaver 🙂

Anonymkode: 73df8...4f5

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eg sparer til å fikse hus, få en terrasse og en og en pergola. 
Og for å reise mest mulig. 
Når man eier så må man fikse opp ute også. 

Anonymkode: 5607c...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Min mann er en sparer. Han har spart mye! Det er stadig noe og målene flytter seg. Nå er han i syttiårene og pengene skal fremdeles spares. Nå er målet private pleietjenester når behovet melder seg. 
Selv er jeg litt yngre, har egne (spare)penger, men vil få behov for organtransplantasjon litt fram i tid og ingen sparekonto i hele verden kan kjøpe et menneskelig organ. 

Anonymkode: 13e8e...397

Lykke til og håper du får en nytt organ i år. 
Har gått igjennom det selv og vet hvordan ventetiden kan være. 

Anonymkode: 5607c...47c

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sparing kan gå i ubalanse og minne om spisevegring. Det å bruke en normal sum penger blir som å spise et vanlig måltid for en anorektiker.

Jeg er ikke sjokkert at en viss spareblogger er blitt singel.

Jeg tror det er ekstremt vanskelig å leve med noen som har prislapp, eller sløselapp på alt.

Anonymkode: c5145...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt enig at å nyte livet er å leve fra hånd til munn

Anonymkode: a5247...d8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det vil bli greit å ha pengene når mannen pensjoneres, om jeg lever eller ikke. Om jeg lever blir boligen leid ut og vi bor i utlandet deler av året. I tillegg koster en tilsvarende bolig på leiemarkedet her vi bor nøyaktig det samme som vi betaler på boliglånet, så ser virkelig ikke poenget for vår del. Og, boligen øker betraktelig i pris hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener.

Når en pensjonist har millioner på konto, sparer nesten hele pensjonen, sier at det er for dyrt med taxi, og klager på at andre ikke kan ta fri fra jobb for å kjøre ham på besøk til kona på sykehjemmet, da har sparetanken gått for langt.

Hvorfor ikke bruke noen av pengene han har tilgjengelig til å ta taxi til det besøket som gir dem begge så mye glede?

Og så er det den andre siden også, de som aldri tenker på morgendagen, og som lever fra hånd til munn.

En mellomting er som oftest det beste :)  

Anonymkode: ca833...453

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange satser hardt på nedbetaling av bolig og klare det så tidlig som 40 eller 50åra, da er du fortsatt relativt ung og en stor utgift post er borte, da kan du virkelig kose deg resten av livet,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...