Gå til innhold

Hvorfor er så mange så fiksert med sparingen at de vil spare mest mulig, i stedet for å nyte livet nå og da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selv synes jeg det er viktig med sparing og sparer hver måned 10% av min lønn. Men orker ikke å spare mer enn det og for eks.sette mine skattepenger på sparekonto.  Jeg vil heler bruke pengene mens jeg er fortsatt ung og frisk, fordi kanskje jeg blir død innen 10 år. Man vet aldri. 

Anonymkode: 2c3eb...f8c

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvem du sikter til i innlegget ditt ts? De fleste som sparer sparer jo som deg. Eller sparer mer, men for ulike formål som blir brukt til f.eks ferie, større innkjøp etc. 

Anonymkode: 5ef8d...fe2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Du sparer jo! Så lenge du ikke har forbruksgjeld så har du faktisk en fornuftig sparing og en balanse mellom forbruk og sparing. 

De som sparer masse er veldig opptatt av å fortelle om det. De representer ikke majoriteten. 

Anonymkode: 4023e...fcd

• Liker 3

Annonse

Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen din ts. De fleste sparere, deg selv inkluderte, finner en balanse mellom sparing og å nyte godt av pengene her og nå. 

• Liker 8
AnonymBruker
Gaia skrev (1 time siden):

Jeg gjør begge deler. Er jo ingen motsetning her. 

Det samme ville jeg skrive. Vet ikke om noen som sparer mye og ikke unner seg en ting. Kjenner derimot noen som ikke har råd til å verken spare eller unne seg noe, og noen som unner seg ting de ikke har råd til. Men disse er unntakene.

Anonymkode: e44b8...2b5

• Liker 6
AnonymBruker

Jeg sparer mest mulig nå fordi jeg har erfart at jeg ikke nødvendigvis kan spare senere. Det er en mellomting mellom ung og frisk og død. 
For eksempel langtidssyk, arbeidsledig eller ramma av livet. Da vil jeg ha penger i bakhånd for å leve greit, for meg har trygghet større verdi enn kortvarig nytelse.

Anonymkode: 4a181...683

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du ha én marshmallow nå, eller to senere? 

… dette er det - i praksis 😂

Anonymkode: a1c50...c3e

En nå såklart 

Anonymkode: 3744a...b77

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Man sparer jo bl.a. nettopp for å kunne nyte av livets goder. Mange sparer f.eks. for å kunne dra på jordomseiling eller for å kjøpe en fet bil.

Det er ikke motsetninger. Tvert imot, egentlig. Man sparer for å kunne nyte enda mer senere.

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sparer mest mulig nå fordi jeg har erfart at jeg ikke nødvendigvis kan spare senere. Det er en mellomting mellom ung og frisk og død. 
For eksempel langtidssyk, arbeidsledig eller ramma av livet. Da vil jeg ha penger i bakhånd for å leve greit, for meg har trygghet større verdi enn kortvarig nytelse.

Da håper jeg at du sparer "rett" ellers blir pengene dine mindre verdt år for år

AnonymBruker

Jeg hadde gjort begge deler. Litt mindre her og nå sånn at det blir noe til sparing. 

Jeg har erfart to ganger at livet kan plutselig snu om. Første gangen brukte jeg noen år på å komme meg tilbake. Nå har jeg fått en kronisk sykdom og med det redusert inntekt. Nå sparer jeg for å kunne reise. Det er det jeg elsker. Lever veldig billig for å kunne spare. Ikke til fornuftig bruk, men å kunne reise. 

Anonymkode: 84d8e...5e8

• Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det samme ville jeg skrive. Vet ikke om noen som sparer mye og ikke unner seg en ting. Kjenner derimot noen som ikke har råd til å verken spare eller unne seg noe, og noen som unner seg ting de ikke har råd til. Men disse er unntakene.

Anonymkode: e44b8...2b5

Nettopp!
Jeg sparer for å både ha litt til senere, samt unne meg ting underveis. Det er en vinn-vinn situasjon. Jeg drar på noen utenlandsturer i løpet av året, kjøper meg nye klær når jeg vil, er ute på restaurant når jeg har lyst, men greier likevel. spare ganske mye penger. Slik har det ikke alltid vært. Jeg har måttet spinke og spare for å ha råd til utstyr og klær til barnet mitt. Det har aldri manglet noe, siden jeg heller har vært sparsommelig når det gjelder meg selv. Det har lønt seg, siden jeg nå har det veldig ålreit økonomisk. 

• Liker 1

Jeg er veldig syk og derfor er det viktigste å ha en buffer til at noe uforutsett kan skje. Utover det lever vi livet, reiser, spiser, drikker og koser oss. Vi vet ikke hvor lenge jeg vil ha helse til å klare det, så hver dag er viktig å nyte. Vi har ingen arvinger å tenke på. 

Nedbetaler på boligen og det er en form for sparing da..

• Hjerte 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da håper jeg at du sparer "rett" ellers blir pengene dine mindre verdt år for år

Selvfølgelig sparer jeg alt i madrassen🙄

• Liker 4
Annonse

ja takk begge deler, går jo an og spare samtidig som du nyter livet, går og an å nyte livet selv om du ikke bruker masse penger.
Mange spare jo og opp nettopp for å nyte livet senere, reise, ting de har lyst på.

I tillegg så øker livskvaliteten min pågrunn av at jeg har spare, Det er en trygghet i seg selv, tror jeg hadde blitt temmelig stresset om jeg hadde brukt opp vær krone.

Hvor mye det er hensiktsmessig å spare kommer jo først og fremst an på hva man tjener. En som tjener 25000 kr netto hver måned og sparer 2500 kr har ikke råd til mye luksus i hverdagen. Tjener man 50.000 kan man både spare og «leve livet». 

For noen er sparing en livsstil og en slags sport. Noen hater jobben sin og ønsker å spare opp nok til å pensjonere seg og leve av renter som 40-åringer. 

De fleste gjør nok som TS: litt av begge deler.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Snok1 skrev (41 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Ikke meg du siterer, men det finnes masse spare-profiler på Instagram (og sikkert TIkTok), f.eks pengesnakk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...