AnonymBruker Skrevet 30. april #1 Skrevet 30. april Hei. Jeg bor i stange kommune og skal flytte til en annen kommune. Jeg får sosial økonomisk støtte fra nav. Vil nav i stange kommune da betale for depositumsgaranti og husleie i starten av mitt nye leieforhold i ny kommune ? Eller hvordan fungerer dette ? Anonymkode: f6aae...89d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei. Jeg bor i stange kommune og skal flytte til en annen kommune. Jeg får sosial økonomisk støtte fra nav. Vil nav i stange kommune da betale for depositumsgaranti og husleie i starten av mitt nye leieforhold i ny kommune ? Eller hvordan fungerer dette ? Anonymkode: f6aae...89d Du må være bosatt i kommunen for å få hjelp. kan du ikke bare få deg jobb og spare opp til det selv? Anonymkode: 35f7d...a61 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du må være bosatt i kommunen for å få hjelp. kan du ikke bare få deg jobb og spare opp til det selv? Anonymkode: 35f7d...a61 Så nav betaler ikke for overflytting? Jeg har spurt men får ikke et konkret svar. Jeg er dessverre ikke helt mentalt tilstede for å ha noen jobb for øyeblikket. Derfor er situasjonen min litt ustabil nå da kan man si. Anonymkode: f6aae...89d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er dessverre ikke helt mentalt tilstede for å ha noen jobb for øyeblikket. Anonymkode: f6aae...89d Men du har kapasitet til å flytte uten midler? Anonymkode: c3b1a...5f6 1 1
Knocks Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du har kapasitet til å flytte uten midler? Anonymkode: c3b1a...5f6 Til orientering: Noen ganger må man flytte f.eks fordi leiekontrakt utgår osv. Nav stiller med depositum garanti av en grunn. Alle har ikke mulighet til å skaffe er de pengene selv. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai NAV Stange vil kunne gi depositumsgaranti for 2-3 måneder og så er det ny kommune som tar over denne. Men du må søke og jeg vet ikke om du vil få det innvilget. Anonymkode: 2bc4d...654 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai Nei, Nav vil ikke betale med mindre du har det avtalt med Nav på forhånd eller søkt midler/depositum på forhånd. Som regel så betaler de ikke i en kommune der du ikke er bosatt som noen andre her har nevnt. Det er generelt vanskelig å få depositum fra Nav så ville anbefalt å spare opp selv. Anonymkode: 8f3d2...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du har kapasitet til å flytte uten midler? Anonymkode: c3b1a...5f6 Hvorfor så spydig? Det hender at noen MÅ flytte, selv om det ikke passer. Anonymkode: e93bf...9be 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.44): Hei. Jeg bor i stange kommune og skal flytte til en annen kommune. Jeg får sosial økonomisk støtte fra nav. Vil nav i stange kommune da betale for depositumsgaranti og husleie i starten av mitt nye leieforhold i ny kommune ? Eller hvordan fungerer dette ? Anonymkode: f6aae...89d Dette kan ingen her svare deg på. Hvorfor? Fordi sosialstønad er noe man søker om og der søknaden blir individuelt behandlet. I tillegg kommunene har ulike bestemmelser knyttet til sosialhjelp og ulike sosialhjelpssatser. Anonymkode: 58896...05a 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai Jeg jobber i sosialtjenesten, vårt kontor gir 3 mnd garanti når noen skal flytte (stort sett) til ny bolig med mindre det er noe som sier oss at vedkommende vil rasere en ny leilighet for eksempel eller la være å betale leie, men bruker må sørge for å få ny garanti/betale depositum før den på 3 mnd går ut. Men av erfaring er det gjerne ulik praksis på de forskjellige kontorene. Du må rett og slett bare sende søknad om det Anonymkode: 4c423...c89 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Her i fylket har vi en praksis at vi gir tre mnd med depositumsgaranti når noen skal flytte ut av kommunen, så må ny kommune ta over. Vi hjelper også til med flytting og en mnd husleie. Det er det som er normalt, men jeg har vært borti Nav kontorer som ikke gjør det og legger hele belastningen på innbygger. Veldig dårlig forvaltningsskjønn å gjøre det slik. Men send en søknad, så får du et svar fra ditt kontor. Anonymkode: b0c11...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.44): Hei. Jeg bor i stange kommune og skal flytte til en annen kommune. Jeg får sosial økonomisk støtte fra nav. Vil nav i stange kommune da betale for depositumsgaranti og husleie i starten av mitt nye leieforhold i ny kommune ? Eller hvordan fungerer dette ? Anonymkode: f6aae...89d Nav garanti er bare på papiret.Ikke gyldig når det kommer til stykket.Det var den ei på NAV som sa til meg. Anonymkode: 46f82...fe5
Brunhilde Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nav garanti er bare på papiret.Ikke gyldig når det kommer til stykket.Det var den ei på NAV som sa til meg. Anonymkode: 46f82...fe5 Tingen er vel at Nav-garanti kun dekker manglende husleie, ikke skader på leiligheten? Jeg jobbet i sosialtjenesten for mange år siden og da var det slik i "min" kommune, men det kan jo ha endret seg siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå