Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på en sak som jeg har diskutert med ei venninne. Kan man få boliglån dersom man har en sak gående med Statens Innkrevingssentral? Hun er ikke registrert med betalingsanmerkninger, men blir trukket i lønn hver måned. Jeg mener at dette lånet må være betalt ned før man kan håpe på å etablere seg med boliglån. Er det jeg som er på jordet her, eller? Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også trekk på lønnen min i fra statens innkrevings sentral, men fikk boliglån for det. Tror det kommer litt an på hvor godt forhold hun har til banken sin. Jeg har hatt flere små lån, som jeg betalte til punkt og prikke. Betalte også lånene ut før tiden. Dette gjorde sitt til at jeg fikk lån, så det er ikke helt umulig. Kommer an på banken og hvilket forhold hun har til den. :)

Skrevet

En bank (eller annen finansinstitusjon) som vurderer å gi noen lån vil samle opplysninger for å avdekke om søker er kredittverdig. En bank er avhengig av å vite at det er store sjanser for å få tilbake penger som er lånt ut, uten å bruke ekstraordinære tiltak. Dette vil si at de har et system som vil avdekke mer enn hva kredittopplysninger kan fortelle om oss. Saken med SI blir borte fra papiret når denne er over, men vil stå oppført så lenge den pågår. Hyppighet av negativ saldo kan også bli brukt som grunn til avslag på lån, og disse opplysningene kan banker ta vare på i mange år (lenger enn den lovfestede oppbevaringsplikten av informasjon).

Noen av mine venner har slike saker gående med SI, og har blitt nektet huslån og andre typer lån fra bank. De har forholdsvis stor gjeld til SI (over 50.000), og dette ble nok også tatt i betrakting når banken vurderte deres søknader.

Skrevet
Kommer an på banken og hvilket forhold hun har til den. :)

Og sikkert også på om hun viser vilje til å gjøre opp for seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, dette er snakk om et studielån på over 200.000, så det er jo ikke akkurat et lite lån.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg tenker også på dette: om hun mot formodning skulle få boliglån, ville ikke SI ta pant i boligen da?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenker også på dette: om hun mot formodning skulle få boliglån, ville ikke SI ta pant i boligen da?

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har det som trekk i lønnen. Nå er det jo ikke store summen igjen på meg da. Ca 20000. Når har jo hun stort lån da,200000kr er jo ikke lite, så da spørs det jo hvor villig banken er. Kan nok være hun får avslag , de nok vil mene det er for mye for henne å betjene bolig lån på toppen. Men som sagt, det kommer an på banken da.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen banker velger å ta høyere risiko - men tar seg selvsagt betalt for det. Har man problemer med å få lån i en "vanlig" bank kan man f.eks prøve Bank2 - som har valgt å satse på høyere risiko. Men det er klart at på et slikt lån vil man ikke få de gunstigste betingelsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...