Gå til innhold

Mening om kjøp av leilighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen som er litt mindre emosjonelt innvolvert til å hjelpe meg bestemme meg om jeg skal by på en leilighet. 
Litt info om meg, hva jeg ser etter og hva denne leiligheten har. 
Jeg er ei dame i slutten av 20 årene, partneren min jobber i et annet land så vi ser hverandre max en måned i løpet av hele året. 
Den ideele boligen er to soverom, vaskerom/bod, hage og nær butikk. 
Jeg har max 2.9 mil i lån og dette er igjennom husbanken, så jeg er begrenset til en kommune. Det er kun 2 eiendommer i prisklassen som kan aksepteres av meg og husbanken. Den ene er dyrer og mindre så jeg har plantet meg på en som er 2.5 mil. 

Men her er problemet. Den har kun et soverom, ikke spesielt plass til spisebord, den har en platting og bod/vaskerom. Den er 2.5 km ganske flatmark til butikk. Problemet med kun et soverom er at jeg ønsker å sette opp pc på egen plass så jeg kan lukke en dør å slippe tenke på hva jeg skal gjøre av husarbeid, eller slippe tenke på hva jeg skal gjøre på pcn. 
Men det som skremmer meg mest er hvor dyrt det er. Etter skatt, avfall, vann, lån, felleskostnader, standard regninger så sitter jeg igjen med 7.9 tusen i måneden. Det andre jeg tenker på er om jeg skulle midlertidig flytte sammen med kjæresten en annen plass i landet mens han jobber (om han ikke får jobb i dette fylket) så vil jeg ikke kunne leie ut boligen til fordel. Jeg kan kanskje legg den ut for 11 tusen i måneden, 12 tusen alt ink. Men alt betalt på boligen så sitter jeg med 16 tusen i utgifter. Så da går jeg 5 tusen i minus. 

Leiligheten er fantastisk standar messig. Kjøkkenet er et av de beste jeg har sett på denne byggemodellen, alt er TG1. Så frykten ligger jo om jeg ikke slår til nå, så kan jeg miste muligheten. Men om jeg kjøper denne så kan noe mer passende kommende opp. Det er to leiligheter innenfor mitt budskjett som solgte i Januar (før jeg fikk lånet) så mulighetene er jo der. 
Jeg er også beskymret da jeg har 3 måneder oppsigelse. Starter lånet fra overtagelse? eller fra akseptert bud? Jeg aner ikke.. Husbanken er null hjelp med dette. 

har noen en mening? 

Anonymkode: 2a4f9...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanskelig å gi noe råd uten finn-annonsene. Men skjønner du ikke har lyst å utlevere..

Anonymkode: 7efe1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bestandig nesten at man skal kjøpe så dyrt man klarer. Man skal ha vondt i magen når man har kjøpt bolig liksom. Så ordner det seg. 

Du legger bare ut regnestykket for ene. Den ned ekstra soverom gir deg muligheten til å leie ut et rom om det kniper på. Lov å drømme om hva som helst, men PCen din er mindre vesentlig enn økonomien din. 

Hva er regnestykket på den med to soverom?

Anonymkode: 4d501...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er avklart med kjæreste ville jeg fortsatt å leie. Å kjøpe og selge bolig blir fort 300.000 i omkostninger. Ikke sikkert kjæreste får jobb på stedet du bor, enten i første omgang eller senere. For å kjøpe bør en være sikker på at en skal bli boende i 5 år. Og ville da aldri kjøpt kun et soverom. 

Anonymkode: 36c5f...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å leie ut bolig når du har fått lån av husbanken til å kjøpe 

Anonymkode: 068dc...8a0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du har lov til å leie ut? Jeg vet det er en del restriksjoner i forhold til innvilgelse av startlån i kommunen, som var en grunn til at jeg takket nei til å ta i mot lånet. Mulig det er annerledes direkte fra Husbanken, men jeg ville i hvert fall undersøkt og vært sikker på det først. 

Generelt sett så vil det alltid kunne dukke opp noe bedre senere, eller ikke. Det er en risiko å ta. Det vil stort sett være kompromiss som må inngås, enten på standard, beliggenhet, eller antall soverom. Du er èn person, så du trenger ikke 2 soverom egentlig. Men skal du tenke noen år frem i tid, så er det kjekt med et ekstra soverom, helt klart. Men du må ta hensyn til hvor du er i livet, og hva du egentlig trenger. 

Lånet ditt starter ikke før du har tatt over leiligheten. 

Med tanke på hvor lite du og kjæresten din treffes, så ville jeg sørget for meg selv (altså deg), og ordnet stabilitet. 

Anonymkode: 82b73...225

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier bestandig nesten at man skal kjøpe så dyrt man klarer. Man skal ha vondt i magen når man har kjøpt bolig liksom. Så ordner det seg. 

Du legger bare ut regnestykket for ene. Den ned ekstra soverom gir deg muligheten til å leie ut et rom om det kniper på. Lov å drømme om hva som helst, men PCen din er mindre vesentlig enn økonomien din. 

Hva er regnestykket på den med to soverom?

Anonymkode: 4d501...8c8

Den første leiligheten med to soverom som husbanken faktisk godkjenner koster 3.5 mil. Det har vært andre boliger på markedet ca 2.1 mil og 2.7 mil men de solgte. Den eneste andre boligen på markedet er faktisk mindre men koster 200-300 tusen mere. 
Så det er enten denne boligen med et soverom eller vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er avklart med kjæreste ville jeg fortsatt å leie. Å kjøpe og selge bolig blir fort 300.000 i omkostninger. Ikke sikkert kjæreste får jobb på stedet du bor, enten i første omgang eller senere. For å kjøpe bør en være sikker på at en skal bli boende i 5 år. Og ville da aldri kjøpt kun et soverom. 

Anonymkode: 36c5f...08b

Kjæresten er stående fast i Storbritannia i 3-4 år mere før han kan flytte til Norge. Boligen blir ikke solgt såfremt jeg kan leie den ut, da jeg syns det er langt bedre å heller invistere i boligen videre sånn at når han finner en ordentlig fast jobb og vi vet nøyaktig hvor vi skal så har vi mest mulig å få igjen på på leiligheten til egenkapital. 
Problemet med å fortsette leie er jo det faktumet at jeg har fått starterlån av en grunn. Jeg kan ikke fortsette leie.. Selvfølgelig betyr ikke dette at jeg må ut av bolig med en gang, jeg har "råd" til å vente til noe bedre kommer på markedet. Men jeg er jo også redd for at jeg bare er litt for snobbete om to soverom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å leie ut bolig når du har fått lån av husbanken til å kjøpe 

Anonymkode: 068dc...8a0

"En boligeier som har finansiert boligen ved hjelp av startlån har samme eierrådighet som alle andre eiere. Det inkluderer retten til å leie ut boligen. Kommunen har ikke adgang til å sette som forutsetning i vedtaket at boligen ikke kan leies ut." - https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/oppfolging/eierraadighet/ 

Tok to sekunder å google. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å gi noe råd uten finn-annonsene. Men skjønner du ikke har lyst å utlevere..

Anonymkode: 7efe1...7c7

Kan fortelle deg mere om boligen enn annonsen avslører. Bydde på akuratt samme model i fjor med langt verre standard (byggkvalitet) og tapte, har siden fått mere i lån. 
Er helt standard nymotens leilighet med 48kvm og to skyvedører til soverommet. Grei inngangsparti, bod inne og ute,  kjøkkenet er fult fungerende (  den jeg bydde på i fjor hadde ikke en gang hjørnekabinett.. De hadde bare satt to skap intill hverandre så du ikke kunne få tilgang til hjørnet ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må Husbanken godkjenne? Jeg kjøpte i fjor med lån i Husbanken og de måtte ikke godkjenne boligen. Så lenge jeg var innafor låneramma brydde de seg ikke 

Anonymkode: 3a612...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"En boligeier som har finansiert boligen ved hjelp av startlån har samme eierrådighet som alle andre eiere. Det inkluderer retten til å leie ut boligen. Kommunen har ikke adgang til å sette som forutsetning i vedtaket at boligen ikke kan leies ut." - https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/oppfolging/eierraadighet/ 

Det er etableringstilskuddet som gjør at man ikke kan leie ut. 

Anonymkode: f2881...7d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor må Husbanken godkjenne? Jeg kjøpte i fjor med lån i Husbanken og de måtte ikke godkjenne boligen. Så lenge jeg var innafor låneramma brydde de seg ikke 

Sånn er det ikke her jeg bor. Boligens stand skal godkjennes før man kan gi bud, de måler tilstand opp mot fellesutgifter og andre potensielle kostnader 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjæresten er stående fast i Storbritannia i 3-4 år mere før han kan flytte til Norge. Boligen blir ikke solgt såfremt jeg kan leie den ut, da jeg syns det er langt bedre å heller invistere i boligen videre sånn at når han finner en ordentlig fast jobb og vi vet nøyaktig hvor vi skal så har vi mest mulig å få igjen på på leiligheten til egenkapital. 
Problemet med å fortsette leie er jo det faktumet at jeg har fått starterlån av en grunn. Jeg kan ikke fortsette leie.. Selvfølgelig betyr ikke dette at jeg må ut av bolig med en gang, jeg har "råd" til å vente til noe bedre kommer på markedet. Men jeg er jo også redd for at jeg bare er litt for snobbete om to soverom.. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som en annen påpekte, det er etableringsstilskuddet som er viktig her. Jeg ville sørget for å være 100% sikker på dette med utleie i ditt spesifikke tilfelle, for det er en del regelverk rundt det. Har selv vært gjennom det, og valgte som sagt å ikke gå videre med startlån og tilskudd pga for mange restriksjoner. 

3-4 år, mye kan skje i løpet av den tiden. Du kan ikke belage deg på at dere kanskje flytter sammen om 4 år, du må sørge for deg selv, også ser du hvor du/dere i livet om 5 år. Har du fått startlån nå så kjøper du deg bolig, det er galskap å gjøre noe annet. 

Valget du har er å vente å se om det kanskje dukker opp noe annet med 2 soverom, eller kjøpe med 1 soverom. Ekstra soverom er kjekt å ha, men mange må faktisk begynne med 1 soverom å heller oppgradere om noen år. Det kommer an på hvor du bor og sannsynligheten for at noe annet passende vil dukke opp innenfor budsjett innenfor rimelig tid eller ikke. 

Mtp plass til spisestue, så finnes det små spisestubord med plass til 4 stoler. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg var på møte med husbanken og de sa de må godkjenne, dette står også i avtalen med husbanken. 
"Du må ta kontakt med kommunen på forhånd, slik at kommunen kan godkjenne boligen FØR du legger inn bud. Det er viktig at du leser tilstandsrapport på boligen." 
På møtet med husbanken fikk jeg beskjed om at de somregel ikke ville gi lån til boliger som trenger oppussing som fks bad pga utgifter. Jeg har også hørt i vise kommuner nekter de enslige å kjøpe bolig med to soverom da det sees på som "unødvendig". 
Det sagt så behandler hver kommune hvert sitt lån individuelt, vet om ei som kjøpte et hus som måtte total renoverse men da var det snakk om et hus til en halv million els. Her er de eneste husene i 2.3-2.9 og trenger blandt annet nytt bad. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som en annen påpekte, det er etableringsstilskuddet som er viktig her. Jeg ville sørget for å være 100% sikker på dette med utleie i ditt spesifikke tilfelle, for det er en del regelverk rundt det. Har selv vært gjennom det, og valgte som sagt å ikke gå videre med startlån og tilskudd pga for mange restriksjoner. 

3-4 år, mye kan skje i løpet av den tiden. Du kan ikke belage deg på at dere kanskje flytter sammen om 4 år, du må sørge for deg selv, også ser du hvor du/dere i livet om 5 år. Har du fått startlån nå så kjøper du deg bolig, det er galskap å gjøre noe annet. 

Valget du har er å vente å se om det kanskje dukker opp noe annet med 2 soverom, eller kjøpe med 1 soverom. Ekstra soverom er kjekt å ha, men mange må faktisk begynne med 1 soverom å heller oppgradere om noen år. Det kommer an på hvor du bor og sannsynligheten for at noe annet passende vil dukke opp innenfor budsjett innenfor rimelig tid eller ikke. 

Mtp plass til spisestue, så finnes det små spisestubord med plass til 4 stoler. 

Er faktisk snakk om så lite plass at du ikke får plass til spisebord imindre du kjøper et lite rundt et og sette det midt på kjøkkenet. Boligen er bare 48 KVM. Har et sånn ikea bord man kan slå sammen, men alikvel mister du så si alt av gåplass når du setter opp noe i den boligen. Plan tegningen viser dette som en måte, men jeg har behov for en L sovesofa (som jeg alt har) og da er det ikke akuratt plass til bordet der det er plassert. "vinduet" i midten er en veranda dør.

Vurderer å sette en skillevegg så første dør inn til soverommet blir et bittelite kontor da jeg foretrekker å ha det kaldt på natten på soverommet, og varmt mens jeg jobber. Har pult på soverommet nå og det er utrolig mange netter med søvnløshet pga varmen. 
image.png.900245b4919a24bcb9618023f87b4f8e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er faktisk snakk om så lite plass at du ikke får plass til spisebord imindre du kjøper et lite rundt et og sette det midt på kjøkkenet. Boligen er bare 48 KVM. Har et sånn ikea bord man kan slå sammen, men alikvel mister du så si alt av gåplass når du setter opp noe i den boligen. Plan tegningen viser dette som en måte, men jeg har behov for en L sovesofa (som jeg alt har) og da er det ikke akuratt plass til bordet der det er plassert. "vinduet" i midten er en veranda dør.

Vurderer å sette en skillevegg så første dør inn til soverommet blir et bittelite kontor da jeg foretrekker å ha det kaldt på natten på soverommet, og varmt mens jeg jobber. Har pult på soverommet nå og det er utrolig mange netter med søvnløshet pga varmen. 
image.png.900245b4919a24bcb9618023f87b4f8e.png

Hvis plass til spisebord er veldig viktig for deg, så kanskje denne leiligheten ikke er riktig? Det er kompromiss for folk flest ved boligkjøp, særlig da når budsjettet er lavt. 

For meg var beliggenheten veldig viktig, så jeg gikk på kompromiss med standard. Du får tenke etter om du kan klare deg et kjøkkenbord med 2 stoler, eller helt uten. Jeg har både kjøkkenbord og spisestue, og bruker det aldri. Middagsgjester, vi spiser i sofaen. Så du får nesten tenke over hva du kan inngå av kompromiss, og hva du absolutt ikke kan. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis plass til spisebord er veldig viktig for deg, så kanskje denne leiligheten ikke er riktig? Det er kompromiss for folk flest ved boligkjøp, særlig da når budsjettet er lavt. 

For meg var beliggenheten veldig viktig, så jeg gikk på kompromiss med standard. Du får tenke etter om du kan klare deg et kjøkkenbord med 2 stoler, eller helt uten. Jeg har både kjøkkenbord og spisestue, og bruker det aldri. Middagsgjester, vi spiser i sofaen. Så du får nesten tenke over hva du kan inngå av kompromiss, og hva du absolutt ikke kan. 

Jeg bruker spisebordet for å legge negler, male, sy, drive med annet kreativt. Men som sagt.. Har jo det sammenleggbare bordet fra ikea og kan nok sikkert lagre stolene i en av bodene. Jeg må tenke på det ,får ikke ringt husbanken for å godkjenner før Fredag uansett (om ikke hun har tatt innklemt dag..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du behov for spisebord? Viss du har en hjørnesofa, som du skriver, og et greit bord burde det jo holde?

Er jo begrenset hva man har plass til av gjester til middag i en leilighet med en den type romløsning. Men dette vet du kun selv.

Ang. en plass til å ha skrivepult og data, jeg ville plassert det opp mot vinduet på soverommet. Og heller dratt sengen litt ned mot dør mot gang/bad.

Anonymkode: 6c2c6...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få i full jobb med god økonomi som har råd til å kjøpe store leiligheter med to soverom alene... Ved husbanklån skal det være nøktern bolig... Hvorfor trenger du som enslig to soverom? Du sier du må ha spisebord, og viser til en tegning hvor nettopp spisebord er tegnet inn... Men da plutselig må du også ha en L-sofa?

Anonymkode: 86285...638

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...