lineffs Skrevet onsdag kl 17:02 #1 Del Skrevet onsdag kl 17:02 Hei! Jeg har en kaldblodshoppe på straks 5 år, som er i moderat trening. Hun får kraftfôr morgen og kveld i tillegg til høy såklart, men jeg lurer på en ting.. Hun får blant annet superfiber og luserne omega-3 på kveld fordi jeg skulle tilvenne luserne, men nå som hun har fått den blandingen en stund, så vurderer jeg å slutte med superfiber. Er det noe vits å bruke begge deler videre fremover, eller er det bare bortkastet penger og unødvendig? Evt burde jeg bytte til luserne pellets isteden for luserne o-3? Hun får også linfrøolje, men sliter med å få i henne multivitamin. Håper noen har tips eller råd 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:56 #2 Del Skrevet onsdag kl 20:56 Hvorfor gir du luserne? Hva er behovet hennes? Økt muskelmasse? Vekt oppgang,? hva gir du av annet kraftfôr? De fleste kraftfôr som er fullfôr, for eksempel komplett fra FK har nok vitaminer og mineraler om du gir anbefalt mengde Anonymkode: 72719...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:03 #3 Del Skrevet onsdag kl 21:03 Betfiber, eller Superfiber er fiberrikt for hester med bl.a. fordøyelsesbesvær eller på store kraftfôr rasjoner. Luserne Omega 3 gir protein og kalium. De har altså forskjellig nytteverdi for hesten. Det ene utelukker ikke det andre. Det er samtidig tilsatt linfrø og soya, derfor vil det nok ikke være nødvendig med linfrøolje i tillegg. Om du forteller litt mer om kraftfôr og grovfor, samt vekt og trening så er det litt enklere å gi konstruktive svar:) Anonymkode: 72719...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lineffs Skrevet 23 timer siden Forfatter #4 Del Skrevet 23 timer siden Ok, tusen takk for svar. Skal prøve å forklare litt mer detaljert nå, håper ikke det blir for rotete og surrete å lese da. Hun får fôringer 3x pr dag med h4 høy trooor jeg det var. 2 + 2 + 5 kg. Hun får diamant tørt på morgen. I suppa på kveld har jeg brukt superfiber, multivitamin, salt, linfrøolje, magnesium og biotin. Hun er fortsatt en hest i vekst, og jeg jobber med bakketrening for å bygge muskler, hovedsakelig i ryggen. Hun har veldig mye energi, så må være noe som ikke gir mer av det. Hun har vært litt småbløt i avføring, derfor superfiber, for det gir ikke ekstra energi.. Betfiber er ikke et alternativ siden det gir vel litt mer futt og litt sånn. Har lest mye på kraftfôr fra FK, og fant ut at betfiber ikke passer min frøken etter hva som stod av innhold og bruken. Hun fikk det før. ja jeg veit det er tilsatt linfrø og soya, men det er vel ikke store mengdene. jeg lurer litt på å kjøpe vanlig luserne pellets når jeg har brukt opp luserne o-3. Sliter med å få i hun vitaminer blant annet, har de i pellets, så blandet i kveldssuppa. vanlig luserne pellets gjør det vel til en litt tykkere grøt, eller? viktig å få i seg magnesiumen også, men hvis det er for flytende suppe, så legger den seg automatisk i bunnen, og ikke blir spist. Jeg er ute etter en type som ikke gir mer energi, har proteiner, noe som kanskje smaker litt ekstra, fordi multi pellets er litt beskt, og gjerne noe som blir litt tykkere, innbiller meg at magnesiumen ikke legger seg på bunnen hvis det er tykk nok grøt, selv om det røres inn før servering. hun er ikke innridd, det er det jeg som gjør, men hun er innkjørt. Foreløpig kun hobbyhest. Vekt er jeg ikke sikker på. 350kg pluss/minus kanskje? Aner ikke egentlig.. Gjerne spør mer, om det er noe vesentlig jeg har glemt å skrive nå. 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden Gi henne mer høy, gjerne fri tilgang, da trenger du ikke gi henne så mye kraftfôr. Olje=flybensin, magnesium i enkelte former brukes som avføringsmiddel, betfiber er basert på sukkerroer og kan gi bløt avføring. Samme med melasse. Anonymkode: b3f2f...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden Hadde gitt hesten middagsrester og brødskiver med leverpostei. Og masse kjærlighet, det er også viktig. Anonymkode: 79cba...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Ut i fra det du skriver ville jeg satt opp en slik plan Grovfor 3 kg - 3 kg - 4 kg (evt 3 - 4 -3) Frokost: 1 liter oppdrett Yea sacc Kvelds: 1 liter oppdrett Yea sacc Det høres mye ut med 2 liter kraftfôr muligens, men hun trenger nok for å bygge muskler og komme i godt hold. Du vil nok ikke oppleve at hun får mer ugunstig energi. Oppdrett vil også dekke hennes behov for vitaminer og mineraler. Olje ville jeg sløyfet totalt. Gir massevis at sprut i hodet og lite konstruktivt med mindre hun går i løp eller har kaloriunderskudd. Om hun i tillegg er litt for tynn vill jeg gitt Vital 2-4 dl per måltid supplerende. Ifht til løs mage tror jeg det henger sammen med dårlig fordeling av grovfôr. På dagen har magen lite å jobbe med med 2 kg x 2. Også olje kan gi løs mage. Fiber kan også gi løs mage, så jeg ville sløyfet superfiber i en periode i hvertfall. Yea sacc er mageregulerende og gir tilskudd av melkesyrebakterier. Ingenting i veien med å gi Luserne, jeg har selv brukt det, men da til hest som sto på 6-8 liter oppdrett i døgnet og skulle redusere mengden og erstatte deler med luserne. Og har gitt det i perioden 2018 når vi hadde dårlig kvalitet på grovfôr. Mitt beste tips: gjør det enkelt! Det er mye bedre å holde seg til en type, enn å ha litt av mye. Så lenge du bruker et basisfôr. Jeg har drevet med konkurranse og det gikk opp noen lyspærer for meg ang fôring når jeg knekte koden på fôring. Hadde også en hest med litt mye sprut kan man si. Og var relativt stresset når jeg prøvde ut fôring med mange liter per døgn, treneren min fortalte at det ville ha motsatt effekt. Det hadde det, han ble roligere og han fikk en fin overlinje og la seg ut muskulært. Anonymkode: 72719...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #8 Del Skrevet 42 minutter siden Jeg opplever ikke øket energinivå ved lav til moderat bruk av betfiber og har brukt det på alle hestene mine i 15 år. Begge mine pr i dag, den ene pensjonist og den andre en stor, ung dressurhest i daglig trening får: betfiber, vitamin/mineraltilskudd, salt og linomega. Og masse grovfor. De har velutviklet muskulatur, god hud og pels og et fint, jevnt energinivå. Unngå fór med høyt nivå av stivelse, hvis du er redd for «tullete energi». Fór med høyt fettinnhold vil også kunne gi mer energi. Anonymkode: 2c09c...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå