AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:45 #1 Del Skrevet onsdag kl 16:45 Jeg har vært bostyrer i boet etter en slektning som døde i 2023. Avdøde hadde mindreårig arving, så saken har ligget hos Statsforvalter og forrige uke fikk jeg klarsignal fra Statsforvalter om å dele ut arven innen 14 dager, og jeg delte den ut dagen etter. I fjor fikk avdøde igjen på skatten, og siden arven har stått på en bokonto uten renter siden desember 2023, tenkte jeg ikke på at det ble noe restskatt for 2024, men avdøde har i dag fått restskatt på 882,- kr og disse pengene skulle vært trukket fra boet før arven ble delt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor avdøde har fått restskatt for 2024? Hva gjør jeg nå? Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:53 #2 Del Skrevet onsdag kl 16:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor avdøde har fått restskatt for 2024? Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Hvem har levert skattemelding for 2024? Anonymkode: eb6f9...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:53 #3 Del Skrevet onsdag kl 16:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Jo det kan du. Anonymkode: 366d6...914 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:55 #4 Del Skrevet onsdag kl 16:55 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør jeg nå? Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Det er nettopp det du må gjøre. Restskatten skal deles på arvingene - og en betaler den i fellesskap. Sånn, ferdig - finito. punktum. finale Anonymkode: 46c67...9af 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:58 #5 Del Skrevet onsdag kl 16:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem har levert skattemelding for 2024? Anonymkode: eb6f9...33a Den er ikke levert fordi den lå ikke på avdødes profil hos skattetaten i vår da jeg fikk skattemeldingene. Jeg ringte skattetaten for en måned siden, og han jeg snakket med skjønte ikke hvorfor den ikke var sendt til avdødes profil slik at jeg kunne klikke den frem der. Fikk beskjed om å fylle ut skjema 1306 og spørre etter skattemeldingen, og det gjorde jeg, og venter fortsastt på svar. Har ringt Skattetaten flere ganger og etterlyst svar, og fått til svar å smøre meg med tålmodighet. Nå skjønner jeg at mangel på utfylt skattemelding for 2024, kan være grunnen. ts Anonymkode: 66373...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:03 #6 Del Skrevet onsdag kl 17:03 Vi opplevde det samme, min mor gikk bort i oktober 23 og hun fikk restskatt på over 40 000,. Hun hadde en leilighet som ble solgt i mai 24 og den har de regnet som sekundærbolig siden hun ikke bodde i leiligheten selv. Anonymkode: ff572...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #7 Del Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den er ikke levert fordi den lå ikke på avdødes profil hos skattetaten i vår da jeg fikk skattemeldingene. Jeg ringte skattetaten for en måned siden, og han jeg snakket med skjønte ikke hvorfor den ikke var sendt til avdødes profil slik at jeg kunne klikke den frem der. Fikk beskjed om å fylle ut skjema 1306 og spørre etter skattemeldingen, og det gjorde jeg, og venter fortsastt på svar. Har ringt Skattetaten flere ganger og etterlyst svar, og fått til svar å smøre meg med tålmodighet. Nå skjønner jeg at mangel på utfylt skattemelding for 2024, kan være grunnen. ts Anonymkode: 66373...f59 Ja det er jo noe rart siden en ikke utfylt skattemelding normalt skulle gått inn automatisk i dag. Tviler på at skatteoppgjøret hadde blitt klart i dag i så tilfelle. Anonymkode: eb6f9...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #8 Del Skrevet onsdag kl 17:06 Hun har vel hatt litt inntekt eller formue i fjor da. Du kan selvsagt kreve pengene inn fra de foresatte. Anonymkode: c72f6...cc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:10 #9 Del Skrevet onsdag kl 17:10 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har vært bostyrer i boet etter en slektning som døde i 2023. Avdøde hadde mindreårig arving, så saken har ligget hos Statsforvalter og forrige uke fikk jeg klarsignal fra Statsforvalter om å dele ut arven innen 14 dager, og jeg delte den ut dagen etter. I fjor fikk avdøde igjen på skatten, og siden arven har stått på en bokonto uten renter siden desember 2023, tenkte jeg ikke på at det ble noe restskatt for 2024, men avdøde har i dag fått restskatt på 882,- kr og disse pengene skulle vært trukket fra boet før arven ble delt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor avdøde har fått restskatt for 2024? Hva gjør jeg nå? Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Du kontakter såklart arvingenes foresatte og ber de betale restskatten. Det er snakk om et par hundrelapper på hver… Til neste gang: Penger får fra en konto til en annen på dagen. Neste gang venter du 12-13 dager før du overfører. Anonymkode: a11c2...030 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:50 #10 Del Skrevet onsdag kl 19:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har vel hatt litt inntekt eller formue i fjor da. Du kan selvsagt kreve pengene inn fra de foresatte. Anonymkode: c72f6...cc3 Avdøde gikk bort i 2023 og avdødes kontoer ble slått sammen til en konto som banken kalte "bo-konto" som man ikke får renter på. Avdøde hadde ikke inntekt/ formue i fjor. ts Anonymkode: 66373...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:53 #11 Del Skrevet onsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært bostyrer i boet etter en slektning som døde i 2023. Avdøde hadde mindreårig arving, så saken har ligget hos Statsforvalter og forrige uke fikk jeg klarsignal fra Statsforvalter om å dele ut arven innen 14 dager, og jeg delte den ut dagen etter. I fjor fikk avdøde igjen på skatten, og siden arven har stått på en bokonto uten renter siden desember 2023, tenkte jeg ikke på at det ble noe restskatt for 2024, men avdøde har i dag fått restskatt på 882,- kr og disse pengene skulle vært trukket fra boet før arven ble delt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor avdøde har fått restskatt for 2024? Hva gjør jeg nå? Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Jo du må det. Jeg som arving måtte bidra til restskatt beløp lenge etter, det er alltid en sjans for at det skjer liksom. Anonymkode: 19fec...b5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:58 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:58 Det er 800 kr, er det ikke bare å betale selv da, hvis du ikke ønsker å be arvingene gjøre det? Er det verdt å lage en stor sak ut av det? Anonymkode: 97c7d...2fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:09 #13 Del Skrevet onsdag kl 20:09 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Avdøde gikk bort i 2023 og avdødes kontoer ble slått sammen til en konto som banken kalte "bo-konto" som man ikke får renter på. Avdøde hadde ikke inntekt/ formue i fjor. ts Anonymkode: 66373...f59 Da er det vel noe annet som du ikke har kjent til. Du må vente og se skattemeldingen for å se hva som er grunnlaget. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er 800 kr, er det ikke bare å betale selv da, hvis du ikke ønsker å be arvingene gjøre det? Er det verdt å lage en stor sak ut av det? Anonymkode: 97c7d...2fd Det er da overhode ikke noen stor sak, alle arvinger vil forstå at de må gjøre opp skatten. Anonymkode: c72f6...cc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:17 #14 Del Skrevet onsdag kl 20:17 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er 800 kr, er det ikke bare å betale selv da, hvis du ikke ønsker å be arvingene gjøre det? Er det verdt å lage en stor sak ut av det? Anonymkode: 97c7d...2fd Denne personen har laget et titalls tråder om dette arveoppgjøret det siste året, så ja, vedkommende liker å lage en stor sak ut av ting 😄 Men det er godt for oss faste brukere av dette forumet å se at pengene nå endelig har blitt utbetalt. HALLELUJA! 🥳 Anonymkode: 63845...601 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:17 #15 Del Skrevet onsdag kl 20:17 Jeg ser nå på avdødes selvangivelse at han i fjor fikk kundeutbytte mv. som er skattepliktig og renter av bankinnskudd, men synes det er rart da det ikke var renter på bo-kontoen eller bankinnskudd, og har ikke fått melding fra banken om kundeutbytte. Jeg må vel ta enda en telefon til skatteetaten/banken på fredag skjønner jeg. 🙄 ts Anonymkode: 66373...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:55 #16 Del Skrevet onsdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg ser nå på avdødes selvangivelse at han i fjor fikk kundeutbytte mv. som er skattepliktig og renter av bankinnskudd, men synes det er rart da det ikke var renter på bo-kontoen eller bankinnskudd, og har ikke fått melding fra banken om kundeutbytte. Jeg må vel ta enda en telefon til skatteetaten/banken på fredag skjønner jeg. 🙄 Anonymkode: 66373...f59 Kundeutbytte fra hva? Feks utbytte fra forsikringer kan være skattepliktig. Men utbyttet må jo være større enn det dere får i restskatt, så da får du sjekke opp når dette ble utbetalt og hvor. Anonymkode: c72f6...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:59 #17 Del Skrevet onsdag kl 20:59 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ser nå på avdødes selvangivelse at han i fjor fikk kundeutbytte mv. som er skattepliktig og renter av bankinnskudd, men synes det er rart da det ikke var renter på bo-kontoen eller bankinnskudd, og har ikke fått melding fra banken om kundeutbytte. Jeg må vel ta enda en telefon til skatteetaten/banken på fredag skjønner jeg. 🙄 ts Anonymkode: 66373...f59 Det er 800 kr, fortjener det virkelig 800 tråder og all tiden din!? Anonymkode: 97c7d...2fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:00 #18 Del Skrevet onsdag kl 21:00 882kr? Vet du, det hadde jeg bare betalt. Ferdig. Anonymkode: 99e80...6c4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet onsdag kl 21:07 #19 Del Skrevet onsdag kl 21:07 Arvingene er ansvarlige for boets gjeld og skal betale restskatten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet onsdag kl 21:13 #20 Del Skrevet onsdag kl 21:13 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært bostyrer i boet etter en slektning som døde i 2023. Avdøde hadde mindreårig arving, så saken har ligget hos Statsforvalter og forrige uke fikk jeg klarsignal fra Statsforvalter om å dele ut arven innen 14 dager, og jeg delte den ut dagen etter. I fjor fikk avdøde igjen på skatten, og siden arven har stått på en bokonto uten renter siden desember 2023, tenkte jeg ikke på at det ble noe restskatt for 2024, men avdøde har i dag fått restskatt på 882,- kr og disse pengene skulle vært trukket fra boet før arven ble delt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor avdøde har fått restskatt for 2024? Hva gjør jeg nå? Pengene er jo delt ut, og jeg kan ikke komme i ettertid til arvingens foresatte og si at de må betale en restskatt .. Hjelp😬 Anonymkode: 66373...f59 Dette er virkelig en ikke-sak. Hvis restskatten hadde kommet før arven var delt ut, hadde den blitt betalt av dødsboet. Når det nå kom etterpå, er det arvingen som skal betale dette. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå