Gå til innhold

Visste dere at alkohol stopper fettforbrenninga?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19):

Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂

Anonymkode: 154b1...14e

Hvorfor ler du? Det er et tungt rusmiddel selv om det er lovlig, sosialt akseptert og en del av vår kultur.

Det er moderat risiko for akutt dødelighet, det er ren gift, det er høy sjanse for avhengighet, det midlertidig skrur av deler av hjernen ved høyere promille, det er linket til en lang rekke sykdommer, høy sjanse for å havne i situasjoner man ellers ikke ville vært i. Kan gi pustestans og er grunnen til at millioner dør hvert eneste år på verdensbasis. Har du sett en full og dritings person før? Det er en tung rus. Argumenter gjerne i mot, jeg er spent på hvorfor du mener at det ikke er et tungt rusmiddel. Antar at du har noen motargumenter siden du synes det var så morsomt. Eller ikke.

Anonymkode: 9f3a7...9a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med dere, men jeg drikker vin i kveld. Jeg kan ikke kutte ut alt her i verden. 
har kuttet ut brød, melk, knekkebrød, juice, og mye annet. Spiser hovedsakelig rene proteiner og grønnsaker og drikker vann og svart kaffe/te ellers i uka. Litt vin i helgen må til.

Anonymkode: cb109...1cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 18.37):

Jeg må bare lufte noe jeg nylig oppdaget, og jeg skjønner ikke hvordan jeg har gått glipp av det tidligere. Jeg har alltid visst at alkohol gir «tomme kalorier» og at det er belastende for kroppen, men nå har jeg altså lært at selv små mengder alkohol stopper kroppens fettforbrenning i flere timer!

Tydeligvis prioriterer leveren å forbrenne alkohol først, fordi det er giftig, og da settes all forbrenning av fett (både det vi spiser og det som er lagret på kroppen) på pause. Det er som om kroppen sier: "Alt annet får vente – vi må bli kvitt dette først!"

For meg er dette faktisk mer motiverende til å kutte ned enn alt jeg har hørt om fyll, promille og helsefare. Det føles liksom mer konkret. Jeg prøver jo å gå ned litt i vekt, og her har jeg gått rundt og tatt et glass vin nå og da uten å ane at det faktisk kan sabotere hele forbrenningsmotoren min...

Er det bare jeg som ikke visste dette? Hvorfor snakker ingen om det?
Føler meg litt lurt, faktisk.

Anonymkode: 6ce04...18a

Ja, trodde alle visste dette?

Hilsen avholdskvinne.

Anonymkode: 7984e...e81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke med dere, men jeg drikker vin i kveld. Jeg kan ikke kutte ut alt her i verden. 
har kuttet ut brød, melk, knekkebrød, juice, og mye annet. Spiser hovedsakelig rene proteiner og grønnsaker og drikker vann og svart kaffe/te ellers i uka. Litt vin i helgen må til.

En brødskive er definitivt å foretrekke da. 

Jeg spiser heller noen skiver brød i helgene, og lovet går veldig fint uten alkohol. Aka en meget giftig rus

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En brødskive er definitivt å foretrekke da. 

Jeg spiser heller noen skiver brød i helgene, og lovet går veldig fint uten alkohol. Aka en meget giftig rus

Tips: Selv om du er avholds så trenger du ikke moralisere ovenfor de som har tatt andre valg enn deg.

Anonymkode: 16d92...851

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ironien er iallfall priceless! Du kunne beholdt (en viss mengde) av alt annet du nevner og likevel komme mye bedre ut av det helsemessig enn å beholde etanolen. Ruspåvirkning i praksis der, altså!

Det er for øvrig ikke moralisering å påpeke kognitiv dissonans. Men det er selvfølgelig opp til hver og en å velge kunnskap fremfor selvbedrag, det må folk selvfølgelig velge selv.

Anonymkode: b972e...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ironien er iallfall priceless! Du kunne beholdt (en viss mengde) av alt annet du nevner og likevel komme mye bedre ut av det helsemessig enn å beholde etanolen. Ruspåvirkning i praksis der, altså!

Det er for øvrig ikke moralisering å påpeke kognitiv dissonans. Men det er selvfølgelig opp til hver og en å velge kunnskap fremfor selvbedrag, det må folk selvfølgelig velge selv.

Jeg er enig i at alkoholkonsumet i befolkningen er altfor høyt, og jeg måtte kutte alkohol da jeg gikk ned i vekt fordi det trigget overspising. 

Men her må du virkelig roe deg et par hakk. 80-90% av befolkningen drikker alkohol, litt eller for mye. Da jeg drakk, og jeg hadde et meget moderat forbruk, så hadde jeg raskt avskrevet deg som en fordomsfull fanatiker som ingen gidder å høre på. 

Man kommer mye lengre med, feks, med erfaringsovereføring helt uten fordommer. Noe jeg har hatt med venner om som er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke drikker lenger:

Fordi alkohol hindret meg å nå vektmålet mitt, fordi jeg får bedre søvn uten alkohol, fordi det ødelegger treningen min. Først når man prater om egne positive effekter så blir folk mottakelige, og flere venner har blitt inspirert og har kuttet ned på alkoholen. "DU ER AVHENGIG AV RUSPÅVIRKNING!" til en venninne som drikker tre glass vin i uken, "HVORFOR MÅ DU HA DEN VINEN, DET ER SELVBEDRAG!" hadde hverken funket, men også ødelagt relasjoner. 

Anonymkode: 0cfee...a8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at alkoholkonsumet i befolkningen er altfor høyt, og jeg måtte kutte alkohol da jeg gikk ned i vekt fordi det trigget overspising. 

Men her må du virkelig roe deg et par hakk. 80-90% av befolkningen drikker alkohol, litt eller for mye. Da jeg drakk, og jeg hadde et meget moderat forbruk, så hadde jeg raskt avskrevet deg som en fordomsfull fanatiker som ingen gidder å høre på. 

Man kommer mye lengre med, feks, med erfaringsovereføring helt uten fordommer. Noe jeg har hatt med venner om som er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke drikker lenger:

Fordi alkohol hindret meg å nå vektmålet mitt, fordi jeg får bedre søvn uten alkohol, fordi det ødelegger treningen min. Først når man prater om egne positive effekter så blir folk mottakelige, og flere venner har blitt inspirert og har kuttet ned på alkoholen. "DU ER AVHENGIG AV RUSPÅVIRKNING!" til en venninne som drikker tre glass vin i uken, "HVORFOR MÅ DU HA DEN VINEN, DET ER SELVBEDRAG!" hadde hverken funket, men også ødelagt relasjoner. 

Anonymkode: 0cfee...a8d

Du går ut fra at jeg bryr meg om hva folk mener, og så går du ut fra at jeg sier de samme setningene til folk rundt meg som jeg skriver her. Jeg vet at alle som utfordrer nordmenns rusbruk blir avskrevet i det sekundet de bruker ord som rusbruk, rusmisbruk, forgiftning, alkohol, etanol, rusmiddel osv osv. Den reaksjonen bekrefter problemet (manglende kunnskap, kulturell påvirkning osv), og reflekterer graden av alvorlighet, mer enn det gjør meg spesielt til fordomsfull fanatiker. Jeg har aldri vært avholds eller religiøs, så slike betegnelser preller rett av. Men hundre prosent kudos for at du bruker tid på å påvirke de rundt deg, jeg håper de setter pris på det. Det er gull verdt for hver eneste person som får bedre helse og et bedre liv. Det er helt utrolig at det ikke er mer fokus på det blant de som har makt til å påvirke, men de yngre generasjonene ser ut til å ta til fornuft :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...