AnonymBruker Skrevet 3. mai #41 Skrevet 3. mai Høres veldig rart ut. Jeg har lagt på meg etter at jeg sluttet med alkohol. Alkohol gjør jo at jeg nesten ikke spiser hverken den kvelden eller neste dag, siden det demper apetitten... Anonymkode: 0905b...df6
AnonymBruker Skrevet 3. mai #42 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og så kom du ilende til og bekreftet poenget 🥰 Spot on. Anonymkode: b972e...012 Kan du forklare forskjellen mellom å skrive et innleg og å komme "ilende til"? I det øyeblikket man slutter å bruke slike virkemiddel og starter og skrive saklig, så skal jeg gjerne svare, jeg. Anonymkode: 16d92...851 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #43 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 9.02): Og nå skal foreldre i Oslo få drikke fra klokka 8 på nasjonaldagen, så hurra hurra Vet, fatter ikke hva de tenker med. Anonymkode: 27ed2...320 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #44 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 9.39): Hvis jeg hadde fått en krone for hvert KG-innlegg fra en Frøken Avholds fra Moralistens Høyborg, så hadde jeg vært rik. Anonymkode: 16d92...851 morsomt at du føler deg truffet og blir så sint når fakta blir påpekt. Det tar deg seriøst 2min maks å finne ut at joda, personen du svarer har rett. Du virker dessverre bare ignorant når du svarer slik. Hilsen meg som drikker alkohol minst en gang i mnd. Men jeg greier likevel tolke forskning som viser at alkohol toner på toppen, over helvetes dritt amfetamin , over kokain, over ecstacy. Det er alkoholen det. Og det kan man anerkjenne og godta uten å gå helt i forsvarsposisjon. Du var vel kansje en av de som sto i kø og fikk panikk under covid da noen Vinmonopol stengte. Full panikk plant nordmenn fordi alkohol ikke var tilgjengelig noen dager. Det siste der, at folk ble så sinte når de ikke fikk alkoholen sin, sier ganske mye om alkoholbruk egentlig. Anonymkode: 27ed2...320 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai #45 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19): Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂 Anonymkode: 154b1...14e Det er nesten skremmende at folk kan være så uvitende som dette. Anonymkode: 27ed2...320 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #46 Skrevet 4. mai Det er to ting som jeg ser går igjen når det gjelder å være hårsår her på KG: Overvekt og alkohol. Følsomme temaer tydeligvis. Alle vet at ingen av delene er særlig heldig eller sunt, men hvorfor må man forsvare alkohol med nebb og klør? Det er ingen som skal ta fra noen alkoholen og det er heller ingen som skal ta fra noen verken junk food, sjokolade eller chips, men bevisstgjøring har ikke skadet noen. Anonymkode: d0211...205 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #47 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er to ting som jeg ser går igjen når det gjelder å være hårsår her på KG: Overvekt og alkohol. Følsomme temaer tydeligvis. Alle vet at ingen av delene er særlig heldig eller sunt, men hvorfor må man forsvare alkohol med nebb og klør? Det er ingen som skal ta fra noen alkoholen og det er heller ingen som skal ta fra noen verken junk food, sjokolade eller chips, men bevisstgjøring har ikke skadet noen. Anonymkode: d0211...205 Sant dette. Da jeg bestemte meg for å kutte ut alkoho, så ble folk rundt meg sure. Jeg var ikke en som drev og preket høyt om hvor bra det var osv, men de oppførte seg som om jeg gjorde noe mot dem personlig, og virket som de ble fornærmet da jeg bestilte alkoholfritt ved sammenkomster osv. Anonymkode: 11125...386 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #48 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høres veldig rart ut. Jeg har lagt på meg etter at jeg sluttet med alkohol. Alkohol gjør jo at jeg nesten ikke spiser hverken den kvelden eller neste dag, siden det demper apetitten... Anonymkode: 0905b...df6 Du sier selv at du spiser mer når du ikke drikker (har byttet alkohol med mat), så da er det ikke rart at du legger på deg. Men jo, det er riktig at fettforbrenningen stopper når du har promille i blodet. https://nhi.no/kosthold/ernaring/alkohol-trening-og-ernaring Anonymkode: 99f72...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #49 Skrevet 5. mai Et menneske skrev (På 2.5.2025 den 8.25): Dere som har Garmin-klokke, sjekk gjerne klokkens måling av stress. Hver eneste gang jeg inntar alkohol, øker den. Selv om man føler seg avslappet, så jobber kroppen ekstra med å bli kvitt med giftstoffer. Alkohol er greit i ny og ne, men ikke hvis man ønsker en utvikling i idrett eller vektnedgang. Når man begrenser kalorier (vektnedgang), er det lurt å prioritere matvarer med næringsstoffer. Alkohol inneholder knapt næringsstoff, ergo tomme kalorier. Samme med godteri. Oftest inntas alkohol også om kvelden, og det er uunngåelig med dårligere søvn og alt det gjør med kroppen. Dårlig søvn øker stress, som igjen ikke er bra for vektnedgang heller. Alkohol er jo 100% bare gift. Selv FHI har vel nylig gått over til en 0-anbefaling, fordi det bare ikke finnes en eneste positiv ting ved å innta alkohol, og hvert gram du inntar bare er et gram for mye for kroppen. Ulempen er at avholds ikke passer inn i statens inntjeningsmekanismer. Alt er tilrettelagt for at vi skal drikke passelig mye alkohol. Så mye at staten får sin inntjening på avgiftene, men ikke så mye at helsevesenets belastning og kostnader øker i andre enden. Å tenke på egen helse er et privat valg, ikke noe staten bryr seg med før man blir en kostnad i helsevesenet. Anonymkode: f479d...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #50 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.09): Jeg drikker en god del vin. Og har ingen problem med fettforbrenning. Anonymkode: 05869...6b3 Det har ikke jeg heller, og ville sagt det samme som deg for fire måneder siden. Pga en omstendighet så har ikke jeg drukket på de fire månedene, og jeg har blitt tynnere. Har spist og levd godt likevel. Så dette tror jeg det er noe i! Anonymkode: 756a1...471 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #51 Skrevet 5. mai Ja, skal man slanke seg, så er det bare å glemme å drikke alkohol. Ikke for å være formanende men fordi det er 100% sant. Vært jojo slanker i mange år. Når alkoholen er kutta ut så er det lite som skal til for å gå ned i vekt. Anonymkode: 080fc...6b3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #52 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 8.54): Det er fordi de bruker alle pengene på alkohol og spiser knapt. Da blir man underernært. Anonymkode: 16d92...851 Ja, det er jo det jeg skriver som du valgte å fjerne, de spiser knapt fordi de bytter ut maten med alkohol. Fordi alkohol kan gi dårlig apetitt. Trenger ikke ha med penger å gjøre, jeg kjenner flere såkalt velfungerende alkoholikere som tjener mer enn nok til smør på skiva. Det er vel tvert imot en del studier på at det er mer drikking blant "eliten". Du må ikke tro alle alkoholikere er som hun slitne NAVeren du så stå og snøvle på Joker i morges. Anonymkode: a11d9...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #53 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 12.55): Ja, det er jo det jeg skriver som du valgte å fjerne, de spiser knapt fordi de bytter ut maten med alkohol. Fordi alkohol kan gi dårlig apetitt. Trenger ikke ha med penger å gjøre, jeg kjenner flere såkalt velfungerende alkoholikere som tjener mer enn nok til smør på skiva. Det er vel tvert imot en del studier på at det er mer drikking blant "eliten". Du må ikke tro alle alkoholikere er som hun slitne NAVeren du så stå og snøvle på Joker i morges. Anonymkode: a11d9...2e6 Enig. Tvert i mot er det i dag enorme mørketall på hvor omfattende drikking er i befolkningen, fordi folk som «nyter et glass vin til maten i helgene» og har alt på stell med jobb, ektefelle, barn osv, egentlig forsyner seg generøst av flaska/kartongen uten å stille spørsmål ved det. Slik kan overkonsumet fortsette, fordi ingen ser noe å stille spørsmål ved - bortsett fra salgstallene til Polet, og barn og unge som er vokst opp med det. Overforbruket/misbruket av alkohol er sosialt akseptert, til og med hyllet som noe kultivert, normalt og noe man skal «unne seg». Det er en stusslig greie, egentlig. Parallelt øker andelen med psykiske plager, angst, uro og depresjon. Alkoholens virkning på hjernen går direkte på stress og depressiv reaksjon, i opptil flere dager. Når man da drikker hver helg, selv i det som anses for moderate mengder, så sørger du bare for en langsomt nedadgående spiral. Det er heller ikke slik at det er avholdsmennesker eller kristne som har funnet opp forskningen på dette for moro skyld. Den er lett å finne, og det er mer enn nok av den - ingen fare for at det om fem år plutselig oppdages at alkohol er vitaminer for kroppen, for å si det sånn. Anonymkode: b972e...012 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #54 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 9.34): Du sier selv at du spiser mer når du ikke drikker (har byttet alkohol med mat), så da er det ikke rart at du legger på deg. Men jo, det er riktig at fettforbrenningen stopper når du har promille i blodet. https://nhi.no/kosthold/ernaring/alkohol-trening-og-ernaring Anonymkode: 99f72...cfb Det høres ut som du insinuerer at jeg overspiser i stedet for å drikke? Jeg er 162 cm og 54 kilo, men var rundt 46-48 da jeg var student og drakk en del. Fordi jeg da ikke spiste noe hele kvelden hvis jeg drakk, og oftest ingenting neste dag, av og til ikke noe før kvelden dagen etter det igjen heller. Hvis man da drikker 1-2 x per uke blir det en god del mindre mat per uke enn om man spiser tre måltider hver dag. Nå som jeg er avholds spiser jeg jo tre måltider hver dag, fordi jeg ikke lenger forgifter meg selv med en nervegift som demper appetitten. Anonymkode: 0905b...df6
AnonymBruker Skrevet 9. mai #55 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det høres ut som du insinuerer at jeg overspiser i stedet for å drikke? Jeg er 162 cm og 54 kilo, men var rundt 46-48 da jeg var student og drakk en del. Fordi jeg da ikke spiste noe hele kvelden hvis jeg drakk, og oftest ingenting neste dag, av og til ikke noe før kvelden dagen etter det igjen heller. Hvis man da drikker 1-2 x per uke blir det en god del mindre mat per uke enn om man spiser tre måltider hver dag. Nå som jeg er avholds spiser jeg jo tre måltider hver dag, fordi jeg ikke lenger forgifter meg selv med en nervegift som demper appetitten. Anonymkode: 0905b...df6 Jeg insinuerte ikke at du overspiser i stedet for å drikke, jeg påpekte at du selv sa at du kuttet mat/spiste mindre enn du behøvde hver gang du drakk, og at det derfor ikke var uventet at du gikk opp i vekt når kroppen din fikk den næringen den behøvde. Anonymkode: 99f72...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #56 Skrevet 9. mai Jepp. Lærte det for noen år siden. Anonymkode: 9d040...adc
Vext Skrevet 9. mai #57 Skrevet 9. mai Hm... Jeg har små barn og drikker derfor nesten ingenting. Ett glass vin på fredagskvelden bare. Er også det tynneste jeg har vært siden tenårene. Jeg trodde jeg skulle legge på meg etter graviditetene mine. Er det alkoholen? Før barn drakk jeg nemlig flere ganger i uken.
AnonymBruker Skrevet 9. mai #58 Skrevet 9. mai Vext skrev (2 timer siden): Hm... Jeg har små barn og drikker derfor nesten ingenting. Ett glass vin på fredagskvelden bare. Er også det tynneste jeg har vært siden tenårene. Jeg trodde jeg skulle legge på meg etter graviditetene mine. Er det alkoholen? Før barn drakk jeg nemlig flere ganger i uken. Ikke alle blir tjukke så fort de får barn, det er en myte. Jeg ble tynnere, av amming og å løpe rundt med småbarn. Tror det er normalt, hvis man lever litt aktivt da. Det er iallfall ikke alkoholen, det er mye kalorier i alkohol, men det kan være summen av kalorier inn og ut som har endret seg. F.eks. amming skrur opp forbrenningen veldig, men det er forbigående. De fleste begynner sakte, men sikkert å pakke på litt kilo med alderen, hvis man ikke er obs Anonymkode: b972e...012
AnonymBruker Skrevet 9. mai #59 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19): Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂 Anonymkode: 154b1...14e Nei fakta er dumt.. Anonymkode: 48516...80c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #60 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 8.54): Det er fordi de bruker alle pengene på alkohol og spiser knapt. Da blir man underernært. Anonymkode: 16d92...851 Så da stemmer ikke det som står i HI da. Hadde det stemt, så ville det vært umulig for alkoholikere i holde seg slanke om all forbrenning blir satt på pause med promille Anonymkode: 48516...80c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå