AnonymBruker Skrevet 2. mai #21 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.38): Dette har jeg også hørt. Men jeg er veldig glad i rødvin, og det virker ikke å sabotere vektnedgang hos meg. Øl derimot.. Anonymkode: 9d887...5a8 Ja, øl og cider hos meg. Anonymkode: 080fc...6b3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #22 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men jeg har også sett mange alkoholikere av typen tynn dame som nesten ser litt underernært ut. Man blir ikke automatisk feit av alkohol, det er vel summen av alt slags.. Anonymkode: a11d9...2e6 Det er fordi de bruker alle pengene på alkohol og spiser knapt. Da blir man underernært. Anonymkode: 16d92...851 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #23 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19): Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂 Anonymkode: 154b1...14e Det er et av de farligste rusmidlene vi har. Det er det rusmiddelet flest mennesker dør av. Er man avhengig av alkohol, så er det det farligste rusmiddelet for kroppen å vennes av med. Lurer på hvor mange voldtekter, voldelige sammenstøt og partnerdrap som kunne vært unngått om alkohol ble helt ulovlig? Helsemyndighetene anbefaler 0 inntak av alkohol. Anonymkode: ae4d1...78c 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #24 Skrevet 2. mai Det som fascinerer meg aller mest er hvor ivrig folk forsvarer å drikke alkohol jevnlig. Det er såpass integrert i «kulturen» vår at vi går til drøye lengder for å omskrive forskning og fakta for å rettferdiggjøre at vi liker og er hekta på alkohol. Selv små mengder påvirker hjernen og andre organer, og jo mer regelmessig vanedrikker man er, jo mer er du utsatt jo eldre du blir. Når de som har peiling på dette prøver å rope varsku, iler alle til med at «noe skal man dø av», «vi lever ikke i et diktatur», «jeg har full kontroll» osv osv - som om alkohol virker annerledes på deres celler enn alle andres. Det er et skue. Ingen liker de første slurkene med alkohol, det er noe man presser seg gjennom for å lære å få rusopplevelsen. Anbefaler Anna Lembkes bok Dopamine nation. Vi er en hel verden som er rusavhengige, vi bare liker ikke å kalle en spade for en spade. Noen tjener godt på det. Og nå skal foreldre i Oslo få drikke fra klokka 8 på nasjonaldagen, så hurra hurra 🥳 Anonymkode: b972e...012 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #25 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et av de farligste rusmidlene vi har. Det er det rusmiddelet flest mennesker dør av. Er man avhengig av alkohol, så er det det farligste rusmiddelet for kroppen å vennes av med. Lurer på hvor mange voldtekter, voldelige sammenstøt og partnerdrap som kunne vært unngått om alkohol ble helt ulovlig? Helsemyndighetene anbefaler 0 inntak av alkohol. Anonymkode: ae4d1...78c 👏🏼 💯 Anonymkode: b972e...012 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #26 Skrevet 2. mai Jeg har nylig fått Garmin med body battery, og det er skremmende hvor lite jeg går i pluss når jeg drikker alkohol. Ikke at jeg stoler blindt på det, men for min del var det en vekker. Jeg har jo kanskje følt litt på det, men å få det svart på hvitt på klokka gjør at jeg iallfall, som har gått ned 20 kg, men mangler de siste 10, nok skal redusere mengden alkohol betydelig! Anonymkode: e7b64...704 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #27 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det som fascinerer meg aller mest er hvor ivrig folk forsvarer å drikke alkohol jevnlig. Det er såpass integrert i «kulturen» vår at vi går til drøye lengder for å omskrive forskning og fakta for å rettferdiggjøre at vi liker og er hekta på alkohol. Selv små mengder påvirker hjernen og andre organer, og jo mer regelmessig vanedrikker man er, jo mer er du utsatt jo eldre du blir. Når de som har peiling på dette prøver å rope varsku, iler alle til med at «noe skal man dø av», «vi lever ikke i et diktatur», «jeg har full kontroll» osv osv - som om alkohol virker annerledes på deres celler enn alle andres. Det er et skue. Ingen liker de første slurkene med alkohol, det er noe man presser seg gjennom for å lære å få rusopplevelsen. Anbefaler Anna Lembkes bok Dopamine nation. Vi er en hel verden som er rusavhengige, vi bare liker ikke å kalle en spade for en spade. Noen tjener godt på det. Og nå skal foreldre i Oslo få drikke fra klokka 8 på nasjonaldagen, så hurra hurra 🥳 Anonymkode: b972e...012 Hvis jeg hadde fått en krone for hvert KG-innlegg fra en Frøken Avholds fra Moralistens Høyborg, så hadde jeg vært rik. Anonymkode: 16d92...851 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #28 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis jeg hadde fått en krone for hvert KG-innlegg fra en Frøken Avholds fra Moralistens Høyborg, så hadde jeg vært rik. Anonymkode: 16d92...851 Reflekter heller i stedet over slike innlegg. Da blir du like rik innvendig. Anonymkode: d0211...205 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #29 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Reflekter heller i stedet over slike innlegg. Da blir du like rik innvendig. Anonymkode: d0211...205 😂 Anonymkode: 16d92...851
AnonymBruker Skrevet 2. mai #30 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen liker de første slurkene med alkohol, det er noe man presser seg gjennom for å lære å få rusopplevelsen Dette er jo bare tull. Anonymkode: ef41a...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #31 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis jeg hadde fått en krone for hvert KG-innlegg fra en Frøken Avholds fra Moralistens Høyborg, så hadde jeg vært rik. Anonymkode: 16d92...851 På hvilken måte er det moralistisk å påpeke at alkohol reduserer fettforbrenning? Anonymkode: 99f72...cfb 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #32 Skrevet 2. mai Visste du også at hvis du inntar noe med karbohydrater mens du har alkohol i blodet, så kan du ha skyhøyt blodsukker lenge? Kroppen klarer ikke alltid å gjøre begge delene, så den tar det giftigste først. Først alkoholen, så høyt blodsukker. Anonymkode: 7b7da...428 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #33 Skrevet 2. mai Ugresset skrev (På 30.4.2025 den 22.01): Vel.. Alkohol øker pulsen min, noe som resulterer i at jeg forbrenner mer. Jeg får også energi av det og beveger meg mer. Det er ikke bra for det stresser kropp og hjerte, men for min del kunne jeg drikke så mye og ofte alkohol jeg orket da jeg skulle ned i vekt (gått ned 35kg).Potetgull og fettrik junk derimot, det måtte jeg være veldig streng med. Alkohol øker pulsen din, og gir deg energi, men det øker ikke forbrenningen. Som du sier, det øker stressresponsen din, du får økt kortisolnivå. Dette fleste får også forhøyet insulinnivå. Og siden kortisol og insulin er fettlagringshormoner blir fettforenningen hemmet. Anonymkode: 99f72...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #34 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): På hvilken måte er det moralistisk å påpeke at alkohol reduserer fettforbrenning? Anonymkode: 99f72...cfb Stråmann. Prøv igjen. Anonymkode: 16d92...851
AnonymBruker Skrevet 2. mai #35 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stråmann. Prøv igjen. Anonymkode: 16d92...851 Jeg er enig i at det var et dumt spørsmål, men jeg er litt lei av at hver gang noen reflekterer litt rundt hvilke skadelige effekter alkohol kan ha for helse, familie og samfunn, så kommer det alltid kommentarer om "moralisme". Vel, det er ca 10 % av den voksne befolkning i Norge som er avholds, så sannsynligheten for at det kun er avholdsmennesker som svarer i slike tråder er lik null. De aller fleste som svarer er voksne som hverken er avholds eller moralister. Det er mennesker som er bevisste på at de (vi) tar et valg som ikke er optimalt for oss og de rundt oss, og prøver holde skadevirkningene på helse, familie og samfunn på et nivå de (vi) kan akseptere. Men for å gjøre dette er kunnskap og bevissthet nødvendig. Anonymkode: 99f72...cfb 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #36 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er enig i at det var et dumt spørsmål, men jeg er litt lei av at hver gang noen reflekterer litt rundt hvilke skadelige effekter alkohol kan ha for helse, familie og samfunn, så kommer det alltid kommentarer om "moralisme". Anonymkode: 99f72...cfb Det er ikke "hver gang noen reflekterer litt rundt..". Det er når noen tydelig adresserer de som drikker alkohol i negative ordelag. Hvis man ønsker å bli tatt seriøst så bør man holde seg saklig. Den type nedladenhet mot folk som drikker alkohol som var i det innlegget gjør at alle "refleksjoner" mister sin effekt og, i hvert fall jeg, blir bare irritert. Anonymkode: 16d92...851
AnonymBruker Skrevet 2. mai #37 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19): Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂 Anonymkode: 154b1...14e Alkohol er et av de tyngste rusmidlene vi har. Det er sterkt avhengighetsskapende, personer påvirket av alkohol er mye mer utagerende og destruktive enn de fleste andre rusmidler, alkohol er mer skadelig for kroppen enn mange rusmidler, alkohol er et av kun 2 rusmidler hvor man kan dø av abstinenser, osv. Alkohol er definitivt et av de aller tyngste rusmidlene. (..jeg har prøvd de fleste, men dette kan du også objektivt se på statistikk og sammenligninger gjort av forskere) Anonymkode: 32d1b...e61 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #38 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er ikke "hver gang noen reflekterer litt rundt..". Det er når noen tydelig adresserer de som drikker alkohol i negative ordelag. Hvis man ønsker å bli tatt seriøst så bør man holde seg saklig. Den type nedladenhet mot folk som drikker alkohol som var i det innlegget gjør at alle "refleksjoner" mister sin effekt og, i hvert fall jeg, blir bare irritert. Anonymkode: 16d92...851 Og så kom du ilende til og bekreftet poenget 🥰 Spot on. Jeg drikker selv, og det gjør ikke innholdet mindre sant av den grunn. og skrev dessuten «vi», noe du hadde lagt merke til hvis du ikke hadde blitt så defensiv. Kan anbefale en bok som heter «This naked mind» av Annie Grace. Masse podkastepisoder også. Interessant om påvirkning, kultur og den kollektive kognitive dissonansen som gjør at drikkekulturen har fått slikt fotfeste. Flere har gode poenger her i tråden, med hvor store konsekvenser det har i samfunnet vårt at det er så akseptabelt å bli overstadig. Vi groomer det nærmest frem, bare å se på russen, eksempelvis. Heldigvis er det et skifte på gang, og oppblomstring av masse god alkoholfri drikke. Unge i dag, mange av dem iallfall, er heldigvis mer bevisste, og velger bort fylla. De har sett «rødvinsgenerasjonen» i fri dressur, vi som lærte at toppen av sofistikert og vellykket var vingårdsferie og proseccoturer med jentene. Det er ingenting som peker i retning av helsegevinster ved drikking, i følge oppdatert forskning. Anonymkode: b972e...012 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #39 Skrevet 3. mai Hvis man skal drikke et par øl en kveld, er det bedre for kroppen å drikke de uten mat? Så spise etter noen timer eller omvendt? Anonymkode: 3f067...5f7
AnonymBruker Skrevet 3. mai #40 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man skal drikke et par øl en kveld, er det bedre for kroppen å drikke de uten mat? Så spise etter noen timer eller omvendt? Anonymkode: 3f067...5f7 Spis først, absolutt 😊 drikking på tom mage er det verste, både mtp effekt og ettervirkninger. Spis gjerne litt fet mat. Anonymkode: b972e...012 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå