Gå til innhold

Visste dere at alkohol stopper fettforbrenninga?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare lufte noe jeg nylig oppdaget, og jeg skjønner ikke hvordan jeg har gått glipp av det tidligere. Jeg har alltid visst at alkohol gir «tomme kalorier» og at det er belastende for kroppen, men nå har jeg altså lært at selv små mengder alkohol stopper kroppens fettforbrenning i flere timer!

Tydeligvis prioriterer leveren å forbrenne alkohol først, fordi det er giftig, og da settes all forbrenning av fett (både det vi spiser og det som er lagret på kroppen) på pause. Det er som om kroppen sier: "Alt annet får vente – vi må bli kvitt dette først!"

For meg er dette faktisk mer motiverende til å kutte ned enn alt jeg har hørt om fyll, promille og helsefare. Det føles liksom mer konkret. Jeg prøver jo å gå ned litt i vekt, og her har jeg gått rundt og tatt et glass vin nå og da uten å ane at det faktisk kan sabotere hele forbrenningsmotoren min...

Er det bare jeg som ikke visste dette? Hvorfor snakker ingen om det?
Føler meg litt lurt, faktisk.

Anonymkode: 6ce04...18a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg hørt før. Men grunnen til at jeg har kuttet alkohol er at jeg jeg blir mer hemningsløs når det gjelder usunn mat, og spiser mer når jeg drikker. Også dagen derpå. 

Har derimot flere venninner, slanke venninner som ikke sliter med vekten sånn som jeg, som heller drikker vin enn å spise godteri. Det blir deres kos. Ser ikke ut som om det skader "fettforbrenningen" deres i hvert fall. 

Så vi er forskjellige. 

Anonymkode: 0cfee...a8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker en god del vin. Og har ingen problem med fettforbrenning. 

Anonymkode: 05869...6b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste det. Ingen gidder å dele kunnskap om alkohol, men kan være lurt å lese seg opp om tunge rusmidler man har tenkt til å innta.

Anonymkode: 9f3a7...9a8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg visste det. Ingen gidder å dele kunnskap om alkohol, men kan være lurt å lese seg opp om tunge rusmidler man har tenkt til å innta.

Anonymkode: 9f3a7...9a8

Håper ikke du insinuerer at alkohol er et tungt rusmiddel?😂

Anonymkode: 154b1...14e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på ferie og drikker store mengder alkohol (drikker ellers bare et par glass vin en lørdag) kommer jeg alltid hjem og er blitt undervektig, jeg spiser daglig middag på ferie også. Så kan ikke si det har motivert meg til å kutte ut akkurat 😅 Jeg tenker mer på leveren min og får dårlig samvittighet for den. 

Anonymkode: 9ab7b...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tydeligvis prioriterer leveren å forbrenne alkohol først, fordi det er giftig, og da settes all forbrenning av fett (både det vi spiser og det som er lagret på kroppen) på pause.

Hvis dette stemmer så vil jo ikke energien fra alkoholen eventuelt bli lagret som fett. Alkoholen påvirker trolig ikke den totale forbrenningen, så dette "går i null".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt kommer selvsagt litt an på hvilke kriterier man måler på, men etter de fleste parametere det er vanlig å måle skadevirkninger av rus på, er alkohol definitivt et tungt rusmiddel. Alkohol er mer giftig enn mange av de mest populære, ulovlige rusmidlene, og det kan føre til både akutte og gradvise, vedvarende helseskader. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg må bare lufte noe jeg nylig oppdaget, og jeg skjønner ikke hvordan jeg har gått glipp av det tidligere. Jeg har alltid visst at alkohol gir «tomme kalorier» og at det er belastende for kroppen, men nå har jeg altså lært at selv små mengder alkohol stopper kroppens fettforbrenning i flere timer!

Dette stemmer for så vidt, men så lenge du ikke inntar alkohol regelmessig, så spiller det egentlig ikke så stor rolle hva som forbrennes først av alkohol eller næringsstoffer. Selv om kroppen hadde prioritert å forbrenne næringsstoffer først og alkohol siden, så ville totalen over tid blitt den samme uansett.

En viktig ting å være klar over er imidlertid at alkohol i stor grad påvirker appetitten vår ved redusere mengden av leptin og GLP-1-hormoner. Det var den største vekkeren for meg. Drikker jeg alkohol kan jeg i tillegg til de tomme kaloriene lett spise dobbelt så mye som jeg ville gjort om jeg ikke hadde drukket.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg «alltid» visst. Trodde det var allmenn kunnskap. Eller så er det bare vi som har slanka oss mange ganger som er mer enn middels opptatt av sånt 😅 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også hørt. Men jeg er veldig glad i rødvin, og det virker ikke å sabotere vektnedgang hos meg. Øl derimot..

Anonymkode: 9d887...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (10 minutter siden):

Alt kommer selvsagt litt an på hvilke kriterier man måler på, men etter de fleste parametere det er vanlig å måle skadevirkninger av rus på, er alkohol definitivt et tungt rusmiddel. Alkohol er mer giftig enn mange av de mest populære, ulovlige rusmidlene, og det kan føre til både akutte og gradvise, vedvarende helseskader. 

Dette stemmer for så vidt, men så lenge du ikke inntar alkohol regelmessig, så spiller det egentlig ikke så stor rolle hva som forbrennes først av alkohol eller næringsstoffer. Selv om kroppen hadde prioritert å forbrenne næringsstoffer først og alkohol siden, så ville totalen over tid blitt den samme uansett.

En viktig ting å være klar over er imidlertid at alkohol i stor grad påvirker appetitten vår ved redusere mengden av leptin og GLP-1-hormoner. Det var den største vekkeren for meg. Drikker jeg alkohol kan jeg i tillegg til de tomme kaloriene lett spise dobbelt så mye som jeg ville gjort om jeg ikke hadde drukket.

Tusen takk – det der var faktisk veldig oppklarende og nyttig!

Jeg skjønner det du sier om at total energibalanse over tid er det viktigste, og at kroppen i praksis må forbrenne alt den får i seg før eller siden. Sånn sett er det kanskje mer en slags timing-effekt som alkohol skaper, ikke nødvendigvis total "lagring".

Men det du sier om leptin og GLP-1 var veldig interessant. Det forklarer jo mye! Ikke bare at man spiser mer i fylla, men at reguleringssystemet for metthet faktisk svekkes. Det gjør det plutselig biologisk forståelig, ikke bare psykologisk.

Og da tenker jeg: Hvis alkohol både bremser fettforbrenning midlertidig og skrur av metthetsfølelsen, så er det kanskje ikke så rart at mange opplever det som et hinder når de prøver å komme i bedre form?

Har du (eller noen andre her) sett noe konkret om hvor lenge disse hormonene påvirkes etter inntak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk – det der var faktisk veldig oppklarende og nyttig!

Jeg skjønner det du sier om at total energibalanse over tid er det viktigste, og at kroppen i praksis må forbrenne alt den får i seg før eller siden. Sånn sett er det kanskje mer en slags timing-effekt som alkohol skaper, ikke nødvendigvis total "lagring".

Men det du sier om leptin og GLP-1 var veldig interessant. Det forklarer jo mye! Ikke bare at man spiser mer i fylla, men at reguleringssystemet for metthet faktisk svekkes. Det gjør det plutselig biologisk forståelig, ikke bare psykologisk.

Og da tenker jeg: Hvis alkohol både bremser fettforbrenning midlertidig og skrur av metthetsfølelsen, så er det kanskje ikke så rart at mange opplever det som et hinder når de prøver å komme i bedre form?

Har du (eller noen andre her) sett noe konkret om hvor lenge disse hormonene påvirkes etter inntak?

Siden jeg tidligere har hatt det man må kalle et lett problematisk forhold til alkohol så har jeg i alle fall en del egenerfaring, og min personlige erfaring er at effekten kan være der i opptil to døgn etter endt alkoholinntak. Jeg vil anta at mengden alkohol man inntar også påvirker dette, men man kan vel ikke akkurat si at jeg var måteholden 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel.. Alkohol øker pulsen min, noe som resulterer i at jeg forbrenner mer. Jeg får også energi av det og beveger meg mer. Det er ikke bra for det stresser kropp og hjerte, men for min del kunne jeg drikke så mye og ofte alkohol jeg orket da jeg skulle ned i vekt (gått ned 35kg).Potetgull og fettrik junk derimot, det måtte jeg være veldig streng med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Garmin-klokke, sjekk gjerne klokkens måling av stress. Hver eneste gang jeg inntar alkohol, øker den. Selv om man føler seg avslappet, så jobber kroppen ekstra med å bli kvitt med giftstoffer. Alkohol er greit i ny og ne, men ikke hvis man ønsker en utvikling i idrett eller vektnedgang.

Når man begrenser kalorier (vektnedgang), er det lurt å prioritere matvarer med næringsstoffer. Alkohol inneholder knapt næringsstoff, ergo tomme kalorier. Samme med godteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også dette som gjør at man ikke skal ta paracet når man drikker alkohol. Som du sier - leveren prioriterer å bryte ned alkoholen foran alt annet, dermed blir paracaten liggende for lenge og kan gjøre skade.

Anonymkode: 16d92...851

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 18.37):

Tydeligvis prioriterer leveren å forbrenne alkohol først, fordi det er giftig, og da settes all forbrenning av fett (både det vi spiser og det som er lagret på kroppen) på pause. Det er som om kroppen sier: "Alt annet får vente – vi må bli kvitt dette først!"

For meg er dette faktisk mer motiverende til å kutte ned enn alt jeg har hørt om fyll, promille og helsefare. Det føles liksom mer konkret. Jeg prøver jo å gå ned litt i vekt, og her har jeg gått rundt og tatt et glass vin nå og da uten å ane at det faktisk kan sabotere hele forbrenningsmotoren min...

Er det bare jeg som ikke visste dette? Hvorfor snakker ingen om det?
Føler meg litt lurt, faktisk.

Jeg tror ikke det er så merkelig, eller komplisert.

Alkohol er lett tilgjengelige kalorier for kroppen, omtrent som sukker, og kroppen velger å bruke dette fremfor å brenne det mer tungt tilgjengelige fettet.

Alkoholen kommer jo også inn i kaloriregnskapet. Ei flaske vin inneholder ca 600 kcal og dermed vil to flasker vin alene dekke dagsbehovet for kalorier for de aller fleste. Spiser du i tillegg, får du et kalorioverskudd som lagres som fett i kroppen.

Anonymkode: 8026c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.19):

Det trenger vel ikke å bli insiniuert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i øl, og selv om jeg vet mange får den at de må spise junk, så er jeg motsatt - det er apetittdempende. Tar jeg meg en øl etter jobb, spiser jeg ikke. Føler mange er sånn, jeg har jo venner og kolleger hvor vi møtes etter jobb og bare vi må spise før vi begynner å drikke, for da gjør vi det ikke. Så bestiller vi noe mat og vann til før vi begynner med ølen. Begynner vi med ølen, blir det null mat og man blir for fort full.

Helsemessig er det selvsagt tusen årsaker til at alkohol ikke er sunt. Men vektmessig er det nesten på en måte slankende for min del.

Se på alkoholikere også - det er jo mange av typen svær kar med verdens største ølmage som sitter på puben klokken 12 og drikker. Men jeg har også sett mange alkoholikere av typen tynn dame som nesten ser litt underernært ut. Man blir ikke automatisk feit av alkohol, det er vel summen av alt slags..

Anonymkode: a11d9...2e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...