AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:15 #1 Del Skrevet onsdag kl 15:15 Er 55 år år og har vel litt sensitiv og tørr/fuktfattig hud. Har for første gang prøv en krem med såkalt “aktive” ingredienser. Kjøpte Avène Hyaluron Activ B3 på apoteket, i håp om at det kunne være en god nattkrem for meg. Påførte den på ansiktshuden på kvelden for to dager siden, og den kjentes bra ut umiddelbart etter. Våknet morgenen etter med temmelig rødt fjes. Nå to dager etter (har ikke prøvd den siden) er huden fortsatt tørr, men har blitt litt blek i ansiktet, samtidig som huden føles veldig stram og tørr. Har prøvd å fukte med “snille” kremer, men huden svir uansett hva jeg tar på nå. Smurte på naturlig ringblomstsalve i går kveld, og det tok svien der og da, men i dag svir huden fortsatt. Når huden fortsatt reagerer to døgn etter påføring av denne kremen, kan jeg da gå ut i fra at jeg ikke tåler den? Er ingrediensene for sterke for meg? Takknemlig hvis noen med peiling gidder å svare. Anonymkode: 656ab...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:31 #2 Del Skrevet onsdag kl 15:31 Spørs om du ikke har gått litt for hardt ut, ved å starte direkte med retinal, fremfor retinol. Retinal er jo mye mer potent enn retinol, og selv med retinol skal man trappe opp bruken. Tenker du bør gå for retinol i første omgang, og når huden din tåler retinol hver kveld, så kan du forsøke å gå over til retinal. Avhengig av styrken på retinol, så bør du starte med annenhver kveld, eller til og med bare to kvelder i uken. Husk å bruke spf 50 på dagtid! Anonymkode: f14a1...d8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:03 #3 Del Skrevet onsdag kl 17:03 Tilvenning tar tid, og retinoider er en maraton. Jeg har holdt på meg opptrapping lenge nå, men huden min tåler fortsatt bare retinol én gang i uka. Høres ut som huden din også trenger mer gradvis tilvenning. Anonymkode: 917a7...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:12 #4 Del Skrevet onsdag kl 17:12 Takk for svar til dere som har svart. Jeg var egentlig ute etter en nattkrem med hyaluronsyre, og så ikke før senere at den også inneholdt retinal. Litt usikker på om jeg vil fortsette med det. Må nok la den kremen hvile noen dager i hvertfall. Har mest av alt tørr/fuktfattig hud, så det var mest en rik nattkrem jeg var ute etter. Bruker solkrem faktor 50. Anonymkode: 656ab...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:57 #5 Del Skrevet onsdag kl 17:57 Det er veldig vanlig å få reaksjoner første ukene når man begynner med aktive ingredienser for første gang. Flass, rødhet, svie, tørrhet. Anonymkode: d2283...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:05 #6 Del Skrevet onsdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er veldig vanlig å få reaksjoner første ukene når man begynner med aktive ingredienser for første gang. Flass, rødhet, svie, tørrhet. Anonymkode: d2283...bf8 Skjønner. Men det kan jo ikke være helt bra? Kanskje er det bedre å ikke styre så mye med huden, bare sørge for nok fukt + solfaktor? Har begynt å tenke litt sånn nå. Ts Anonymkode: 656ab...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:17 #7 Del Skrevet onsdag kl 18:17 Prøv å bruk en «snill» krem under og denne kremen over. Mulig den er for sterk rett på. Det kan tilvennes. Men hadde jeg vært deg hadde jeg byttet ut denne, da jeg reagerer på Avene (parfyme). Høres mer ut som en allergisk reaksjon slik jeg leser det. Og følg den «gyldne» retinol-regelen med 1x uka i 1 uker, 2x uka i 2 uker, 3x uka i 3 uker etc. Anonymkode: a7a7c...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:22 #8 Del Skrevet onsdag kl 18:22 Er vel helt vanlig med reaksjoner på aktive ingredienser. Anonymkode: d4b9b...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:31 #9 Del Skrevet onsdag kl 18:31 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skjønner. Men det kan jo ikke være helt bra? Kanskje er det bedre å ikke styre så mye med huden, bare sørge for nok fukt + solfaktor? Har begynt å tenke litt sånn nå. Ts Anonymkode: 656ab...616 Det gir seg fort, det er bare et tegn på at huden "jobber". Det kommer jo helt an på hva du trenger og hva du er opptatt av. Bruker ikke retinol selv, men c vitamin serum og peptider i krem. Jeg er for forfengelig til å la være Anonymkode: d2283...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet onsdag kl 18:41 #10 Del Skrevet onsdag kl 18:41 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er veldig vanlig å få reaksjoner første ukene når man begynner med aktive ingredienser for første gang. Flass, rødhet, svie, tørrhet. Anonymkode: d2283...bf8 Det er vanlig, men kan også være et tegn på at man har gått for hardt ut, dvs. startet med for høy konsentrasjon og/eller for hyppig frekvens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:44 #11 Del Skrevet onsdag kl 18:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det gir seg fort, det er bare et tegn på at huden "jobber". Det kommer jo helt an på hva du trenger og hva du er opptatt av. Bruker ikke retinol selv, men c vitamin serum og peptider i krem. Jeg er for forfengelig til å la være Anonymkode: d2283...bf8 Jeg tror jeg har mest “tørrhetsrynker”. Har solt meg veldig lite, så tror ikke huden er veldig skadet av sol. Ser stor forskjell på huden når den får nok fukt eller en fet nok krem eller olje. Da “forsvinner” liksom mange av rynkene. I tillegg har jeg gått mye ned i vekt veldig raskt, så noe underhudsfett har nok forsvunnet. Men uaktuelt å gå opp i vekt igjen for å fylle ut huden 😅. Så det er nok tørrhetsrynkene jeg evt kan ha håp om å bedre noe med riktige produkter. Har kjøpt et serum fra La Roche-Posey som virker bra på min hud. Det med hyaluronsyre. Glattet ut flere av rynkene med en gang, og huden tåler det bra. Peptider vet jeg ikke hva er en gang Anonymkode: 656ab...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:46 #12 Del Skrevet onsdag kl 18:46 Roci skrev (3 minutter siden): Det er vanlig, men kan også være et tegn på at man har gått for hardt ut, dvs. startet med for høy konsentrasjon og/eller for hyppig frekvens. Bare prøvd kremen 1 gang. Så da må det være for høykonsentert for meg, eller at jeg ikke tåler noe annet i den kremen. Ts Anonymkode: 656ab...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet onsdag kl 18:53 #13 Del Skrevet onsdag kl 18:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare prøvd kremen 1 gang. Så da må det være for høykonsentert for meg, eller at jeg ikke tåler noe annet i den kremen. Ts Anonymkode: 656ab...616 Som det påpekes tidligere i tråden så er retinal 10 ganger mer potent enn retinol, så det er kraftige saker🙂 Det kan også være at huden din reagerer på niacinamide, som kremen også inneholder, men jeg holder en knapp på retinal. Retinoider krever tilvenning, så jeg ville nok ha startet med 0,3 % retinol og økt gradvis i konsentrasjon og frekvens til jeg tålte å bruke 1,0% retinol daglig uten irritasjon. Først da ville jeg ha begynt med retinal. Som en annen AB påpeker, så er retinoider en maraton, ikke en sprint😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:57 #14 Del Skrevet onsdag kl 18:57 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare prøvd kremen 1 gang. Så da må det være for høykonsentert for meg, eller at jeg ikke tåler noe annet i den kremen. Ts Anonymkode: 656ab...616 Etter bare en gang så er det nok enten tilvenning eller at du har gått for hardt ut, for retinol/retinal er sterkt. Jeg fikk tester på retinol serum fra Shiseido, og ble ekstremt tørr og gusten i huden etter 1 x bruk. Jeg fikk kjemperødt fjes av serum/krem jeg bruker ellers som er uten retinol, men med peptider og mye c vitamin. Det ga seg etter 1 ukes tid. Jeg selv ønsker ikke å prøve retinol før huden min er godt vant til andre aktive ingredienser (som jeg bruker nå), og jeg kommer til å begynne veldig forsiktig med mildere produkter og gradvis tilnærming Anonymkode: d2283...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:03 #15 Del Skrevet onsdag kl 19:03 Roci skrev (8 minutter siden): Som det påpekes tidligere i tråden så er retinal 10 ganger mer potent enn retinol, så det er kraftige saker🙂 Det kan også være at huden din reagerer på niacinamide, som kremen også inneholder, men jeg holder en knapp på retinal. Retinoider krever tilvenning, så jeg ville nok ha startet med 0,3 % retinol og økt gradvis i konsentrasjon og frekvens til jeg tålte å bruke 1,0% retinol daglig uten irritasjon. Først da ville jeg ha begynt med retinal. Som en annen AB påpeker, så er retinoider en maraton, ikke en sprint😊 Takk for god info. Jeg er litt i tenkeboksen nå (merker jeg) ift om retinol/retinal er noe for meg, selv om alderen tilsier det Anonymkode: 656ab...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:48 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:48 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk for god info. Jeg er litt i tenkeboksen nå (merker jeg) ift om retinol/retinal er noe for meg, selv om alderen tilsier det Anonymkode: 656ab...616 Du kan jo gjøre som meg; avvente retinol til du har prøvd serum med c vitamin/kremer med peptider/andre aktive ingredienser først. La huden få rolig tilvenning til aktive ingredienser, i stedet for å hoppe rett på kruttet Anonymkode: d2283...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:11 #17 Del Skrevet onsdag kl 20:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar til dere som har svart. Jeg var egentlig ute etter en nattkrem med hyaluronsyre, og så ikke før senere at den også inneholdt retinal. Litt usikker på om jeg vil fortsette med det. Må nok la den kremen hvile noen dager i hvertfall. Har mest av alt tørr/fuktfattig hud, så det var mest en rik nattkrem jeg var ute etter. Bruker solkrem faktor 50. Anonymkode: 656ab...616 Anbefaler denne på det sterkeste: https://www.essensbeauty.no/products/hyaluronic-acid-overnight-mask Som du ser er den dyr, MEN den varer superlenge! Jeg har brukt denne i flere år nå, bruker den alt i fra noen ganger i uka til et par ganger i måneden, alt etter behovet. Anonymkode: 2057f...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 21.03): Takk for god info. Jeg er litt i tenkeboksen nå (merker jeg) ift om retinol/retinal er noe for meg, selv om alderen tilsier det Anonymkode: 656ab...616 Cosrx har en god krem med 0.1 % retinol, den er fin å starte med! Jeg har sensitiv hud og jeg startet med den. Prisgunstig også! https://www.blivakker.no/product/3260072/cosrx-the-retinol-0-1-cream-20ml?utm_campaign=search-dsa-blivakker-google&gad_source=1&gad_campaignid=19863884601&gbraid=0AAAAAD6Mlf4925bF2utN7cQfigb1Row57&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7ZQ_cukQtRJ2K8OSpjfwNmg8L-JZjM6sDdns8ugdjgYx6AP4Sorv2IaAtjeEALw_wcB#reviews Ellers er det mange dermatologer som anbefaler å starte med retinal-øyekrem i hele ansiktet om du først velger å kjøre den mer potente veien. Anonymkode: a7a7c...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå