Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tilbud om 1 års forlengelse av min midlertidig kontrakt, rett før den går ut. Kontrakten kom, og jeg takket, og ba om dialog om lønna. Jeg fikk svar i dag, og er skuffet. Jeg har sagt ja til ekstra ansvar, men de gikk ikke opp 1 øre i lønn...vet ikke hvorfor, men føler meg dum nå, som om jeghar vært frekk ved å be om mer lønn.

Da er det ikke mer å gjøre, eller er det triks jeg ikke kjenner til?😅

Akademia, om det har noe å si

Anonymkode: 05f36...991

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere dialog om lønn eller fikk du bare tilsendt ny kontrakt uten noen begrunnelse?  Hva begrunnet du lønnskravet med? 

Anonymkode: aecc6...b25

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Fikk bare tilsendt ny med samme lønn som min nåværende ettårige kontrakt. Da jeg fikk den forrige og første kontrakten, forhandlet jeg meg 40 k opp fra det de opprinnelig ga tilbud om. Er dette grunnen til at jeg nå, 1 år senere, ikke har argumentene? 

Jeg brukte behovet for min kompetansesammensetning, som de mangler i staben, som begrunnelse..

AnonymBruker
Skrevet

Haha, akademia, ja… 

Det er helt vanlig at de ikke øker lønna i ny kontrakt. Det er nå du skal forhandle, om jeg har forstått deg riktig har de bare sendt deg et skriftlig tilbud (kontrakt). «Jeg takker ja til jobbtilbudet, under forutsetning av at vi blir enige om lønn.» Og så forhandler du, kommer med argumenter og hva du mener du skal ha, og så møtes dere på midten hvis du er heldig. 

OBS at du kan risikere å ikke bli med på lønnsoppgjøret - eller bli nedprioritert - fordi du nylig har hatt mulighet til å forhandle om lønn. Så det må du i alle fall argumentere med. 

Anonymkode: e9e4f...225

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, akademia, ja… 

Det er helt vanlig at de ikke øker lønna i ny kontrakt. Det er nå du skal forhandle, om jeg har forstått deg riktig har de bare sendt deg et skriftlig tilbud (kontrakt). «Jeg takker ja til jobbtilbudet, under forutsetning av at vi blir enige om lønn.» Og så forhandler du, kommer med argumenter og hva du mener du skal ha, og så møtes dere på midten hvis du er heldig. 

OBS at du kan risikere å ikke bli med på lønnsoppgjøret - eller bli nedprioritert - fordi du nylig har hatt mulighet til å forhandle om lønn. Så det må du i alle fall argumentere med. 

Takk for svar. Men dom jeg skrev, takket jeg nei til første tilbud og ba om dialog om lønna. Blankt avslag! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo se på kontrakten som et tilbud og prøve å forhandle videre før du signerer eventuelt. Er det nye ansvaret oppført i kontrakten/beskrivelse av stilling? 

Men fra egen erfaring uten å vite fagområde eller type stilling: full krise i akademia nå med kutt all over. Avdelingen jeg på har kuttet hardt i midlertidige stillinger. Mange får ikke tilbud i det hele tatt og de som får fornyet får kun frem til jul i første omgang fordi det hersker stor usikkerhet rundt neste års budsjett. Og vi som er igjen blir vel forventet å jobbe for dobbelt så mange, siden det er knapt med folk. 🙄

Jeg er heldigvis «bare» lektor med bakgrunn fra skole, så jeg kan alltids gå tilbake til å undervise på VGS og gå opp i lønn (!!), men veldig kjedelige tider for de som er stipendiater nå som går en særdeles usikker tid i møte. 

Anonymkode: 6908d...7eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Men dom jeg skrev, takket jeg nei til første tilbud og ba om dialog om lønna. Blankt avslag! 

Da misforsto jeg, beklager. 
Hvis du ikke når gjennom med argumentene dine, har du kun to valg: Godta tilbudet, eller ikke godta tilbudet. 
Jeg jobber også i akademia, og jeg er enig med den som skrev over her. Det er full økonomisk krise i akademia, og det kuttes voldsomt i antall stillinger. Lønn til midlertidig ansatte er langt ned på prioriteringslisten.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men kjipt. Tenk å ikke legge 10 k på ekstra engang, synes det er kjipt

Skrevet

Ofte får ikke de som ble ansatt året før individuelle tillegg ved det første lønnsoppgjøret. De forhandlet ved oppstart, så man tar ofte høyde for at man "tar igjen" det ekstra man la i potten ved de neste 1-2 oppgjørene 😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så nå står du uten kontrakt og lønn?

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk du 40 000 opp for bare ett år siden, at de ikke ønsker å øke ytterligere nå er ganske forståelig. De har sagt nei, og da har du valget om å godta det som er eller finne en annen jobb, det er alternativene dine. Er du vitenskapelig ansatt eller i administrasjonen? Jeg jobber selv i akademia og har forhandlet lønn ved endret kontrakt, men jeg har en kompetansen som er vanskelig å få fatt i for vitenskapelig ansatte, og som var kritisk for å kunne drive den utdanningen. Får dog ikke reforhandlet så mye pr år, da følger man normal utvikling. Økningen du fikk i fjor skal du være fornøyd med å ta med deg. Er du administrativt ansatt er du nok ganske enkel å erstatte også, selv om du tenker kompetansen din er særegen. 

Anonymkode: 6b838...933

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk fra innleid til fast ansatt så ville jeg forhandle om lønn. Fikk til svar at de forhandlet ikke og det var lønnen jeg fikk. Da svarte jeg at jeg syntes det var respektløst og at jeg forventet at vi hadde en dialog. Jeg forventet ikke at jeg skulle få det jeg først ba om, men at det var en "gi-og-ta" her. 

Da ga de etter og jeg fikk forhandlet meg opp litt høyere i lønn. Dette var privat, da. Vet ikke om det er annerledes i akademia.

Anonymkode: 83e30...15f

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du fikk lønnsforhøyelse i fjor, så det er egentlig ikke så rart at du ikke fikk det denne gangen. Vill ventet til neste år, og heller sett meg om etter noe annet da om lønnsforhandlinger fortsatt ikke er mulig. Hvis du viser innsats med mer ansvar, så vil du ha bedre kort på hånden i neste runde.

Anonymkode: b2cee...910

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at du fikk lønnsforhøyelse i fjor, så det er egentlig ikke så rart at du ikke fikk det denne gangen. Vill ventet til neste år, og heller sett meg om etter noe annet da om lønnsforhandlinger fortsatt ikke er mulig. Hvis du viser innsats med mer ansvar, så vil du ha bedre kort på hånden i neste runde.

Anonymkode: b2cee...910

Men, ALLE gikk jo lønnsforhøyelse i fjor.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gikk alle opp 40k da?

Anonymkode: 23db9...6de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen i akademia gikk opp 40 000.

Skrevet

Er man ikke fornøyd med lønnsforhandlingene er det bare å søke annen jobb med lønnsbetingelser man er fornøyd med. Får man ikke ønsket lønn annet sted er lønnen man har trolig korrekt. 

Det hender man får avslag i lønnsforhandlinger, men da spiller også arbeidsgiver et risikabelt spill med tanke på å miste ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Takk for alle svar. Det handler jo ikke om min mulighet til å finne annen jobb, som flere skriver, men mer en undring over om det er vanlig å få beskjed om at de holder seg til den lønn som er foreslått, uten noen begrunnelse.

Selv om det er mange ansatte, kan man jo i det minste formidle noe som gir meg en større forståelse for hva som ligger bak. 

Det er litt spesielt også, fordi det vil være vanskelig å finne noen til å påta seg det ansvaret (og ha kompetanse til det) jeg har sagt ja til, dersom jeg forlater. Da synes jegnesten det er ekstra frekt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Takk for alle svar. Det handler jo ikke om min mulighet til å finne annen jobb, som flere skriver, men mer en undring over om det er vanlig å få beskjed om at de holder seg til den lønn som er foreslått, uten noen begrunnelse.

Selv om det er mange ansatte, kan man jo i det minste formidle noe som gir meg en større forståelse for hva som ligger bak. 

Det er litt spesielt også, fordi det vil være vanskelig å finne noen til å påta seg det ansvaret (og ha kompetanse til det) jeg har sagt ja til, dersom jeg forlater. Da synes jegnesten det er ekstra frekt.. 

Du fikk 40 000 over i fjor, det er det dobbelte av det ansatte fikk i lønnsoppgjøret. Slutt å syte, du har fått rikelig!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du fikk 40 000 over i fjor, det er det dobbelte av det ansatte fikk i lønnsoppgjøret. Slutt å syte, du har fått rikelig!

Ts

Hva prater du om? Det er flere lokalt hos oss som fikk tilsvarende..

Er det slik at jeg, som midlertidig ansatt som får forlenget kontrakten ETTER 1. mai (men beholder samme tittel), ikke blir med o årets lønnsoppgjør heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...