Gå til innhold

Gruer meg til morgendagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå blir jeg sikkert skutt, men trenger noen råd! 
Jeg gruer meg sånn til i morgen (1.mai).

jeg har det tungt for tiden og har lite nettverk. Er en periode alene med 3 barn på 9, 5 og 3 som skriker og sloss så busta fyker. Det er meldt drittvær og alt er stengt. Det er såvidt jeg klarer helgene, men denne uken er det en ekstra dag å takle. Hva i all verden skal vi ta oss til? Det er greit nok med de små som liker å leke. Men 9-åringen er desverre svært vanskelig å holde unda skjermen. Han har desverre lite venner og tar lite initiativ. Jeg kvier meg for å spørre andre foreldre om å ha han på besøk. 
Takker for råd!

Anonymkode: 0a881...51c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lekeland? Kino? Museum?

Min erfaring er at å være hjemme og inne en hel dag fort kan bli intenst, så for oss var det viktig å komme seg ut da der var på det verste. Nå er ungene større og fridager er bare deilig, mem slik var det ikke før...

Anonymkode: 254c1...0c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lekeland? Kino? Museum?

Min erfaring er at å være hjemme og inne en hel dag fort kan bli intenst, så for oss var det viktig å komme seg ut da der var på det verste. Nå er ungene større og fridager er bare deilig, mem slik var det ikke før...

Anonymkode: 254c1...0c9

Alt sånt er vel stengt i morgen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her i byen har de gratisvisninger på 2 filmer imorgen, for barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en hytte av stoler og pledd, sett på en film inni hytta som alle kan se og spise popkorn. Bak kanelsnurrer sammens. Les bok for de. Dra til besteforeldre om det er mulig. Gå en tur i regnværet og gå hjem for å drikke varm kakao. Male og tegne sammens. 

Barn elsker at foreldre er delaktig med på leken, med godt humør er det ikke så nøye hva man gjør. 

Anonymkode: 061a2...f3e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor har du ikke sjekka hvilke tilbud som er åpne?

Anonymkode: 9f632...839

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du synes det er litt mye HI, men de klarer helt fint å underholde seg selv litt, at dere drar på lekeplassen/en park eller at dere tar en hjemmekino slik som en annen her nevnte. Alt må ikke gå i høygir hele tiden. Både forelder og barn kommer da til å gå på en real knekk til slutt. Det å holde 9-åringen unna en skjerm er bare tull. Kanskje hun/han finner noen venner online eller kan begynne å spille med noen i klassen. Det er du selv som setter standardene for dette, og det er ingen som har dødd av å ta det med ro og ikke hyperaktivisere ungene hele tiden. Er unger vant til at noe skjer hele tiden blir de også stressa og lander ikke. De får brukt mindre av kreativiteten, du får ekstra masing og krangling. Du skal ikke være utslitt av hyl, skrik og hele tiden måtte finne på noe.

Anonymkode: 63dcf...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei!

jeg har det tungt for tiden og har lite nettverk. Er en periode alene med 3 barn på 9, 5 og 3 som skriker og sloss så busta fyker. Det er meldt drittvær og alt er stengt. Det er såvidt jeg klarer helgene, men denne uken er det en ekstra dag å takle. Hva i all verden skal vi ta oss til? Det er greit nok med de små som liker å leke. Men 9-åringen er desverre svært vanskelig å holde unda skjermen. Han har desverre lite venner og tar lite initiativ. Jeg kvier meg for å spørre andre foreldre om å ha han på besøk. 
Takker for råd!

Han/ hun på 9 kan vel gå til en venn, evt invitere en venn slik at de kan leke selv. 

De to andre krever jo ikke så mye av aktiviteter i den alderen. Lag vafler med dem, mal osv. 

I tillegg er i hvert fall svømmehaller og slikt åpent her i byen jeg bor. Sjekk det ut:) 

Anonymkode: 2efe0...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha en skjermdag, med lave skuldre? Ingen tar skade av det. Hvis 9 åringen gamer, syns jeg dere kan ha en gaming-dag sammen. 3 åringen kan sitte på ditt fang og game med deg. Dette kan bli en kjempedag for 9 åringen (og de andre). Og etterpå kan dere spise mat sammen på stua og se på film. Avtal med eldste at det må bli noe for de minste, og få han til å finne en favoritt fra han var liten. Så kan 9 åringen får bestemme selv om han vil på skjerm eller ikke, mens du og de minste (og eldste hvis han vil) leker med lego, togbane, playmo eller hva det er de leker med ellers.

Anonymkode: ed72c...edc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tur i skogen? Jeg pleier å lage en base der jeg har mat og sånn. Så er ungene ute å leker/utforsker. Vi leter etter småkryp, plukker ting. Naturbingo. Etc. Av og til har jeg med ett stort sjal. Ungene må lete etter ting, så gjemmer jeg det under sjalet, så må de se hva jeg tar bort. En slags memory lek. 

Vi er ute selv om det regner. Gjør at vi setter mer pris på å komme hjem, og hjemme igjen får de game eller så ser vi film. 

Jeg har litt eldre barn enn deg, men vi har brukt skogen mye og bruker den fortsatt mye. Deilig å slippe løs ungene når de er helt gale hjemme. 

Anonymkode: 78af8...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du en plass med meråpent bibliotek? I såfall kan det brukes i morgen. 

Anonymkode: 16a60...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vi skal svare deg på det, må du si hvor du bor. 

Anonymkode: 004dd...ac8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Takker for råd!

Ut i regnet 

Anonymkode: 10e94...7ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har det tungt for tiden, synes jeg du kan unne ham/deg selv at han er på skjermen. 1. mai er en hviledag. Er det meldt regn, sett på noe Disney-maraton eller noe. Lag litt popcorn. Be barna hjelpe deg med å lage smoothie (yoghurt og fryst frukt) som dere så fryser til is. Da har de noe godt å vente på. 

Man har lov til å ta snarveier innimellom. Jeg synes også at denne ekstra dagen er litt kjip. Men barns blir positivt overrasket når de plutselig får se masse tv og spise snacks på ek torsdag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være ute selv om det regner og blåser. Jeg har vokst opp nordpå og skulle vi tatt hensyn til været hele tiden så hadde vi vært inne 80% av barndommen min😅 Alle tåler en times tur ut med regntøy på. Bak bolledeig først, gå tur mens den hever. La barna være med å trille ut(ja, det blir søl) også kan dere (de to største) få se en film etterpå mens dere koser dere med boller. 

Anonymkode: 7be30...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Takker for råd!

Sliter du, så la 9 åringen ha en skjermdag kanskje avbrutt med en aktivitet, at dere kan bake sammen eller spille ett brettspill sammen. Du kan ikke fikse alle problemene på en den dagen allikevel.

Det var ikke vanlig at vi ble aktivisert av foreldrene våre, var det ikke noen finne på måtte vi bare sitte å kjede oss. eller gjøre husarbeid sammen med mamma🙊 Ansvar for å vanne blomster eller tørke støv var gjenganger. Virket ikke som de hadde snev av dårlig samvittighet for oss om vi fant på noe eller ikke. 

Anonymkode: 26b01...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker for råd!

skjønner det er vanskelig. er selv alene med 4 under 5 år, og de er heldigvis venner, men orker ikke gå ut så lenge det har meldt bøttevis med regn,men vi skal i alle fall se noen barnefilmer, lage rundstykker ,suppe og en kake til fredagen da yngste fyller 1 år, så har noe og gjøre. De er 1, snart 2 ( 11 mnd mellom de yngste ) ,3,5 og en som fyller 5 til sommeren

Anonymkode: ade13...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leos lekeland har åpent 365  dager i året. 

Anonymkode: 534ab...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...