Gå til innhold

Kattepellets i fyringsovn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Kjøpte kattepellets for noen måneder siden som katten min nekter å gå i, derfor helt ren og ubrukt. Tenkte på om det var noen andre måter å få bruk for dette i stede for å bare kaste det (vil ikke gi bort da det er tatt ut av sekken)

Kanskje det kan brukes som opptenning i fyringsovn, f.eks 1 håndfull?

Er det noen som har prøvd og tenker det går bra, eller har tips til andre ting det kan brukes til? 

Anonymkode: d5977...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er små pellets man bruker i steden for kattesand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke turt det uten pelletskurv.

Men jeg har brukt pellets for å blande o jord til blomsterpotter.

Anonymkode: 12e27...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn venner du katten til pellets:

Sett frem dokassen med pellets, og den gamle doen til katten ved siden av hverandre. Når katten din går på do i den gamle doen, så blander du litt pellets inn i sanda for hver gang du tar ut litt sand, ikke for mye, slik at katten fortsetter å gå på den. Om katten ikke vil, så har du mindre pellets. Dette kan du bruke tid på, for det er verdt det. Etter hvert vil det være mer og mer pellets i den gamle doen, og mindre og mindre sand. Til slutt går katten på bare pellets i den gamle doen, og da er ikke veien lang til å gå på den nye. Slik gjorde jeg det med mine katter, og de er redd ALT nytt. Bare jeg hadde handlet så ble den ene katten veldig ukomfortabel og ville ikke inn så lenge de skumle handleposene stod der. Så om mine kan gjøre det, så kan din katt. Belønningen er formidabel. Pelletsen som du også får på Felleskjøpet (fyringspellets), koster så og si ingenting, og det blir ikke noe støv, kun litt pellets på gulvet. Lykke til! :) 

Anonymkode: 8c088...20c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samle det i en passe stor dunk, og ha i litt tennvæske, så har du perfekt opptenning. Bruk en halv håndfull hver gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn venner du katten til pellets:

Sett frem dokassen med pellets, og den gamle doen til katten ved siden av hverandre. Når katten din går på do i den gamle doen, så blander du litt pellets inn i sanda for hver gang du tar ut litt sand, ikke for mye, slik at katten fortsetter å gå på den. Om katten ikke vil, så har du mindre pellets. Dette kan du bruke tid på, for det er verdt det. Etter hvert vil det være mer og mer pellets i den gamle doen, og mindre og mindre sand. Til slutt går katten på bare pellets i den gamle doen, og da er ikke veien lang til å gå på den nye. Slik gjorde jeg det med mine katter, og de er redd ALT nytt. Bare jeg hadde handlet så ble den ene katten veldig ukomfortabel og ville ikke inn så lenge de skumle handleposene stod der. Så om mine kan gjøre det, så kan din katt. Belønningen er formidabel. Pelletsen som du også får på Felleskjøpet (fyringspellets), koster så og si ingenting, og det blir ikke noe støv, kun litt pellets på gulvet. Lykke til! :) 

Takk for at du tok deg til til å skrive dette. Det var en smart og kreativ måte :) Men vil pellets og sanden klumpe seg sammen, eller blir det da masse små klumper av litt av hvert?  Vil helst at katten skal bruke pellets da jeg tror det er best for lungene og potene hennes og miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Snok1 said:

Samle det i en passe stor dunk, og ha i litt tennvæske, så har du perfekt opptenning. Bruk en halv håndfull hver gang.

Grunnen til at jeg er skeptisk er for at jeg er over gjennomsnittet redd for brann, så hadde ikke tatt sjansen på denne løsningen selv om det sikkert går bra, men takk for tips :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Grunnen til at jeg er skeptisk er for at jeg er over gjennomsnittet redd for brann, så hadde ikke tatt sjansen på denne løsningen selv om det sikkert går bra, men takk for tips :D 

Det er meningen at det skal brenne i en ovn, og huset brenner ikke ned med mindre du fyrer opp utenfor ovnen.

Anonymkode: c71d0...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for at du tok deg til til å skrive dette. Det var en smart og kreativ måte :) Men vil pellets og sanden klumpe seg sammen, eller blir det da masse små klumper av litt av hvert?  Vil helst at katten skal bruke pellets da jeg tror det er best for lungene og potene hennes og miljøet. 

Jeg hadde ikke klumpesand, så det vet jeg ikke. Jeg brukte bare den billigste på Kiwi. Om det blir et problem kan du jo kjøpe en annen sand som ikke klumper mens du venner katten til pelletsen.
Jeg skiftet også pga helsa til katten, kan ikke tenke meg at det er noe bra å puste inn den kjemiske sanden hver dag. Og pelletsen gikk bare rett i komposten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er meningen at det skal brenne i en ovn, og huset brenner ikke ned med mindre du fyrer opp utenfor ovnen.

Anonymkode: c71d0...aa9

Det er meningen det skal brennes i en ovn som har nok lufting, trepellets er ikke ment for vanlig ovner uten å bruke kurv.

Anonymkode: 12e27...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...