Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi melder inn sommerferien til fastsatt dato og resten før/ etter. På 2 ukers varsel ville ingen fått ferie hos oss, hvertfall ikke en hel uke. 

Anonymkode: bfbe9...32b

Eh. Hvordan får dere til det når det er en rettighet vi over 60 har? 

Anonymkode: 79c21...417

• Liker 6

Fortsetter under...

AnonymBruker
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Har du røyket sokkene dine?

Dette er hva ferieloven §6 sier:

Nemmen, akkurat det samme som forrige sitat. Hva sier du til det?

Pst. Jeg tror den du siterer er ironisk ... 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pst. Jeg tror den du siterer er ironisk ... 

Helt riktig. Og litt skummelt at personen ikke skjønner det med tanke på første setning. Men men.

Anonymkode: 28b54...63b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt riktig. Og litt skummelt at personen ikke skjønner det med tanke på første setning. Men men.

Anonymkode: 28b54...63b

Som sagt, det er ikke alltid like lett å lese ironi, en grunn til at denne emojien finnes:  :ironi:

😉

Endret av Brunhilde

Det er rett som @Brunhilde skriver. 

«Arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret, har krav på en uke ekstra ferie.

Som arbeidstaker bestemmer du selv når du tar denne ekstraferien, men du må varsle arbeidsgiver minst to uker i forveien.»

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/

• Liker 3
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker
Hareena skrev (3 minutter siden):

Det er rett som @Brunhilde skriver. 

«Arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret, har krav på en uke ekstra ferie.

Som arbeidstaker bestemmer du selv når du tar denne ekstraferien, men du må varsle arbeidsgiver minst to uker i forveien.»

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/

Det er allerede sagt flere ganger i denne tråden. Det vi venter på nå er svar fra de som sier at det er et spørsmål om prioritering, at det ikke lar seg gjøre i sammenheng med de tre andre ferieukene, og ikke minst "På 2 ukers varsel ville ingen fått ferie hos oss, hvertfall ikke en hel uke. 

I hvert fall venter jeg i spenning. 

AnonymBruker
Hareena skrev (3 timer siden):

Vil det si at når jeg fyller 60 kan jeg endelig le av de som sier jeg må feire jul på jobb hvert år fordi jeg ikke har barn? :juletre2:

Anonymkode: 874da...a9a

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil det si at når jeg fyller 60 kan jeg endelig le av de som sier jeg må feire jul på jobb hvert år fordi jeg ikke har barn? :juletre2:

Ja da kan du styre den uka som du vil. Gled deg! 

Anonymkode: 84a53...6c9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Brunhilde skrev (4 timer siden):

Den ekstra ferieuka ansatte over 60 år er den eneste uka arbeidstaker selv "bestemmer over":

(Hentet fra Lippestad Advokatfirma)

Ergo kan ikke denne uken "prioriteres etter alle andre" ;)

Endelig noen som skriver det! Reglene er klare når det gjelder senil-uka, arbeidstager skal si fra 14 dager i forveien og arbeidsgiver har ikke en dritt de skulle sagt.

• Nyttig 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du er helsepersonell er det all verdens av unntak som gjelder andre arbeidstakere. Kommunene driver en sak nå om helsepersonell over 60 skal få kunne ta den sjette uka hvis det ferie på røde dager. Hvis du ikke er helsepersonell er det bare å glede seg. 
https://sykepleien.no/2025/03/rettssak-kan-fa-konsekvenser-alle-sykepleiere-over-60-som-onsker-fri-pa-rode-dager

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Mange rare holdninger her. Gleder meg til å fylle 60 og kunne ta den velfortjente «seniluka» (grusom benevnelse, btw)

Kommer ikke til å ha ett sekunds dårlig samvittighet ovenfor hvem man får velge foran – vi har vært både enslige, småbarnsforeldre og masse annet en gang i tiden vi og!

Anonymkode: 0c883...e57

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange rare holdninger her. Gleder meg til å fylle 60 og kunne ta den velfortjente «seniluka» (grusom benevnelse, btw)

Kommer ikke til å ha ett sekunds dårlig samvittighet ovenfor hvem man får velge foran – vi har vært både enslige, småbarnsforeldre og masse annet en gang i tiden vi og!

Anonymkode: 0c883...e57

Seniluke - senioruke - senioritauke😊

Anonymkode: bd278...88e

• Liker 1
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle har krav på 3 uker sammenhengende fra 1.juni til 30.september og ingen har krav på å ta ut mer enn 3 uker i det tidsrommet. 

Jeg har aldri jobbet et sted hvor ferieplanen ikke har blitt lagt så alle, til en viss grad, får oppfylt sine ønsker. Det vanlige hatt vært at alle kommer med sine ønsker innen en dato, så har leder fordelt ferien så først mulig har fått sine ønsker oppfylt og ingen har f.eks fått hovedferien utenom skolens sommerferie når de har skolebarn. Alle får selvfølgelig ikke alle ukene i juli, men det har gått på omgang hvem som får andre uker. Mer enn 3 uker i juli er det aldri noen som får, uavhengig av alder. 

Vi melder inn sommerferien til fastsatt dato og resten før/ etter. På 2 ukers varsel ville ingen fått ferie hos oss, hvertfall ikke en hel uke. 

Anonymkode: bfbe9...32b

Jeg tenker at den ekstra uken bør prioriteres etter at alle andre har fått tatt de ukene de har krav på. Det er jo også naturlig siden alle har krav på 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Da kommer den 6 ferieuken til seniorene absolutt langt ned på listen ja.

Anonymkode: 93739...4be

Ja, alle har rett på ferie. Men foreldre som har barn i barnehage/SFO har store utfordringer med barnepass om sommeren, og her bør deres behov veie tungt. For øvrig er jeg enig i at de ekstra ukene til de over 60 må prioriteres etter alle andres lovpålagte tre uker. 

Anonymkode: 935ff...aea

Ferieloven slår utrykkelig fast at de over seksti kan ta den uka når de vil med minimum to ukers varsel hvis ikke annet er avtalt. (En særdeles ugunstig avtale vil det i så fall være.)
Så, suck it up buttercup!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Annonse

Altså med hovedferien mener jeg de obligatoriske uker,de alle har . For meg er det absolutt ikke viktig å hverken ha 3sammenhengende eller ha det i fellesferien. 

Den ekstra uka for de over 60 kommer før noe annet, det står svart på hvitt.

• Nyttig 2
AnonymBruker

Eh. Hvordan får dere til det når det er en rettighet vi over 60 har? 

De kan ikke regelverket, og vet ikke at den ekstra uken kan de over 60 ta ut når de vil bare de gir to ukers varsel. Arbeidsgiver har ikke lov til å nekte. Men mange, både arbeidsgivere og arbeidstakere, som ikke kan regelverket.

Anonymkode: e03ea...e9f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingen med skolebarn hos oss. 

Blir vanskelig å finne uker for oss under 60 når de over 60 fyller opp i uker både høst og vår. 

Så hvis Kari på 60 melder inn ferie i oktober så er det feil, men hvis Janne på 30 melder inn så er det greit?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Altså med hovedferien mener jeg de obligatoriske uker,de alle har . For meg er det absolutt ikke viktig å hverken ha 3sammenhengende eller ha det i fellesferien. 

Så hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at de under 60 år bør prioriteres utenom hovedferien, og hvis de over 60 har søkt og fått godkjent ferie tidlig, så bør det trekkes tilbake?

Jeg skjønner ikke problemet her... Hvis du vil ha ferie utenom hovedferien så er det vel bare melde inn ønsket tidlig nok, før noen andre melder inn og får godkjent? Dette er tydeligvis ikke ett spørsmål om den ekstra ferieuken likevel, dette handler jo om hvem som melder inn ferieønsker først utenom hovedferien.....

Jeg har aldri hatt problemer med å få ferie på vår eller høst, det er hovedsakelig da jeg reiser. Jeg melder inn i god nok tid, før andre....

Anonymkode: 02918...e53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...