Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det i din bedrift med 5/6 ferieuke for de over 60? Legger de som er så gamle alle ferieukeønsker inn samtidig?Eller venter de til hovedferien er fordelt og så planlegges den siste?

Jeg jobber i en bedrift med veldig mange over 60 og det er lite ferievikarer og dermed vanskelig for oss under 60 å finne ledige uker. Så jeg er nysgjerrig på hvordan det blir gjort?

Anonymkode: 84a53...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hvem du spør, ledere eller oss som er over 60? 

Jeg jobber i helsesektoren, er over 60, og gir beskjed 14 dager før jeg skal ta den. Vikarer er ikke mitt problem, jeg er bare ansatt. 

Anonymkode: 79c21...417

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt usikker på hvem du spør, ledere eller oss som er over 60? 

Jeg spør igrunn alle som har peiling. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber i helsesektoren, er over 60, og gir beskjed 14 dager før jeg skal ta den. Vikarer er ikke mitt problem, jeg er bare ansatt. 

Men det jeg lurte på om du melder inn all ferien i en ga, både ordinær og ekstra over 60-uke? 

AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som med alle ansatte. Tre uker i hovedferien, resterende ferie tas når det er anledning/ønsket. Verken senior eller noen andre får prioritet på flere enn tre uker i hovedferien.

Anonymkode: 02918...e53

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle har krav på 3 uker sammenhengende fra 1.juni til 30.september og ingen har krav på å ta ut mer enn 3 uker i det tidsrommet. 

Jeg har aldri jobbet et sted hvor ferieplanen ikke har blitt lagt så alle, til en viss grad, får oppfylt sine ønsker. Det vanlige hatt vært at alle kommer med sine ønsker innen en dato, så har leder fordelt ferien så først mulig har fått sine ønsker oppfylt og ingen har f.eks fått hovedferien utenom skolens sommerferie når de har skolebarn. Alle får selvfølgelig ikke alle ukene i juli, men det har gått på omgang hvem som får andre uker. Mer enn 3 uker i juli er det aldri noen som får, uavhengig av alder. 

Vi melder inn sommerferien til fastsatt dato og resten før/ etter. På 2 ukers varsel ville ingen fått ferie hos oss, hvertfall ikke en hel uke. 

Anonymkode: bfbe9...32b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen regler for det hos oss. Frist for å melde inn sommerferie er 1. mai. Da skal jeg ha fire uker. Når jeg skal ta ut resten vet jeg ikke enda.

Anonymkode: 72c6b...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle har krav på 3 uker sammenhengende fra 1.juni til 30.september og ingen har krav på å ta ut mer enn 3 uker i det tidsrommet. 

Jeg har aldri jobbet et sted hvor ferieplanen ikke har blitt lagt så alle, til en viss grad, får oppfylt sine ønsker. Det vanlige hatt vært at alle kommer med sine ønsker innen en dato, så har leder fordelt ferien så først mulig har fått sine ønsker oppfylt og ingen har f.eks fått hovedferien utenom skolens sommerferie når de har skolebarn. Alle får selvfølgelig ikke alle ukene i juli, men det har gått på omgang hvem som får andre uker. Mer enn 3 uker i juli er det aldri noen som får, uavhengig av alder. 

Ingen med skolebarn hos oss. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi melder inn sommerferien til fastsatt dato og resten før/ etter. På 2 ukers varsel ville ingen fått ferie hos oss, hvertfall ikke en hel uke. 

Anonymkode: bfbe9...32b

Blir vanskelig å finne uker for oss under 60 når de over 60 fyller opp i uker både høst og vår. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at den ekstra uken bør prioriteres etter at alle andre har fått tatt de ukene de har krav på. Det er jo også naturlig siden alle har krav på 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Da kommer den 6 ferieuken til seniorene absolutt langt ned på listen ja.

Anonymkode: 93739...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På samme måte som med alle ansatte. Tre uker i hovedferien, resterende ferie tas når det er anledning/ønsket. Verken senior eller noen andre får prioritet på flere enn tre uker i hovedferien.

Anonymkode: 02918...e53

Altså med hovedferien mener jeg de obligatoriske uker,de alle har . For meg er det absolutt ikke viktig å hverken ha 3sammenhengende eller ha det i fellesferien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at den ekstra uken bør prioriteres etter at alle andre har fått tatt de ukene de har krav på. Det er jo også naturlig siden alle har krav på 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Da kommer den 6 ferieuken til seniorene absolutt langt ned på listen ja.

Ja,er det jeg syns burde være prioriteringer og. Første fordeles de vanlige ukene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi bare sier fra når vi skal ha ferie. Det gjelder alle unntatt de som har roller som må være betjent. Det er vårt ansvar å legge ferie slik at vi kan følge opp prosjekter, holde tidsfrister osv. 

Anonymkode: 09757...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Seniorer hos oss velger å ta ekstra ferie på helt tilfeldige tidspunkt som ikke kommer i konflikt med typiske ferieuker der alle vil ha ferie. Mistenker at det ofte har sammenheng med at ferieturer er billigst når folk flest ikke drar på ferie.

Anonymkode: 9de5f...aef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja,er det jeg syns burde være prioriteringer og. Første fordeles de vanlige ukene. 

Ts

Og så bør man hensynta uker der folk ikke har pass til barna sine. Her er til eksempel AKS stengt hele juli og barnehagen uke 28-29-30, og at de som har litt større barn får ferie iaf innenfor skolenes sommerferie. Foreldre får som regel knapt ferie samtidig om de skal dekke ikke 5 uker stengt for 6-åringen, da tar ene foreldren uke 27-29 og andre 29-31. Jeg mener slike hensyn bør veie veldig tungt i feriekabalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så bør man hensynta uker der folk ikke har pass til barna sine. Her er til eksempel AKS stengt hele juli og barnehagen uke 28-29-30, og at de som har litt større barn får ferie iaf innenfor skolenes sommerferie. Foreldre får som regel knapt ferie samtidig om de skal dekke ikke 5 uker stengt for 6-åringen, da tar ene foreldren uke 27-29 og andre 29-31. Jeg mener slike hensyn bør veie veldig tungt i feriekabalen.

Heldigvis har vi ingen barneforeldre hos oss! Da hadde jeg havna enda mer mellom alle stoler. 

Føler generelt at prioriteringer er slik;

1.småbarnsforeldre

2. Aleneforeldre 

3. Folk over 60

4.folk under 60

5. Enslige 

Jeg er ikke enig i prioriteringen for alle har vi behov og rett på ferie. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen med skolebarn hos oss. 

Blir vanskelig å finne uker for oss under 60 når de over 60 fyller opp i uker både høst og vår. 

Når får vi ta ferien da mener du? Ikke sommer, ikke høst og vår. Bare vinter?

Anonymkode: 93bf9...3af

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heldigvis har vi ingen barneforeldre hos oss! Da hadde jeg havna enda mer mellom alle stoler. 

Føler generelt at prioriteringer er slik;

1.småbarnsforeldre

2. Aleneforeldre 

3. Folk over 60

4.folk under 60

5. Enslige 

Jeg er ikke enig i prioriteringen for alle har vi behov og rett på ferie. 

Ja, alle har rett på ferie. Men foreldre som har barn i barnehage/SFO har store utfordringer med barnepass om sommeren, og her bør deres behov veie tungt. For øvrig er jeg enig i at de ekstra ukene til de over 60 må prioriteres etter alle andres lovpålagte tre uker. 

Anonymkode: 935ff...aea

Skrevet

Den ekstra ferieuka ansatte over 60 år er den eneste uka arbeidstaker selv "bestemmer over":

Sitat

Utgangspunktet er at det er den ansatte selv som bestemmer når ekstraferien skal tas i løpet av året, men annet kan være avtalt mellom den ansatte og arbeidsgiver. Den ansatte kan også selv bestemme om vedkommende ønsker å ta alle de ekstra feriedagene ut samlet, eller en eller flere feriedager om gangen.

(Hentet fra Lippestad Advokatfirma)

Ergo kan ikke denne uken "prioriteres etter alle andre" ;)

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Den ekstra ferieuka ansatte over 60 år er den eneste uka arbeidstaker selv "bestemmer over":

(Hentet fra Lippestad Advokatfirma)

Ergo kan ikke denne uken "prioriteres etter alle andre" ;)

Hysj, la nå alle livets harde skole utdannede ledere og jurister få fram sannheten. Det du siterer er bare noe konspiratorisk fra venstresiden. 

Anonymkode: 28b54...63b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg spør igrunn alle som har peiling. 

Men det jeg lurte på om du melder inn all ferien i en ga, både ordinær og ekstra over 60-uke? 

Siden jeg er over 60 spiller det ingen rolle for meg når de vanlige ferieukene på sommeren legges for egen del. Det er kun et par stykker med småbarn hos oss, og de må gjerne få velge først. Men senioruka tar jeg når det passer meg. I år ga jeg beskjed om at jeg ønsket den sammen med de tre andre ferieukene, så det blir fire uker sammenhengende, og siden ferien min ble lagt sent ble det heller ingen diskusjon på det. Som sagt, jeg kunne bare gitt beskjed 14 dager før uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hysj, la nå alle livets harde skole utdannede ledere og jurister få fram sannheten. Det du siterer er bare noe konspiratorisk fra venstresiden. 

Anonymkode: 28b54...63b

Har du røyket sokkene dine?

Dette er hva ferieloven §6 sier:

Sitat

Utgangspunktet er at det er den ansatte selv som bestemmer når ekstraferien skal tas i løpet av året, men annet kan være avtalt mellom den ansatte og arbeidsgiver. Den ansatte kan også selv bestemme om vedkommende ønsker å ta alle de ekstra feriedagene ut samlet, eller en eller flere feriedager om gangen.

Nemmen, akkurat det samme som forrige sitat. Hva sier du til det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...