Gå til innhold

Borgerlig vigsel

Anbefalte innlegg

Gjest st.paddy
Skrevet
Jeg var også i et bryllup på tinghuset i Oslo, og det varte i 20-30 minutter. Dommeren (eller hva hun var) leste opp et romantisk dikt og det var i det hele tatt veldig høytidlig. Vi var vel rundt 30 gjester inne i lokalet.

Vi hadde ikke diskutert seremonien med byfogden på forhånd, og det sto heller ikke opplyst noe hvor lang tid vi hadde til rådighet. Slikt må man altså finne ut selv.

Hvor høytidlig det oppleves har vel litt å gjøre med hvor høytidlig man FØLER seg! Vi fikk noen fine og høytidelige ord med oss, vi også, men synes det hele var litt absurd. Og vi tok faktisk tiden...

Regner med at det å få trøkka inn hele slekta og la dem knipse seg ferdig osv. tar sin tid...

Gjest Gjest
Skrevet

Borgerlig vielse og storslått prinsessbryllup hører ikke sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Borgerlig vielse og storslått prinsessbryllup hører ikke sammen.

Nei, det er bare for kristne som gifter seg i kirken....

Gjest St.Paddy
Skrevet

Litt provoserende påstand, kanskje? Men er enig i at det ser litt feilplassert ut. Ikke fordi det ikke foregår i kirken, men fordi rammen rundt (tinghuset) ikke står i stil med resten (prinsesse Marengs). Tinghuset er jo rett og slett et kjipt sted. Og nå er jeg faktisk nygift Tinghus-brud, så ikke fortell meg at jeg ikke vet hvordan det foregår. Man kan jo ha sitt borgerlig prinsessebryllup andre steder enn Tinghuset.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er bare for kristne som gifter seg i kirken....

Nå er det visst ikke bare kristne som gifter seg i kirken heller - nettopp for å få de rette omgivelsene til den hvite prinsessekjolen sin.

Gjest Gjest
Skrevet
Litt provoserende påstand, kanskje? Men er enig i at det ser litt feilplassert ut. Ikke fordi det ikke foregår i kirken, men fordi rammen rundt (tinghuset) ikke står i stil med resten (prinsesse Marengs). Tinghuset er jo rett og slett et kjipt sted. Og nå er jeg faktisk nygift Tinghus-brud, så ikke fortell meg at jeg ikke vet hvordan det foregår. Man kan jo ha sitt borgerlig prinsessebryllup andre steder enn Tinghuset.

Det er en provoserende påstand. For nå er det veldig mange som velger kirken bort når de gifter seg. Jeg syns at de skal få sitt prinsessebryllup alikevel.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis det er slik at det er selve lokalet der vielsen foregår som ikke står i stil til 'stor hvit kjole-bryllup' så kan jeg komme på en drøss med kirker hvor det ikke passer med interiøret. Her for eksempel: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/01/21/420988.html?i=6

burd man kanskje ha en slik kjole: http://www.ruggedelegantliving.com/a/002942.html

Jeg håper stilpolitiet kommer løpende og stopper disse tullingene som ikke vet å tilpasse antrekket til lokalet. :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde ikke diskutert seremonien med byfogden på forhånd, og det sto heller ikke opplyst noe hvor lang tid vi hadde til rådighet. Slikt må man altså finne ut selv.

Hvor høytidlig det oppleves har vel litt å gjøre med hvor høytidlig man FØLER seg! Vi fikk noen fine og høytidelige ord med oss, vi også, men synes det hele var litt absurd. Og vi tok faktisk tiden...

Regner med at det å få trøkka inn hele slekta og la dem knipse seg ferdig osv. tar sin tid...

Jeg vet ikke om brudeparet hadde diskutert seremonien på forhånd, men akkurat det er vel ikke så uvanlig?

At det oppleves mer høytidlig jo mer høytidlig man føler seg er jeg helt enig i, så det er jo fullt mulig med et høytidlig bryllup i tinghuset også. (At dere tar tiden viser vel litt hvor lite høytidlig dere tok det.) Hvorfor synes dere det var absurd?

Det var ikke snakk om å "trøkke" inn noen som helst, det var god plass, og det var selve seremonien som tok 20-30 minutter. En fotograf tok bilder inne i salen, mens gjestene fikk ta bilder utenfor.

Jeg synes ikke at tinghuset er kjipt. Jeg synes det er et flott og høytidlig sted. Om det er noen som vil ha på seg marengskjole, så synes jeg at de skal få gjøre det uten at noen sier at det er "feil." Synes ikke det ser feilplassert ut; akkurat det har også med holdninger å gjøre.

Gjest st.paddy
Skrevet

Vær sin mening, men jeg mener nå det jeg mener. Jeg er ikke misfornøyd, for jeg visste hvordan det ser ut på Tinghuset osv. Men jeg forstår virkelig ikke de mener det er SÅÅÅ fint der. Den kantina på høyre side av seremonirommet er jo VIRKELIG sjarmerende...

Gjest Gjest
Skrevet
Vær sin mening, men jeg mener nå det jeg mener. Jeg er ikke misfornøyd, for jeg visste hvordan det ser ut på Tinghuset osv. Men jeg forstår virkelig ikke de mener det er SÅÅÅ fint der. Den kantina på høyre side av seremonirommet er jo VIRKELIG sjarmerende...

Det er tydeligvis flere rom. Det rommet vi var i var veldig trivelig og hadde ikke noe kantine.

Jeg er helt enig i at alle har forskjellige meninger, men jeg ville få frem at man kan få en fin seremoni der også.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Sosialhumanistene er vel de eneste her i landet (utenom sorenskriveren) som tilbyr gratis vielse eller vigsel eller hva man nå enn skal kalle det, uten andre betingelser enn at man skal være medlem. Det interessante er at det er helt gratis å være medlem også :)

Kirken skal jo liksom være gratis, men da må man gifte seg i sitt eget sogn. Utenfor blir det visst rådyrt!

Skrevet (endret)
Sosialhumanistene er vel de eneste her i landet (utenom sorenskriveren) som tilbyr gratis vielse eller vigsel eller hva man nå enn skal kalle det, uten andre betingelser enn at man skal være medlem. Det interessante er at det er helt gratis å være medlem også :)

Tja, Unitarforbundet gjør det gratis uten å kreve medlemsskap av noen som helst. Det eneste som ønskes dekket er reiseutgifter. Men kanskje vi også skal kreve medlemsskap slik at vi kan få økt den økonomiske støtten fra staten pr. medlem. For medlemmer er det jo allikevel gratis, men trossamfunnet tjener på det :-)

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Kan noen forklare meg ha sekulært samfunn og hva sosialhumanistene er?

Evt også link.

Skrevet

Vi giftet oss utendørs på Hvalstrand i Asker 2001. Hadde en dommer fullmektig til å vie oss. Vi giftet oss fredagen mellom Himmelspretten og helgen. Min far fikk følge meg frem og vi hadde solosang "The Rose" Blå himmel og sol. Festen hadde vi på Hvalstrand ressturante.

• 1 måned senere...
Skrevet
Kan noen forklare meg ha sekulært samfunn og hva sosialhumanistene er?

Evt også link.

De byttet visstnok navn til Sosialhumanistene for en stund siden. Hevder å være et solidarisk alternativ til Human-etisk forbund.

Skrevet

Vi giftet oss på ekebergrestauranten for noen måneder siden. Kjempe fin vielse :rødme:

Vi er så heldige at vi kjenner en dommerfullmektig som kunne komme dit og vie oss.

Vi hadde to sanger og selve vielsen. Vi ordnet det slik at alle sto under selve vigselen, på den måten ble det veldig intimt.

Rett etterpå skålte vi i champagne. Jeg hadde hvit brudekjole og brudgommen hadde diplomatdress. Og det gikk helt fint. Motepolitiet kom ikke og vi ble til og med gift :ironi:

tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...