Gjest Svimle Skrevet 14. mars 2006 #21 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg bare må kommentere: Tror seremonien kan variere fra sted til sted. Her hvor jeg bor fikk ikke engang datteren (som da var voksen) være tilstede når moren viet seg. Det var KUN forloverne som fikk være tilstede. Og seremonien var over på ti minutter. Og dette var ikke noe brudeparet hadde ønsket, bare så det er sagt.. Edit: Jeg snakker her om vigsel på tinghuset.. Endret 14. mars 2006 av BecomingBride
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #22 Skrevet 14. mars 2006 Jeg bare må kommentere: Tror seremonien kan variere fra sted til sted. Her hvor jeg bor fikk ikke engang datteren (som da var voksen) være tilstede når moren viet seg. Det var KUN forloverne som fikk være tilstede. Og seremonien var over på ti minutter. Og dette var ikke noe brudeparet hadde ønsket, bare så det er sagt.. ← Det må ha vært på rådhuset eller noe sånt. Mamma og pappa giftet seg hos sorenskriveren for seks år siden, og det var ikke snakk om at seremonien var tilpasset noe som helst - de hadde da vært sammen i 21 år, og fikk hele moralpreknen om nå kom den første forelskelsen til å gå over og nygifte og lidenskap som ville avta med årene framover osv osv. Men jeg og Bjørnemannen fikk da lov til å være med inn, da Selv hadde Bjørnemannen og jeg et helt nydelig humanistisk bryllup på julaften, med nærmeste familie til stede. Vigsleren tok seg god tid til å bli kjent med oss, og skrev en veldig fin og personlig tale til oss. Musikk og dikt valgte og leste vi selv. Lokalet var Blaker Skanse, et gammelt forsvarsverk mot svenskene, ca 3 km fra der vi bor. Ville ikke hatt noen annen seremoni for alt i verden, det var helt perfekt for oss, og imponerte alle som var til stede. Svigerfamilien min var nok litt skeptiske til dette med humanistisk vielse, men de var fullstendig overbevist alle sammen etterpå
Gjest Svimle Skrevet 14. mars 2006 #23 Skrevet 14. mars 2006 Det må ha vært på rådhuset eller noe sånt. Mamma og pappa giftet seg hos sorenskriveren for seks år siden, og det var ikke snakk om at seremonien var tilpasset noe som helst - de hadde da vært sammen i 21 år, og fikk hele moralpreknen om nå kom den første forelskelsen til å gå over og nygifte og lidenskap som ville avta med årene framover osv osv. Men jeg og Bjørnemannen fikk da lov til å være med inn, da Selv hadde Bjørnemannen og jeg et helt nydelig humanistisk bryllup på julaften, med nærmeste familie til stede. Vigsleren tok seg god tid til å bli kjent med oss, og skrev en veldig fin og personlig tale til oss. Musikk og dikt valgte og leste vi selv. Lokalet var Blaker Skanse, et gammelt forsvarsverk mot svenskene, ca 3 km fra der vi bor. Ville ikke hatt noen annen seremoni for alt i verden, det var helt perfekt for oss, og imponerte alle som var til stede. Svigerfamilien min var nok litt skeptiske til dette med humanistisk vielse, men de var fullstendig overbevist alle sammen etterpå ← Jeg rettet innlegget mitt over, det var på tinghuset! Syntes nå det var synd at ikke de nærmeste fikk være med inn engang.. der var det ikke snakk om inngang og utgang eller noen ting, nei. Dette var forøvrig i 2000/2001, så det er ikke så lenge siden heller. Jeg er sikker på at dere hadde et flott bryllup, Bjørnsdatter, og gleder meg veldig til hef skal vie oss!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #24 Skrevet 15. mars 2006 Vi har vielsen kl 15.30, så det er vel ikke vanlig å ha formiddagsbryllup, viss en ikke ønsker det spesiellt. Man må vel heller ikke ha kort kjole av den grunn? ← Nei absolutt ikke!!
Fakse Skrevet 15. mars 2006 #25 Skrevet 15. mars 2006 Jeg rettet innlegget mitt over, det var på tinghuset! Syntes nå det var synd at ikke de nærmeste fikk være med inn engang.. der var det ikke snakk om inngang og utgang eller noen ting, nei. Dette var forøvrig i 2000/2001, så det er ikke så lenge siden heller. ← Det har heldigvis skjedd veldig mye på de siste seks årene
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #26 Skrevet 15. mars 2006 Sekulært fellesskap (SF) vs Human-Etisk Forbund (HEF); Jeg gir mine varmeste anbefalinger til førstnevnte. Ble viet av dem i fjor. Kjempehyggelige folk Vi har begge meldt oss inn for å støtte dem. I motsetning til hos HEF, så er jo medlemskapet gratis. Nå har de til og med startet med gratis konfirmasjon. HEF er blitt en høyrevridd pengemaskin, mener nå jeg...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #27 Skrevet 15. mars 2006 Sekulært fellesskap (SF) vs Human-Etisk Forbund (HEF); Jeg gir mine varmeste anbefalinger til førstnevnte. Ble viet av dem i fjor. Kjempehyggelige folk Vi har begge meldt oss inn for å støtte dem. I motsetning til hos HEF, så er jo medlemskapet gratis. Nå har de til og med startet med gratis konfirmasjon. HEF er blitt en høyrevridd pengemaskin, mener nå jeg... ← Enig. De skal vie oss nå til høsten, og har vært raske med å gi svar.Virker veldig hyggelige. Jeg ønsket ikke å være medlem av HEF mye pga at en må betale for å være medlem og pga av "heksejakten" mot den norske statskirke. Hadde vært gøy å fått høre litt om deres vielse, da jeg kanskje kunne fått noen gode ideer
iss Skrevet 15. mars 2006 #28 Skrevet 15. mars 2006 Har selv vurdert en borgelig vielse den dagen vi skal gifte oss.. Både fordi sambo har vært gift tidligere, og fordi vi ønsker at sermonien skal være fokusert rundt vår kjærlighet til hverandre og ikke guds kjærlighet til oss.. Så jeg følger spent med i denne tråden om andres erfaringer!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #29 Skrevet 15. mars 2006 Enig. De skal vie oss nå til høsten, og har vært raske med å gi svar.Virker veldig hyggelige. Jeg ønsket ikke å være medlem av HEF mye pga at en må betale for å være medlem og pga av "heksejakten" mot den norske statskirke. Hadde vært gøy å fått høre litt om deres vielse, da jeg kanskje kunne fått noen gode ideer ← Vi hadde et ganske stort hageselskap. Litt dikt og litt musikk til selve vielsen, men ikke noe tale fra vigsler (bortsett fra selve vielsesteksten, da). Synes igrunnen det hadde blitt litt snodig om vigsleren (en person som i og for seg ikke kjenner oss) skulle ha laget en personlig tale. Passer nok bedre at forlover, eller annen som står en nær, tar seg av den biten. Vi hadde absolutt frie tøyler til selve utformingen av seremonien, og da spiller det vel egentlig ingen rolle hvem som tar seg av det formelle. Vi inviterte vigsleren til å delta på selve festen, men han måtte dessverre dra. Vi hadde satt opp stort selskapstelt med tregulv, og et mindre selskapstelt fungerte som bar. Et vennepar av oss hadde året før selve seremonien (de hadde også SF) på en festning, og så ble alle fraktet i buss til bryllupsfesten. Det er flott med utebryllup, men man må nok dessverre overlate en del til værgudene
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #30 Skrevet 16. mars 2006 Takk for svar:). Jeg aner ikke hvordan jeg skal legge opp vielsen, så jeg er glad for alle ideer jeg får av andre;)
Fakse Skrevet 16. mars 2006 #31 Skrevet 16. mars 2006 Jeg ønsket ikke å være medlem av HEF mye pga at en må betale for å være medlem og pga av "heksejakten" mot den norske statskirke. ← En liten digresjon, men du er klar over at delvis er "heksejakten" du kan takke for at du har flere valg enn å gifte deg på dommerkontoret i kirken? De har vært en av de viktigste pressgruppene i arbeidet for at flere skal få vigselsrett her i landet. Forøvrig vier HEF både medlemmer og ikke-medlemmer.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. mars 2006 #32 Skrevet 16. mars 2006 En liten digresjon, men du er klar over at delvis er "heksejakten" du kan takke for at du har flere valg enn å gifte deg på dommerkontoret i kirken? De har vært en av de viktigste pressgruppene i arbeidet for at flere skal få vigselsrett her i landet. Forøvrig vier HEF både medlemmer og ikke-medlemmer. ← De som står på skansene og kjemper for noe, må visst fortsatt tåle å få kritikk av dem som nyter godt av det man har kjempet for En av brudefolkene må forresten være medlem i HEF.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #33 Skrevet 16. mars 2006 En liten digresjon, men du er klar over at delvis er "heksejakten" du kan takke for at du har flere valg enn å gifte deg på dommerkontoret i kirken? De har vært en av de viktigste pressgruppene i arbeidet for at flere skal få vigselsrett her i landet. Forøvrig vier HEF både medlemmer og ikke-medlemmer. ← Er klar over det, men for å få repekt må en vise repekt. HEF vier ikke medlemmer, så det er vel en tankevekker også...
Fakse Skrevet 16. mars 2006 #34 Skrevet 16. mars 2006 HEF vier ikke medlemmer, så det er vel en tankevekker også... ← Hæh?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #35 Skrevet 16. mars 2006 Det har jeg også sett, men egentlig er det litt malplassert. Er man innom i 5 minutter for en vielse på tinghuset, skal kjolen være enkel, gjerne kort. Kall meg frøken Snurp om du vil, men jeg står på mitt. ← Enig med deg! Vi gifter oss i neste uke. I Tinghuset. Bare forlovere, ingen ringer, ingen brudebukett, ingen taler, ingen gaver. Brudens antrekk er kjøpt på HM til under tusenlappen. Brudgommen går for gjenbruk. Det tar tross alt bare 5 minutter, så jeg så ingen vits i å pumpe opp vår borgerlig vielse til en blek kopi av kirkebryllup.
salsera Skrevet 16. mars 2006 #36 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Jeg forstår ikke helt hvorfor man kritiserer HEF for å kreve at en av de som skal gifte seg i regi av HEF skal være medlem. Man kan jo heller ikke gifte seg i kirka uten at en av de som skal gifte seg er medlem av STATSkirken. Endret 16. mars 2006 av salsera
Fakse Skrevet 16. mars 2006 #37 Skrevet 16. mars 2006 Jeg forstår ikke helt hvorfor man kritiserer HEF for å kreve at en av de som skal gifte seg i regi av HEF skal være medlem. Man kan jo heller ikke gifte seg i kirka uten at en av de som skal gifte seg er medlem av STATSkirken. ← Joda, faktisk kan man både gifte seg hos HEF uten å være medlem (men da er det ikke gratis) og gifte seg i statskirken uten å være meldem der. I kirken kreves det ofte at enten den ene er meldem i statskirken, da går det greit at den andre ikke er det, eller at man er personlig kristen men av ulike grunner ikke er medlem i statskirken likevel. Dette er opp til hver enkelt prest å vurdere. Nå synes jeg vi skal spore på igjen, og svare på det trådstarteren spør om. Det virker ikke som om hun er ute etter en 5-minutters seanse på byfogdkontoret, så da kan vi kanskje la både det og eventuell diskusjon om passende antrekk for denslags anledninger ligge til en annen tråd.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #38 Skrevet 16. mars 2006 Joda, faktisk kan man både gifte seg hos HEF uten å være medlem (men da er det ikke gratis) og gifte seg i statskirken uten å være meldem der. I kirken kreves det ofte at enten den ene er meldem i statskirken, da går det greit at den andre ikke er det, eller at man er personlig kristen men av ulike grunner ikke er medlem i statskirken likevel. Dette er opp til hver enkelt prest å vurdere. Nå synes jeg vi skal spore på igjen, og svare på det trådstarteren spør om. Det virker ikke som om hun er ute etter en 5-minutters seanse på byfogdkontoret, så da kan vi kanskje la både det og eventuell diskusjon om passende antrekk for denslags anledninger ligge til en annen tråd. ← Dette er feil, den ene MÅ være medlem i HEF for å vigsel. Og det er ikke gratis, uansett om det er en eller begge som er medlem.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #39 Skrevet 16. mars 2006 Dette er feil, den ene MÅ være medlem i HEF for å vigsel. Og det er ikke gratis, uansett om det er en eller begge som er medlem. ← Gratis vielse holder bare tinghuset. Sekulært fellesskap er gratis viss en er medlem.
Fakse Skrevet 16. mars 2006 #40 Skrevet 16. mars 2006 Dette er feil, den ene MÅ være medlem i HEF for å vigsel. Og det er ikke gratis, uansett om det er en eller begge som er medlem. ← Jeg ser av websidene at du har rett. Senest i fjor kom det et skriv der det var oppgitt gratis vigsel for medlemmer og en fast pris for ikke-meldemmer, så det er ganske nylig endret. Vet at de har slitt med kapasiteten i alle fall her i fylket, så jeg kan tenke meg at det ble litt vel stor pågang av "snyltere".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå