Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Borgerlig vigsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser av websidene at du har rett. Senest i fjor kom det et skriv der det var oppgitt gratis vigsel for medlemmer og en fast pris for ikke-meldemmer, så det er ganske nylig endret. Vet at de har slitt med kapasiteten i alle fall her i fylket, så jeg kan tenke meg at det ble litt vel stor pågang av "snyltere".

:Nikke: Det kan godt hende, for det er jo et alternativ til de andre "måtene" å gifte seg på, det er jo ikke så mange å velge mellom.

:)

Hilsen gjest over her som du siterte :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns 3000kroner, som HEF tar for å få en vielse, er mye, jeg :rodme:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns 3000kroner, som HEF tar for å få en vielse, er mye, jeg  :rodme:

I og med man brenner temmelig mye penger på resten av bryllupet, så kunne man godt ha spart disse pengene, ja.

HEF er griske som tyner medlemmene sine for slike beløp. Ikke mye sosialisme å spore der i gården, nei.

Skrevet
I og med man brenner temmelig mye penger på resten av bryllupet, så kunne man godt ha spart disse pengene, ja.

HEF er griske som tyner medlemmene sine for slike beløp. Ikke mye sosialisme å spore der i gården, nei.

Mener du de burde gjort det gratis?

Det koster faktisk en hel de å utdanne en vigsler, og det tar mye tid for hvert eneste brudepar. Det er jo ikke gratis i kirka heller, vi bare betaler inndirekte for det uten at vi har noe valg...

Gjest Gjest
Skrevet
Mener du de burde gjort det gratis?

Det koster faktisk en hel de å utdanne en vigsler, og det tar mye tid for hvert eneste brudepar. Det er jo ikke gratis i kirka heller, vi bare betaler inndirekte for det uten at vi har noe valg...

Jeg vet ikke hvor du har det fra at det koster en hel del å utdanne en HEF-vigsler (noe jeg forresten tviler sterkt på, siden det kun er snakk om intern kursing), men vi betaler nå indirekte uansett hvilken vielse vi velger (så lenge tros-/livssynssamfunnet mottar statsstøtte), så dét er nå i alle fall ikke noe argument for at HEF skal tømme brudeparenes lommebøker. Hvis det er kirkeskatt du drar frem som eksempel på at vi indirekte betaler uten å ha noe valg, så er det direkte feil. Ved å melde deg ut av statskirken og inn i f.eks. HEF eller SF styrer du selv hvor pengene skal havne. Både SF og HEF har egne vigslere, men det er kun HEF som lopper medlemmene sine for penger.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke hvor du har det fra at det koster en hel del å utdanne en HEF-vigsler (noe jeg forresten tviler sterkt på, siden det kun er snakk om intern kursing), men vi betaler nå indirekte uansett hvilken vielse vi velger (så lenge tros-/livssynssamfunnet mottar statsstøtte), så dét er nå i alle fall ikke noe argument for at HEF skal tømme brudeparenes lommebøker. Hvis det er kirkeskatt du drar frem som eksempel på at vi indirekte betaler uten å ha noe valg, så er det direkte feil. Ved å melde deg ut av statskirken og inn i f.eks. HEF eller SF styrer du selv hvor pengene skal havne. Både SF og HEF har egne vigslere, men det er kun HEF som lopper medlemmene sine for penger.

:klappe:

Hadde det vært snakk om 500-1000 kroner hadde jeg nok ikke reagert, men 3000+ at en må betale medlemskontigent, nei det er å loppe medlemmene sine.

Gjest Gjest
Skrevet

Tommelen opp for Sekulært fellesskap :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg betalte i hvert fall de 3000 med glede.

Skrevet

Noen som har link til dette sekulære fellesskapet?

Skrevet
Noen som har link til dette sekulære fellesskapet?

Skal dere gifte dere?

Skrevet
Skal dere gifte dere?

:ler: Nei da. Men jeg synes det er fint med alternativer til både kirken og HEF... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
:ler:  Nei da. Men jeg synes det er fint med alternativer til både kirken og HEF... ;)

Ja, det er jeg enig i :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi giftet oss på tinghuset, og de som ikke var med, men så video i etterkant ble kjempe overrasket over at et borgelig vielse kunne være såååå høytidelig. Den varte i ca 30 min, jeg hadde brudekjole meg slep og slør, vi hadde 2 forlovere hver, og 35 gjester, nærmeste familie var i lokalet mens vi ble viet! Det var kjempefint og absolutt høytydelig nok til å kunne ha en LANG kjole med slep.

Dette er min opplevelse av en vielse i tinghuset også. (Alle som ønsket kunne være tilstede i lokalet under vielsen.) Ble overrasket over hvor romantisk det var.

Gjest Gjesta
Skrevet

Synes det blir vanskelig å bestemme seg for hva vi skal gjøre jeg! Kirken er ikke noe vi har lyst til. Det er ikke noe tinghus der vi vil gifte oss, men det er nok dette vi hadde valgt om vi hadde muligheten.. HEF koster oss sikkert litt ekstra, 3000 + reiseutgifter regner jeg med.. Kanskje det blir kirken likevel?? :forvirret:

Annonse
Skrevet

Kirken får støtte over kommunenes budsjett, og det er det så vidt jeg vet ikke noen andre religioner som får. Dette er i tillegg til statsstøtten som de får på lik linje med alle andre religioner og livssynsorganisasjoner. Det er dette jeg mener med inndirekte støtte, og det er ikke noe man kan velge bort, for skatte til kommunen gjør vi alle. Det hadde dog ikke vært meg i mot om kirka klarte seg utelukkende på statsstøtten og betaling fra medlemmer, slik andre må gjøre.

Når det gjelder utgiftene til utdanning av vigslere, så er det snakk om landsdekkende kurs med flere samlinger, der det skal utarbeides undervisningsmateriell, leies inn kursholdere, ordnes lokaler, dekkes reiseutgifter og overnatting. HEF er en såpass liten oransiasjon, at den ikke kunne ha dekket dette "av egen lomme" omså den hadde villet.

Gjest Gjest
Skrevet
Kirken får støtte over kommunenes budsjett, og det er det så vidt jeg vet ikke noen andre religioner som får. Dette er i tillegg til statsstøtten som de får på lik linje med alle andre religioner og livssynsorganisasjoner. Det er dette jeg mener med inndirekte støtte, og det er ikke noe man kan velge bort, for skatte til kommunen gjør vi alle. Det hadde dog ikke vært meg i mot om kirka klarte seg utelukkende på statsstøtten og betaling fra medlemmer, slik andre må gjøre.

Når det gjelder utgiftene til utdanning av vigslere, så er det snakk om landsdekkende kurs med flere samlinger, der det skal utarbeides undervisningsmateriell, leies inn kursholdere, ordnes lokaler, dekkes reiseutgifter og overnatting. HEF er en såpass liten oransiasjon, at den ikke kunne ha dekket dette "av egen lomme" omså den hadde villet.

Det er helt riktig at Kirken får støtte over kommunens budsjett. Denne summen deles på antall medlemmer statskirken har i kommunen, og danner grunnlaget for utbetaling til andre støtteberettigede tros- og livssynssamfunn. Så, hvis man ikke vil at kommuneskatten skal gå til statskirken, så melder man seg inn i et annet tros- eller livssynssamfunn som har krav på støtte.

Jeg håper du blir glad for å høre at den indirekte støtten du prater om enkelt kan velges bort :)

ps HEF er norges største livssynssamfunn etter Statskirken, og mottar i år over 34000000 (trettifire millioner) kroner i stats- og kommunestøtte. I tillegg må de altså loppe medlemmene sine for kontingent, og ikke nok med det, nå altså flere tusen kroner i tillegg fra brudepar.

Skrevet
Det er helt riktig at Kirken får støtte over kommunens budsjett. Denne summen deles på antall medlemmer statskirken har i kommunen, og danner grunnlaget for utbetaling til andre støtteberettigede tros- og livssynssamfunn. Så, hvis man ikke vil at kommuneskatten skal gå til statskirken, så melder man seg inn i et annet tros- eller livssynssamfunn som har krav på støtte.

Jeg håper du blir glad for å høre at den indirekte støtten du prater om enkelt kan velges bort :)

Jeg er ikke medlem i statskirken, men betaler likevel like mye skatt som andre i min kommune som er det. Og jeg kan ikke velge at min kommune skal bruke penger på skoler eller gamlehjem i stede for på å opprettholde en bygningsmasse som i praksis bare er i bruk på julaften. Men dette har ingenting med det oprinnelige spørsmålet å gjøre. Trådstarteren klarer sikkert selv å vurdere om hun har råd til å betale HEF for vielsen.

Heldigvis er det frivillig å gifte seg, og det er frivillig hvor man vil gifte seg, så om man ikke vil bruke HEF er det fint mulig å finne andre alternativer. Og om du synes det er en veldig viktig diskusjon, så foreslår jeg at du enten starter en egen tråd eller tar dette direkte opp med HEF, for jeg er ikke interessert i å avspore denne tråden mer enn den allerede er avsporet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss på fredag, på Tinghuset i Oslo. Da vi ankom var det allerede et par inne, og da vi var ferdige - "seremonien" tok 4 1/2 minutt - sto neste par klar. Ikke spesielt romantisk, men for oss var det viktigste å bli gift. Hadde derfor med bare forlovere, og brudeparet var ulastelig antrukket til ST.PADDYS DAY!

Hadde ALDRI giftet meg der med hele slekta tilstede og i klassisk marengsdott-kjole.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi giftet oss på fredag, på Tinghuset i Oslo. Da vi ankom var det allerede et par inne, og da vi var ferdige - "seremonien" tok 4 1/2 minutt - sto neste par klar. Ikke spesielt romantisk, men for oss var det viktigste å bli gift. Hadde derfor med bare forlovere, og brudeparet var ulastelig antrukket til ST.PADDYS DAY!

Hadde ALDRI giftet meg der med hele slekta tilstede og i klassisk marengsdott-kjole.

Jeg var også i et bryllup på tinghuset i Oslo, og det varte i 20-30 minutter. Dommeren (eller hva hun var) leste opp et romantisk dikt og det var i det hele tatt veldig høytidlig. Vi var vel rundt 30 gjester inne i lokalet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...