Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Borgerlig vigsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Planen er å gifte oss i 2007, og har egentlig tenkt hele tiden å ha et kirkebryllup. Men nå som det nærmer seg, blir vi (jeg) mer og mer i tvil på hva vi egentlig vil! Ingen av oss er religiøse, så et kirkebryllup blir kun for tradisjonen sin del.. Og jeg føler det som et hån mot de som er religiøse. Veldig rart å ta imot en velsignelse når det er noe som absolutt ikke betyr noe for meg..

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan en borgerlig vigsel foregår, egentlig? Og er det unaturlig å ha hvit brudekjole da? (Kan selvsagt gjøre som vi vil). Må man vigsles på et av kontorene til human-etisk forbund? Hva om de ikke har kontor der man ønsker å gifte seg?

Håper noen har lyst til å dele sine tanker med oss!

Og hva er egentlig forskjellen på vigles på tinghusen og f.eks. hos human-etisk? *grønn*

Endret av Fregnedryss
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke unaturlig å gifte seg i hvit kjole når man vies borgerlig, men kjolen bør være KORT, for det er et formiddagsbryllup. Man møter ikke opp med lang kjole med slep og slør og hele greia.

Vies dere i tinghuset, blir det gjennom byfogden eller sorenskriveren. Det har alle rett til. Skal dere vies hos human-etisk forbund bør dere vel strengt tatt være medlemmer der.

Gjest Gjest_lea_*
Skrevet

Både HEF og Sekulært fellesskap tilbyr vielse der dere ønsker å ha den, så da er det bare fantasien som stopper deg.

HEF krever at en av dere er medlem, men det gjør ikke Sekulært fellesskap.

Vi skal gifte oss og bruker Sekulært fellesskap som vigsler. Vi skal ha vielsen ute.

Om du ønsker tradisjonel brudekjole er det ikke noen som kan nekte deg det, vet flere som har det.Jeg skal ha en enkel brudekjole.

Linker til begge to :)

http://www.livssyn.no/vigsel.shtml

http://home.online.no/~humrog/bv/index.html

Gjest Gjest_lea_*
Skrevet
Det er ikke unaturlig å gifte seg i hvit kjole når man vies borgerlig, men kjolen bør være KORT, for det er et formiddagsbryllup. Man møter ikke opp med lang kjole med slep og slør og hele greia.

Vies dere i tinghuset, blir det gjennom byfogden eller sorenskriveren. Det har alle rett til. Skal dere vies hos human-etisk forbund bør dere vel strengt tatt være medlemmer der.

Vi har vielsen kl 15.30, så det er vel ikke vanlig å ha formiddagsbryllup, viss en ikke ønsker det spesiellt.

Man må vel heller ikke ha kort kjole av den grunn?

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svar! Har lyst til å melde meg inn i HEF, og da vil det evt bli vigsel der. MÅ nok gi mannen litt tid til å tenke over mine "ukonvensjonelle" ideer! Vi er nok litt tradisjonelle og kommer til å få reaksjoner på at vi ikke velger kirken, men det gjør ikke noe.

*Drømmer om seremoni ute eller på en gammel gård..*

Er det lov å ha en slik seremoni hvor som helst egentlig? Synes det står svært lite på sidene til HEF..

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har vielsen kl 15.30, så det er vel ikke vanlig å ha formiddagsbryllup, viss en ikke ønsker det spesiellt.

Man må vel heller ikke ha kort kjole av den grunn?

Nei, du får selvfølgelig stille opp i det du vil, det er jo din dag. Men borgelig vigsel varer ca. 5 minutter (vet ikke hvor lenge den varer hos HEF), og er ment som en mindre høytidelighet enn et kirkebryllup. Etikketten sier da at bruden skal ha en enkel kjole eller drakt. Men for all del, ta på deg det du ønsker - for det er vel kanskje DET som er etiketten i dag?

Gjest Elfrida
Skrevet

Formiddagsbryllup = kort kjole? Har du forlest deg på skikk og bruk?

Hva vet du om det er et formiddagsbryllup forresten? Gjør man det på tinghuset har de vigsler hele dagen i Oslo i hvert fall.

Jeg har sett mange vigsler i tinghuset med stor brudekjole, blomster, etc. Er det i regi av Human-etisk forbund kan de foreta vigsel på tid og sted etter brudeparets ønsker (innen rimelighetens grenser antagelig).

Gjest Gjest
Skrevet
*Drømmer om seremoni ute eller på en gammel gård..*

Er det lov å ha en slik seremoni hvor som helst egentlig? Synes det står svært lite på sidene til HEF..

Jeg kjenner dessverre ikke noe til HEF, men hvis dere likevel vil vies av sorenskriver/byfogd, vet jeg at enkelte tingrettsdommere tar på seg å vie folk privat hvor brudeparet velger seremonistedet. Du bør derfor kontakte sorenskriveren/byfogden for å høre om de vet om en slik dommer, hvis ingen av deres dommere gjør dette. (Det er jo frivillig). Kanskje du blir bedt om å kontakte tingretten selv for å spørre.

Vigsleren har ikke lov til å ta i mot betaling, men det er vanlig at brudeparet gir en liten gave, f.eks. en fin flaske vin som takk for tjenesten. Spør gjerne vigsleren hva h*n ønsker som påskjønnelse.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har sett mange vigsler i tinghuset med stor brudekjole, blomster, etc.

Det har jeg også sett, men egentlig er det litt malplassert. Er man innom i 5 minutter for en vielse på tinghuset, skal kjolen være enkel, gjerne kort.

Kall meg frøken Snurp om du vil, men jeg står på mitt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Har lest at en vigsel arrangert av HEF tar ca 30 min, det stemmer nok. Men angående lokale til vigslingen - er det noen som ikke vil leie ut lokale for slikt? Hva med offentlige steder ute? Det må da være noen regler for sånt?

Med borgerlig vigsel på tinghuset, hva med steder der det ikke er noe tinghus? Må man da reise til nærmeste tinghus? Det blir iallefall utelukket!

*Spør og graver*

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Det har jeg også sett, men egentlig er det litt malplassert. Er man innom i 5 minutter for en vielse på tinghuset, skal kjolen være enkel, gjerne kort.

Kall meg frøken Snurp om du vil, men jeg står på mitt.

Du høres ut som Prinsesse Ragnhild,kongens skrukkete søster....

"Innom fem minutter for en vielse på tinghuset", hu får det til å høres mindre "ordentlig" ut enn et kirkebryllup,noe som bare er vrøvl og visvas. Drit i alle klesregler fra 50-tallet og ha på deg hva du vil,brud!

Endret av Misty
Gjest Elfrida
Skrevet

Har ikke hørt om at noen ikke vil leie ut lokaler for borgerlig vigsel, men det kan jo hende det skjer hvis du forsøker å leie menighetssalen for eksempel. Et vanlig festlokale burde ikke være noe problem å få leid.

Byfogden har vigselsrett.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har leid et lokale som både festen og vielsen skal være.

Vielsen kommer til å vare 20-30min. regner jeg med, ønsker ikke noen lengre vielse da det skal være mange barn med, og vi selv syns lange vielser er kjedelige..

Men ønsker en dikt og musikkinnslag i vielsen, blir den jo noe lengre.

Gjest Gjesta
Skrevet
Vi har leid et lokale som både festen og vielsen skal være.

Vielsen kommer til å vare 20-30min. regner jeg med, ønsker ikke noen lengre vielse da det skal være mange barn med, og vi selv syns lange vielser er kjedelige..

Men ønsker en dikt og musikkinnslag i vielsen, blir den jo noe lengre.

Så gøy at det er andre som skal gjøre det sånn! Hvilken type lokale har dere leid? Og hvilken kjole skal du ha? Selv har jeg lyst til å ha en "vanlig" hvit brudekjole, evt en annen lys fin kjole..

Skrevet
Har lest at en vigsel arrangert av HEF tar ca 30 min, det stemmer nok. Men angående lokale til vigslingen - er det noen som ikke vil leie ut lokale for slikt? Hva med offentlige steder ute? Det må da være noen regler for sånt?

Med borgerlig vigsel på tinghuset, hva med steder der det ikke er noe tinghus? Må man da reise til nærmeste tinghus? Det blir iallefall utelukket!

*Spør og graver*

Vi hadde HEF-vielse, og det tok nesten 50 minutter. Da hadde vi to allsanger (fant finte sanger med kjærlighet som tema), et solonummer med fløite og orgel, tale fra HEF, diktlesing, løfter, inngansmarsj og utgangsmarsj.

HEF vier stort sett der brudeparet ønsker. Det kan være vanskelig å få en dommer til å gjøre det samme. Da må han gjøre det gratis på fritida, og de er det få som orker med mindre de kjenner brudeparet personlig.

Forøvrig er det vanlig at tinghuset setter av 15 minutter til hver vielse. Det er tiden selve vielsen tar, men det er full anledning å ha f.eks musikkinnslag eller diktlesing bare man avtaler det på forhånd. Det har også kommet flere flotte seremonilokaler rundt om kring i landet, der det er lagt opp til en høytidelig stund, stort oppmøte av tilskuere/gjester og mulighet for inngangsmarsj/utgangsmars og de innslagene en ellers forbinder med en vielse.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi ble også viet av en dommer... Jeg hadde brudekjole med stor B.... med slep og hele pakka... Hadde også brudepiker...

Bryllupet blir hva du lager det til selv. om du vil an du stille med bare forlovere og i joggebuksa om du vil, eller du kan ta hele pakka, som i kirka, men dog uten velsigneslse fra gud og alle salmene og talene som medfølger i krika...

Generelt så må du vel vie deg i tinghuset dersom du skal vie deg via de. men HEF er vel blitt mer og mer villig til å ta bryllup f.eks på en gammel gård... Det er helt fantastisk å gjøre det på en litt spesielle måte - vi ble viet ved sjøen - vi elesker sjølivet og fikk en perfekt ramme rundt det største som har hendt oss...

Gjest Gjest
Skrevet
Så gøy at det er andre som skal gjøre det sånn! Hvilken type lokale har dere leid? Og hvilken kjole skal du ha? Selv har jeg lyst til å ha en "vanlig" hvit brudekjole, evt en annen lys fin kjole..

Tror det er et gammelt ungdomslokale, blir i hvertfall brukt til fester av div slag.

Det er en stor flott hage utenfor, som vi har tenkt å bruke til vielsen viss været tillater.

Har kjøpt meg en helt enkel hvit kjole med litt slep.

Fant den på en nettside i USA, og har fått den sydd i Thailand da sambo var der.

Gjest BecomingBride ii
Skrevet

Hei!

Vi gifter oss i regi av HEF i juli. Vi får legge opp vielsen slik vi vil (selvfølgelig inneonfor rimelighetens grenser). HEF oppmuntrer til en høytidelig vielse, og den kan gjerne stå et sted hvor brudeparet har tilknytning til.

Vi gifter oss på hjemgården min, og regner med at selve vielsen kommer til å vare i ca 30 min. Vi skal ha to solistinnslag underveis, og i tillegg til selve ekteskapsløftet skal vi utveksle ringer.

Jeg skal ha en vanlig brudekjole med slep og slør, og mannen gifter seg i sjakett. Dette blir vårt drømmebryllup, et personlig og varmt bryllup!

Hilsen BB

Gjest Gjest
Skrevet

Glemte å si at vi skal ha både vielse og fest i selskapstelt i hagen på hjemgården min.

BBii

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss på tinghuset, og de som ikke var med, men så video i etterkant ble kjempe overrasket over at et borgelig vielse kunne være såååå høytidelig. Den varte i ca 30 min, jeg hadde brudekjole meg slep og slør, vi hadde 2 forlovere hver, og 35 gjester, nærmeste familie var i lokalet mens vi ble viet! Det var kjempefint og absolutt høytydelig nok til å kunne ha en LANG kjole med slep.

Det er hva du gjør det til, det er rom for å synge også, holde tale, hva en vil, men det må avtales på forhånd så klart, slik at de setter av bedre tid. Vi angrer abrolutt ikke på valget vårt, vi kunne ikke fått det bedre på noen måte i en kirke!

Lykke til med valget og planleggingen av bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...