Gå til innhold

Cipralex for angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nylig fått utskrevet Cipralex på grunn av angst og panikkanfall, men jeg er veldig skeptisk og rett og slett redd for å starte på grunn av mulige bivirkninger. Jeg har hørt at angsten kan bli verre de første ukene, noe som skremmer meg veldig. I tillegg skal jeg ut å reise om noen uker, og er bekymret for at jeg skal være inne i en ille periode da. (Evt. venter jeg med oppstart før etter reisen). Er det noen som kan dele erfaringer med oppstart av cipralex, og hvordan de følte seg de første ukene? 

Anonymkode: b3006...52e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del var de første ukene tøffe, med økt angst. Angsten var skyhøy fra før og, så jeg hadde ikke vært i stand til noe som helst den perioden. Da de begynte å fungere var jeg veldig glad jeg sto i det.

Snakk med legen din.

Anonymkode: 7e088...178

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Angstsymptomend mine ble 100 ganger værre, jeg klarte ikke å fortsette. Prøvde en annen type som fungerte bedre for meg. 

Anonymkode: 7c3b5...8b9

Skrevet

Var litt kvalm og fikk litt økt angst de første dagene, men har funket bedre og bedre med tiden. Ville iallfall ikke lagt noen voldsomme planer første uka etter oppstart 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis angsten din blir verre når du begynner på Cipralex, så vil det gjerne gå over i løpet av 1-2 uker. Det vil ikke være like ikke alle dagene, du får en topp på et tidspunkt og så går det bedre igjen. Hvis du ikke holder det ut så kan du snakke med legen om angstdempende medisin som du kan bruke bare akkurat i oppstartsperioden. Det finnes i alle fall, så det er en teoretisk mulighet, selv om det selvfølgelig blir opp til legen å bestemme.

Anonymkode: 44ef2...817

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

*Like ille, skulle det stå 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke mer angst. Men fy søren så sliten jeg var i ca 5-6 uker. Klarte nesten ikke lage middag til ungene. Men jeg holdt ut. Så svetter jeg mye i 2 mnd uten stopp 😭 men nå er jeg endelig ferdig og kroppen har godtatt dei 😀

Anonymkode: 14f1c...b5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg har nylig fått utskrevet Cipralex på grunn av angst og panikkanfall, men jeg er veldig skeptisk og rett og slett redd for å starte på grunn av mulige bivirkninger. Jeg har hørt at angsten kan bli verre de første ukene, noe som skremmer meg veldig. I tillegg skal jeg ut å reise om noen uker, og er bekymret for at jeg skal være inne i en ille periode da. (Evt. venter jeg med oppstart før etter reisen). Er det noen som kan dele erfaringer med oppstart av cipralex, og hvordan de følte seg de første ukene? 

Les artikkelen i vg for noen dager siden om at denne typen pille rikke fungerer slik man trodde, de er som heroin for hjernen. 
Prøv heller å jobbe for å bli bedre uten piller. 

Anonymkode: 26e90...de2

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke andre behandlinger har du forsøkt før medikamenter, TS? For slike medisiner hjelper jo kun på symptomene, og ikke årsaken. 

Anonymkode: 373b3...184

AnonymBruker
Skrevet

Værste jeg har prøvd. Null bivirkninger bortsett fra at alt av følelser forsvant. Jeg tror jeg kunne ha kjørt en baby gjennom en kvistkutter uten at det brydde meg i hele tatt. Og det skremte meg noe så utrolig så jeg sluttet med en gang jeg innså at jeg ikke lengre kunne føle noe. 

Anonymkode: 676b1...8ca

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke andre behandlinger har du forsøkt før medikamenter, TS? For slike medisiner hjelper jo kun på symptomene, og ikke årsaken. 

Det er vel ikke helt sant... Cipralexen kan hjelpe på både symptomer og årsaken. Selvfølgelig kommer det an på hva årsaken er.

Nå har TS fått utskrevet Cipralex av sin lege, da blir det ikke riktig at vi skal sitte her og si at det medikamentet hun har fått ikke vil hjelpe henne, ikke sant? Ikke er vi helsepersonell og ikke har vi undersøkt TS. I verste fall kan vi forlenge hennes sykdomsperiode hvis vi advarer henne mot å ta medisiner hun har fått av sin lege. Det blir feil å gjøre.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tar 2 til 6 uker før den begynner å virke også må man se an om dosen bør økes mm så man må være tålmodig 💓

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er vel ikke helt sant... Cipralexen kan hjelpe på både symptomer og årsaken. Selvfølgelig kommer det an på hva årsaken er.

Nå har TS fått utskrevet Cipralex av sin lege, da blir det ikke riktig at vi skal sitte her og si at det medikamentet hun har fått ikke vil hjelpe henne, ikke sant? Ikke er vi helsepersonell og ikke har vi undersøkt TS. I verste fall kan vi forlenge hennes sykdomsperiode hvis vi advarer henne mot å ta medisiner hun har fått av sin lege. Det blir feil å gjøre.

Det er jo ikke slik at leger skal gi medisiner som førstebehandling, når en halv million nordmenn går på antidepressiva og mange får avslag på psykolog, så er det greit å stille spørsmål. Det betyr ikke at medisinering ikke skal brukes når man har kartlagt den helhetlige helsen. Det er ikke vits i å medisinere uten å først kartlegge livssituasjon, stress, søvn, kosthold og evt. uheldige tankesett eller sosiale miljøer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis årsaken er kjemisk ubalanse, så hjelper det jo. 

Misforstått at depresjon alltid skal måtte komme av noe fælt man må "jobbe med." Kan komme av hjernekjemi, kan komme av mangelsykdommer, og mye annet. 

Anonymkode: 7e088...178

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Værste jeg har prøvd. Null bivirkninger bortsett fra at alt av følelser forsvant. Jeg tror jeg kunne ha kjørt en baby gjennom en kvistkutter uten at det brydde meg i hele tatt. Og det skremte meg noe så utrolig så jeg sluttet med en gang jeg innså at jeg ikke lengre kunne føle noe. 

Anonymkode: 676b1...8ca

Kjenner følsen,jeg var totalt likegyldig.Så flat i følsesregisteret at det ble skremmende,kastet de i søppla.

Anonymkode: 1cb0a...5f2

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å legge på deg iallefall. Garantert.

Anonymkode: b3c11...3f3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg går også til psykolog, og har jevnlige møter med psykiater.

Endret av Olere18
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke slik at leger skal gi medisiner som førstebehandling, når en halv million nordmenn går på antidepressiva og mange får avslag på psykolog, så er det greit å stille spørsmål. Det betyr ikke at medisinering ikke skal brukes når man har kartlagt den helhetlige helsen. Det er ikke vits i å medisinere uten å først kartlegge livssituasjon, stress, søvn, kosthold og evt. uheldige tankesett eller sosiale miljøer.

Har ikke sagt det heller, så vet ikke hvorfor du siterer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Går på Zoloft (litt i samme gate). Min beste avgjørelse hva gjelder mental helse. Den tok bort angsten og de mørke tankene allerede samme dag, og jeg har vært «frisk» siden. Jeg kunne sikkert seponert nå, 3 år senere, men jeg er livredd for å komme tilbake til der jeg var. For meg var denne medisinen helt 100% riktig for min situasjon og min kropp. 

Anonymkode: a9b87...1b6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...