Gå til innhold

Var det virkelig slemt av meg å si nei til frieriet i dette tilfellet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært samboer med en mann siden 2017. Alt er fint, han er snill, omtenksom, morsom og smart. Rundt to år etter at vi ble sammen, begynte han med masse hint i retning giftemål. Så jeg tok sats og fridde til ham på julaften 2019, etter at gjestene gikk og vi ble sittende alene med vin og koselig stemning. Han sa ja, og vi begynte å planlegge bryllup. Ikke noe bridezilla-opplegg, tenkte enkel seremoni, kun nærmeste familie som gjester og rimelig kjole. Plutselig, midt i planleggingen, sier han at han ikke er klar likevel. Han ville ikke gå fra meg, men følte at det enda ikke var riktig med giftemål.

Jeg ble veldig såret, men tok til fornuft og fortsatte forholdet, siden alt annet fungerte bra. Jeg tok opp giftemål som tema et par ganger etterpå, i 2021 og 2024, uten at han ga meg noen forklaring på hvorfor han plutselig ombestemte seg. Han har for øvrig hele tiden visst at det var viktig for meg å være gift, så dette var ikke noe jeg kom drassende med flere år inn i forholdet. Etter vår siste diskusjon sa jeg at jeg slo meg til ro med at han aldri ville gifte seg med meg, og at vi fortsatte som samboere. 

I går fridde han til meg plutselig, ut av det blå. Jeg svarte nei. Da han virket forbauset over svaret, forklarte jeg at vi var ferdig med saken for over ett år siden, at jeg har slått meg til ro med å være samboer resten av livet, og at jeg ikke orker mer følelsesmessig berg og dal-bane. Han ble veldig såret over å ha fått et nei. Var det virkelig jeg som var slem her, hadde han noen grunn til å bli såret? Det er ikke alltid jeg er superflink til å forstå sosiale situasjoner 100 prosent, derfor lurer.

Anonymkode: 91ebf...e7b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må jo kjenne på det selv da. Vi kan jo ikke svare. For meg så er giftemål viktig. Hvert fall når vi har barn. Men heldigvis så hadde mannen min samme standpunkt på det. Så vi gifta oss med en gang det kom barn. 

Anonymkode: 1794c...3a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette var virkelig ikke din feil. Han ble såret etter å lekt katt og mus i flere år? Nå får handlingene hans konsekvenser. Det må han leve med. Jeg skjønner godt du ikke kan forholde deg til vinglingen hans. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo kjenne på det selv da. Vi kan jo ikke svare. For meg så er giftemål viktig. Hvert fall når vi har barn. Men heldigvis så hadde mannen min samme standpunkt på det. Så vi gifta oss med en gang det kom barn. 

Anonymkode: 1794c...3a3

Det var viktig for meg også. Men når han avlyste bryllupet midt i planleggingen, og har tilbrakt flere år med å nekte å forklare hvorfor, og eventuelt hva som skulle til for at han ble klar, så er det "too little, too late" når han plutselig frir 6 år etter avlyst bryllup. 

TS

• Liker 5
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Nei. Dette var virkelig ikke din feil. Han ble såret etter å lekt katt og mus i flere år? Nå får handlingene hans konsekvenser. Det må han leve med. Jeg skjønner godt du ikke kan forholde deg til vinglingen hans. 

Hovedgrunnen til "nei"-et var jo at jeg har "brent meg ut", og slått meg til ro - ønsker gjerne å beholde roen. Men en annen tanke var følgende - hvordan kan jeg stole på at han ikke avlyser denne gangen også? Da hadde det i hvert fall blitt brudd. Så jeg har spart vårt forhold for brudd ved å si nei, føler jeg.

TS

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart det sårer å få et nei, men du ble jo også såret da han ville utsette giftemål etter at du fridde. Det sårer også å gå å vente og vente i årevis på et frieri som aldri kommer. Det er ikke rart at du valgte å beskytte dine egne følelser ved å heller akseptere å aldri bli gift. Det kan ta tid å bearbeide det du gikk igjennom. Du har jo på en måte bygd opp en liten "mur", da kan han ikke bare tro at det bare er å fri og få et ja ut av det blå.

Tror dere må snakke om dette. Vil du fremdeles gifte deg? Sånn innerst inne?

Anonymkode: b8b67...d66

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

spørsmålet er vel om du sa nei fordi DU har landet på å være samboer eller om du sa nei fordi du mener HAN har det? Hvis det første så greit, men jeg tenker det er pga det siste og det er ikke greit.. 

Anonymkode: 2205f...a70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vi ikke kommentere utifra deres erfaring, men dersom dersom det ville ha vært meg ville jeg mest sannsynligvis ha sakt nei jeg også.

Du ga han flere muligheter, og han virket ut som var trakk seg bort ifra idèn for et år siden, og da tenker jeg det er naturlig at man avviser èn tilbake og legger det bort dersom de skulle komme tilbake helt ut av det blå.

Litt samme som at jeg hadde følelser for ei venninne i en lang periode, men hun avviste meg to eller tre ganger. Flere år etterpå prøvde hun seg på meg. Jeg avviste henne pga. hun ikke viste noen interesse for meg før lenge etterpå.

Play hard too get, then i'm playing hard too find.

I deres tilfelle ville jeg mest sannsynligvis ha avsluttet forholdet når han trakk giftermålet. Det virker veldig umodent.

Endret av Intervence
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avsluttet forholdet i 2019 etter at han trakk giftemålet.

Når noe trenger 8 år på å bestemme seg på om de vil gifte seg med deg så tenker jeg det er et stort rødt flagg! 🚩🚨‼️

At en mann bruker 8 år på å bestemme seg, forteller meg at han ikke er klar fordi han ikke vil låse seg til deg. Det forteller at han vil vente og se om det dukker opp noen bedre. Når det ikke har skjedd etter 8 år, så gidder han fordi han innser at andre tog har gått.

En mann som virkelig hadde elsket deg hadde ikke slitt så mye med å gifte seg. Jeg hadde avsluttet forholdet for lengst, slik at jeg kunne funnet noen som faktisk elsket meg såpass høyt at det å gifte seg ikke var utenkelig.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dere må snakke skikkelig ut om hvorfor han avlyste bryllupet og hvorfor han plutselig han ombestemt seg. Uten godt nok svar på det så er det vanskelig å se for seg en fremtid sammen vil jeg si. Som samboer eller gift.

Anonymkode: 4660e...6f4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hovedgrunnen til "nei"-et var jo at jeg har "brent meg ut", og slått meg til ro - ønsker gjerne å beholde roen. Men en annen tanke var følgende - hvordan kan jeg stole på at han ikke avlyser denne gangen også? Da hadde det i hvert fall blitt brudd. Så jeg har spart vårt forhold for brudd ved å si nei, føler jeg.

TS

Men... stoler du på at han ønsker å bli gammel med deg?

Anonymkode: 918b7...ece

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden):

Når noe trenger 8 år på å bestemme seg på om de vil gifte seg med deg så tenker jeg det er et stort rødt flagg! 🚩🚨‼️

At en mann bruker 8 år på å bestemme seg, forteller meg at han ikke er klar fordi han ikke vil låse seg til deg. Det forteller at han vil vente og se om det dukker opp noen bedre. Når det ikke har skjedd etter 8 år, så gidder han fordi ham innser at andre tog har gått.

En mann som virkelig hadde elsket deg hadde ikke slitt så mye med å gifte seg. Jeg hadde avsluttet forholdet for lengst, slik at jeg kunne funnet noen som faktisk elsket meg såpass høyt at det å gifte seg ikke var utenkelig.

Helt enig. Ubegripelig at TS ikke avsluttet den gangen.

Anonymkode: d9e76...c8d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (16 minutter siden):

At en mann bruker 8 år på å bestemme seg, forteller meg at han ikke er klar fordi han ikke vil låse seg til deg. Det forteller at han vil vente og se om det dukker opp noen bedre. Når det ikke har skjedd etter 8 år, så gidder han fordi ham innser at andre tog har gått.

Dette.

Anonymkode: a44b3...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har vært samboer med en mann siden 2017. Alt er fint, han er snill, omtenksom, morsom og smart. Rundt to år etter at vi ble sammen, begynte han med masse hint i retning giftemål. Så jeg tok sats og fridde til ham på julaften 2019, etter at gjestene gikk og vi ble sittende alene med vin og koselig stemning. Han sa ja, og vi begynte å planlegge bryllup. Ikke noe bridezilla-opplegg, tenkte enkel seremoni, kun nærmeste familie som gjester og rimelig kjole. Plutselig, midt i planleggingen, sier han at han ikke er klar likevel. Han ville ikke gå fra meg, men følte at det enda ikke var riktig med giftemål.

Jeg ble veldig såret, men tok til fornuft og fortsatte forholdet, siden alt annet fungerte bra. Jeg tok opp giftemål som tema et par ganger etterpå, i 2021 og 2024, uten at han ga meg noen forklaring på hvorfor han plutselig ombestemte seg. Han har for øvrig hele tiden visst at det var viktig for meg å være gift, så dette var ikke noe jeg kom drassende med flere år inn i forholdet. Etter vår siste diskusjon sa jeg at jeg slo meg til ro med at han aldri ville gifte seg med meg, og at vi fortsatte som samboere. 

I går fridde han til meg plutselig, ut av det blå. Jeg svarte nei. Da han virket forbauset over svaret, forklarte jeg at vi var ferdig med saken for over ett år siden, at jeg har slått meg til ro med å være samboer resten av livet, og at jeg ikke orker mer følelsesmessig berg og dal-bane. Han ble veldig såret over å ha fått et nei. Var det virkelig jeg som var slem her, hadde han noen grunn til å bli såret? Det er ikke alltid jeg er superflink til å forstå sosiale situasjoner 100 prosent, derfor lurer.

Nei men skjønner at han ble såret men han skulle ikke sagt ja første gangen selv da hadde dere ikke kommet i denne situasjonen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at du svarte nei. Det synes jeg var fortjent. Men vil forholdet overleve, eller blir det for kleint?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (20 minutter siden):

At en mann bruker 8 år på å bestemme seg, forteller meg at han ikke er klar fordi han ikke vil låse seg til deg. Det forteller at han vil vente og se om det dukker opp noen bedre. Når det ikke har skjedd etter 8 år, så gidder han fordi han innser at andre tog har gått.

Er helt enig med deg, og mener han skulle svart nei og ikke ja når han åpenbart var på utkikk etter noe bedre

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men... stoler du på at han ønsker å bli gammel med deg?

Anonymkode: 918b7...ece

Nei. Derfor samboerskap, som jeg anser som midlertidig og mindre forpliktende enn ekteskap. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tenker dere må snakke skikkelig ut om hvorfor han avlyste bryllupet og hvorfor han plutselig han ombestemt seg. Uten godt nok svar på det så er det vanskelig å se for seg en fremtid sammen vil jeg si. Som samboer eller gift.

Anonymkode: 4660e...6f4

Jeg har forsøkt to ganger. Men han nekter å snakke om det. Nå sier han plutselig at han er klar. Men hvorfor er han klar nå, hvorfor han fikk kalde føtter i 2019, hvorfor han ikke var klar i perioden 2019-2025, det har han enda ikke svart på. Jeg har gitt klar beskjed om at vi ble ferdig med diskusjon om giftemål i fjor, og at jeg ikke ønsker å ta den opp igjen, verken nå eller senere. Han mener at jeg er urimelig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS

Ja, og hvorfor vil han plutselig gifte seg nå? Hva har endret seg?

Jeg ville tenkt nøye igjennom dette. Er dette mannen du skal bli gammel med? En som vingler, en som bestemmer og ombestemmer, og en som blir snurt når du da ikke blir takknemlig når han «endelig» ser hva du er verd? 

Endret av BobbySocks
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg klarer egentlig ikke å forstå hvorfor du forblir i dette forholdet i det hele tatt? Virker som svært dårlig kommunikasjon mellom dere.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...