Gå til innhold

Naboens katt klorer på plommetreet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere nyplanta trær i hagen. Naboens katt klorer opp barken på dem. Naboen bare ler og synes den er søt. Jeg liker også katter, men den ødelegger trærne. Hva kan jeg gjøre for å hindre dette?

Anonymkode: 0c6e0...91d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hønsenetting. Pepper.

Anonymkode: ff3cb...175

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp kyllingnetting, ikke hønsenetting. Katter klatrer ikke i kyllingnetting, men de klatrer i hønsenetting.

Anonymkode: 99618...69b

• Liker 2
Skrevet

Vi tok hønsenetting rundt trærne for to

År siden, de har kommet seg skikkelig, og ingen klatrer i dem eller klorer i dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beskytt trærne, det er ikke bare katten som kan ødelegge, rådyr kan også komme å gnafse på dem.

Anonymkode: 53dd6...44a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Klarer den å gjøre noe særlig skade på plommetreet da? Bark er tross alt ganske solid sammenligna med katteklør? 

Anonymkode: fa099...90c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett opp skilt 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Surr et par lag med aluminiumsfolie rundt treet så langt opp som katten klorer. Den klorer for å enten markere seg eller kvesse klørne. De fleste katter liker ikke å klore på aluminumsfolie. Det er heller ikke skadelig for treet, men ikke surr det for stramt og ta det gjerne vekk på høsten/vinteren hvis katten ikke er i nærheten. Eventuelt kan du også sette opp en trestamme/hoggestabbe i nærheten som katten kan bruke, da er det enda mindre sjans for at den klorer der du ikke vil 😁

Aluminumsfolie har jeg selv brukt med hell for å unngå at kattene klatrer opp til fuglekasser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer den å gjøre noe særlig skade på plommetreet da? Bark er tross alt ganske solid sammenligna med katteklør? 

Nyplanta trær har ikke veldig kraftig bark. Jeg klorer lett av litt bark med neglen når jeg sjekker om det er liv på våren. 

Anonymkode: d2244...265

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ansatt en plommetre-vakt. Dvs få deg en katt. Katter er veldig territoriale og den vil jage bort klorekatten. 

Anonymkode: 14f4c...aac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Beskytt trærne, det er ikke bare katten som kan ødelegge, rådyr kan også komme å gnafse på dem.

Anonymkode: 53dd6...44a

Hagen er inngjerdet, så ingen rådyr kommer inn :) 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er allerede store, åpne sår. Spinkle små nyplanta trær. 

Fionas skrev (5 timer siden):

Sett opp skilt 

Har faktisk et skilt, men katten ignorerer det bare 😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ansatt en plommetre-vakt. Dvs få deg en katt. Katter er veldig territoriale og den vil jage bort klorekatten. 

Det er allerede alt for mange katter i nabolaget. Tror alle naboene har minst to katter hver, og en har åtte (!)

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (5 timer siden):

Surr et par lag med aluminiumsfolie rundt treet så langt opp som katten klorer. Den klorer for å enten markere seg eller kvesse klørne. De fleste katter liker ikke å klore på aluminumsfolie. Det er heller ikke skadelig for treet, men ikke surr det for stramt og ta det gjerne vekk på høsten/vinteren hvis katten ikke er i nærheten. Eventuelt kan du også sette opp en trestamme/hoggestabbe i nærheten som katten kan bruke, da er det enda mindre sjans for at den klorer der du ikke vil 😁

Aluminumsfolie har jeg selv brukt med hell for å unngå at kattene klatrer opp til fuglekasser. 

Da må jeg surrer hele treet. Kan jeg bare legge det på bakken rundt isteden? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir liggende ca 10 min.. surr noe rundt stammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er allerede alt for mange katter i nabolaget. Tror alle naboene har minst to katter hver, og en har åtte (!)

Jeg  vokste opp med en nydelig stor skogskatt som levde i nesten 20 år. Vår katt var virkelig konge på haugen. Den voktet på huset og hagen som om det stod om livet. Om noen firbente prøvde å gå inn på eiendommen så jagde han dem vekk tvert. Han var større og sterkere enn alle de andre kattene. 
Glemmer aldri den gangen to ungdommer med en stor boxer hund kom forbi, bikkja deres løftet på beinet og skulle tisse opp etter en av stolpene utenfor innkjørselen vår.  
Det gikk ikke lange sekundet før katten vår angrep bikkja med alt den hadde. Hunden stakkars ble livredd, hylte og bar seg, før den greide å slite seg løs fra ungdommene og løp vekk med katten vår etter seg. Ungdommene stod der helt sjokkerte og visste ikke hva de skulle gjøre.  🤣

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 17.47):

Treet vil tåle at du surrer rundt det langt opp så lenge du ikke dekker til selve greinene med bladene på. 

Du kan muligens prøve på bakken rundt, men da ville jeg krøllet akuminiumsfolien slik at den blir litt spiss og ruglete (ubehagelig å gå på, og at den lager lyd når den blir tråkket på), også festet den til bakken med steiner. Vør obs på at aluminiumsfolien kan rives vekk fra bakken ved sterk vind. Men det kan være verdt å prøve dette først hvis du ikke vil dekke treet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 11.51):

Ja, det skulle man tro, men jeg hadde et nydelig mandeltre som døde fordi katten klorte bort barken rundt hele stammen. 

Kanskje dette kan være til hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 19.48):

Jeg  vokste opp med en nydelig stor skogskatt som levde i nesten 20 år. Vår katt var virkelig konge på haugen. Den voktet på huset og hagen som om det stod om livet. Om noen firbente prøvde å gå inn på eiendommen så jagde han dem vekk tvert. Han var større og sterkere enn alle de andre kattene. 
Glemmer aldri den gangen to ungdommer med en stor boxer hund kom forbi, bikkja deres løftet på beinet og skulle tisse opp etter en av stolpene utenfor innkjørselen vår.  
Det gikk ikke lange sekundet før katten vår angrep bikkja med alt den hadde. Hunden stakkars ble livredd, hylte og bar seg, før den greide å slite seg løs fra ungdommene og løp vekk med katten vår etter seg. Ungdommene stod der helt sjokkerte og visste ikke hva de skulle gjøre.  🤣

Ja det er virkelig søt når en katt er mannevond og skader andre. Hadde det vært min hund den angrep når vi gikk forbi hadde jeg ikke bare ledd av det. Jeg hadde gjort det jeg kunne for å rive den av, så hadde jeg anmeldt deg for dårlig dyrehold og gjort det jeg kunne for å få den fjernet. Slike skapninger bør aldri få gå løs. 

Anonymkode: 5672a...60f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja det er virkelig søt når en katt er mannevond og skader andre. Hadde det vært min hund den angrep når vi gikk forbi hadde jeg ikke bare ledd av det. Jeg hadde gjort det jeg kunne for å rive den av, så hadde jeg anmeldt deg for dårlig dyrehold og gjort det jeg kunne for å få den fjernet. Slike skapninger bør aldri få gå løs. 

Anonymkode: 5672a...60f

Åherregud..... Nei gud forby at man kan smile litt av fortellingen til AB og forstå at katten skadet nok ikke bikkja på ordentlig....
Du høres mannevond ut. 

Anonymkode: 10150...0ca

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...