Gå til innhold

Tannimplantat eller tann på stift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har knekt en tann og fått krone på. Denne faller av, mest sannsynlig fordi jeg har for kraftig bitt. Er det noen her som vet om det da er best med tann på stift, eller implantat? Jeg er redd for at tannroten skal knekke om jeg bare får en tann på stift, pga bittet mitt.

Anonymkode: 00e88...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har knekt en tann og fått krone på. Denne faller av, mest sannsynlig fordi jeg har for kraftig bitt. Er det noen her som vet om det da er best med tann på stift, eller implantat? Jeg er redd for at tannroten skal knekke om jeg bare får en tann på stift, pga bittet mitt.

Har du et så voldsomt bitt at tannkronen knekker/faller ut, så er det bittet du må gjøre noe med. Biteskinne om natten. 

Stift i roten fordrer at roten er sterk og ikke brekker. Implantat kan og løsne om du biter alt sønder og sammen. Implantat krever i tillegg at du har nok bein til å feste implantatet i. Implantat kan du få betennelse i/rundt og det kan både løsne og lage annet trøbbel. Så ingenting er en kvikk fiks her. 

Bro er også en mulighet. 
Tannlegen må vurdere ut fra hvordan det ser ut i din munn og hvordan ting fungerer hos deg. 

Anonymkode: f2a88...a34

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du et så voldsomt bitt at tannkronen knekker/faller ut, så er det bittet du må gjøre noe med. Biteskinne om natten. 

Stift i roten fordrer at roten er sterk og ikke brekker. Implantat kan og løsne om du biter alt sønder og sammen. Implantat krever i tillegg at du har nok bein til å feste implantatet i. Implantat kan du få betennelse i/rundt og det kan både løsne og lage annet trøbbel. Så ingenting er en kvikk fiks her. 

Bro er også en mulighet. 
Tannlegen må vurdere ut fra hvordan det ser ut i din munn og hvordan ting fungerer hos deg. 

Bittskinne på natt vil ha ingen virkning. Jeg snorker, og det er vanskelig å bite tenner samtidig som man gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bro er også en mulighet. 

Så lenge implantatet er godt grodd fast i beinet, klarer man ikke å bite så hardt at implantatet løsner. Selve tannkrona tåler også svært mye juling. Men det koster jo skjorta og er litt styr å få implantat. Det er billigere og færre tannlegetimer ved tann på stift.

TS, du bør drøfte dette med tannlegen. Hvis tannlegen er usikker, kan du henvises videre til en tannlegespesialist.

Anonymkode: 7f52f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...