Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så dritt lei av å føre opp alt jeg spiser og har nå gått på en smell fordi jeg ga totalt blaffen i alt. Har gått ned noen kilo ved hjelp av føring av kalorier, men har nå gått opp 3 kg igjen siste tre uker. Nå vil jeg fortsette nedgangen, men uten å føre opp rubbel og bit. Hvordan vet man hvor mye og hva man skal spise for å gå ned uten å føre opp? Ja dette lurer jeg på. Samtidig vil jeg jo ikke spise for lite heller, for jeg er avhengig av gode proteinkilder og riktig inntak pga at jeg trener en del. Vil ikke miste muskelmasse. Jeg beveger meg også mye, men har tydeligvis ikke gjort det nok tidligere i forhold til inntaket. Jeg skjønner at jeg kan prøve meg frem selv og se hva som skjer, men jeg vil ha svar på hva dere gjør som funker på alle måter uten at det går utover noe. Kaloritelling har funket bra det altså, men jeg er lei. 

Så da lurer jeg rett og slett på hvordan dere som går ned i vekt uten å føre opp kalorier (eller går på sprøyter/tabletter) gjør det. Jeg har prøvd intermitterende faste, men det funket dårlig. Dere som bare rett og slett spiser mindre, hvordan fant dere balansen slik at dere går ned? Jeg er innforstått med kalorier inn og kalorier ut altså 😅 

Anonymkode: 18fca...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når du har ført opp kalorier så lenge, så har du vel en pekepinn på omtrent hva du skal ha om dagen? Stol på deg selv og den erfaringa du har, 3 kg kan uansett være vann/vanlig variasjon.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (Akkurat nå):

Men når du har ført opp kalorier så lenge, så har du vel en pekepinn på omtrent hva du skal ha om dagen? Stol på deg selv og den erfaringa du har, 3 kg kan uansett være vann/vanlig variasjon.

Ja, jeg har en viss peiling, men jeg vil vite hva dere andre gjør for å utvide horisonten litt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Droppe alt usunt, eks matvarer jeg vet inneholder mye fett eller sukker, godteri, snacks og junk. Kun vann/kaffe/kalorifrie drikkevarer. Og ellers sørge for porsjonsstørrelser som innebærer at jeg aldri spiser meg helt mett. Sikkert ikke den sunneste måten å gjøre det på, men det er slik jeg løser det når jeg har perioder der jeg ikke har mulighet til å veie eller måle matvarer.

Anonymkode: 78ee6...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Droppe alt usunt, eks matvarer jeg vet inneholder mye fett eller sukker, godteri, snacks og junk. Kun vann/kaffe/kalorifrie drikkevarer. Og ellers sørge for porsjonsstørrelser som innebærer at jeg aldri spiser meg helt mett. Sikkert ikke den sunneste måten å gjøre det på, men det er slik jeg løser det når jeg har perioder der jeg ikke har mulighet til å veie eller måle matvarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er så dritt lei av å føre opp alt jeg spiser og har nå gått på en smell fordi jeg ga totalt blaffen i alt. Har gått ned noen kilo ved hjelp av føring av kalorier, men har nå gått opp 3 kg igjen siste tre uker. Nå vil jeg fortsette nedgangen, men uten å føre opp rubbel og bit. Hvordan vet man hvor mye og hva man skal spise for å gå ned uten å føre opp? Ja dette lurer jeg på. Samtidig vil jeg jo ikke spise for lite heller, for jeg er avhengig av gode proteinkilder og riktig inntak pga at jeg trener en del. Vil ikke miste muskelmasse. Jeg beveger meg også mye, men har tydeligvis ikke gjort det nok tidligere i forhold til inntaket. Jeg skjønner at jeg kan prøve meg frem selv og se hva som skjer, men jeg vil ha svar på hva dere gjør som funker på alle måter uten at det går utover noe. Kaloritelling har funket bra det altså, men jeg er lei. 

Så da lurer jeg rett og slett på hvordan dere som går ned i vekt uten å føre opp kalorier (eller går på sprøyter/tabletter) gjør det. Jeg har prøvd intermitterende faste, men det funket dårlig. Dere som bare rett og slett spiser mindre, hvordan fant dere balansen slik at dere går ned? Jeg er innforstått med kalorier inn og kalorier ut altså 😅 

Du vet vel nå hva du kan spise og ikke siden du har ført opp ei god stund? Du har gått ned noen kilo, skriver du, så da bør du vite og holde deg til det. Om du nå har fått en sprekk, er ikke det verdens undergang, start på nytt.

Anonymkode: dbb96...b56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fører slikt opp kun max en uke. Etter det vet jeg selvsagt i hodet hvor mye kcal hvert måltid inneholder.

Anonymkode: 5df73...d8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja så enkelt kan det jo faktisk gjøres. Tusen takk for at du viser at enkle grep som oftest er det beste! Det er bare at det ofte har lett for å skli ut på sikt. Ikke nødvendigvis med sukker og stæsj, men at man gradvis putter i seg mer enn man trenger over tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Kick boxing. Eneste som hjelper med å gå ned raskt og effektivt. Trener hodet og kroppen!!! 

Anonymkode: 03c4e...025

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, du har jo ført kalorier så du vet jo sånn noenlunde hva det du spiser inneholder. Problemet var jo bare at du ga blaffen. Du vet jo hva som skal til for å fortsette så er bare å gjøre det.

Du trenger jo ikke fintelle alt hele tiden, det holder å gjøre det èn gang, så vet du jo hvor mye kcal den matvaren eller den retten inneholder.

Anonymkode: 162ef...158

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dessverre kjedelig men sant, å gå ned handler om å hele tiden være bevisst på å holde tilbake på inntaket og apetitten. Det er krevende. Når du nå har ført kalorier en stund, vet du egentlig hvilke mengder som er ok, og du kan med viljestyrke forsøke å ikke føre lenger. Men for mange av oss er det veldig vrient å gå ned på den måten, det kan være noe lettere med en plan, slik at du ikke hele tiden kommer i en forhandlingssituasjon med deg selv, eller spiser etter følelser.

Anonymkode: 15019...48e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fører slikt opp kun max en uke. Etter det vet jeg selvsagt i hodet hvor mye kcal hvert måltid inneholder.

Og det klarer du å holde på uke etter uke uten at det sklir ut i hele tatt altså? Hm, ja jeg vet jo sånn ca hva jeg kan, skal og bør spise.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Å gå ned i vekt er hardt arbeid, kaloritelling fungerer, du bør fortsette med det!

Anonymkode: 77afb...656

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og det klarer du å holde på uke etter uke uten at det sklir ut i hele tatt altså? Hm, ja jeg vet jo sånn ca hva jeg kan, skal og bør spise.

Holde på? Jeg vet jo etter 2-3 dager hva hvert måltid inneholder, uten å måtte føre det opp? "Disse 2 knekkebrødene med makrell inneholder 375 kcal". And so on.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kick boxing. Eneste som hjelper med å gå ned raskt og effektivt. Trener hodet og kroppen!!! 

Anonymkode: 03c4e...025

Eller delje løs på en sandsekk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg "teller" jo på en måte.

Har telt kalorier tidligere, og fikk da en ca oversikt over det jeg spiste. Sluttet å føre inn, men spiste jo de samme rettene som før.

Jeg faster da, og holder meg til lunsj og middag + en proteinshake. Da er det lett å ikke skeie ut i det daglige. I helgene har jeg litt mer frie tøyler, men legger jo sammen litt sånn ca i hodet for å ikke ta helt av.

Nå skal jeg ikke ned noe mer, men holder litt på regnskapet i hodet enda. Skeier jeg litt ut der med en kanelbolle og iskaffe så kjører jeg et mer magert måltid der osv. 

Anonymkode: 490d9...1b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del fungerer to ting:

1. bestemme meg for cirka faste måltider (lunsj, middag, kvelds) og bytte ut store deler av potet/ris/pasta med grønnsaker, men behold masse mager protein i kosten (20-40 g protein per måltid). Ha lite fete sauser osv.

2. dele slankingen opp i perioder der jeg går på kalori underskudd (ca 2-3 uker) og vedlikehold (1-2 uker) for jeg går lei av å gå lavt på kalorier og vedlikeholds periodene gir meg kroppslig og mental overskudd 

Anonymkode: 08ea3...96a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt på meg 25 kilo i alle mine graviditeter, hvor ca 15 kilo er rent fett. Dette utgjør jo en del siden jeg kun er 162 cm.

Første gang telte jeg kalorier slavisk i en eller to måneder (husker ikke helt). Telte med absolutt alt, ketsjup, smør og olje brukt til steking, all drikke, altså absolutt alt som gikk inn i munnen min.

Det gjorde at jeg etter disse månedene klarte å ta øyemål på kaloriene, sånn rimelig godt i hvert fall. Så sånn sett telte jeg jo fortsatt kalorier, men det var mye mindre styrete.

Jeg har klart å gå ned til ønsket vekt etter alle graviditetene, men det er jo hardt og fryktelig kjedelig arbeid. Det tror jeg liksom ikke man kommer utenom. 

Anonymkode: f7a93...9c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slår et slag for å droppe kaloritelling og å ikke spise seg mett. Folk snakker om at det er hardt arbeid, men da er det noe som er helt galt et sted. Overvekt er et moderne og vestlig fenomen. Når du ser på bilder fra gamle dager, eller på dagens urbefolkninger som lever på tradisjonelt vis, vil du ser at alle er normalvektige. De slutter ikke å spise før de er mette, de teller ikke kalorier. Forskjellen er at de spiser ordentlig, naturlig mat. Grunnen til at vi må telle kalorier og spise lite, er at vi spiser dritt.

Anonymkode: fa641...dea

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kun spis kjøtt, egg, grønnsaker og litt frukt i noen mnder. Spis deg mett. 

Anonymkode: a492a...e0b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...