Gå til innhold

Usikkerhet rundt barnepass ved fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om vi er heldige med besteforeldre som nesten løper ned dørene for å være med barnebarna, så mener jeg at besteforeldre i jobb skal få lov til å si nei til barnepass hvis de ikke orker eller gidder. Det kan ikke tvinges på noen.

MEN dette er ikke "kan du passe Lars fordi jeg er sliten/skal ut/hva som helst", det er tross alt en fødsel, og da klarer man å ta seg sammen og bare gjøre det.

Jeg forstår godt at det er sårt og slitsomt, for dere har jo et nettverks som i utgangspunktet skulle gjort dette lett. Jeg leser at faren din er positiv, så jeg ville holdt kommunikasjonen med han, og prøvd å blokkere ut negativiteten til moren din.

Anonymkode: 1fefa...5de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her.

«Problemet» er at jeg ikke vet hvor jeg har min mor.

Skal sies at hun er opptatt av barnebarnet og passer jevnlig. Men det er mye klaging over hvor sliten hun er og blir. Fokuset er alltid på henne. Egentlig er jeg ikke overrasket da hun alltid har vært sånn. 

Nå stiller min far opp på natt ved behov, så den er i boks heldigvis. Han kan også stille på helg. Han jobber fullt mens min mor har ofte fri i ukedagene pga turnusjobb og redusert stilling

Vi har dessverre ikke andre muligheter til barnevakt.

Anonymkode: f4741...cdd

Det høres ut som om moren din er lei av barnepass og dessverre velger et vanskelig tidspunkt å si fra om dette på.

Heldigvis blir fødselen i en helg, så faren din kan passe denne gangen. Så får dere heller redusere barnevaktingen fremover og bare spørre når det er absolutt nødvendig (som fødsel!). Dere kan også forsøke å finne noen andre som kan være barnevakt. Andre foreldre i barnehagen, kanskje? Så kan dere "betale tilbake" med å passe deres barn innimellom også.

Anonymkode: 9ad87...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor har rett til å si nei til å passe. 

Det er dere som har tatt et valg med å få flere barn, da må dere løse den floka selv. 

Enten får far til barnet være hjemme mens du er på sykehus eller så får du bruke sin far, hørtes ut som han kunne hjelpe.

Anonymkode: 99644...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig underlig føding er ikke noe som skjer ofte, akkurat  

Vi har nylig fått barn, og svigers passa toåringen. De jobber ikke, men begge er 80 år (spreke, men godt oppe i åra altså), og har aldri passa barnet over natta før. Ingenting var noe problem for dem, de var klare på sekundet. Det er jo det man forventer av besteforeldre, må jo si det. 

Anonymkode: a4c35...bbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et barn på 4 år og er gravid med nr. 2. Mine foreldre bor rett borti gaten og vi var derfor tidlig ute med å spørre om de kunne passe eldste under fødsel. Min mor har vekslet mellom å være positiv til at det ordner de, til å lage problemer ut av alt. Det blir problematisk hvis vi trenger hjelp på natt fordi hun da ikke rekker å levere i bhg før dagvakt (jobber turnus, redusert stilling) og orker ikke jobb hvis hun får for lite søvn. Hvis hun skulle passe burde jeg helst føde når hun har langfri. Har snakket med min far og han stiller heldigvis opp på natt. 

Nå er det bestemt at fødsel settes i gang til lørdag og jeg informerte henne om dette og jeg visste hun skulle ha fri. Da var det sukk og stønn og «husk at jeg er 60 år og jeg jobbet forrige helg». Hun har god helse bare så det er nevnt. Enden på visa var at vi må bare se an nærmere. Vet jo ikke hvor lang tid en igangsettelse tar.

Blir sliten av at hun er så fram og tilbake og usikker på hva jeg kan forvente. 

Veldig slitsomt og trist. Måtte nedten tvinge svigermor til å passe eldste når yngste ble født for å få med mannen. Nei, det kunne jo være de skulle på hytten(som de alltid er på....og fint kunne tatt med barnet da men men.. alt for å slippe å passe eller hjelpe, med det sagt er barns voksen no og aldri passet de..)

Pass på å ha backup! Forstår godt at det er trist!

Anonymkode: 1b2ad...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

TS her.

«Problemet» er at jeg ikke vet hvor jeg har min mor.

Skal sies at hun er opptatt av barnebarnet og passer jevnlig. Men det er mye klaging over hvor sliten hun er og blir. Fokuset er alltid på henne. Egentlig er jeg ikke overrasket da hun alltid har vært sånn. 

Nå stiller min far opp på natt ved behov, så den er i boks heldigvis. Han kan også stille på helg. Han jobber fullt mens min mor har ofte fri i ukedagene pga turnusjobb og redusert stilling

Vi har dessverre ikke andre muligheter til barnevakt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg et par pålitelige, gode barnepassere. Vi er helt uten besteforeldre og jeg (mor) er ofte alene med barnet i ukesvis grunnet mannens jobb. Vi har et par barnepassere som stiller opp ved planleggingsdager eller andre anledninger hvor vi trenger avlastning. Jeg tenker at det er viktig med voksne som stiller opp dersom noe skulle skje meg når jeg er alene med barnet. Vi betaler de. 

Moren din står fritt til å si nei og det er hennes rett. Men dere trenger stabile voksne som dere kan stole på. 

Anonymkode: 54a5a...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en umulig mor du har, skjønner godt at du stresser med dette. Er gravid selv og har selvfølgelig termin i starten av fellesferien. Her har min far flyttet på ferien sin for at han og mamma skal kunne være parat tilfelle fødsel. De er 63 & 64. Har skikkelig dårlig samvittighet for at jeg «holder de hjemme» når de egentlig skal ha ferie selvom dette er noe jeg aldri har bedt om, de tilbød seg så kan de ta seg av eldstemann. Jeg var forberedt på å måtte føde alene. 

høres ut som din far virker som en fin bestefar som skjønner at dette stresser deg. Håper han og barnebarnet storkoser seg sammen. 

lykke til med fødsel.

Anonymkode: 940f1...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren din har allerede sagt ja, og dere har planen klar. Ville droppet videre dialog om dette med din mor, og kun hatt dialog med din far. Du slipper da usikkerheten din mor eventuelt skaper hos deg.

Hadde det vært slik at dere kun hadde din mor som alternativ, ville jeg rett og slett forberedt meg på å føde uten mannen til stedet. Og bedt han forberede seg på å måtte være hjemme med det andre barnet mens du fødte.

Når vi ventet nr 2 hadde vi kun mine foreldre som tilgjengelig barnevakt. De hadde begge på arbeidsreise ei uke like før termin, og vi måtte forberede oss på at mannen ikke kunne delta på fødselen dersom det skjedde akkurat da. Vi viste det i god tid, og slo oss til ro med at det var realiteten, og ikke noe vi fikk gjort noe med. Jeg ville jo uansett ikke vært overlatt til meg selv på sykehuset, og 3 åringen kunne vi ikke la være igjen alene. 

Anonymkode: 98488...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, så utrolig dårlig gjort! 😳 har du ingen andre du kan spørre? Min mor bor rett borti her hun også, der vet jeg alt er fryktelig vanskelig så gadd ikke spørre henne en gang om pass ved fødsel.

Her kommer svigermor kjørende fra nesten 2 timer unna når fødselen starter, min mann blir hjemme med eldstemann til svigermor kommer, et par timer alene på sykehuset klarer jeg mot at jeg vet barnet mitt er i trygge hender :) 

Anonymkode: 25b48...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I all verden, så utrolig dårlig gjort! 😳 har du ingen andre du kan spørre? Min mor bor rett borti her hun også, der vet jeg alt er fryktelig vanskelig så gadd ikke spørre henne en gang om pass ved fødsel.

Her kommer svigermor kjørende fra nesten 2 timer unna når fødselen starter, min mann blir hjemme med eldstemann til svigermor kommer, et par timer alene på sykehuset klarer jeg mot at jeg vet barnet mitt er i trygge hender :) 

Anonymkode: 25b48...463

Far har jo sagt ja 

Anonymkode: cbbe6...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din far har svart ja , hvorfor lage problem av dette da?

Anonymkode: cbbe6...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...