Gå til innhold

Usikkerhet rundt barnepass ved fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 4 år og er gravid med nr. 2. Mine foreldre bor rett borti gaten og vi var derfor tidlig ute med å spørre om de kunne passe eldste under fødsel. Min mor har vekslet mellom å være positiv til at det ordner de, til å lage problemer ut av alt. Det blir problematisk hvis vi trenger hjelp på natt fordi hun da ikke rekker å levere i bhg før dagvakt (jobber turnus, redusert stilling) og orker ikke jobb hvis hun får for lite søvn. Hvis hun skulle passe burde jeg helst føde når hun har langfri. Har snakket med min far og han stiller heldigvis opp på natt. 

Nå er det bestemt at fødsel settes i gang til lørdag og jeg informerte henne om dette og jeg visste hun skulle ha fri. Da var det sukk og stønn og «husk at jeg er 60 år og jeg jobbet forrige helg». Hun har god helse bare så det er nevnt. Enden på visa var at vi må bare se an nærmere. Vet jo ikke hvor lang tid en igangsettelse tar.

Blir sliten av at hun er så fram og tilbake og usikker på hva jeg kan forvente. 

Anonymkode: f4741...cdd

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at det er slitsomt! Og sårt at hun fremstår som det er et ork å hjelpe dere når du skal føde barnebarnet hennes 😳 Har dere noen andre som kan passe? Tror jeg hadde ønsket meg en sikrere og mer stabil løsning om mulig.

Anonymkode: 6a1a2...bcb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Du skal liksom føde når det passer henne best? Er hun alltid så selvsentrert? 

Anonymkode: 44993...980

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså moren din er teit, unnskyld meg, jeg er bestemor og bor to timer unna mine som skal ha igjen og jeg er forberedt på å ta nattferge om nødvendig liksom slik man må på kysten :P evt overnatter jeg om det kjennes ut som om noe er på vei og tar ferie på kort varsel, arbeidsgiver er positiv og jeg ser ikke noen grunn for å legge denne usikkerhten på barn og svigerbarn. Mitt andre barn bor 9 timer unna og jeg hadde gjort det samme der om de ønsket det. så for meg er moren din teit TS.. 

Anonymkode: 2d29d...051

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du får kan stille på på lørdag også, selv om det er på dag?

Anonymkode: 03f81...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde far blitt hjemme med ungene. Usikkerhet passer meg dårlig som fødende.

Anonymkode: 92d42...7e2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen settes igang på dagtid - når hun har fri - og hun er usikker på om hun gidder?

Jeg hadde glatt spurt faren din om hjelp! Det klarer han fint!

Det kommer ikke klart fram om dine foreldre bor sammen. Selv om de bor sammen hadde jeg bedt faren din om hjelp uavhengig av henne!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jo faren din sagt ja, så hva er problemet? Ellers får far være hjemme, du klarer godt å føde uten han, ikke uvanlig, selv om det så klart er best å ha han med

Anonymkode: 1c659...953

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (2 minutter siden):

Fødselen settes igang på dagtid - når hun har fri - og hun er usikker på om hun gidder?

Jeg hadde glatt spurt faren din om hjelp! Det klarer han fint!

Det kommer ikke klart fram om dine foreldre bor sammen. Selv om de bor sammen hadde jeg bedt faren din om hjelp uavhengig av henne!

Jeg spurte om hun kunne være tilgjengelig denne helgen ved behov. Mannen min kan fint være hjemme med barnet til fødselen starter. Det tok noen dager fra igangsettelse forrige gang, så er forberedt på at det kan skje nå også. Dette prøvde jeg å forklare henne. 

De bor sammen ja, men det har i hovedsak vært min mor jeg har snakket med dette om. Heldigvis ser det ut til at min far kan stille uavhengig av tidspunkt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg funnet noen andre som kunne passet eller at far blei hjemme.

For det fremstår for meg som at det uansett er til bry! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefar er vel like god som bestemor, og han har sagt ja. Hvorfor lage et problem ut av det da? Moren din er litt spesiell, det skal sies.

Anonymkode: 8a6a7...625

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ja til din far og glem din mor. Du skal ikke trenge å stresse med dette nå.

Anonymkode: bc852...1bb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt ut som min mor, prikk likt. Min er hjemmeværende i tillegg så hun har ikke jobb som unnskyldning en gang - men alt er vanskelig for henne. 

Vi har kuttet dem ut som barnevakt pga denne sytingen. Mannens søster står parat som fødsels-barnevakt og var utelukkende positiv til det selv om hun har fire barn selv og full jobb 😅🤭 Så det er forskjell i hjelpsomheten til folk ja.. 

Anonymkode: acf19...f5a

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg aldri giddet å bruke min mor hvis hun oppførte seg som det du forteller. Du skal liksom be om unnskyldning for at du skal føde hennes barnebarn?

Enda rarere blir det jo hvis din far har sagt ja og de faktisk bor sammen. Skal hun bare være der og sukke og stønne over at barnebarnet er tilstede da, eller? Selv om din far tar all jobben?

Kanskje din far og barnet kan være hjemme hos dere etter at mannen din har reist til deg når fødselen er ordentlig i gang. Så slipper dere hele styret, og hvis mormor føler seg forbigått da, så hadde hun fått klar beskjed.

Tror jeg hadde tatt meg en kraftig runde i hodet for å tenke over om det er noen andre som kan bistå. Er det ikke det, så ville jeg bedt din far passe barnet hjemme hos dere, og ikke nevnt det mer for din mor.

Anonymkode: 83aa1...880

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs far din i stede, virker som mor de ikke ønsker, så da hadde jeh pent hoppet bukk over ho. Og sagt ho fikk vente med å se nye barnebarnet til dere har kommet hjem, for da trenger ho ikke komme på sykehuset på besøk heler 

Anonymkode: 59c6e...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres helt utrolig ut.

Anonymkode: 48a82...dba

Ja faktisk så jeg tror at dette er en trollete tråd 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

«Problemet» er at jeg ikke vet hvor jeg har min mor.

Skal sies at hun er opptatt av barnebarnet og passer jevnlig. Men det er mye klaging over hvor sliten hun er og blir. Fokuset er alltid på henne. Egentlig er jeg ikke overrasket da hun alltid har vært sånn. 

Nå stiller min far opp på natt ved behov, så den er i boks heldigvis. Han kan også stille på helg. Han jobber fullt mens min mor har ofte fri i ukedagene pga turnusjobb og redusert stilling

Vi har dessverre ikke andre muligheter til barnevakt.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (13 minutter siden):

Ja faktisk så jeg tror at dette er en trollete tråd 😮‍💨

Hæ? Kan du forklare hvorfor du tenker det?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ? Kan du forklare hvorfor du tenker det?

TS

Fordi noen alltid må være trolljegere. De har levd ganske skjermet fra snåle mennesker, så tanken på at noen kan være sånn er umulig 

Anonymkode: 44993...980

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...