Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg får mye i restskatt. Jeg vet også at det lønner seg å betale denne restskatten senest 31. mai, for å unngå renter. 

Men hva blir konsekvensene hvis jeg nå i siste liten ber om utsatt innsending av skattemeldingen? (Dette blir automatisk og umiddelbart innvilget hvis man ber om det.)

Må jeg fortsatt forholde meg til datoen 31. mai? Vil det lønne seg å betale innen denne datoen? 

Restskatten er på drøyt 300 000 kr. Dette (og vesentlig mer) er penger jeg har disponibelt på en konto med 5 prosent rente. Kanskje det er best å vente til forfallsdatoene med å betale dette? Det ene forfallet er i august, og det andre i september. 

Anonymkode: 59355...624

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å betale innen 31. mai. Hvis du betaler seinere vil du måtte betale rente på hele summen fra 1. juli 2024.

Jeg har selv i underkant av 300 000 i restskatt denne gangen og betaler det før utgangen av mai.

Hvorfor må du forresten ha utsettelse på skattemeldingen? Mangler du noen bilag for å sjekke tallene?

Anonymkode: 963de...ab3

Skrevet

Hvis du sender inn skattemeldingen før 1. mai og ikke betaler restskatten i mai, vil det automatisk komme fakturaer med betaling i august og september.  Hva mener du med å utsettelse av skattemeldingen - er det for å prøve å få betalingsfrist senere enn august/september?

Skrevet

Ts håper vel å kunne få utsatt betalingsfrist og dermed mer renter hvis hun får utsatt leveringsfrist.

Tidligere var det veldig enkelt å få utsettelse. Så vidt jeg har forstått er det vesentlig vanskeligere nå.

Hvis det var så enkelt å få utsettelse på betaling av restskatt uten å betale renter så hadde mange gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (4 minutter siden):

Ts håper vel å kunne få utsatt betalingsfrist og dermed mer renter hvis hun får utsatt leveringsfrist.

Tidligere var det veldig enkelt å få utsettelse. Så vidt jeg har forstått er det vesentlig vanskeligere nå.

Hvis det var så enkelt å få utsettelse på betaling av restskatt uten å betale renter så hadde mange gjort det.

Men rentegevinsten forsvinner om man betaler etter 31. mai siden man da må betale rente på hele summen fra 1. juli året før.

Anonymkode: 963de...ab3

• Nyttig 1
Skrevet

Lever skattemelding med en gang og betal restskatt før juni. Du har ikke lyst til å måtte betale 14 måneder med renter på skatten for å få 5% rente etpar måneder ekstra. 

Dumt å betale renter på restskatt fra juli-24 til september 2025

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet jeg får mye i restskatt. Jeg vet også at det lønner seg å betale denne restskatten senest 31. mai, for å unngå renter. 

Men hva blir konsekvensene hvis jeg nå i siste liten ber om utsatt innsending av skattemeldingen? (Dette blir automatisk og umiddelbart innvilget hvis man ber om det.)

Må jeg fortsatt forholde meg til datoen 31. mai? Vil det lønne seg å betale innen denne datoen? 

Restskatten er på drøyt 300 000 kr. Dette (og vesentlig mer) er penger jeg har disponibelt på en konto med 5 prosent rente. Kanskje det er best å vente til forfallsdatoene med å betale dette? Det ene forfallet er i august, og det andre i september. 

Anonymkode: 59355...624

Du må se på rentene på restskatten for å regne ut hva som lønner seg. Å få 5% renter inn, når det går 8% renter (for å ta et eksempel) ut, er dårlig butikk. 
Å utsette selvangivelsen, skattemeldingen! er tull. Få jobben gjort og bli ferdig med elendigheten. 

Anonymkode: 2e4bc...b4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lønnsomme er å betale de innen 31. mai, med mindre du har en ellevill avkastining på pengene fra 31. mai til forfallene i august og september.

Anonymkode: 64b49...eba

Skrevet
petterm skrev (9 timer siden):

Interessant påstand. Skatteetaten selv har imidlertid en helt annen mening enn deg: Den aller siste skattesjekken – NRK Nyttig – Tips, råd og innsikt

Jeg siterer:

Sitat

Åpner du skattemeldingen for første gang rett før midnatt, er det bare en ting å gjøre: søk om utsettelse.

Hvis du ikke rekker å kontrollere skattemeldingen grundig, er det bedre å utsette jobben enn å gjøre det halvveis, mener Lothe.

Det tar tre sekunder, og du trenger ikke forklarer hvorfor.

Du søker elektronisk og får automatisk innvilget en måneds utsettelse, beroliger Roar Lyby fra Skatteetaten.

AnonymBruker
Skrevet

Utsettelser innvilges automatisk på sekundet. Det ser jeg når jeg søker for kunder.

Anonymkode: 65f08...181

AnonymBruker
Skrevet

Rente på restskatt er 3,51% regnet fra 01.07.2024 og til første forfall  - > august 2025. For ett år utgjør dette ca 10'. 

Rente på sparekonto 5% rente for juni-juli-august utgjør 3750.

Så å ikke innbetale før 31.05, vil koste deg minium 6.000

Anonymkode: 5ceb5...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...