Gå til innhold

Mulholland drive av David Lynch

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal se denne på kino om et par dager og er litt skeptisk skal jeg innrømme. Noen sier den er en av verdens beste filmer. Men felles for de fleste. Til og med anmeldere innrømmer de ikke var sikre på de skjønte den😳 David Lynch selv har gitt oss hint i ettertid om ting vi skal se etter for å kanskje bedre forstå. Bare slik i seg selv kan jo være utrolig frustrerende syns jeg😅 

Hva synes dere om filmen og hvorfor likte dere den, evt ikke likte den. Terningkast?

Grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeg ser den får mange gode anmeldelser og blir kåret av flere til en av 2000 tallets beste filmer. Likevel er det svært få  av ‘hvermannsen’ som sier noe om filmen. Få eller ingen har den på topp 10 lista si og syns ikke den har blitt snakket om siste 20 årene før David Lynch døde og syns jo det e litt rart.

Anonymkode: 96f76...005

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lille jeg husker var at jeg likte den uten å forstå den, at den handlet om et slags psykologisk mysterium med en eller flere forvirrede damer, at jeg hadde null forventninger i forkant, at den var lang, at det var bilkjøring i mørke gater (tittelen er også navnet på en lang vei i utkanten av Los Angeles). Dette var i en periode der jeg likte slike mørke kunstaktige mystiske filmer, for det er ingen lettbeint popcorn-film. jeg var rundt 24 og aktiv medlem i en filmklubb for studenter. Det sier kanskje noe.

Anonymkode: 93ee6...17d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulholland Drive er ikke en film man skal forstå. Den er laget i tradisjonen etter Abel Gances Napoleon (1927), som betyr at det er opplevelsen av filmen som står i sentrum, ikke selve handlingen i aristotelisk forstand.

Terningkast? Ni på en tolvsidet terning.

Anonymkode: 4c116...598

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er bra, men jeg liker Lost Highway bedre. Tror Mulholland Drive har fått så gode kritikker fordi mange kritikere er menn og liker damene som spiller i den.

Anonymkode: 742a0...66e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig spoiler:

Spoiler

Første del er fantasien til hun blonde, og andre del viser virkeligheten, hvor hun mørke som hun blonde er forelsket i ikke er interessert tilbake.

Anonymkode: 461d9...1c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er så gammel at jeg så den på kino (førpremiere) i 2002. Siden har jeg sett den 4-5 ganger til. En veldig god film, men kanskje litt for spesielt interesserte. Jeg har for øvrig vært Lynch-fan siden Twin Peaks gikk på NRK i 1990-91.

Anonymkode: e6605...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er verdt å se. Skjønte ingen ting første gang jeg så den. Best å ikke prøve for hardt på det tror jeg. Har den på dvd, og fant en slags forklaring i et blad av diverse hint/scener, som jeg klipte ut og la i coveret som en slags bruksanvisning. Da hang det mer ihop.

Anonymkode: fa804...573

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 16.23):

Den er bra, men jeg liker Lost Highway bedre. Tror Mulholland Drive har fått så gode kritikker fordi mange kritikere er menn og liker damene som spiller i den.

Lynch var visst inspirert av O.J. Simpson-saken da han (og Barry Gifford) skrev manuset til Lost Highway. Mulholland Drive, som har et lignende narrativ, har for øvrig mye til felles med Persona av Ingmar Bergman.

Det er pene (og lettkledde) damer i flere av hans filmer. Lost Highway, som har mye sex og nakenhet, fikk ganske blandede kritikker da det kom. 

Anonymkode: 21adb...fef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lynch var visst inspirert av O.J. Simpson-saken da han (og Barry Gifford) skrev manuset til Lost Highway. Mulholland Drive, som har et lignende narrativ, har for øvrig mye til felles med Persona av Ingmar Bergman.

Det er pene (og lettkledde) damer i flere av hans filmer. Lost Highway, som har mye sex og nakenhet, fikk ganske blandede kritikker da det kom. 

Anonymkode: 21adb...fef

Mulholland Drive har to litt bimbo-aktige damer i hovedrollene, mens Lost Highway har et par, der den ene er Patricia Arquette, som harmer tyngde og karakter enn de to i MH. Det er mer interessant for meg som heterofil kvinne å se Patricia Arquette i en rolle, enn de to. Samme med Sigourney Weaver, Jodie Foster, Kate Winslet osv.
Så tenker de to bimboene er det som gjør utslaget for menn når de foretrekker MH foran LH.
Eller kanskje jeg bare ikke liker damer generelt :laugh:

Det er flåsete sagt av meg, og det er lenge siden jeg har sett de to filmene, så kanskje jeg skal se dem igjen og komme tilbake med en bedre analyse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...