AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Jeg fikk akkurat en invitasjon til en konfirmasjon og valgte å takke nei på grunn av kort varsel. Den er allerede til lørdag. Jeg er nær venn av familie til konfirmanten, men ikke så nær at jeg forventet å bli invitert dersom de har et budsjett å forholde seg til. Jeg har sett konfirmanten vokse opp, vært på avslutninger i skole/bhg og i bursdag. Juleselskap og spillkvelder. Jeg har alltid vært en tilleggsgjest, fordi jeg egentlig ikke er i familie. Men alltid følt meg velkommen. Jeg har allerede lånt bort deler av bunaden min til en som skal i konfirmasjonen, og hadde egentlig forsonet meg med at jeg ikke var invitert. Kort har jeg kjøpt inn, og jeg tenkte å gi en liten slant og sende med de andre. Plutselig fikk jeg denne invitasjonen, gjennom mine venner. Konfirmantens foreldre hadde ringt og sagt de hadde glemt å invitere meg. Fikk automatisk følelsen av at noen andre hadde meldt avbud. Føles uansett ikke bra å bli invitert sånn i siste liten. Valgte å takke nei med begrunnelse at det ble litt kort varsel, som det jo er. I tillegg til at jeg sliter litt med store folkemengder og trenger tid på å foreberede meg. Kjæresten min sa «haha. Ja. Det er jo også en måte å tolke det på» da jeg fortalte om situasjonen. Ville dere gått? Anonymkode: 6fa5e...b71 4 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Nei. Ville følt at jeg bare var en erstatning og ikke egentlig prioritert. Invitert kun for at de skal få gave. Anonymkode: 5d02c...25c 17 2
Blueberrymuffin Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april Jeg tenker det er smålig å ikke gå, fordi du ikke velger å stole på at de snakker sant om at de glemte invitasjon. Hvis du ikke skal noe den lørdagen, så vil jeg si 5 dager er god tid. Da blir det ganske smålig å sitte hjemme alene isteden, kun for å marinere i egen medlidenhet fordi du velger å tolke ting i verste hensikt. 11 2 5
Stor pike Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Hvis jeg ikke hadde andre planer, hadde jeg nok gått. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Jeg hadde ikke gått hvis dette var meg. Hadde tenkt at jeg egentlig ikke var invitert, men at de nå, når noen meldte avbud tenkte på meg. Men, nå liker ikke jeg sånne dager heller. Hadde blitt glad for å slippe. Anonymkode: 5a882...9ef 7 1
Gnom Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april Jeg hadde ikke gått, takka nei og sagt det ikke passa. Når man planlegger en komf bruker man såpass mye tid på gjestelister, invitasjoner og bordsetting at det nok ikke er en forglemmelse men mer at noen andre takka nei. 10 2
Thomasine Skrevet 29. april #7 Skrevet 29. april Jeg hadde nok ikke gått nei. En så stor happening konfirmasjon er så «glemmer» man ikke å invitere noen. Bordsetting har blitt gjennomgått opptil flere ganger, sannsynligvis. Behøver ikke forklare seg for noen, bare takke høflig nei. 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #8 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg fikk akkurat en invitasjon til en konfirmasjon og valgte å takke nei på grunn av kort varsel. Den er allerede til lørdag. Jeg er nær venn av familie til konfirmanten, men ikke så nær at jeg forventet å bli invitert dersom de har et budsjett å forholde seg til. Jeg har sett konfirmanten vokse opp, vært på avslutninger i skole/bhg og i bursdag. Juleselskap og spillkvelder. Jeg har alltid vært en tilleggsgjest, fordi jeg egentlig ikke er i familie. Men alltid følt meg velkommen. Jeg har allerede lånt bort deler av bunaden min til en som skal i konfirmasjonen, og hadde egentlig forsonet meg med at jeg ikke var invitert. Kort har jeg kjøpt inn, og jeg tenkte å gi en liten slant og sende med de andre. Plutselig fikk jeg denne invitasjonen, gjennom mine venner. Konfirmantens foreldre hadde ringt og sagt de hadde glemt å invitere meg. Fikk automatisk følelsen av at noen andre hadde meldt avbud. Føles uansett ikke bra å bli invitert sånn i siste liten. Valgte å takke nei med begrunnelse at det ble litt kort varsel, som det jo er. I tillegg til at jeg sliter litt med store folkemengder og trenger tid på å foreberede meg. Kjæresten min sa «haha. Ja. Det er jo også en måte å tolke det på» da jeg fortalte om situasjonen. Ville dere gått? Anonymkode: 6fa5e...b71 Med tanke på at du er en nær venn av mor er det smålig av deg. Det kan være at de plutselig innser at nære venner burde få komme,ikke bare familie! Anonymkode: a9423...0e5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #9 Skrevet 29. april Jeg har gått i en lignende situasjon. De sa ikke at de glemte å invitere meg da, men de skulle i utgangspunktet bare invitere familie pga antall. Så ble flere i familien syke rett før og måtte melde avbud, og da inviterte de noen venner av familien i siste liten. Jeg valgte å tolke det som at de egentlig ønsket å ha meg der, men at det ikke var plass i utgangspunktet, og at det nå ble plass. For hvorfor skulle de invitere meg hvis de ikke ønsket at jeg skulle komme? Det var ikke for ekstra gave, for det hadde jeg gitt uansett, og det visste de. Anonymkode: 46617...d16 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. april #10 Skrevet 29. april Du er ikke høyt prioritert hos dem enten de faktisk har glemt det eller du er reservegjest. Her ville jeg latt forholdet til konfirmanten avgjøre om jeg skal velge å overse foreldrenes opptreden. Anonymkode: ab9dc...092 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april Du har fått invitasjon via venner? Altså muntlig? Jeg hadde starta med å ringe forelder og forhørt meg om dette er seriøst og isåfall årsaken til så sen invitasjon. For det er jo åpenbart uhøflig å invitere så sent uten å oppgi grunn. Fremstår nærmest som de ikke egentlig vil ha deg der da. Derfor bør du snakke med dem og høre. Kan jo og være en valid grunn, overstressa, kapasitet/at noen meldte avbud etc. Anonymkode: c744a...4fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med tanke på at du er en nær venn av mor er det smålig av deg. Det kan være at de plutselig innser at nære venner burde få komme,ikke bare familie! Anonymkode: a9423...0e5 Jeg er ikke nær venn av mor😅 Er nær venn av konfirmantens kusiner og tante. De har vært som en bonusfamilie for meg de siste 13 årene, og dermed har jeg vært med i de fleste selskaper og sett konfirmanten vokse opp. Skal sies at jeg ble invitert i etterkant (ti dager uker før) da søsteren til konfirmanten skulle konfirmeres også. Men den gangen hadde jeg blitt spurt av deres øvrig familie om jeg kunne passe på husdyr (++) på konfirmasjonsdagen. Dermed var jeg allerede opptatt da invitasjonen kom. Sa ja til å passe husdyrene fordi jeg ikke var invitert. TS Anonymkode: 6fa5e...b71 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #13 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har fått invitasjon via venner? Altså muntlig? Jeg hadde starta med å ringe forelder og forhørt meg om dette er seriøst og isåfall årsaken til så sen invitasjon. For det er jo åpenbart uhøflig å invitere så sent uten å oppgi grunn. Fremstår nærmest som de ikke egentlig vil ha deg der da. Derfor bør du snakke med dem og høre. Kan jo og være en valid grunn, overstressa, kapasitet/at noen meldte avbud etc. Anonymkode: c744a...4fa Ja, stemmer! Far til konfirmanten ringte min venninne og spurte om hun kunne spørre om ville og kunne komme, med begrunnelse at de hadde glemt å invitere meg😅 TS Anonymkode: 6fa5e...b71 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #14 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, stemmer! Far til konfirmanten ringte min venninne og spurte om hun kunne spørre om ville og kunne komme, med begrunnelse at de hadde glemt å invitere meg😅 TS Anonymkode: 6fa5e...b71 Jeg synes du tolker ting i verste mening. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg dratt om jeg ikke hadde andre planer. Anonymkode: bb300...b3b 7
AnonymBruker Skrevet 29. april #15 Skrevet 29. april Jeg synes du kan dra om du vil, eller bli hjemme om du heller ønsker det, begge deler med god samvittighet. Også helt greit i dette tilfellet å si at du gjerne vil komme kun på festen eller bare delta i kirken/på seremonien. Jeg tror de bare er sløve og faktisk ønsker å ha deg med, da. Anonymkode: facb9...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #16 Skrevet 29. april Regelen er enten konfirmasjon eller annet selskap, blir man invitert i siste liten er man tatt inn pga andre har meldt avbud. Når gjestene bekrefter de kommer så ville de sett at du var glemt. Så nei hadde ikke gått, du er kun en reserve. Har smertelig fått erfare det selv ved et nyttårsselskap. Fikk inntrykk festen var spontant bestemt. Ble invitert dagen før. Kom i selskapet og jeg var reserve fant jeg ut via annen gjest. Det ble ganske pinlig da jeg konfronterte verten. Anonymkode: fbc42...f9c 4
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg fikk akkurat en invitasjon til en konfirmasjon og valgte å takke nei på grunn av kort varsel. Den er allerede til lørdag. Jeg er nær venn av familie til konfirmanten, men ikke så nær at jeg forventet å bli invitert dersom de har et budsjett å forholde seg til. Jeg har sett konfirmanten vokse opp, vært på avslutninger i skole/bhg og i bursdag. Juleselskap og spillkvelder. Jeg har alltid vært en tilleggsgjest, fordi jeg egentlig ikke er i familie. Men alltid følt meg velkommen. Jeg har allerede lånt bort deler av bunaden min til en som skal i konfirmasjonen, og hadde egentlig forsonet meg med at jeg ikke var invitert. Kort har jeg kjøpt inn, og jeg tenkte å gi en liten slant og sende med de andre. Plutselig fikk jeg denne invitasjonen, gjennom mine venner. Konfirmantens foreldre hadde ringt og sagt de hadde glemt å invitere meg. Fikk automatisk følelsen av at noen andre hadde meldt avbud. Føles uansett ikke bra å bli invitert sånn i siste liten. Valgte å takke nei med begrunnelse at det ble litt kort varsel, som det jo er. I tillegg til at jeg sliter litt med store folkemengder og trenger tid på å foreberede meg. Kjæresten min sa «haha. Ja. Det er jo også en måte å tolke det på» da jeg fortalte om situasjonen. Ville dere gått? Anonymkode: 6fa5e...b71 Har du takket nei, så hjelper det ikke deg hva andre skulle måtte mene. Andre kan helle rikke vite hvordan det er å gå i dine sko i denne situasjonen. Lukk dette kapittelet i livet og rett blikket fremover. Ikke sunt å drive å dvele ved ting som er avgjort. Anonymkode: 9b484...976 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #18 Skrevet 30. april Jeg hadde ikke blitt fornærmet, det er jo koselig å bli invitert, uansett grunn. Men jeg synes konfirmasjoner er drepende kjedelig, så hadde unnskyldt meg med at jeg hadde planer for helgen. Må ta meg sammen og kvinne meg opp litt før jeg deltar på pliktarrangementer. Anonymkode: b8bb6...c4b 1
Daria Skrevet 30. april #19 Skrevet 30. april Jeg synes det er litt spesielt at ikke foreldrene kontaktet deg direkte med invitasjon, såpass ville jeg forventet. Men jeg skjønner ikke, på mer generelt grunnlag, at man skal bli så sår over å bli invitert fordi andre har meldt avbud. Alle må sette en grense et sted når gjestelista settes og sannsynligvis utelate noen man egentlig gjerne ville hatt der, og da er det naturlig at man vil "fylle opp" der man kan med de som man ikke hadde plass til i første omgang. Det betyr ikke at man ikke er like ønsket som de andre gjestene (i noen tilfeller er man antagelig mer ønsket, det er alltid noen man må invitere av plikt...). 4 4
AnonymBruker Skrevet 30. april #20 Skrevet 30. april Blueberrymuffin skrev (19 timer siden): Jeg tenker det er smålig å ikke gå, fordi du ikke velger å stole på at de snakker sant om at de glemte invitasjon. Hvis du ikke skal noe den lørdagen, så vil jeg si 5 dager er god tid. Da blir det ganske smålig å sitte hjemme alene isteden, kun for å marinere i egen medlidenhet fordi du velger å tolke ting i verste hensikt. Det er jo ikke å tolke i verste hensikt, når invitasjonen ikke kom direkte fra konfirmantens foreldre. Anonymkode: e1bd2...58e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå