AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Ute i siste liten… I fjor solgte jeg en gammel hytte med en gevinst på ca en million som jeg betalte med lån med. Så ca 1. mai i fjor gikk lånet fra 3,3 mill til 2,3 mill. Da jeg fikk skattemeldingen rapporterte jeg inn det nye lånet på 2,3 mill. Men, jeg har jo hatt lån på 3,3 mill og derfor betalt mere rente fra 1. januar til 30. april. Det blir jo ikke rett at jeg skal lignes som om jeg har hatt lån på 2,3 hele året, når jeg hadde 3,3 de fire første månedene i året? Hvordan og hvor føre dette, og rette opp? Dypt takknemlig for svar. Anonymkode: 20b0a...ca7
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Det er det du har i lån per 31.12 som legges inn og er riktig. Du får rentefradrag for rentene du faktisk har betalt. Anonymkode: 05e23...e62 2
newman01 Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april Med mindre du har mye verdier rundt omkring har det ingenting å si hvor mye gjeld du har gjennom året. Eneste som er relevant er hva du har betalt i renter gjennom året. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april For formue gjelder 31.12 uansett. Rentefradraget får du jo for det du har betalt. Anonymkode: 44f2b...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Hvordan regne gevinst på salg av leilighet? Jeg kjøpte den for 0,8 mill i 2005 og solgte i fjor for 1,5 mill. Men kronen var jo mer verdt i 2005 enn nitten år senere. Kan jeg regne om 0,8 mill fra 2005-kroner til 2024-kroner etter inflasjon? For da blir jo gevinsten mye mindre. Anonymkode: ed924...750
AnonymBruker Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan regne gevinst på salg av leilighet? Jeg kjøpte den for 0,8 mill i 2005 og solgte i fjor for 1,5 mill. Men kronen var jo mer verdt i 2005 enn nitten år senere. Kan jeg regne om 0,8 mill fra 2005-kroner til 2024-kroner etter inflasjon? For da blir jo gevinsten mye mindre. Anonymkode: ed924...750 Bodde du ikke i den? Anonymkode: ff5d0...a00
AnonymBruker Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ute i siste liten… I fjor solgte jeg en gammel hytte med en gevinst på ca en million som jeg betalte med lån med. Så ca 1. mai i fjor gikk lånet fra 3,3 mill til 2,3 mill. Da jeg fikk skattemeldingen rapporterte jeg inn det nye lånet på 2,3 mill. Men, jeg har jo hatt lån på 3,3 mill og derfor betalt mere rente fra 1. januar til 30. april. Det blir jo ikke rett at jeg skal lignes som om jeg har hatt lån på 2,3 hele året, når jeg hadde 3,3 de fire første månedene i året? Hvordan og hvor føre dette, og rette opp? Dypt takknemlig for svar. Anonymkode: 20b0a...ca7 Du får fradrag av betalte renter, spiller ingen rolle hvor stort lånet er (bortsett fra evt formuesskatt). Skatteetaten får direkte melding fra banken din om hva du har betalt i renter så dette skal gå automatisk. Så kan du sjekke årsoppgaven fra banken opp mot hva som er ført i skattemeldings for å sjekke at det er korrekt oppført, men i utgangspunktet er det det. Anonymkode: 43b59...7c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå