Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sist legetime var det tid før søknad om ultralyd og fødeplass. Har ett barn fra tidligere og var veldig fornøyd med oppfølgingen fra sykehuset jeg fødte på siste. Vi bor midt mellom to sykehus så det er vanlig å få valget mellom hvilken av disse man ønsker å føde på. Jeg gjorde det veldig tydelig at jeg ønsket sykehus nr.1 hvor jeg allerede har født. Legen ga meg da et merkelig svar «hvor du får plass kommer Ann på hvilket sykehus jeg legger inn søknad hos». Jeg trodde virkelig legen tullet og svarte «ja det forstår jeg, men jeg skal føre på sykehus nr.1 igjen, så ønsker at du legger inn søknad der» 

Fikk innvilget både ultralyd og fødeplass nå…. PÅ FEIL SYKEHUS. 

Er virkelig ingen grunn, hverken medisinsk eller historisk som gjør at dette kan forsvares. Har legen virkelig lov til å ta den avgjørelsen for meg? Og kan det endres nå som søknaden er behandlet? 

Må jeg føde på «feil sykehus» kjenner jeg alt blir veldig håpløst og jeg vurderer å bare ta det hele hjemme uten hjelp😢

Anonymkode: eb6a0...61a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må jeg føde på «feil sykehus» kjenner jeg alt blir veldig håpløst og jeg vurderer å bare ta det hele hjemme uten hjelp😢

Enig i at det er rart at legen tok avgjørelsen for deg, men dette… nei, bare nei.

Anonymkode: 38393...bc1

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du kontakt med legen og prøver å oppklare feilen…. Legen kan ha gjort feil…

Anonymkode: df372...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid søkt om fødeplass på egen hånd utenom fastlegen min.

Anonymkode: 6fdf6...867

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at det er rart at legen tok avgjørelsen for deg, men dette… nei, bare nei.

Anonymkode: 38393...bc1

Rart?! Legen kan ha gjort feil… 

Anonymkode: df372...ab2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sist legetime var det tid før søknad om ultralyd og fødeplass. Har ett barn fra tidligere og var veldig fornøyd med oppfølgingen fra sykehuset jeg fødte på siste. Vi bor midt mellom to sykehus så det er vanlig å få valget mellom hvilken av disse man ønsker å føde på. Jeg gjorde det veldig tydelig at jeg ønsket sykehus nr.1 hvor jeg allerede har født. Legen ga meg da et merkelig svar «hvor du får plass kommer Ann på hvilket sykehus jeg legger inn søknad hos». Jeg trodde virkelig legen tullet og svarte «ja det forstår jeg, men jeg skal føre på sykehus nr.1 igjen, så ønsker at du legger inn søknad der» 

Er virkelig ingen grunn, hverken medisinsk eller historisk som gjør at dette kan forsvares. Har legen virkelig lov til å ta den avgjørelsen for meg? Og kan det endres nå som søknaden er behandlet? 

Hva står i brevet du har fått fra sykehuset om klagemuligheter?

Har du vært på Helsenorge.no og lest søknaden legen har sendt? Den skal ligge under henvisninger, og noen steder legges den og inn i journal. Begynn der. 

Du kan ikke tvinge deg til å føde på sykehus 1, om de ikke har kapasitet. 

Anonymkode: 1544c...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Da tar du kontakt og ber legen sende ny. Veit at det innimellom skjer at om de forventer stort trykk, så avviser sykehuset henvisningen. Hos oss setter de minst 2 steder, i kronologisk rekkefølge.

Anonymkode: 32cf2...2e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da tar du kontakt og ber legen sende ny. Veit at det innimellom skjer at om de forventer stort trykk, så avviser sykehuset henvisningen. Hos oss setter de minst 2 steder, i kronologisk rekkefølge.

Anonymkode: 32cf2...2e1

Sykehus tildeles etter bostedsadresse, deretter etter hva sykehuset man har bostedsadresse til har kapasitet til. 
Jeg tror ts her ikke forstår hvorfor det er søkt til det sykehuset hun er søkt til. Da nytter det ikke å mase på legen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykehus tildeles etter bostedsadresse, deretter etter hva sykehuset man har bostedsadresse til har kapasitet til. 
Jeg tror ts her ikke forstår hvorfor det er søkt til det sykehuset hun er søkt til. Da nytter det ikke å mase på legen.

Men det som er rart her er at jeg er søkt til sykehuset som er lengst unna og ett av landets travleste fødeavdelinger - mot mitt 1.valg som er 20 min unna på et mindre sykehus😔 

har heller ikke termin midt i verste fødebølgen om sommeren

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo, og her er det tre sykehus som er naturlige å søke seg til. Jeg hadde født på Riksen før, og ville føde der i svangerskap to. Hadde imidlertid fått ny lege som ikke fikk med seg dette, så han søkte meg inn på Ullevål. Det var null stress å få legen til å sende ny søknad slik at jeg fikk bytte. Helt ukomplisert. 

Anonymkode: 852e1...f78

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor i Oslo, og her er det tre sykehus som er naturlige å søke seg til. Jeg hadde født på Riksen før, og ville føde der i svangerskap to. Hadde imidlertid fått ny lege som ikke fikk med seg dette, så han søkte meg inn på Ullevål. Det var null stress å få legen til å sende ny søknad slik at jeg fikk bytte. Helt ukomplisert. 

Anonymkode: 852e1...f78

Takk🙏🏻 da er det håp! 

ts

Skrevet

Dette skjedde meg også. Ren misforståelse, men fikk totalt panikk da jeg fikk brev om at jeg hadde fått fødeplass på feil sykehus. Ringte legen dagen etter og fikk oppklart og presisert hvilket sykehus jeg ville ha. Noen dager etter fikk jeg nytt brev med fødeplass på riktig sykehus :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har fortsatt retten til fritt sykehusvalg innenfor den regionen du bor i som fødende med mindre du sendes akutt med ambulanse. 

Så legen må fint rette opp i dette. 

Måtte selv krangle i 4 måneder for å få det sykehuset jeg ønsket.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte selv brev til sykehuset jeg ville over til med forklaring om hvorfor. Fikk telefon fra de noen dager senere med beskjed om at selvfølgelig skulle jeg få føde hos de og at jeg var hjertelig velkommen når det var tid.

Anonymkode: b1892...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du vurderer hjemmefødsel fordi du ikke fikk oppfylt ønsket ditt? Wow! Barnslig 😂

Anonymkode: 62bee...13e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og hør hva som har skjedd. Jeg har født på et sykehus jeg tilhører begge ganger, men har fått tydelig beskjed hver gang om at fastlege kan søke, men at sykehuset vil overføre meg til sykehuset jeg tilhører hvis de ikke har kapasitet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Rart av legen. Du har fri sykehus plass. Så snakk med jordmor i steden du så løser det seg. 

Håper for guds skyld du ikke mener noe med at du vurderer å føde hjemme uten noe form for hjelp. Det er uforsvarlig som forelder. Og burde faktisk absolutt ikke ha barn i det hele tatt, Og da leker du med barnets liv og helse.. håper virkelig  hjemmefødsel forbys!!! 

Anonymkode: 0cd11...549

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...