Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en flink sjef. Han er ryddig og saklig. I det siste har bedriften vår fått en del klager på oppførsel. Jeg vet 2-3 av 20 ansatte står for det meste. Bare i dag observerte jeg flere hendelser som er mildt sagt sjokkerende og ikke greit.

Holde en lav profil eller si i fra? 
Det er noe umoralsk med det å «sladre» som gjør at jeg føler meg slem om jeg gjør det.

Anonymkode: 2b5b8...6d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kommet klager har de vel en viss peiling allerede. Så fremt det ikke er farlige ting du har observert, ville jeg ikke blandet meg. Du risikerer å bli ordentlig upopulær

Anonymkode: 68903...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det kommet klager har de vel en viss peiling allerede. Så fremt det ikke er farlige ting du har observert, ville jeg ikke blandet meg. Du risikerer å bli ordentlig upopulær

Anonymkode: 68903...0c6

Er enig. Problemet er at sjefen vet ikke hvem det er.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem påvirker den problematiske atferden? Om det er pasienter, elever osv. så hadde jeg sagt i fra omgående.

Anonymkode: 7aac9...2b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er enig. Problemet er at sjefen vet ikke hvem det er.

Du kan og bør anta at sjefen vet godt hvem det er. Hvorfor skulle hen være mer clueless enn deg? Du sier hen er dyktig?

Det du mener er nok at sjefen ikke kan bevise hvem det er. Og de to tingene er markant ulike. Og du står i den samme spagaten: det at du sier at du så eller hørte at kollega X gjorde eller sa y er ikke dokumentasjon for noe som helst. Du risikerer at kollegaene dine sier du er problemet. Eller at du driver en svertekampanje. Du kan lage deg et notat med adferd og melde inn avvik. Men i så fall bør du avklare med de øvrige 17-18 at de gjør det samme, slik at du ikke alene må ta støyten. For det kommer konsekvenser av å si fra, ts. Og de er i beste fall ubehagelige.

Anonymkode: b1952...51f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart sagt i fra til min overordnede, om jeg opplevde oppførsel fra kollegaer som var så langt over streken at det kan beskrives som sjokkerende.

Om det fører til klager og konsekvenser for bedriften, går det jo også ut over meg, og det er jeg helt uinteressert i å bare sitte stille og se på. Hadde jeg blitt upopulær blant folk som holder på sånn hadde jeg ikke mistet nattesøvnen av det. 

Anonymkode: bffb6...b90

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mer umoralsk å ikke si i fra når du vet det foregår slike ting... 
Det er illojalt mot arbeidsgiver når du kjenner til hva som utløser klager, uten å bidra til å å begrense det. 

Anonymkode: a7c17...149

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke illojalt. Det er ikke alt man har noe med. Og det er ikke alt man vet. 

Skrevet

På jobben passer man sine egne saker. Alt annet blir det bare problemer av. 

AnonymBruker
Skrevet
bare innom en tur skrev (2 minutter siden):

Det er ikke illojalt. Det er ikke alt man har noe med. Og det er ikke alt man vet. 

bare innom en tur skrev (1 minutt siden):

På jobben passer man sine egne saker. Alt annet blir det bare problemer av. 

Kan jeg spørre hva du jobber med? 

Anonymkode: 7175b...203

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hva du jobber med? 

Anonymkode: 7175b...203

Jeg jobber med jobben min, og holder meg unna drama og andre problemer. Slik bidrar jeg til å skape verdier i arbeidstiden, som er til nytte både for meg selv, arbeidsgiver, og velferdssamfunnet 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Kun hvis det går personlig utover deg. Ellers må du legge det til ledelsen at de må komme til bunns i det selv. 

Anonymkode: f67d2...c9d

Skrevet

Si ifra. Legg en anonym lapp i hylla til sjefen evt

AnonymBruker
Skrevet

Du skal si ifra 😊 Slike ting kan komme tilbake på deg senere.

Anonymkode: 6ca22...2d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...