Gå til innhold

Hvor mye kan Skatteetaten finne ut? Og hva finner de mistenkelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det Skatteetaten syns er mistenkelig? Syns de det er mistenkelig hvis man plutselig har mangedoblet ens formue uten at inntekten har økt? Og har de innsyn i folks bankkontoer? 

Spør for en venn. 

Anonymkode: a0fba...ebd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Right, det gjør du nok sikkert, 29. april. 🤣 Ikke prøv å kødde med skatteetaten, det er mitt beste råd. 

Anonymkode: 3652a...f9b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig har de innsyn i alle bankkontoer de ønsker.

Anonymkode: 47d30...766

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Feks: Hvis man har arvet en million er det skattefritt, men man må oppgi det til skatteetaten.

Anonymkode: 3c5a1...e96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er det Skatteetaten syns er mistenkelig? Syns de det er mistenkelig hvis man plutselig har mangedoblet ens formue uten at inntekten har økt? Og har de innsyn i folks bankkontoer? 

Spør for en venn. 

Skatteetaten ser alt, de har røntgenblikk på alt og alle. Om du ikke blir sett i årets ligning så kan de plutselig begynne å se på et senere tidspunkt. Og da ser de på alt. 
Rart din venn ber deg om å spørre om nettopp dette på denne datoen. 

Anonymkode: 5503e...2d7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten har i utgangspunktet ikke direkte innsyn i bankkontoene til folk. Men bankene er lovpålagt å rapportere informasjon til Skatteetaten én gang i året – blant annet saldo på kontoer ved årsskiftet, renteinntekter, og låneforhold. Denne informasjonen brukes til å forhåndsutfylle skattemeldingen og kontrollere at formue og inntekter stemmer.

Når det gjelder hva Skatteetaten kan reagere på:

Hvis noen plutselig mangedobler formuen sin uten at det finnes en åpenbar forklaring (som arv, gevinst, salg av eiendom, osv.), kan det vekke interesse. Skatteetaten ser etter uoverensstemmelser, for eksempel:

Plutselig høy formue uten rapportert gevinst eller økte inntekter

Store kontantinnskudd eller ukjente midler

Manglende skatterapportering av gevinst, gaver, arv eller lignende

Hvis noe virker ulogisk eller ufullstendig, kan de be om mer informasjon – for eksempel be om dokumentasjon eller hente flere detaljer fra banker eller andre kilder. Dette gjøres da etter bestemte prosedyrer og personvernregler.

Så kort oppsummert:

Nei, Skatteetaten har ikke sanntidsinnsyn i bankkontoen din.

Ja, de kan reagere på plutselige, uforklarte endringer i formue eller økonomi.

Anonymkode: b64dd...b7a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de spør hvor pengebeløp kommer fra, er det ikke verre enn å oppgi det. Med mindre man har larver i melposen da.

Anonymkode: 55c44...d99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de spør hvor pengebeløp kommer fra, er det ikke verre enn å oppgi det. Med mindre man har larver i melposen da.

De har ikke spurt. 

Så det er greit å vente med å si noe ... helt til de spør? 

Skrevet

Mye av kontrollen til skatteetaten er digitalisert og automatisert. De finner mye, og man risikerer straffeskatt. Og selv om man sniker seg unna et år kan man bli tatt ut i kontroll neste år. Eller året etter det. Eller året etter. 
Har man levert feil på skattemeldingen gjør man seg skyldig i skatteunndragelse. De er ikke begeistret for slikt 

AnonymBruker
Skrevet

Mon tro om de har innsikt hos utenlandske kryptobanker. For eksempel asiatiske eller amerikanske. Kanskje ikke verdt å ta sjansen. Eller hva ville du gjort?

Anonymkode: 7b0eb...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har ikke spurt. 

Nei. Hvis pengene feks har kommet fra arv, skal det oppgis. Og du får jo ingen ekstra skatt av å oppgi hvor pengene kommer fra (så lenge det er noe lovlig). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mon tro om de har innsikt hos utenlandske kryptobanker. For eksempel asiatiske eller amerikanske. Kanskje ikke verdt å ta sjansen. Eller hva ville du gjort?

Vennen min har fått noen kroner fra en amerikansk kryptobørs. Disse pengene kom til min venns norske bankkonto allerede i fjor. Det dreier seg om et beløp som er stort nok til at min venns formue ble mangedoblet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må jo være såpass mye verdier at det slår ut på formuesskatten da. Frigrensa er 1,76 millioner for 2024. Så om man har vesentlig mer enn den summen i krypto har man jo ganske mye penger til å betale skatten. 
Og på et eller annet tidspunkt skal man likvidere posten, og hvordan skal man gjøre det når man aldri har informert skattemyndighetene om formuen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De har ikke spurt. 

Du er faktisk, eller rettere din venn, er lovpålagt å gi all relevant info, før Skatteetaten spør. 

Det du driver på med her er lett å mistenke som «snusk». 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vennen min har fått noen kroner fra en amerikansk kryptobørs. Disse pengene kom til min venns norske bankkonto allerede i fjor. Det dreier seg om et beløp som er stort nok til at min venns formue ble mangedoblet. 

Som nevnt over her har bankene rapporteringsplikt. Og pengene kommer jo inn på din norske konto. Bankene har som også nevnt automatiserte tjenester som flagger akkurat sånne innskudd. Samt AI som ser etter avvik i mønster på kontoen din, som blir rapportert. Kilde: Jeg jobber med fagfeltet og du kommer til å bli tatt. Nordmenn er naive når det kommer til hvor stor grad av kontroll som bedrives på deres konto. Særlig av AI

Anonymkode: 8a2ca...a18

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som nevnt over her har bankene rapporteringsplikt. Og pengene kommer jo inn på din norske konto. Bankene har som også nevnt automatiserte tjenester som flagger akkurat sånne innskudd. Samt AI som ser etter avvik i mønster på kontoen din, som blir rapportert. Kilde: Jeg jobber med fagfeltet og du kommer til å bli tatt. Nordmenn er naive når det kommer til hvor stor grad av kontroll som bedrives på deres konto. Særlig av AI

Tar du i mot spørsmål? 
Om jeg slutter å leve av min inntekt. Vil dette bli fanget opp? 

Anonymkode: dec9d...1cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ok. Kan du si mer om jobben din? 

Min venns bank vet jo hvor pengene stammer fra, men Skatteetaten vet det kanskje ikke. Ennå. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det må jo være såpass mye verdier at det slår ut på formuesskatten da. Frigrensa er 1,76 millioner for 2024. Så om man har vesentlig mer enn den summen i krypto har man jo ganske mye penger til å betale skatten. 
Og på et eller annet tidspunkt skal man likvidere posten, og hvordan skal man gjøre det når man aldri har informert skattemyndighetene om formuen? 

Min venn har bare 1,3 mill. i nettoformue før restskatt. Men beløpet han tjente på krypto var på over 1 million. Spørsmålet er om Skatteetaten legger merke til at det er kommet en drøy mill. inn på bankkontoen hans i løpet av 2024. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis han hadde valgt å ikke overføre pengene til Norge, men bare latt de stå hos den amerikanske kryptobørsen sålenge, da hadde vel ikke Skatteetaten oppdaget det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du er faktisk, eller rettere din venn, er lovpålagt å gi all relevant info, før Skatteetaten spør. 

Det du driver på med her er lett å mistenke som «snusk». 

Skatteetaten har innsikt i absolutt alt du rår over. Bankkontoer, eiendomsregister (innland og utland), antatt (estimert) formue på faste eiendommer du sitter på. Banker, det offentlige og alle andre registre (til og med eventuelle arbeidsgivere) er pålagt å lagre all informasjon om deg i 10 år. Hvis Staten (ja, med stor S) finner ut at du har vært uærlig, så kommer de etter deg. Det er en grunn til at Hallgeir Kvadsheim i Luksusfellen sier at Staten er den verste kreditoren du kan ha på nakken. De forfølger deg bokstavelig inn i graven, hvis det er det som må til. Selv ikke mafiaen og andre lugubre innkrevere har de verktøyene som Skatteetaten rår over.

Anonymkode: e94e2...089

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...