Gå til innhold

Helt utrent - hvordan komme i gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte først hardt på kosthold, og tok treningen mer etter hvert. Utrolig hvor fort du begynner å kjenne forskjell. Bare 10 kg ned kan gi stort overskudd. Bare etter noen måneder klarte jeg tur med sekk i flere timer. Og nå er jeg hekta.

Anonymkode: 78572...b92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper motivasjonen kommer etterhvert! Det er jo slitsomt å bære på 112 kg. Er skechers gode sko? 

Anonymkode: f8a8e...459

AnonymBruker
Skrevet

Om en er i veldig dårlig fysisk form så er kvardagsaktivitet ein god plass å starte. Om en har råd er også ei Garmin klokke god innvistering. Då kan ein måle steg og puls og korleis kroppen reagerer på treninga og om ein er klar til å trene. 

Anonymkode: 090ff...4a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig å få litt vondt her og der, når en har vært inaktiv lenge. Bare fortsett med det og smertene vil forsvinne. 

Pass også på at du har god kroppsholdning, ta tak i stramheter og tren litt mobilitet daglig. Du finner videoer på YouTube. Mobilitet er alfa og omega for god fysisk helse. 

Lag deg en plan, hvis planer er noe som hjelper deg. F.eks et skjema der du krysser av hver dag du har vært 10/20/30 minutter aktiv o.l. 10 knebøy er bedre enn null osv. 

Anonymkode: 16456...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper motivasjonen kommer etterhvert! Det er jo slitsomt å bære på 112 kg. Er skechers gode sko? 

Når du veier så pass så har det ikke så veldig mye å gjøre på sko. Du må få av vekten, det er den som lager problemer. Jeg veide selv opp mot 120kg og fikk også vondt av å gå. Det blir for tungt helt enkelt. Du kan redusere til 20min gåtur og se om det blir bedre.  Begynn med styrketrening hjemme. Det kan du gjøre med kroppsvekt til å begynne med. Tren opp muskulaturen i ben, mage og rygg. Sykle er fin trening også. Da belaster du ikke på samme måte. Men som sagt så vil det å gå ned I vekt gjøre mesteparten på smertene. 

Anonymkode: f3ac4...aa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede har tredemølle, så start på et nybegynnerprogram. Hva med Løplabbet sitt nybegynnerprogram? Hvis du ikke vil/kan jogge, så kan du gå programmet. Det varer i 12 uker og er tre økter i uken á 30 min. Jeg har gjort det, og klarte å gjennomføre. Fant endelig treningsgleden igjen. Var i så dårlig form da jeg startet at ikke klarte å jogge sammenhengende i 3 minutter en gang. Lykke til hvis du følger dette rådet☺️

Anonymkode: a8e6f...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med lange og/eller raske gåturer. Helst med gode gåsko om økonomien tillater det. Såkalte hiking-sko fra XXL funket for meg. De må gås inn litt før de blir helt bra. Muligens trengs riktige såler om du har høy eller lav "bue" under foten eller er plattfot.

Sliten må du bare tåle.

Men håper du holder ut lenge nok til å oppdage at det er to typer sliten. God sliten og dårlig sliten.

Når man går langt og raskt vil kroppen kommer lysten til å småjogge omtrent automatisk. Og da gjør du det. Og så mer og mer og så har du blitt en som trener såpass at du blir svett.

Anonymkode: 36989...ae8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (8 timer siden):

Gå i bakker. Bedre å tråkke på noen minutter enn å spasere med hvilepuls i timesvis. Og gå rundturer, det er mindre kjedelig enn å gå dit og tilbake igjen. Ta tiden og lag referansepunkter / passeringstider - prøv å forbedre fra gang til gang.

For min del er det bedre å ut på årntli, mot å stirre i veggen over ei tredemølle. Naturen gir også mindre statiske skader da terrenget / veien alltid vil være ujevn og helle til en eller annen side.

Og som mange poengterer, gode sko. Jeg har brukt sko som koster under halvparten av Hoka, men det er smak og behag. Bredde på lest (at de passer foten også sideveis) og demping har mest å si. Gore-tex holder deg tørr uansett vær, men koster litt mer.

Helt riktig. Jeg er selv mann på 70 år og med typisk "manne-mage". Ergo litt for tung. Jeg startet også med å gå i en bakke. Ikke jogge/løpe da jeg er redd for belastningskade eller å falle. Men rask gange opp/ned uten stopp. Får mer en nok pust av det. Startet forsiktig med 6-7 minutter 3 ganger i uka. Har gradvis øket dette til 20 minutter annen hver dag nå etter et halvt år. Merker allerede stor bedring da jeg i dag må gå i 10-12 minutter før jeg får like mye pust som jeg gjorde etter 2 minutter i begynnelsen. Deilig følelse, gått ned 3 kg og mye bedre humør også!

Anonymkode: 6ce55...d54

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for mange fine svar! 

Er overvektig og det bidrar nok til smerter, får vondt under føttene og i låra. Har en ganske bratt bakke i nærheten, kanskje jeg burde gå der og slite meg ordentlig ut istedet for å gå på flata i 40 min. Er grusvei her. 

Ja takk begge deler! Bruk bakke noen ganger, flata andre ganger. Flata kan brukes på forskjellige måter også, gå i skikkelig rusletempe 100m, øk til hurtig gange 50m, så rusletempo igjen.

Men start forsiktig. Hvis du har vært helt inaktiv, så er 40min ganske langt. Start med 10 minutter annenhver dag, og 15 min de andre dagene.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sketcher er ett bra merke. Men det er ikke merket som betyr noe. Du må finne sko som passer dine føtter, din vekt, og din aktivitet. Jeg vil anbefale deg gå innom en butikk som har mulighet til å måle føttene dine skikkelig. XXL f.eks har fitstation, hvor du kan få målt størrelse korrekt, og hvilken type såler. De måler også hvordan vekten treffer underlaget når du går.

Anonymkode: 5cd42...f63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også se litt på *hvordan* du går. Jeg tar for eksempel for lange steg, særlig når jeg går fort, slik at foten kommer for langt foran meg. Da blir det både unødvendig tungt og vondt. Særlig i oppoverbakker!

Prøv å tenke at du skal ha foten under deg når du setter den ned, og ikke foran deg. Finnes gode videoer som viser det bedre. For meg føles det nå som jeg tripper med små raske musesteg bortover marka, men føttene har det mye bedre :)

For å trene lår og muskler kan du ta litt knebøy mens du pusser tenner eller lager mat. Bare pass på at knærne skal peke ut over tærne slik at du gjør det riktig. Tåhev er også fint for å styrke legger. Du kommer langt med enkle øvelser på gulvet :)

Anonymkode: 61617...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med kostholdet. Det er MYE viktigere hva du spiser enn hvor mye du trener. Det er veldig fort at du får en skade når du er så tung og utrent, og får du en skade så er det jo veldig demotiverende. Jeg ville begynt med svømming hvis gåing er belastende. 

Anonymkode: e896f...88d

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør vondt å komme i gang med trening, men det blir bedre etter hvert. Man må lære seg å stå i ubehaget. Jeg støtter forslag om å gå i motbakker. Du trenger ikke å overdrive, og kjør heller litt kortere økter i begynnelsen. Gi kroppen sjans til å tilpasse seg. Det vil i tillegg gi mestringsfølelse hvis du ikke føler deg helt rævkjørt etter hver eneste økt. 

Veldig mange har godt av å tenke "less is more" når det kommer til å komme i gang med trening. Folk starter for hardt ut, og klarer ikke å holde kontinuitet i treningen. Og kontinuitet er selve nøkkelen for å komme i form. Så begynn med noe du klarer å holde deg til. 

Anonymkode: dbaf3...554

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen trapper i blokka eller huset du bor i? Gå litt i dem

Anonymkode: 2e0ef...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å begynne med å gå. Kan begynne med å trene lett styrke

Anonymkode: 90a98...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Så god du er som setter i gang! Har selv 30 kg jeg skal ned, og vonde ben/føtter kan lett bli en hindring og veldig demotiverende. 

Her er mine erfaringer:

Skogbunn fremfor grus el asfalt. Mye mer skånsomt for kroppen OG kjempebra for balanse, koordinasjon og lykkefølelse! Kort tur holder i starten.

Motbakke, som flere er inne på. 5-10 minutter i motbakke sliter ikke like mye på bena og høy puls er bra.

Staver! Game changer! Da får du med armene også, og har litt støtte hvis du er på skogbunn og i motbakke. Helt gull! 

Og som flere sier, mat er 70-80 prosent og trening er 20-30 prosent av vektnedgang, men det er også viktig at man ikke mister matglede eller utvikler manisk forhold til mat, så gå for de største, mest åpenbare grepene i første omgang. Anbefaler å bruke en liten time på søndager med å kappe opp grønt og frukt så det er lett tilgjengelig.

Anonymkode: ff5f7...acf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skogbunn fremfor grus el asfalt. Mye mer skånsomt for kroppen OG kjempebra for balanse, koordinasjon og lykkefølelse! Kort tur holder i starten.

Dette! En billig mageveske for å holde en flaske vann, og et par med sko med litt mønster, så har du egentlig alt man trenger bare for å komme i gang.

Sitat

Har tredemølle som kan brukes

Glem tredemøllen - Jeg nekter å tro at tredemølle er noe annet enn bare tortur, både mentalt og egentlig fysisk også med tanke på monotone belastingen på knær og ledd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå motbakke (grus) er det beste jeg har gjort. Ute i det fri, gratis, ingen som ser meg. Bare konkurrerer mot meg selv og ingen andre. Høy puls og kondisjonstrening er noe av det beste man kan gjøre er min mening. 60-80 minutter i uka er tilstrekkelig.

Anonymkode: 6ce55...d54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...