AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Bare en kort gåtur gjør vondt i beina og jeg mister motivasjon med en gang av å bli sliten og få vondt. Tips? Har tredemølle som kan brukes.. Anonymkode: f8a8e...459 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden (endret) Gode sko er alfa omega. Endret 13 timer siden av Lillemy_87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Brukte 2000 kr på Hoka sko, men vet ikke om de er det beste for meg. Anonymkode: f8a8e...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Lett svømming, evt bare bading, funker her når jeg har mye smerter Anonymkode: 9d26e...406 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bare en kort gåtur gjør vondt i beina og jeg mister motivasjon med en gang av å bli sliten og få vondt. Tips? Har tredemølle som kan brukes.. Anonymkode: f8a8e...459 Gjør noe du synes er gøy, liker du å danse så kan jo zumba timer på et treningssenter være gøy. Eller hva med yoga? Få deg sykkel og sykle hit og dit evt en fast runde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Sykkel og svømming kan fungere, ja Anonymkode: f8a8e...459 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Brukte 2000 kr på Hoka sko, men vet ikke om de er det beste for meg. Anonymkode: f8a8e...459 Kjenner flere som har sagt at det merket ikke fungerer bra på deres fot, så det kan jo være sånn for deg også Anonymkode: 99fe2...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Hva legger du i kort tur? Hvor langt, og hvilket type terreng? Vondt i bein, som i fotsålen? Hvor gammel er du, hvor lenge har du vært inaktiv, og er du overvektig? Bli sliten er ett tegn på at du er i gang. Man skal bli sliten av trening. Jo mer du går, jo lengre vil du tåle gå. Anonymkode: 5cd42...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Gjør det til en jobb og fortsett å gå. Begynn der du klarer, gå hver dag og legg 1 minutt på hver tur hver uke. Du blir fort bedre om du står i det. Du kan og prøve innleggsåler for plattfot, utrente bein blir fort litt flate. Rett såle gjør mye større forskjell enn skoen. Anonymkode: e9d28...3a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Begynn kortere tur og øke gradvis. Hvor tung er du? Er det på grunn av vekten du får vondt, eller fordi du bare ikke har trent på en stund og blir støl? Uansett må du begynne (og slutte) på det punktet hvor du føler mestring. Etthvert vil det gå lettere. Hvis det er sånn at du skal ned i vekt så vil smerten forsvinne med vekten, men husk at viktminsking skjer på kjøkkenet! Ellers kan noen form av hjemmetrening være greit. Sjekk ut youtube finnes masse der! Anonymkode: f3ac4...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Er du berre i dårlig form, eller har du sjukdommar eller fatuig i tillegg?. Det finnast mykje gratis informasjon på nett, podkastar osv. Om du berre er i dårlig form ville eg starta med å sette meg inn i 4x4. Og lasta ned appen my workout Go Anonymkode: 090ff...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden Gå i bakker. Bedre å tråkke på noen minutter enn å spasere med hvilepuls i timesvis. Og gå rundturer, det er mindre kjedelig enn å gå dit og tilbake igjen. Ta tiden og lag referansepunkter / passeringstider - prøv å forbedre fra gang til gang. For min del er det bedre å ut på årntli, mot å stirre i veggen over ei tredemølle. Naturen gir også mindre statiske skader da terrenget / veien alltid vil være ujevn og helle til en eller annen side. Og som mange poengterer, gode sko. Jeg har brukt sko som koster under halvparten av Hoka, men det er smak og behag. Bredde på lest (at de passer foten også sideveis) og demping har mest å si. Gore-tex holder deg tørr uansett vær, men koster litt mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden Takk for mange fine svar! Er overvektig og det bidrar nok til smerter, får vondt under føttene og i låra. Har en ganske bratt bakke i nærheten, kanskje jeg burde gå der og slite meg ordentlig ut istedet for å gå på flata i 40 min. Er grusvei her. Anonymkode: f8a8e...459 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden Kanskje du skulle hatt noen innleggssåler? Er selv tverrplattfot og får veldig vondt uten dette når jeg går. Jeg fikk mine hos ortoped. Hvordan ser fotavtrykket ditt ut på badegulvet når du kommer ut av dusjen? Hvis du f.eks. ser bare halve fotbladet, kan det være at du trenger en såle som støtter i fotbuen. Ellers kan du høre på lydbok, podcast eller musikk når du går hvis du synes det er kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden Husk at trening er ikke nødvendigvis rett der du er nå i forløpet. Er det lenge siden du møtte veggen? Har du fått roet kroppen noe ned fra akutt sykdomsfølelse? Jeg er veldig glad i å gå tur og støtter deg fullt ut i å begynne der. Det er lavterskel, du står fritt til å justere mål og belastning helt etter dagsformen, tid og utstyr/vær. Begynn veldig forsiktig og bygg deg opp. Tur/retur postkasse høres kanskje banalt enkelt ut men for noen er det en enorm suksess å få det til. Jeg var der de første dagene/uken etter at jeg møtte veggen. Så ikke snakk deg ned om ditt mål er annerledes enn andre sitt. Ditt mål er ditt mål. Og alle må begynne et sted. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for mange fine svar! Er overvektig og det bidrar nok til smerter, får vondt under føttene og i låra. Har en ganske bratt bakke i nærheten, kanskje jeg burde gå der og slite meg ordentlig ut istedet for å gå på flata i 40 min. Er grusvei her. Anonymkode: f8a8e...459 Ta sålen ut av skoene å sett foten oppå sålen og trø ned, om foten er breiere enn sålen i så fall må du kjøpe sko som er breiere 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Tore Austad har mykje godt å komme med både på instagram og podkast. Anonymkode: 090ff...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for mange fine svar! Er overvektig og det bidrar nok til smerter, får vondt under føttene og i låra. Har en ganske bratt bakke i nærheten, kanskje jeg burde gå der og slite meg ordentlig ut istedet for å gå på flata i 40 min. Er grusvei her. Anonymkode: f8a8e...459 Har du vondt under beina vil du nok profitere på såler med bedre støtte. Motbakke er og veldig bra, god trening på mindre tid. Begynn med noe som du mestrer så bra at du fortsetter. Progresjon er bedre enn rask progresjon som ikke gjennomføres. Tenk at middelmådig er bra nok. Det trenger ikke være optimalt for å ha god effekt, det du gjør er mye bedre enn det som ikke blir gjort. Anonymkode: e9d28...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden Om du er helt utrent og ikke har andre plager enn at du er overvektig, høres 40 minutter gange ut som en noe for hard start. 5 minutter er en fornuftig start. Deretter kan du vurdere litt økning, variasjon, noen motbakkedager, og holde det spennende. Det kan være: hvordan ser det ut der borte nå i skumringa? Hvordan er utsikta derfra? Hvem lufter hundene sine klokka 18 i nabolaget? Hvordan ser alléen ut i tåke? Kroppen kan av og til bruke lang tid på å tilpasse seg aktivitet om det er helt uvant. Jeg har svakheter og sammenvoksninger i bindevevet og for meg tar skadeopptrening og “har ikke blitt brukt opptrening” henholdsvis 9 og opp til 18 måneder. Om du har en normal kropp, vil det gå raskere, men det tar fremdeles måneder, ikke uker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for mange fine svar! Er overvektig og det bidrar nok til smerter, får vondt under føttene og i låra. Har en ganske bratt bakke i nærheten, kanskje jeg burde gå der og slite meg ordentlig ut istedet for å gå på flata i 40 min. Er grusvei her. Anonymkode: f8a8e...459 Du starter nok litt for hardt ut. Det er tøft for kroppen når den er tung og helt utrent. Musklene må få litt tid på seg til å bli sterkere og klare å bære deg. Kan helt fint starte med mye kortere gåturer, 5-10 minutter kanskje? Og heller gjenta dem flere ganger i løpet av dagen. For kroppen, insulin og blodsukker og sånt, er det faktisk bedre med flere mindre gåturer gjennom dagen, enn en veldig lang en. Så øker du heller etter hvert, når du kjenner at det går bra. Eller du tar en ekstra sving innom en bakke for litt naturlig intervalltrening. Anonymkode: ad022...b69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå