Gå til innhold

Symaskin - tråden klumper seg sammen

MiominMio

Anbefalte innlegg

Er ikke jeg som syr, men datter og selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det som skjer er at hun får sy litt og så klumper tråden seg sammen til en ball. Noen som har forslag til hva som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe feil med hvor stramme/slakke sting som sies. Det er en sånn knapp du kan vri på siden foran, som viser hvor tette sting som skal syes. Se litt på denne.

Det klumper seg fordi det blir for mye tråd som blir dratt med gjennom ved hvert stikk. Det er for løst. Mulig litt uklar forklaring, men prøv 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at over og/eller undertråd er tredd feil? Har dere prøvd å dra ut trådene og tre på nytt?

Anonymkode: 01aac...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har som noen sier noe med hvor små/store sting hun syr, i forhold til hvor tykt eller tynt stoffet er. Prøv andre innstillinger på de store hjulene foran som regulerer sikksakk eller rett, og lengde på hvert sting.

Anonymkode: 92f3c...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd flere ting.

Sjekke om det er mye støv i maskinen og børste/blåse bort.

Prøv å se om det er for mye overtråd eller undertråd som klumper seg. Det kan til en viss grad endres med trådspenningen. På min maskin kan jeg stille den på overtråden. Jeg ville slakket på den om det er mye undertråd og strammet den om overtråden er for løs.

Tre maskinen på nytt.

Sjekk om nåla er sløv, kanskje bytte til ny nål.

Det kan være lurt å olje litt innimellom. Du finner nok videoer på youtube om hvor du skal olje. Sy litt på en prøvelapp så du ser det ikke kommer olje i arbeidet etterpå.

Anonymkode: bcafc...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...