Gå til innhold

Når barnefar betaler barnebidrag, men må selv kjøpe alt av klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den som får bidrag skal kjøpe klær. Men det finnes jo ingen tvangsmidler.

Leker får han dekke selv.

Anonymkode: b1c37...c47

Enig i dette! Det er jo blant annet det bidrag skal bidra til... 

Mange kvinner er nok ikke enige i det, fordi det går utover dem ;) Pose og sekk.... 

Anonymkode: 9305e...d4b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han får ikke 50/50 i mekling, der må de bli enige. Han får det neppe i retten heller, for loven sier at det skal særskilte årsaker til.

Nei, men da bør han melde at mor utnytter samværet pga overgangsstønad OG at hun bor med ny mann og nytt barn...

Slik TS beskriver denne kvinnen, er hun en utnytter av rang! Og hun mener nok at far skal holde ALLE klær i tilllegg og alt hun kjøper skal brukes hos henne... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (34 minutter siden):

Barn koster, de skal ha soverom, klær, utstyr, mat, fritidsaktiviteter m m

De skal ha soverom, utstyr og opplevelser hos far og..

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men om du leser innlegget jeg siterer er det jo ikke barnet som vasker eller behandler klærne på en måte slik at de blir ødelagt....Og når votter og luer alltid er "borte" etter en helg hos far, mens det alltid er full kontroll hos mor både i og etter henting i barnehagen, så der det jo far vi snakker om, og ikke barnet. Så derfor bruker vi bidraget på kvalitetsklær som brukes i det daglige, og sender med ting det ikke er så farlig med når det er samvær hos far. Det er begrenset hvor mange dyre vinterdresser man skal kjøpe i løpet av en sesong bare fordi far ikke klarer å ta vare på det. 

Anonymkode: 936df...dc2

Klager ikke far over at barna hans går i dårlige klær da?  Det gjør moren til mine barn.  Hun beholder de beste klærne hos seg, og jeg får tilbake resten.  Hun har barna på samvær annen hver helg.  

Når hun klager over barnas klær sier hun syrlig at det er dette bidraget skal gå til.  Jeg er ikke interessert i at barna skal vokse opp i merkehelvetet og overhører henne selvfølgelig. 

Anonymkode: a6494...f15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mei88 skrev (15 timer siden):

Hvis barnet skal slippe å bo i bag så lønner det seg å ha noen klær hos far, og sånn er det når man får barn og går fra hverandre, da må man regne med å betale noe selv også. Hadde mor hatt ungen 100% hadde bidraget vært enda høyere for å dekke klær osv barnet ikke har hos far 

Ja, er enig at far må ha noen klær og utstyr hos seg.

Dessverre mange kvinner som styrer sånn her, og det blir sånn: "Jens, du må komme inn, vi skal snart kjøre deg hjem til mor. Du må skifte klærne du har på deg, siden disse klærne skal være hos pappa".... "Jens, du kan ikke gå med den buksen, selv om det er yndlingsbuksen din! Pappa har egne klær du skal bruke hos ham, for det har jeg bestemt!"..... Stakkars unger, i tillegg til resten av skjebnen foreldrene har bestemt for barnet sitt ved å gå fra hverandre.... Jaja, bare mamma og pappa er lykkelig, så smiler barna på utsiden og mamma og pappa får god samvittighet....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det et helt feil måte å gjøre det på. Prøv å spørre forsiktig. Hvis du har grei tone, prøv å spørre klestørrelse eller noe og si at du handler litt klær pga sønnen har dårlig råd eller noe. Prøv å fiske litt om hva som skjer der. 

Jeg mistenker at sønnen ikke sier alt her. Enten har de en avtale, eller så tok han ikke vare på klærne. Det kan og være at begge har veldig dårlig råd også.

Anonymkode: 85a60...5a1

Eller så er eksen vanskelig.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Klager ikke far over at barna hans går i dårlige klær da?  Det gjør moren til mine barn.  Hun beholder de beste klærne hos seg, og jeg får tilbake resten.  Hun har barna på samvær annen hver helg.  

Når hun klager over barnas klær sier hun syrlig at det er dette bidraget skal gå til.  Jeg er ikke interessert i at barna skal vokse opp i merkehelvetet og overhører henne selvfølgelig. 

Anonymkode: a6494...f15

At klærne er hele,reine, passer til barnet og for årstiden er jo selvsagt. Noen sender barna på samvær i det som kan betegnes som filler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dessverre mange kvinner som styrer sånn her, og det blir sånn: "Jens, du må komme inn, vi skal snart kjøre deg hjem til mor. Du må skifte klærne du har på deg, siden disse klærne skal være hos pappa".... "Jens, du kan ikke gå med den buksen, selv om det er yndlingsbuksen din! Pappa har egne klær du skal bruke hos ham, for det har jeg bestemt!"..... Stakkars unger, i tillegg til resten av skjebnen foreldrene har bestemt for barnet sitt ved å gå fra hverandre.... Jaja, bare mamma og pappa er lykkelig, så smiler barna på utsiden og mamma og pappa får god samvittighet....

Et minimum er jo at barna får eie sine egne klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig foreldre som har barn 40% som forventer at barnet skal ha med en bag med alle klær det skulle komme til å trenge i løpet av de 6 dagene? Er det ikke bedre at begge foreldre kjøper klær barnet trenger hos seg, så kan de heller justere barnebidraget ned hvis bidraget skal dekke klær begge steder?

Anonymkode: 21f61...06d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Av egen erfaring tidligere ble det sånn for far kjøpte dyre klær til sine barn, og mor billige, når de av og til kom hjem til mor med dyre klærne så han aldri de klærne igjen, så da ble det til at det de kom med ble vasket og tørket i løpet av helgen, å så ble de sendt hjem igjen med de klærne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt meg fem øre og meldt henne inn til NAV. Svigerdatter eller ei.

Anonymkode: 8db7d...587

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 20.40):

Altså.. Selvsagt skal sønnen din betale for de tingene hans barn trenger, når barnet er hos han... 

Anonymkode: 93df4...157

Nei faktisk ikke når mor har mest omsorg 

Anonymkode: 67ede...233

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det virkelig foreldre som har barn 40% som forventer at barnet skal ha med en bag med alle klær det skulle komme til å trenge i løpet av de 6 dagene? Er det ikke bedre at begge foreldre kjøper klær barnet trenger hos seg, så kan de heller justere barnebidraget ned hvis bidraget skal dekke klær begge steder?

Pappaen til barna fikk fint ordne klær/uteklær osv selv. Han har dem annenhver torsdag til mandag. Blir bare styr å skulle sende hel haug med tøy annenhver uke tenker jeg også😅 blir litt paff over hvor mange som klager på det. Når det er 2 hjem så må man ha orden og utstyr selv:)

Anonymkode: 4136a...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Akkurat det som skrives om klær er verdt å ta med seg, for det er utrolig frustrerende å bruke masse penger på å kjøpe kvalitetsklær eller sesongklær til barnet som plutselig er borte eller ødelagt etter besøk hos far. Det var en av grunnene til at jeg som regel sendte med litt "dårlige" klær når barnet skulle til far. Men les hva jeg skriver - jeg sendte med klær, det var altså mitt ansvar å holde barnet med klær siden jeg mottok bidrag og hadde barnet mest. 

Ellers synes jeg det kommer en del rare svar her, for inntrykket mitt fra slike diskusjoner er generelt at "barnebidrag", uansett hvor liten summen er, er "magiske penger" som skal dekke absolutt alt og at far absolutt ikke skal ha behov for å dekke noe som helst av egen lomme utenom bidrag. 

Anonymkode: 936df...dc2

Jeg har ikke råd til kvalitetsklær, vi arver og kjøper brukt. Er vi så heldig å få ull eller jeg kjøper det på tilbud så skal det ihvertfall ikke sendes til far for å bli borte eller ødelagt. Vi var enig at det var en god måte å minske friksjon mellom oss at han holder klær når de er hos han.

However, det kommer et "men" her: han har forlengst sluttet å kjøpe yttertøy, regntøy og sko (med mindre ungene får dette av til jul- eller bursdagsgave av han) og de bruker "mammatøy" som sitt for det er tross alt barnas klær og heller at det brukes enn at barna fryser/blir syke. Resultat er fremdeles det samme: det kommer ofte hjem feilvasket enda jeg ber han om å la være å vaske tøy for meg, eller blir det borte i huset hans, eller bare borte. Kort svar: han  bryr seg ikke, dermed bryr ikke barna seg heller. DET er et irritasjonsmoment.

At far tjener 2-3 ganger mer enn meg spiller også en rolle. Det koster ikke mye å kjøpe noen plagg til barna, så kan han gjøre med dem som han vil og så har vi en mindre ting som "gnisser" mellom oss. Gud skal vite det er nok av andre ting som skaper gnisninger mellom oss som bare venter på å blusse opp, det er en grunn til at vi ble skilt. Mange grunner faktisk. 🙄

Anonymkode: 90375...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjøper alle klærne til barna, også det som er i fars hjem. Barna kommer i det de går i. Tror det er det mest vanlige. 

Anonymkode: 3490a...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 20.42):

De får jo ikke to barnetrygd for ett barn? 

Anonymkode: 5ef31...c9e

Hvis barnet er hos mor og far 50/50, vil begge to få barnetrygd, i stedet for at en av dem får dobbel barnetrygd. Var i alle fall slik da jeg var alenemor. 

Den gangen var far ufør og hadde ikke bidragsevne. Jeg måtte betale alt av klær og utstyr (ski, skøyter, sykkel etc.), og hadde barnet 70%. Far kunne ikke ha barnet 50% på dette tidspunktet i sitt liv. I tillegg var det jeg som betalte for tannregulering, konfirmasjon og førerkort. Ikke hadde jeg spesielt høy lønn, men jeg levde sparsommelig, og sparte til alt. 

Helt enig i det folk sier her om å melde mor anonymt til NAV for trygdesvindel, samt at far må kreve (ikke spørre, som noen skriver) om 50% samvær. Da er det ikke sikkert at han må betale bidrag i det hele tatt. Det kommer an på hvor mye mor har i inntekt, sammenlignet med han. Det er uhørt at far skal betale for klær når han i tillegg betaler bidrag. 

Jeg håper virkelig denne dama blir dømt for trygdesvindel og må tilbakebetale alt hun har svindlet staten for i disse årene. Hun gir alenemødre et meget dårlig rykte! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig eller rimelig at en far med 40 % samvær både skal betale fullt barnebidrag og dekke alt barnet trenger hos seg selv – spesielt når økonomien er trang og mor har flere støtteordninger.

Når det er så mye samvær som 40 %, skal normalt barnebidraget justeres ned etter det. Det finnes en NAV-kalkulator for dette. Hvis mor i tillegg får overgangsstønad på feil grunnlag fordi samboer ikke er meldt inn, er det trygdemisbruk, og NAV kan reagere strengt.

Det er heller ikke vanlig at besteforeldre må dekke store utgifter fordi faren ikke har råd, mens mor krever mer og får flere ytelser. Hvis det er konflikt om utgifter, bør det lages en klar avtale om hvem som dekker hva – og eventuelt søke mekling for å rydde opp i samarbeidet.

Kort oppsummert: – Nei, det er ikke rettferdig eller vanlig at far skal dekke alt i tillegg til bidrag.

– 40 % samvær gir lavere bidrag, og det skal tas hensyn til økonomien hans.

– Morens ordninger virker urettferdige, og kanskje også uærlige.

– Dette bør tas tak i – via mekling, NAV, eller i siste fall juridisk.

Anonymkode: c7c8d...843

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må sønnen din ordne selv.

Har han ikke råd, så ber han om å få bidraget regulert av NAV, med korrekte tall. 

Anonymkode: 57030...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 20.42):

Han får ikke 50/50 i mekling, der må de bli enige. Han får det neppe i retten heller, for loven sier at det skal særskilte årsaker til.

Går trygdesvindel hos mor inn under særskilte forhold?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...