AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:35 #1 Del Skrevet tirsdag kl 18:35 Jeg er en bestemor, som reagerer veldig på at min sønn og hans ex stadig har diskusjoner om fars bidrag. Min sønn har barnet nesten 40 %. Det var viktig å gå under det for at mor skulle få overgangsstønad fra nav. Hun har fått et nytt barn med en ny mann, og de bor sammen off the record/uregistrert , mest sannsynlig for at ikke nav skal komme inn å ta overgangsstønaden. Mor har overgangsstønad for begge barna. Selv om far til det andre barnet bor sammen med dem. Det er stadig krangel om fars bidrag, og at min sønn aldri betaler nok. Han betaler det han skal og barneforsikring. tillegg må min sønn betale alt barnet trenger av klær, leker og andre ting barnet trenger hos far. Er det normalt at den som betaler fars bidrag?, skal betale alt annet som barnet trenger i tillegg. Min sønn har dårlig råd, og må få hjelp av oss til å kjøpe nødvendige ting til barnet, er det vanlig bortover? Mor går dobbel barnetrygd og fars bidrag i tillegg til overgangsstønad og at hun bor sammen med den ene barnefaren( ikke helt offentlig, tror jeg). Er dette normal praksis bortover? Synes at enkelte krav begynner å bli drøyt. Jeg handlet nylig klær for over 2000 kr når barnebarnet for at far ikke har råd. Han Er i en litt kjip start med mye regninger knyttet til kjøp av leilighet. Er det slik det skal være frem til barnet er 18 år? 50-50% vil ikke mor gå med på. Da er det jo naturlig å kjøpe hvert sitt til barnet. Men da får begge en vanlig barnetrygd hver.Spent på meninger. Anonymkode: 2293e...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:37 #2 Del Skrevet tirsdag kl 18:37 Ja, det er vanlig. Anonymkode: 99a3a...a25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:40 #3 Del Skrevet tirsdag kl 18:40 Altså.. Selvsagt skal sønnen din betale for de tingene hans barn trenger, når barnet er hos han... Anonymkode: 93df4...157 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:40 #4 Del Skrevet tirsdag kl 18:40 Ja er det. Men hadde nok sendt melding om at ho har ny boende. Og som far hadde nok jeg gått for ny mekling og få igjenom 50/50, hvorfor ska han være snill å la mor ha 60 når ho utnytter systemet, Er slikw kvinner som ødelegger for de som holder seg til lover å regler Anonymkode: 41c13...6cd 25 3 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:40 #5 Del Skrevet tirsdag kl 18:40 Den som får bidrag skal kjøpe klær. Men det finnes jo ingen tvangsmidler. Leker får han dekke selv. Anonymkode: b1c37...c47 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet tirsdag kl 18:41 #6 Del Skrevet tirsdag kl 18:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er vanlig. Anonymkode: 99a3a...a25 Det er i alle fall ikke slik det skal være dersom bidraget er avtalt via Navs kalkulator. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:42 #7 Del Skrevet tirsdag kl 18:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja er det. Men hadde nok sendt melding om at ho har ny boende. Og som far hadde nok jeg gått for ny mekling og få igjenom 50/50, hvorfor ska han være snill å la mor ha 60 når ho utnytter systemet, Er slikw kvinner som ødelegger for de som holder seg til lover å regler Anonymkode: 41c13...6cd Han får ikke 50/50 i mekling, der må de bli enige. Han får det neppe i retten heller, for loven sier at det skal særskilte årsaker til. Anonymkode: b1c37...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:42 #8 Del Skrevet tirsdag kl 18:42 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 50-50% vil ikke mor gå med på. Da er det jo naturlig å kjøpe hvert sitt til barnet. Men da får begge en vanlig barnetrygd hver.Spent på meninger. Anonymkode: 2293e...862 De får jo ikke to barnetrygd for ett barn? Anonymkode: 5ef31...c9e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:44 #9 Del Skrevet tirsdag kl 18:44 Er nok vanligere enn man skulle tro, men det betyr jo ikke at det er greit eller rettferdig. Få din sønn til å la NAV vurdere barnebidrag, og den som mottar bidraget skal stå for alt av utstyr og ting barnet måtte trenge. Klær hos far kan være fint å stå for selv, da trenger ikke barnet pakke en bag mellom hvert samvær. Mistenker du at mor og far til andre barnet jukser med overgangsstønaden, ville jeg tipset NAV. Det er vel ikke bare opp til mor å avgjøre om de skal ha 50/50? Hvis din sønn ønsker det, ville jeg fått han til å bestille time til fvk og tatt den kampen. Dessverre mange mødre som tviholder på under 50% samvær for far, fordi det betyr overgangsstønad og mer penger inn. Anonymkode: 01eb8...0e3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet tirsdag kl 18:45 #10 Del Skrevet tirsdag kl 18:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er en bestemor, som reagerer veldig på at min sønn og hans ex stadig har diskusjoner om fars bidrag. Min sønn har barnet nesten 40 %. Det var viktig å gå under det for at mor skulle få overgangsstønad fra nav. Hun har fått et nytt barn med en ny mann, og de bor sammen off the record/uregistrert , mest sannsynlig for at ikke nav skal komme inn å ta overgangsstønaden. Mor har overgangsstønad for begge barna. Selv om far til det andre barnet bor sammen med dem. Det er stadig krangel om fars bidrag, og at min sønn aldri betaler nok. Han betaler det han skal og barneforsikring. tillegg må min sønn betale alt barnet trenger av klær, leker og andre ting barnet trenger hos far. Er det normalt at den som betaler fars bidrag?, skal betale alt annet som barnet trenger i tillegg. Min sønn har dårlig råd, og må få hjelp av oss til å kjøpe nødvendige ting til barnet, er det vanlig bortover? Mor går dobbel barnetrygd og fars bidrag i tillegg til overgangsstønad og at hun bor sammen med den ene barnefaren( ikke helt offentlig, tror jeg). Er dette normal praksis bortover? Synes at enkelte krav begynner å bli drøyt. Jeg handlet nylig klær for over 2000 kr når barnebarnet for at far ikke har råd. Han Er i en litt kjip start med mye regninger knyttet til kjøp av leilighet. Er det slik det skal være frem til barnet er 18 år? 50-50% vil ikke mor gå med på. Da er det jo naturlig å kjøpe hvert sitt til barnet. Men da får begge en vanlig barnetrygd hver.Spent på meninger. Anonymkode: 2293e...862 Hun utnytter sønnen din. Han burde kontakte advokat og be om ny megling. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AL80 Skrevet tirsdag kl 18:45 #11 Del Skrevet tirsdag kl 18:45 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): De får jo ikke to barnetrygd for ett barn? Anonymkode: 5ef31...c9e Endret onsdag kl 02:53 av AL80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mei88 Skrevet tirsdag kl 18:46 #12 Del Skrevet tirsdag kl 18:46 Hvis barnet skal slippe å bo i bag så lønner det seg å ha noen klær hos far, og sånn er det når man får barn og går fra hverandre, da må man regne med å betale noe selv også. Hadde mor hatt ungen 100% hadde bidraget vært enda høyere for å dekke klær osv barnet ikke har hos far 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet tirsdag kl 18:46 #13 Del Skrevet tirsdag kl 18:46 Det er dessverre mange som tror at det er sånn det skal være. Hvis bidraget er fastsatt vha. Navs kalkulator skal mor holde barnet med alt av klær, sportsutstyr osv. Far skal sørge for mat og hygieneartikler mens barnet er hos ham. Det finnes to unntak, og det er om barnet trenger f.eks. spesiell tannbehandling og ved barnets konfirmasjonen. Da skal de dele på kostnadene. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:49 #14 Del Skrevet tirsdag kl 18:49 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han får ikke 50/50 i mekling, der må de bli enige. Han får det neppe i retten heller, for loven sier at det skal særskilte årsaker til. Anonymkode: b1c37...c47 Vet nå om flere som har vunnet frem når barnet har passert 2 år om 50/50 , så jo han kan gå til mekling å si han ønsker50/50 nekter mor, kan en gå retten. Og flere og flere vinner frem på dette Anonymkode: 41c13...6cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet tirsdag kl 18:50 #15 Del Skrevet tirsdag kl 18:50 Mei88 skrev (1 minutt siden): Hvis barnet skal slippe å bo i bag så lønner det seg å ha noen klær hos far, og sånn er det når man får barn og går fra hverandre, da må man regne med å betale noe selv også. Hadde mor hatt ungen 100% hadde bidraget vært enda høyere for å dekke klær osv barnet ikke har hos far Dette var et merkelig svar. Mener du at bidrag er en straff for at foreldre går fra hverandre? Ja, om far hadde hatt barnet 100% så måtte mor ha betalt bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:50 #16 Del Skrevet tirsdag kl 18:50 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er en bestemor, som reagerer veldig på at min sønn og hans ex stadig har diskusjoner om fars bidrag. Min sønn har barnet nesten 40 %. Det var viktig å gå under det for at mor skulle få overgangsstønad fra nav. Hun har fått et nytt barn med en ny mann, og de bor sammen off the record/uregistrert , mest sannsynlig for at ikke nav skal komme inn å ta overgangsstønaden. Mor har overgangsstønad for begge barna. Selv om far til det andre barnet bor sammen med dem. Det er stadig krangel om fars bidrag, og at min sønn aldri betaler nok. Han betaler det han skal og barneforsikring. tillegg må min sønn betale alt barnet trenger av klær, leker og andre ting barnet trenger hos far. Er det normalt at den som betaler fars bidrag?, skal betale alt annet som barnet trenger i tillegg. Min sønn har dårlig råd, og må få hjelp av oss til å kjøpe nødvendige ting til barnet, er det vanlig bortover? Mor går dobbel barnetrygd og fars bidrag i tillegg til overgangsstønad og at hun bor sammen med den ene barnefaren( ikke helt offentlig, tror jeg). Er dette normal praksis bortover? Synes at enkelte krav begynner å bli drøyt. Jeg handlet nylig klær for over 2000 kr når barnebarnet for at far ikke har råd. Han Er i en litt kjip start med mye regninger knyttet til kjøp av leilighet. Er det slik det skal være frem til barnet er 18 år? 50-50% vil ikke mor gå med på. Da er det jo naturlig å kjøpe hvert sitt til barnet. Men da får begge en vanlig barnetrygd hver.Spent på meninger. Anonymkode: 2293e...862 Send inn anonym melding til nav ang trygdesvindelen. Du finner skjema på nav.no (må sende som sneglepost) eller du kan ringe. Det er kjipt av mor og ikke sende med klær og utstyr, men dessverre ikke uvanlig. Når barnet blir eldre kan jo din sønn kreve 50/50, bidrag må han gjerne betale uansett. Beste her er å støtte din sønn i å få seg en utdanning og bedre jobb. Bidrag må han jo regne med å betale okke som. Anonymkode: 07ad6...325 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:52 #17 Del Skrevet tirsdag kl 18:52 Min eks og jeg var enig om at store ting (ski, mopeder, sykler osv) skulle deles på. Han holder klær som barna skal bruke hos han. Dette fordi jeg visste det ville bli galt på sikt da han driter i flekker, rett klær etter forhold, han vasker dem feil så fargene forsvinner over i hverandre og ullet krymper. Alt kom hjem med hull og flekker og i feil størrelse. Jeg har mange ganger fått klærne mine tilbake når barna har vokst i fra dem om jeg får dem igjen i det hele tatt. Så det de skal bruke der holder han. Dette er et stort irritasjonsmoment med en enkel løsning. Et annet problem som da oppstod er at han tvinger på dem klær som er for små, sommerjakker på våren når det er kaldt, han har visst ikke vinterdress eller regntøy.. men jauda, ungene bruker tøyet herfra når de ikke finner det de trenger hos far. Ingen sier du må kjøpe klær til mange tusen: jeg kjøper masse brukt til en billig penge. Det MÅ ikke være nytt. Tilbud, arv og gjenbruk er gull. Ellers hadde jeg også rapportert dem og forlanget nytt mekling på familiekontoret for å få 50/50. Det er ikke nok at hun nekter om han holder ut og presser på for å få det. Spesielt om han kan dokumentere alt du skriver i innlegget ditt. Anonymkode: 90375...2bb 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet tirsdag kl 18:52 #18 Del Skrevet tirsdag kl 18:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet nå om flere som har vunnet frem når barnet har passert 2 år om 50/50 , så jo han kan gå til mekling å si han ønsker50/50 nekter mor, kan en gå retten. Og flere og flere vinner frem på dette Anonymkode: 41c13...6cd Dette er ikke riktig. Alder 2 år finnes ikke i lovverket. I dag er 50/50 utgangspunktet når foreldre går fra hverandre. Det er ikke sånn lenger at mor bestemmer mer enn far. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:53 #19 Del Skrevet tirsdag kl 18:53 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja er det. Men hadde nok sendt melding om at ho har ny boende. Og som far hadde nok jeg gått for ny mekling og få igjenom 50/50, hvorfor ska han være snill å la mor ha 60 når ho utnytter systemet, Er slikw kvinner som ødelegger for de som holder seg til lover å regler Anonymkode: 41c13...6cd Typisk sånne som får barn med hver mann de er sammen med, sparker de ut og får unge med en ny. Anonymkode: 89e38...76f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AL80 Skrevet tirsdag kl 18:58 #20 Del Skrevet tirsdag kl 18:58 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): De får jo ikke to barnetrygd for ett barn? Anonymkode: 5ef31... Endret onsdag kl 02:54 av AL80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå