AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Har en liten en liten en som har hard mage etter oppstart på MME, NAN ha1 fra apoteket. Han viser ikke ubehag, gir malt i flaskene. Ga i samråd med lege laktulose som gjorde at han fikk avføring. Men må gi det for at han skal få bæsjet, om ikke kan han gå 3 dager og hardt, leser at de skal helst ha avf. hver dag på MME. Noen som har hatt liknende problem? Anonymkode: 4ca4d...e29
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Har en venninne som slet med det med ene barnet. Gav malt og laktulose slik som deg. Det hjalp. Husker ikke hvor gammel babyen var da hun kunne trappe ned. Anonymkode: b1927...b09 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april Har forstoppet baby (ikke pga MME, men pga annet) og må gi laktulose daglig. Når barnet er 4 måneder kan man gi sviskemos og aprikosmos og det kan få fart på magen sånn at man slipper å gi så mye laktulose. Og så vil også økt aktivitet etterhvert som barnet vokser gjøre at de blir mindre forstoppet. Viktig å prioritere litt magetid alle våkenperioder til barnet fordi magetid hjelper barnet å jobbe avføringen ut. Min fjerter kjempemye på magen 🤣 I tillegg pleier jeg å holde han i en squat-posisjon noen ganger rett etter mat fordi tarmen beveger seg mye rett etter å ha spist og man kan utnytte dette. Flere ganger har min bæsjet når jeg har holdt i en slik squat-posisjon. Jeg holder slik max et par minutter om gangen, og gjør det ikke hvis han protesterer. Dette er et større barn, men viser hvordan jeg holder baby på fanget mitt i squat posisjon: Anonymkode: 56629...039
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har forstoppet baby (ikke pga MME, men pga annet) og må gi laktulose daglig. Når barnet er 4 måneder kan man gi sviskemos og aprikosmos og det kan få fart på magen sånn at man slipper å gi så mye laktulose. Og så vil også økt aktivitet etterhvert som barnet vokser gjøre at de blir mindre forstoppet. Viktig å prioritere litt magetid alle våkenperioder til barnet fordi magetid hjelper barnet å jobbe avføringen ut. Min fjerter kjempemye på magen 🤣 I tillegg pleier jeg å holde han i en squat-posisjon noen ganger rett etter mat fordi tarmen beveger seg mye rett etter å ha spist og man kan utnytte dette. Flere ganger har min bæsjet når jeg har holdt i en slik squat-posisjon. Jeg holder slik max et par minutter om gangen, og gjør det ikke hvis han protesterer. Dette er et større barn, men viser hvordan jeg holder baby på fanget mitt i squat posisjon: Anonymkode: 56629...039 Glemte å si at det er viktig at sviskene og aprikosene man lager mos av ved 4 måneder skal være økologisk. I alle fall aprikoser som ikke er økologisk er tilsatt sulfitter som ikke er bra for barn under 3 år. Anonymkode: 56629...039
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en liten en liten en som har hard mage etter oppstart på MME, NAN ha1 fra apoteket. Han viser ikke ubehag, gir malt i flaskene. Ga i samråd med lege laktulose som gjorde at han fikk avføring. Men må gi det for at han skal få bæsjet, om ikke kan han gå 3 dager og hardt, leser at de skal helst ha avf. hver dag på MME. Noen som har hatt liknende problem? Anonymkode: 4ca4d...e29 Helt normalt at så små kan slite med magen ved mme, tarmene er ikke moden enda og mme er litt hardere for magen enn morsmelk. Jeg ville nok ikke begynt å gi laktulose med mindre babyen blir forstoppa og tydelig plaga, men da ville jeg tatt en tur til legen (siden det er snakk om en 2 uker gammel baby). Vær nøye på at du blander ut riktig, veldig viktig med riktig mengde vann og pulver. Her misforstod mannen med første barnet, så når jeg ba han blande 150 ml trodde han at det var 150 ml til sammen med vann og mme 🫣 Anonymkode: 52e03...370 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #6 Skrevet 30. april Min datter hadde problem med magen og mme, samt hun var prematur. Kunne gå opp til 6 dager før det ble noe i bleien, men i dag er hun helt ok som 1 åring. Bæsj hver dag, og til flere ganger daglig. Det går seg nok til etterhvert. Anonymkode: 222dc...445
Heln Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april Mange må bruke laktulose når de er så små og får mme, helt vanlig går seg til etterhvert som tarmen modnes og man kan gi barnet svisker etc
AnonymBruker Skrevet 30. april #8 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har en liten en liten en som har hard mage etter oppstart på MME, NAN ha1 fra apoteket. Han viser ikke ubehag, gir malt i flaskene. Ga i samråd med lege laktulose som gjorde at han fikk avføring. Men må gi det for at han skal få bæsjet, om ikke kan han gå 3 dager og hardt, leser at de skal helst ha avf. hver dag på MME. Noen som har hatt liknende problem? Anonymkode: 4ca4d...e29 Måtte gi maltekstrakt i lange tider med yngste. Gi til det løsner sa legen til meg, kanskje mer per flaske eller oftere en stund Anonymkode: 0b90b...877 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai Samme her, vi gikk fra nan til hipp og så over til nan sensilac. Med sensilac var det vanlig våt avføring hver dag, mens med vanlig nan og hipp var det hver tredje dag og kjempe hard pluss mye jobb. Anonymkode: a4de8...5e0
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai Vi brukte Nan Sensilac og ga av og til semper-dråper. Funket veldig bra for oss Anonymkode: 811a4...3b3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai Våre trøblet mye med NaN. Så vi gikk over til Hipp, og det var mye bedre. Anonymkode: c6076...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå