AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:33 #21 Del Skrevet onsdag kl 10:33 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Morsom du. Anonymkode: c88f6...0d7 Hva er morsomt med det? Anonymkode: 9bd8a...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:45 #22 Del Skrevet onsdag kl 10:45 Hatsumomo skrev (17 timer siden): https://www.nrk.no/ostfold/faerre-soker-seg-til-barnehagelaererutdanning-1.17397373 Syntes det er øredøvende hvor lite kunnskap de som snakker i denne artikkelen, har om tilværelsen i barnehagene. De snakker om at man "må snakke om hvor bra det er i barnehagen" - hva i alle dager skal det hjelpe at man snakker om at det er verdens mest givende yrke NÅR DET BRENNER PÅ DASS FORDI DET ER FOR LITE BEMANNING og de som ikke allerede er sykemeldte pga utbrente/utslitte, er helt på felgen og til tider er helt nede i kjelleren fordi de såvidt klarer å stå i jobben pga mangel på vikarer og ansatte? En kan bli helt matt over at folk tar på seg så store skylapper at de ikke ser skogen for bare trær. Folk vil ikke jobbe i barnehagen fordi BEMANNINGEN aldri er god nok! Det har foreldreopprøret dokumentert igjen og igjen. Det har barnehageansatte sagt i media igjen og igjen. "Negativ fremstilling i media"? Er løsningen at media skal holde kjeft om alvorlige bemanningsforhold i barnehagene? Skyve det under teppet så flere skal ønske å jobbe i bhg? Hva i alle dager er det for noe tull? Det er det eneste man bør konsentrere seg om - øk bemanningen, sørg for at det er nok folk alltid tilstede - så vil det bli attraktivt å jobbe i barnehage igjen. Da kan lønn og annet komme etter. BEMANNING, BEMANNING, BEMANNING NÅ! (ikke om 3 år, om 5 år, om 10 år). For ikke å snakke om de foreldrene som velger å sende ungene i barnehagen selv når de er syke. Vi kan bli smittet vi voksne og, blir ekstra vanskelig for den ene voksne som kommer utslitt på jobb de dagene resten av avdelingen er syke, så må du passe på to voksne vikarer som sitter og trykker på mobilen halve dagen i tillegg. Ansatte i barnehagen har ropt i snart et tiår om de ønsker seg flere kolleger, men vi blir aldri hørt! Toppes liksom når foreldre i FAU sender mail til kommunen og ber barnehagene kartlegge bemanningstettheten i skjema gjennom dagen i to uker, og kommunen sier nei fordi de ikke har nok ressurser. Anonymkode: a55ab...8dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:58 #23 Del Skrevet onsdag kl 10:58 Grunnbemanningen er god nok. Det handler mer om organisering og ledelse, at man må knipe inn på innleie/vaktlengder, ansatte som ikke tar ansvar, samarbeider og planlegger dagen godt, krav til aktivitet og dokumentasjon av dette, osv. Klagerne tar for mye plass. Enig med den som skriver over at det bør fødes færre barn, og øke innvandringen ihht behov for arbeidskraft. Anonymkode: 137c9...c53 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:00 #24 Del Skrevet onsdag kl 11:00 Hatsumomo skrev (17 timer siden): https://www.nrk.no/ostfold/faerre-soker-seg-til-barnehagelaererutdanning-1.17397373 Syntes det er øredøvende hvor lite kunnskap de som snakker i denne artikkelen, har om tilværelsen i barnehagene. De snakker om at man "må snakke om hvor bra det er i barnehagen" - hva i alle dager skal det hjelpe at man snakker om at det er verdens mest givende yrke NÅR DET BRENNER PÅ DASS FORDI DET ER FOR LITE BEMANNING og de som ikke allerede er sykemeldte pga utbrente/utslitte, er helt på felgen og til tider er helt nede i kjelleren fordi de såvidt klarer å stå i jobben pga mangel på vikarer og ansatte? En kan bli helt matt over at folk tar på seg så store skylapper at de ikke ser skogen for bare trær. Folk vil ikke jobbe i barnehagen fordi BEMANNINGEN aldri er god nok! Det har foreldreopprøret dokumentert igjen og igjen. Det har barnehageansatte sagt i media igjen og igjen. "Negativ fremstilling i media"? Er løsningen at media skal holde kjeft om alvorlige bemanningsforhold i barnehagene? Skyve det under teppet så flere skal ønske å jobbe i bhg? Hva i alle dager er det for noe tull? Det er det eneste man bør konsentrere seg om - øk bemanningen, sørg for at det er nok folk alltid tilstede - så vil det bli attraktivt å jobbe i barnehage igjen. Da kan lønn og annet komme etter. BEMANNING, BEMANNING, BEMANNING NÅ! (ikke om 3 år, om 5 år, om 10 år). Tror ikke det hadde tatt lang tid før evt økt bemanning igjen opplevdes for lav. Det handler om andre ting enn bemanning. Anonymkode: 137c9...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:15 #25 Del Skrevet onsdag kl 11:15 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Den uthevede delen reagerer jeg på. Altså ikke at man skal ofre helsen sin, men den lille andelen foreldre som bruker barnehagen utover den tiden de selv er i arbeid kan ikke være så stor at det er en avgjørende faktor til at bemanningen ikke holder. Jeg har dårlig samvittighet for å levere barna i barnehagen og dra på jobb, jeg skulle jo gjerne vært med de selv, og det føles hvert fall ikke bra når man vet at det drives rovdrift på ansatte i barnehager. Likevel er det sånn at selv om jeg har dårlig samvittighet så SKAL jeg ikke ha dårlig samvittighet for å dra på jobb (som man må) og overlate barna til noen som har som jobb å passe på dem. Som forelder kunne jeg ikke rost de ansatte i barnehagen vår nok, og jeg ønsker dem en god og trygg bemanning både for dem og barna. Jeg kan selvsagt gi barna mine fri når jeg har fri, og det gjør jeg jo, men det løser bare problemet den dagen. Bemanningen resten av året kan jeg som forelder gjøre noe med alene, annet enn å støtte barnehageansatte i at bemanningen er for dårlig. Anonymkode: cff46...5bc Problemet er at den lille andelen ikke er så liten lenger. Spesielt siden korona er det mange barnehager som opplever at foreldre skulle ta igjen tiden barnehagene var stengt eller hadde korte åpningstider og så har det siden blitt en vane eller en ny normal med lange dager i barnehagen. Også tidligere fikk foreldre fryktelig dårlig samvittighet for at barnet deres ble hentet helt sist og var uten andre barn de siste minuttene i barnehagen, mens nå er de sjeldent alene til slutt. Den tidligere styreren min kunne se en tydelig økning i hele barnehagen hvor lenge barna var i barnehagen etter korona da vi har digital innlogging, men jeg fikk aldri se noen statistikk. Samme med antall barn påmeldt i både romjul og påskeuken. Det samme opplevde de i barnehagene vi samarbeidet med. At det som står skrevet ikke gjelder deg betyr ikke at det jeg skriver er feil. Siden 2005 som jeg refererte til har åpningstidene i barnehagene blitt lenger i både antall timer per dag og antall dager per år. Mens bemanningen har blitt tynnere og barnehageloven mer omfattende og krevende for hver enkelt barnehage. Regnskapet for de ansatte og barna går kraftig i minus i de fleste barnehagene. Anonymkode: 2f4bd...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:36 #26 Del Skrevet onsdag kl 11:36 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Grunnbemanningen er god nok. Det handler mer om organisering og ledelse, at man må knipe inn på innleie/vaktlengder, ansatte som ikke tar ansvar, samarbeider og planlegger dagen godt, krav til aktivitet og dokumentasjon av dette, osv. Klagerne tar for mye plass. Enig med den som skriver over at det bør fødes færre barn, og øke innvandringen ihht behov for arbeidskraft. Anonymkode: 137c9...c53 Grunnbemanningen er god nok? Har du jobba i barnehage?? Hilsen barnehagelærer på 16.året Anonymkode: c7063...e76 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:59 #27 Del Skrevet onsdag kl 11:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er morsomt med det? Anonymkode: 9bd8a...eb8 Synes og det er gøy, fordi det er dumt. Du tenker sikkert at barnefamilier får klare seg selv, det går ikke utover deg. Men å tenke at i alle familier som får barn, ikke bare et, men gjerne to eller tre, skal en gå hjemme og ikke betale skatt, i 10, 15 eller flere år, da er du ganske blåst. Helsetilbudet blir dårligere, glem kulturtilbud, skoler osv. Og de som ikke er to foreldre skal gå dundas da. Idiotisk. Ta av deg skylappene. Uten barnehager mister du samfunnet du lever i i dag. Anonymkode: c88f6...0d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet onsdag kl 12:16 #28 Del Skrevet onsdag kl 12:16 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Synes og det er gøy, fordi det er dumt. Du tenker sikkert at barnefamilier får klare seg selv, det går ikke utover deg. Men å tenke at i alle familier som får barn, ikke bare et, men gjerne to eller tre, skal en gå hjemme og ikke betale skatt, i 10, 15 eller flere år, da er du ganske blåst. Helsetilbudet blir dårligere, glem kulturtilbud, skoler osv. Og de som ikke er to foreldre skal gå dundas da. Idiotisk. Ta av deg skylappene. Uten barnehager mister du samfunnet du lever i i dag. Anonymkode: c88f6...0d7 Man kan også la være å få barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:23 #29 Del Skrevet onsdag kl 12:23 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Problemet er at den lille andelen ikke er så liten lenger. Spesielt siden korona er det mange barnehager som opplever at foreldre skulle ta igjen tiden barnehagene var stengt eller hadde korte åpningstider og så har det siden blitt en vane eller en ny normal med lange dager i barnehagen. Også tidligere fikk foreldre fryktelig dårlig samvittighet for at barnet deres ble hentet helt sist og var uten andre barn de siste minuttene i barnehagen, mens nå er de sjeldent alene til slutt. Den tidligere styreren min kunne se en tydelig økning i hele barnehagen hvor lenge barna var i barnehagen etter korona da vi har digital innlogging, men jeg fikk aldri se noen statistikk. Samme med antall barn påmeldt i både romjul og påskeuken. Det samme opplevde de i barnehagene vi samarbeidet med. At det som står skrevet ikke gjelder deg betyr ikke at det jeg skriver er feil. Siden 2005 som jeg refererte til har åpningstidene i barnehagene blitt lenger i både antall timer per dag og antall dager per år. Mens bemanningen har blitt tynnere og barnehageloven mer omfattende og krevende for hver enkelt barnehage. Regnskapet for de ansatte og barna går kraftig i minus i de fleste barnehagene. Anonymkode: 2f4bd...5e7 Har det ikke vært mangel på barnehagelærere siden korona også, og mange som flyktet fra yrket? Altså, det er vel flere faktorer som gjør at bemanningen har blitt tynnere. Det du sier om barnehagen siden 2005 er kanskje ikke feil, men det handler jo om at det ved barnehagereformen ble lagt til rette for at småbarnsmødre skulle kunne jobbe heltid. Selvfølgelig betyr det flere barn i barnehagen og behov for åpningstider som passer en "vanlig" arbeidsdag. Når alle barn også fikk lovfestet rett til barnehageplass så økte selvsagt antall barn også. Man kan jo si at det var feil, og at det var bedre før, men i dag er det ikke mange som kan være hjemmeværende eller bare ha en veldig liten stilling. De fleste småbarnsfamilier er avhengig av begge lønningene, og derfor mener jeg at problemet er at bemanningen i barnehagene ikke er god nok hvis den ikke holder til dagens behov. Vår barnehage er stengt jul, påske og tre uker i juli. Skjønner at det er kjipt for noen foreldre, men jeg synes det burde vært mer utbredt, også kunne man evt. søkt om å få ha barna i en åpen barnehage hvis man kunne dokumentere at man måtte jobbe i den perioden. Anonymkode: cff46...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:31 #30 Del Skrevet onsdag kl 12:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er sammensatt! Om det ikke var det meningsløse kravet om at hvert minutt i barnehagen skulle være planlagt,om man tok tilbake mer tid med fri lek ,så ville ikke hver pedagogisk leder sitte på kontoret og planlegge halve dagen. Og da hadde man plutselig mer bemanning. Dessuten: støy og fysisk belastning er stor. Man blir ikke i en slik jobb til man er pensjonist. Hvertfall blir FÅ det. Anonymkode: 71df6...230 Hvor mye planlegging kan det egentlig være for barn på 1-6 år? Syns det er mektig rart at bhgped får mer planting enn det kontaktlærere gjør.. Anonymkode: 90dc6...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet onsdag kl 12:33 #31 Del Skrevet onsdag kl 12:33 Lurer på om samfunnet har fjernet seg litt fra det naturlige med generasjoner som passer på hverandre. Vet det nå er utopisk, men det kan bli fasiten når vi blir tom for penger fordi vi ikke skal produsere olje og oppdrettsfisk har så mange sykdommer at de dør ut kanskje. Det er det som er våre store eksportvarer. Man kan rope etter ansatte, men hvem vil jobbe til de tar livet av seg pga stress og søvnløshet? Jeg klarte det i over 30 år før jeg testet det ut.. Jeg var så sliten at jeg ikke klarte å ha verken kjæreste eller barn. Så kjære kvinnesakskvinner, hadde jeg som hadde begrenset kapasitet fått lov til å la vær å jobbe, så hadde jeg kunne skaffet flere barn til verden. Skal ikke idylliseee det å gå hjemme, men moren min trivdes. Alle mødrene var hjemme og de byttet litt på å passe barn og møttes gjerne hver dag. Jeg vet det er tøft å leve, men heller passe barn og foreldre selv, enn å dø av å passe andre barn (i ytterste konsekvens, hørte om legen som tok livet sitt pga arbeidspress.. - det er flere..) Dere som roper på flere ansatte - løsning: dere begynner å jobbe der selv… 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #32 Del Skrevet onsdag kl 12:34 Du skriver det jo i overskriften: Færre vil jobbe i barnehage. Det er grunnen til at det er krise i bemanningen. Men nå er det jo sånn at fødselstallene stuper, så i framtida vil vi trenge mye mindre av både barnehager og skoler. På landsbasis i Norge er det nå 45.000 færre barn mellom 0 og 9 år enn i 2017! Man kan jo ikke tvinge folk til å få barn heller, så det er bare en del av utviklingen ☺️ https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/45.000-faerre-barn-i-norge-siden-2017-_-i-tromso-legges-skoler-ned-1.17298906 Anonymkode: 9a768...b87 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:39 #33 Del Skrevet onsdag kl 12:39 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor mye planlegging kan det egentlig være for barn på 1-6 år? Syns det er mektig rart at bhgped får mer planting enn det kontaktlærere gjør.. Anonymkode: 90dc6...a13 Det er en flaut innlegg. Du røper at du ikke ha peiling. Anonymkode: 56813...b98 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:10 #34 Del Skrevet onsdag kl 13:10 Knirke skrev (51 minutter siden): Man kan også la være å få barn. Skal man enten gå ulønna hjemme i 5 år eller la være å få barn? Er det alternativene mener du? Nå er det uansett ikke spørsmålet om man skal få barn eller ikke som diskuteres her så hvis du ikke har noe mer nyttig å komme med så er det bedre og ikke svare. Anonymkode: d71f0...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:21 #35 Del Skrevet onsdag kl 13:21 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvor mye planlegging kan det egentlig være for barn på 1-6 år? Syns det er mektig rart at bhgped får mer planting enn det kontaktlærere gjør.. Anonymkode: 90dc6...a13 Ja,det syns jeg og. Men jeg ser det med egne øyner hvor lite pedleder er på avd. Anonymkode: 71df6...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet onsdag kl 13:21 #36 Del Skrevet onsdag kl 13:21 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal man enten gå ulønna hjemme i 5 år eller la være å få barn? Er det alternativene mener du? Nå er det uansett ikke spørsmålet om man skal få barn eller ikke som diskuteres her så hvis du ikke har noe mer nyttig å komme med så er det bedre og ikke svare. Anonymkode: d71f0...112 Nei? Men å få færre barn løser faktisk problemstillingen nevnt i HI, så det er relevant enten du vil eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:23 #37 Del Skrevet onsdag kl 13:23 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er en flaut innlegg. Du røper at du ikke ha peiling. Anonymkode: 56813...b98 Ikke meg du svarer men da får du forklare du da. Jeg var hun som etterlyste mer frilek. Det er et alternativ til å gjennomplanlegge hvert minutt. Ungene blir stressa fordi det er opplegg hele dagen. Anonymkode: 71df6...230 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:25 #38 Del Skrevet onsdag kl 13:25 Humas skrev (50 minutter siden): Lurer på om samfunnet har fjernet seg litt fra det naturlige med generasjoner som passer på hverandre. Vet det nå er utopisk, men det kan bli fasiten når vi blir tom for penger fordi vi ikke skal produsere olje og oppdrettsfisk har så mange sykdommer at de dør ut kanskje. Det er det som er våre store eksportvarer. Man kan rope etter ansatte, men hvem vil jobbe til de tar livet av seg pga stress og søvnløshet? Jeg klarte det i over 30 år før jeg testet det ut.. Jeg var så sliten at jeg ikke klarte å ha verken kjæreste eller barn. Så kjære kvinnesakskvinner, hadde jeg som hadde begrenset kapasitet fått lov til å la vær å jobbe, så hadde jeg kunne skaffet flere barn til verden. Skal ikke idylliseee det å gå hjemme, men moren min trivdes. Alle mødrene var hjemme og de byttet litt på å passe barn og møttes gjerne hver dag. Jeg vet det er tøft å leve, men heller passe barn og foreldre selv, enn å dø av å passe andre barn (i ytterste konsekvens, hørte om legen som tok livet sitt pga arbeidspress.. - det er flere..) Dere som roper på flere ansatte - løsning: dere begynner å jobbe der selv… ...men er ikke poenget med flere ansatte at man hadde sluppet å jobbe til man døde av stress og utmattelse? Hadde ikke dagene vært lettere da? Og lønn da. For en jobb så tung fysisk og mentalt, med små og sårbare barn, burde vært lønnet bedre. Anonymkode: cff46...5bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:29 #39 Del Skrevet onsdag kl 13:29 Jobbet i barnehage 4 mnd da jeg var i 20 årene, jeg har aldri hatt en jobb der jeg har vært så sliten før. Sovnet alltid rett etter jeg kom hjem. Dårlig betalt og utakknemlig jobb. Eneste positive var at barna var veldig søte. Anonymkode: 0164b...06a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:31 #40 Del Skrevet onsdag kl 13:31 Hatsumomo skrev (20 timer siden): https://www.nrk.no/ostfold/faerre-soker-seg-til-barnehagelaererutdanning-1.17397373 Syntes det er øredøvende hvor lite kunnskap de som snakker i denne artikkelen, har om tilværelsen i barnehagene. De snakker om at man "må snakke om hvor bra det er i barnehagen" - hva i alle dager skal det hjelpe at man snakker om at det er verdens mest givende yrke NÅR DET BRENNER PÅ DASS FORDI DET ER FOR LITE BEMANNING og de som ikke allerede er sykemeldte pga utbrente/utslitte, er helt på felgen og til tider er helt nede i kjelleren fordi de såvidt klarer å stå i jobben pga mangel på vikarer og ansatte? En kan bli helt matt over at folk tar på seg så store skylapper at de ikke ser skogen for bare trær. Folk vil ikke jobbe i barnehagen fordi BEMANNINGEN aldri er god nok! Det har foreldreopprøret dokumentert igjen og igjen. Det har barnehageansatte sagt i media igjen og igjen. "Negativ fremstilling i media"? Er løsningen at media skal holde kjeft om alvorlige bemanningsforhold i barnehagene? Skyve det under teppet så flere skal ønske å jobbe i bhg? Hva i alle dager er det for noe tull? Det er det eneste man bør konsentrere seg om - øk bemanningen, sørg for at det er nok folk alltid tilstede - så vil det bli attraktivt å jobbe i barnehage igjen. Da kan lønn og annet komme etter. BEMANNING, BEMANNING, BEMANNING NÅ! (ikke om 3 år, om 5 år, om 10 år). Hvorfor skal lønnen komme etter? Lønnen bør komme samtidig! Anonymkode: 72184...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå