Gå til innhold

Færre vil jobbe i barnehage: – Må snakke om hvor bra det er - really?

Hatsumomo

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ostfold/faerre-soker-seg-til-barnehagelaererutdanning-1.17397373

Syntes det er øredøvende hvor lite kunnskap de som snakker i denne artikkelen, har om tilværelsen i barnehagene.

De snakker om at man "må snakke om hvor bra det er i barnehagen" - hva i alle dager skal det hjelpe at man snakker om at det er verdens mest givende yrke NÅR DET BRENNER PÅ DASS FORDI DET ER FOR LITE BEMANNING og de som ikke allerede er sykemeldte pga utbrente/utslitte, er helt på felgen og til tider er helt nede i kjelleren fordi de såvidt klarer å stå i jobben pga mangel på vikarer og ansatte? 

En kan bli helt matt over at folk tar på seg så store skylapper at de ikke ser skogen for bare trær. Folk vil ikke jobbe i barnehagen fordi BEMANNINGEN aldri er god nok! Det har foreldreopprøret dokumentert igjen og igjen. Det har barnehageansatte sagt i media igjen og igjen.

"Negativ fremstilling i media"? Er løsningen at media skal holde kjeft om alvorlige bemanningsforhold i barnehagene? Skyve det under teppet så flere skal ønske å jobbe i bhg? Hva i alle dager er det for noe tull?

Det er det eneste man bør konsentrere seg om - øk bemanningen, sørg for at det er nok folk alltid tilstede - så vil det bli attraktivt å jobbe i barnehage igjen. Da kan lønn og annet komme etter. 

BEMANNING, BEMANNING, BEMANNING NÅ! (ikke om 3 år, om 5 år, om 10 år).

Endret av Hatsumomo
  • Liker 18
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste en sak om at 72(!) barn står uten barnehageplass i Tromsø, enda de har krav på det. Det er ikke mangel på plasser, men mangel på ansatte. 
Og fremdeles snakkes det om at vi må føde flere barn? Hvor er logikken?  

https://www.nordlys.no/72-barn-far-ikke-barnehageplass-i-tromso/s/5-34-2150033

Anonymkode: d71f0...112

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sjokkerende at barnehagefolk har sluttet å ofre helsen sin for at friske foreldre skal få dra på jobb, ta seg deilige fridager uten barna i påsken og få avlastning fordi de ikke har skaffet seg annet nettverk, spesielt hvis barnet har ekstra behov. Og det samtidig som foreldre ønsker mat laget fra bunnen i barnehagen fordi de ikke har tid eller ork selv 🙈

Og alle disse kravene kom etter kommunene kuttet ut kjøkkenhjelp i hver barnehage og lagde mange siders søknadsskjema med dokumentasjonskrav for utfordringer man tidligere (før 2005) kunne ringe og få bemanning for innen en uke. Ikke akkurat klokt. 

For en provoserende artikkel. Ikke engang lønna blir nevnt med et ord.

Anonymkode: 2f4bd...5e7

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fød færre barn: -problem løst.

Mye bedre for planeten er det også🌍

Anonymkode: c621f...a27

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vikarene fra bemanningsbyrå som brukes er elendige. Jeg er heller alene med en gruppe enn å passe påen vikar i tillegg som ikke kan være alene med barna fordi de ikke har hjerne tydeligvis

Anonymkode: ec642...23c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pluss at det er utrolig få jobber å få som utdannet barnehagelærer.... For De kutter jo stillinger der og, og bruker vikarbyråer..  Jeg er nyutdannet barnehagelærer i år, og her jeg bor er det nå bare en 20% stilling ledig. Det er jo ikke jobber å få...! 

(Og ja, man kan flytte på seg, men det er jo ikke alle det er aktuelt for).

Anonymkode: 9f91c...101

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så sjokkerende at barnehagefolk har sluttet å ofre helsen sin for at friske foreldre skal få dra på jobb, ta seg deilige fridager uten barna i påsken og få avlastning fordi de ikke har skaffet seg annet nettverk, spesielt hvis barnet har ekstra behov. Og det samtidig som foreldre ønsker mat laget fra bunnen i barnehagen fordi de ikke har tid eller ork selv 🙈

Og alle disse kravene kom etter kommunene kuttet ut kjøkkenhjelp i hver barnehage og lagde mange siders søknadsskjema med dokumentasjonskrav for utfordringer man tidligere (før 2005) kunne ringe og få bemanning for innen en uke. Ikke akkurat klokt. 

Det er ikke foreldrenes feil at barnehagen har for få ansatte.

Slutt å klandre foreldrene for å ønske det beste for barnet sitt. Selvsagt ønsker de sunn mat til sine barn? 

Jeg er forøvrig helt enig i HI, jeg har aldri jobbet i bhg selv, men det er virkelig ikke løsningen at media skal skjønnmale situasjonen. 

Anonymkode: 0944a...3ca

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sammensatt! Om det ikke var det meningsløse kravet om at hvert minutt i barnehagen skulle være planlagt,om man tok tilbake mer tid med fri lek ,så ville ikke hver pedagogisk leder sitte på kontoret og planlegge halve dagen. Og da hadde man plutselig mer bemanning. 

Dessuten: støy og fysisk belastning er stor. Man blir ikke i en slik jobb til man er pensjonist. Hvertfall blir FÅ det. 

Anonymkode: 71df6...230

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke foreldrenes feil at barnehagen har for få ansatte.

Slutt å klandre foreldrene for å ønske det beste for barnet sitt. Selvsagt ønsker de sunn mat til sine barn? 

Jeg er forøvrig helt enig i HI, jeg har aldri jobbet i bhg selv, men det er virkelig ikke løsningen at media skal skjønnmale situasjonen. 

Anonymkode: 0944a...3ca

Jo, selvfølgelig er det et problem at foreldre utnytter barnehagen utover "sin del". Barnehagen er ikke dimensjonert for å kompensere for alle laster i hele småbarnslivet! Den er dimensjonert for å være barnepass for "normalbarnet" for de som arbeider, når de arbeider. Alt utover det må foreldre gjøre selv eller barnehagen må få inn spesialpedagog. At foreldre har lov til å ta mer ressurser enn tiltenkt og at kommunen pålegger barnehagen spes.ped-oppgaver uten at det følger med ressurser gjør ikke at det plutselig går bra. Det er jo nettopp det barnehagene sier at det ikke gjør. Barn blir utrygge og får mindre oppfølging enn de trenger fordi enkelte tar mye mer enn de trenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og vikarene fra bemanningsbyrå som brukes er elendige. Jeg er heller alene med en gruppe enn å passe påen vikar i tillegg som ikke kan være alene med barna fordi de ikke har hjerne tydeligvis

Anonymkode: ec642...23c

Da har du vært veldig uheldig med vikarer. Er selvfølgelig mange som er umotiverte og elendige i jobben. Men er jammen meg også mange flinke vikarer. Jobber i en barnehage hvor det ofte er vikarer og er mange dyktige også. Men selvfølgelig også noen som ikke gjør jobben godt nok, men de får som oftest ikke flere vakter hos oss.

Anonymkode: 1c1cc...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnehagefolk bør ikke lyve og snakke om hvor fantastisk det er å jobbe i barnehage. Det er for lite folk, for stor belastning, for mange krav i forhold til faktiske ressurser. Folk jobber seg sjuke og utbrente. Den bemanningskrisen har vært varsla ei stund, men ingen har villet høre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det lønnen som ufaglært som var latterlig lav først og fremst. Kunne ikke forsørger meg selv en gang på den inntekten. Deretter var det forholdene i barnehagen, ingen garderobeplass, ikke eget toalett og veldig lav temperatur inne som gjorde at det var beinkaldt å sitte på gulvet med barna, spesielt etter å stått og fryst tærne av oss på et lite uteområde i flere timer. Støyen i et uegnet bygg hjalp heller ikke på forholdene. De dagene vi tilfeldigvis var riktig bemannet merket vi lite til, da måtte pedagogene prioritere kontortid. 

Anonymkode: 9add2...253

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pluss at det er utrolig få jobber å få som utdannet barnehagelærer.... For De kutter jo stillinger der og, og bruker vikarbyråer..  Jeg er nyutdannet barnehagelærer i år, og her jeg bor er det nå bare en 20% stilling ledig. Det er jo ikke jobber å få...! 

(Og ja, man kan flytte på seg, men det er jo ikke alle det er aktuelt for).

Anonymkode: 9f91c...101

Så kjedelig at det er vanskelig å få jobb. Er nok sånn at de som får stillinger i utkantstrøk blir der til de pensjonerer seg, og at det derfor er veldig vanskelig å komme inn i arbeidsmarkedet. Her i Stor- Oslo er det stikk motsatt. Her er det barnehagene som må kjempe om barnehagelærerne. Og det gjør jo kanskje at noen blir nærmest tvunget til å flytte fra hjemstedet for å få jobb. Det er veldig synd, det er med på å øke fraflytting fra distriktene. Krysser fingrene for at du får jobb snart!🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: 1c1cc...8fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke foreldrene passe på drittungene sine selv?

Anonymkode: 9bd8a...eb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få opp lønna, øk bemanning og få noen goder på plass, så kan jeg ta utdanningen jeg. 

Anonymkode: c88f6...0d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan ikke foreldrene passe på drittungene sine selv?

Skal de ikke jobbe? Mener du at man skal få penger for å være hjemme til barna begynner på skolen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal de ikke jobbe? Mener du at man skal få penger for å være hjemme til barna begynner på skolen?

Mor eller far er hjemme med ungene til de begynner på skolen. Og en av de jobber. 
Når barnet begynner på skolen kan begge foreldrene jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mor eller far er hjemme med ungene til de begynner på skolen. Og en av de jobber. 
Når barnet begynner på skolen kan begge foreldrene jobbe. 

:ler: Morsom du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den uthevede delen reagerer jeg på.

Altså ikke at man skal ofre helsen sin, men den lille andelen foreldre som bruker barnehagen utover den tiden de selv er i arbeid kan ikke være så stor at det er en avgjørende faktor til at bemanningen ikke holder.

Jeg har dårlig samvittighet for å levere barna i barnehagen og dra på jobb, jeg skulle jo gjerne vært med de selv, og det føles hvert fall ikke bra når man vet at det drives rovdrift på ansatte i barnehager. Likevel er det sånn at selv om jeg har dårlig samvittighet så SKAL jeg ikke ha dårlig samvittighet for å dra på jobb (som man må) og overlate barna til noen som har som jobb å passe på dem.

Som forelder kunne jeg ikke rost de ansatte i barnehagen vår nok, og jeg ønsker dem en god og trygg bemanning både for dem og barna. Jeg kan selvsagt gi barna mine fri når jeg har fri, og det gjør jeg jo, men det løser bare problemet den dagen. Bemanningen resten av året kan jeg som forelder gjøre noe med alene, annet enn å støtte barnehageansatte i at bemanningen er for dårlig.

Anonymkode: cff46...5bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...