Gå til innhold

Avtale om å spleise på bryllupsgave. Kan vi likevel gi egen gave i tillegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et nært vennepar skal gifte seg på lørdag. Et annet vennepar spurte for lenge siden om vi skulle spleise, og de ville ta ansvar for å kjøpe inn gave. Jeg har vært mye opptatt på jobb i det siste og har egentlig glemt hele gaven.

I dag fikk jeg vite at venneparet har kjøpt en liten gavepose med spekemat i bryllupsgave fra fem venner (3 single og et par). Vippskrav på 100 kr per stykk.

Jeg synes det er altfor lite å gi i bryllupsgave til så nære venner. Spekemat er flott gave til bursdag, men i bryllupsgave synes jeg man bør velge noe som brudeparet kan ha glede av i mange år.

Vurderer derfor å gi en gave som kun er fra meg, i tillegg til at jeg er med på spekespleisen.  
Hvor sært er det? Vil folk tenke at jeg «bryter avtalen» når jeg gir ekstra gave? 

Anonymkode: 14998...e94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et nært vennepar skal gifte seg på lørdag. Et annet vennepar spurte for lenge siden om vi skulle spleise, og de ville ta ansvar for å kjøpe inn gave. Jeg har vært mye opptatt på jobb i det siste og har egentlig glemt hele gaven.

I dag fikk jeg vite at venneparet har kjøpt en liten gavepose med spekemat i bryllupsgave fra fem venner (3 single og et par). Vippskrav på 100 kr per stykk.

Jeg synes det er altfor lite å gi i bryllupsgave til så nære venner. Spekemat er flott gave til bursdag, men i bryllupsgave synes jeg man bør velge noe som brudeparet kan ha glede av i mange år.

Vurderer derfor å gi en gave som kun er fra meg, i tillegg til at jeg er med på spekespleisen.  
Hvor sært er det? Vil folk tenke at jeg «bryter avtalen» når jeg gir ekstra gave? 

Wow det var kjipt, jeg hadde blitt bedt om å bli fjernet fra spekemat gaven, den lille gaven fra 5 personer er bare flaut, bedre å ikke gi noe da nesten! 

Ja gi din egen gave, med eller uten denne spekemat greia... 

Anonymkode: 89be5...d3d

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja her hadde jeg gitt gave utenom. Hadde vært utrolig flau om det var hele gaven fra meg og andre.

Anonymkode: 04d56...2c8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow det var kjipt, jeg hadde blitt bedt om å bli fjernet fra spekemat gaven, den lille gaven fra 5 personer er bare flaut, bedre å ikke gi noe da nesten! 

Jeg føler det er for sent å trekke meg fra spleisen. Og at det blir litt feil å klage på gavevalget når jeg ikke har bidratt med planlegging. Men ja jeg synes det er en kjip gave.

(Overskriften ble litt feil fordi jeg endret teksten. Gave nummer to blir bare fra meg, ikke noe «vi».)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke avtalt sum per hode? 
Jeg hadde sagt at det er for lite fra så mange, hva skal vi gi i tillegg? Hvis de ikke ville øke, så hadde jeg kjøpt alene.

Anonymkode: 1d497...68e

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde helt glatt gitt egen ja. Flau gave.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde spurt hva hovedgaven de har kjøpt er og når det kommer Vipps-krav om dette.

Anonymkode: c1af5...c7b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ville absolutt gitt en egen gave. 

Endret av Queen19
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg føler det er for sent å trekke meg fra spleisen. Og at det blir litt feil å klage på gavevalget når jeg ikke har bidratt med planlegging. Men ja jeg synes det er en kjip gave.

(Overskriften ble litt feil fordi jeg endret teksten. Gave nummer to blir bare fra meg, ikke noe «vi».)

Altså drit i spleisen. Den 100-lappen står du i! 100 kroner i bryllupsgave og i tillegg spekemat….🙈🙈🙈

Kjøp en ordentlig gave du, og ha god samvittighet! 🥰

Anonymkode: 1b77f...260

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere ikke avtalt sum per hode? 
Jeg hadde sagt at det er for lite fra så mange, hva skal vi gi i tillegg? Hvis de ikke ville øke, så hadde jeg kjøpt alene.

Anonymkode: 1d497...68e

Nei, vi avtalte dessverre ingenting. I starten var det noe snakk om å kanskje kjøpe et bilde fra en kunstner de liker, så jeg trodde gaven ville koste over 1000 kr per person. Svarte derfor på vippskravet at det manglet en null, men fikk beskjed om at de synes alt er så dyrt for tiden så de vil ikke bruke mer penger. Vi er alle såpass voksne at vi har boliglån og høye utgifter, så jeg kan jo forstå at de ikke har råd til å kjøpe kunst i gave, men en mellomting hadde vært bra. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er bedre å si i fra, en å bare dukke opp med to gaver. Du kan jo fremdeles betale 100 kr uten å skrive navne på? Jeg er enig i at 100 kr er litte til brylup, men hun som kjøper in har kansje ikke så mye erfaring med slikt. Om jeg hadde "tabet meg ut" på den måtten hadde jeg blitt veldig skufa om venninene mine ikke sa noe, men heller fant en annen gave bak rygen min.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg faktisk sagt i fra til de du skal gi gave sammen med at du synes gaven er stusselig og at du derfor kommer til å gi en gave utenom også.

Supert kleint å gi for 100 kr i bryllup (hvis dere ikke er 19 år og studenter)

Anonymkode: e4122...558

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har aldri noensinne hørt om ei så kjip bryllupsgave, jeg hadde nektet å være med på den og heller kjøpt selv. Går det ikke å droppe spleisingen, hadde jeg kjøpt gave utenom som du tenker ja.

Anonymkode: 318a9...b23

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Høres ut som noe man får fra jobben i julegave det der. Kjipeste jeg har lest her inne 

• Liker 3
Skrevet

Ja i dette tilfellet hadde jeg helt klart gitt egen gave, 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke trekk deg fra spleisen (en avtale er en avtale), men gi gave i tillegg. Evt gi de 100, men si at du ikke vil ha navnet ditt på gaven da det blir litt stusselig gave fra fem stk. 

Anonymkode: de498...a84

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke 19, vi er i 40-årene. Hun i venneparet sa at ting er så dyrt nå, så tolket det som at de ikke har råd til mer. Så føler litt på at det blir litt «show off» hvis jeg gir egen gave. Føler at uansett hva jeg gjør så blir det feil nå. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Spekemat passer overhodet ikke som bryllupsgave, 100 kroner pr.person er et latterlig lavt beløp, og det bør du gi beskjed om.  Uansett om dere skal være gjester i dette bryllupet eller ikke, så kan dere ikke være bekjent av at det ligger noen spekepølser på gavebordet fra dere. 

Jeg ville kjøpt egen gave.

Anonymkode: 2c493...e72

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er ikke 19, vi er i 40-årene. Hun i venneparet sa at ting er så dyrt nå, så tolket det som at de ikke har råd til mer. Så føler litt på at det blir litt «show off» hvis jeg gir egen gave. Føler at uansett hva jeg gjør så blir det feil nå. 

Nei, herregud. Det er jo ikke ditt problem at de er kjipe og gjerrige. Alvorlig talt! Send henne en hyggelig melding, anbefaler å få hjelp av chat gpt hvis du synes det er vanskelig å formulere, og informer om at du ønsker å gi en gave i tillegg. 

Du gjør ikke noe galt!!! Det som blir galt er å gi en gave til 500 kr fra 5 personer. 

Anonymkode: e4122...558

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Svarte derfor på vippskravet at det manglet en null, men fikk beskjed om at de synes alt er så dyrt for tiden så de vil ikke bruke mer penger. 

Da sender du en ny melding og sier fra at det for deg er alt for lite med kr 100 per pers i bryllupsgave og at du derfor kjøper egen gave.

La de beholde den hundrelappen.

Anonymkode: c1af5...c7b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...