AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Er det noen som har prøvd denne behandlingen og har lyst til å dele erfaringer? Ble du bedre av det? Jeg er henvist til vurdering til slik behandling, for depresjon som ikke bedres av medisiner og samtaleterapi. Er villig til å prøve ect hvis jeg får det innvilget, men jeg synes det høres veldig skummelt ut og jeg kjenner ingen som har vært i gjennom dette før. (Som jeg vet om i hvert fall) Behandleren min på dps sier at det skal litt til å få dette innvilget men hen vil gjøre et forsøk. Så det spørs vel om jeg kommer til å få lov til å prøve det. Anonymkode: 3beef...2a8
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det noen som har prøvd denne behandlingen og har lyst til å dele erfaringer? Ble du bedre av det? Jeg er henvist til vurdering til slik behandling, for depresjon som ikke bedres av medisiner og samtaleterapi. Er villig til å prøve ect hvis jeg får det innvilget, men jeg synes det høres veldig skummelt ut og jeg kjenner ingen som har vært i gjennom dette før. (Som jeg vet om i hvert fall) Behandleren min på dps sier at det skal litt til å få dette innvilget men hen vil gjøre et forsøk. Så det spørs vel om jeg kommer til å få lov til å prøve det. Anonymkode: 3beef...2a8 Ikke ødelegg kroppen din med ect. Kjenner en som ble påtvunget denne behandlingen og aldri skulle hatt den. Enkelte behandlere er tilhenger av ect. Andre inkl undertegnede er sterkt i mot, etter å ha sett skadeeffektene . Anonymkode: 4fe83...ae5
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke ødelegg kroppen din med ect. Kjenner en som ble påtvunget denne behandlingen og aldri skulle hatt den. Enkelte behandlere er tilhenger av ect. Andre inkl undertegnede er sterkt i mot, etter å ha sett skadeeffektene . Anonymkode: 4fe83...ae5 Oi hvordan ble denne personen? ts Anonymkode: 3beef...2a8
Wilma89 Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ikke ødelegg kroppen din med ect. Kjenner en som ble påtvunget denne behandlingen og aldri skulle hatt den. Enkelte behandlere er tilhenger av ect. Andre inkl undertegnede er sterkt i mot, etter å ha sett skadeeffektene . Anonymkode: 4fe83...ae5 Dette må da være mange år siden? ECT kan ikke gis via tvang i dag. 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Jeg har tatt ECT behandling i midten av 20 årene, og ville ikke ha gjort det igjen. Jeg fikk problemer med hukommelsen — mye mer enn det som kan følge en langvarig dyp depresjon. Samtidig er min erfaring at depresjoner alltid går over på et tidspunkt. Selv om det ikke så sånn ut i 2006. Samtidig kjenner jeg andre som mener ECT ga de livet tilbake. Tenker at du til syvende og sist må ta den beslutningen selv. Anonymkode: 5b77f...8ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april Jeg tok ECT i fjor og ble bra 😊 Så min erfaring er at det fungerer veldig fint. Tok behandlingen samtidig med en annen person som også er bra nå takket være ECT. Litt problemer med å huske ting som skjedde i fjor, men ellers ingen bivirkninger 😊 Jeg er 41 og hadde slitt med depresjoner i over 20 år, og ingenting annet hjalp. Anonymkode: 5b4f1...e32 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #7 Skrevet 29. april Jeg har også tatt ECT. Mange har positiv erfaring, og noen har negativ erfaring. Jeg har ikke hatt hukommelsestap, og jeg tok langt flere enn 6-12 ganger, som er anbefalt. Jeg ble bedre rett etter jeg hadde ECT, men det var dessverre ikke et varig resultat for meg. Jeg er fremdeles deprimert. Dessverre blir ikke alle friske fra depresjon. Det er viktig å huske på at ECT kan være livreddende i enkelte tilfeller. Jeg hadde gjort det igjen i dag dersom en psykiater hadde foreslått det. Du må finne ut hva som er riktig for deg. Anonymkode: b21e2...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #8 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Oi hvordan ble denne personen? ts Anonymkode: 3beef...2a8 Det bør jeg ikke utbrodere her både på grunn av taushetsplikt og av hensyn til denne personen. Anonymkode: 4fe83...ae5
AnonymBruker Skrevet 29. april #9 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det bør jeg ikke utbrodere her både på grunn av taushetsplikt og av hensyn til denne personen. Anonymkode: 4fe83...ae5 Oki. Spurte fordi det høres jo veldig fælt og samtidig rart ut siden det ikke er lov under tvang og ny forsking viser at det ikke skader hjernen eller at bivirkningene er varig? Og på en annen side, depresjon ødelegger jo også liv og kan gi kognitive vansker som ikke er reversible, det kan til og med være dødelig. Anonymkode: 3beef...2a8 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #10 Skrevet 29. april Jeg har ikke tatt det, men er ofte med. Noen har kjempenytte av det og det oppveier bivirkningene med kortidshukommelsestap. Opplevd flere ganger at det kommer mimikkløse, tunge pasienter som etter en serie smiler og sier hei når de kommer. Kortidsbivirkninger som f.eks. muskelsmerter ble det mye mindre av da vi begynte å gi opiater intravenøst før behandling. Anonymkode: d0579...61c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke tatt det, men er ofte med. Noen har kjempenytte av det og det oppveier bivirkningene med kortidshukommelsestap. Opplevd flere ganger at det kommer mimikkløse, tunge pasienter som etter en serie smiler og sier hei når de kommer. Kortidsbivirkninger som f.eks. muskelsmerter ble det mye mindre av da vi begynte å gi opiater intravenøst før behandling. Anonymkode: d0579...61c Det er jo helt fantastisk, at noen får så god effekt og hjelp av det! vil du si det er en relativt trygg behandling? Anonymkode: 3beef...2a8
AnonymBruker Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april Jeg fikk ECT, det var helt OK, ødela hukommelse en del i tiden rundt. Men jeg var så suicidal og selvmordstruet, at det var vel verdt det på et vis. Men nå 10 år senere, tenker jeg at jeg heller skulle fått en annen behandling, men den behandlingen gir ikke helsevesenet. Jeg har vært syk i 20 år. Og det som har funket for meg var ikke den ECT-en eller behandlingen helsevesenet gav, og i alle fall ikke medisiner og samtaleterapi. Men å komme inn i kroppen igjen, gjennom å øve opp passiv og aktiv propriosepsjon, interosepsjon osv. vestibulære systemet, alt som har med polyvagal teori å gjøre. Og så prosessere minnene ved som gjorde meg deprimert i utgangspunktet ved hjelp av EMDR. Lykke til, livet er verdt å leve på den andre siden! Anonymkode: 021dc...1d3
AnonymBruker Skrevet 30. april #13 Skrevet 30. april Jeg har fått ECT ved to anledninger. Første runde (12 behandlinger) ble jeg vel kanskje noe bedre. Men om det var tiden som gikk (var innlagt på lukket avdeling), eller Ect er vanskelig å si. Mistet alt av korttidshukommelse underveis, men det kom gradvis tilbake en stund etter siste behandling. Andre runde fikk jeg vel 22-24 runder, i tillegg var jeg tungt medisinert. Ble vel ikke særlig bedre, og hukommelsen ble varig skadet. Jeg ville MYE heller forsøkt ketamin. Vet det er få som får det offentlig, og at det er veldig dyrt privat, men jeg hadde helt klart prøvd det før ECT. Ketamin er raskt ute av kroppen og gir få/ingen bivirkninger. Jeg hadde veldig god effekt, mye bedre enn ECT. Hadde effekt allerede etter første behandling. Fikk dette ved Sykehuset i Østfold. Når det er sagt, ECT er stort sett en trygg og for mange god behandling. Masse lykke til og god bedring ❤️ Anonymkode: a32c7...049
AnonymBruker Skrevet 30. april #14 Skrevet 30. april Hadde prøvd det selv hvis psykiater tenkte det var riktig. Har vært med mange, og sett pasiemter gå fra katatoniske til at vi kan tulle og le etter behandling. Anonymkode: 09e7b...92b
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai Tusen takk for alle svar. Jeg har lyst til å prøve alt for å bli frisk men er redd for å angre i ettertid hvis det går galt så det er vanskelig. Men jeg får diskutere det litt med de på sykehuset og høre hva de sier. Er det noen andre jeg kunne snakket med om dette i tillegg, tro? ts Anonymkode: 3beef...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 21.39): Jeg har ikke tatt det, men er ofte med. Noen har kjempenytte av det og det oppveier bivirkningene med kortidshukommelsestap. Opplevd flere ganger at det kommer mimikkløse, tunge pasienter som etter en serie smiler og sier hei når de kommer. Kortidsbivirkninger som f.eks. muskelsmerter ble det mye mindre av da vi begynte å gi opiater intravenøst før behandling. Anonymkode: d0579...61c Samboer sier det samme om sine pasienter, særlig ved fødselspsykoser. Hans avdeling tilbyr også pauser underveis i serien dersom hukommelsesproblemer blir veldig plagsomt og/eller ubehagelig. Flere har vært fornøyde i etterkant etter de begynte med det. Anonymkode: d23bb...f08
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai Wilma89 skrev (På 29.4.2025 den 19.38): Dette må da være mange år siden? ECT kan ikke gis via tvang i dag. ECT kan ikke gis via tvang i dag, men det kan gis uten samtykke via nødrett. Jeg kjenner to stk som har fått ødelagt hukommelse, som i at de har glemt flere år av livet sitt, og det er ikke kommet tilbake. Anonymkode: 32438...bd4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai Hvis jeg glemmer deler av livet mitt så gjør ikke det noenting egentlig, eller det er ingen krise for meg. Verre hvis jeg blir varig glemsk sånn i framtid Anonymkode: 3beef...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis jeg glemmer deler av livet mitt så gjør ikke det noenting egentlig, eller det er ingen krise for meg. Verre hvis jeg blir varig glemsk sånn i framtid Anonymkode: 3beef...2a8 Hun ene jeg kjenner glemte masse folk, og måtte bli kjent med venner på nytt. Ikke bare hendelser hun glemte altså. Det er nok ikke en vanlig bivirkning da, men det kan skje. Likevel noe man må veie opp fordeler/ulemper med. Selv har jeg valgt å takke nei til ECT da jeg er veldig redd for å glemme, og også redd for at det skal ødelegge hukommelse og fokus. Selv om depresjon også på en måte ødelegger konsentrasjon og lignende. Jeg vil heller prøve ut de medisinene jeg kan først. Og eventuelt vurdere ketamin eller tms om mulig. Anonymkode: 32438...bd4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai Min samboer har en kompis som antagelig lever pga ECT. Årevis med depresjon, to alvorlige selvmordsforsøk. Som småbarnsfar var dette forferdelig for så mange. Ect hjalp han. Men kona måtte redde seg selv og skilte seg før den tid Anonymkode: d2e87...766
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå