Gå til innhold

Dine beste tips til dyrking av grønnsaker i pallekarm?

Supervimse

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte min første grønsaksdyrking denne våren og har fem pallekarmer som skal dyrkes i. Hvilke grønnsaker vil dere anbefale å plante ut?🤩 Hva går sammen i samme pallekarm og er det noe som er lurt å plante som vokser litt etter hverandre?🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har alltid sukkererter, flere typer salater, noen tuer med gressløk, dill, persille, gulrøtter, grønnkål og reddiker. Bor i nord, så har tomater, paprika, agurk og chili i drivhuset.

Anonymkode: 9cb79...924

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sukkererter var en suksess hos oss i fjor. Plantes rett i jorda. Trengte særdeles lite stell, og plantene produserte erter hele sesongen så når vi plukket kom det stadig nye.

Anonymkode: d3dd1...d59

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to pallekasser over hverandre i fjor og satte ut tolv poteter. I august høsta jeg godt over ti kilo, den pallekarmer var den jeg hadde mest glede av. Siden poteter ikke skal på samme sted flere år på rad blir det ikke poteter i år. 

Som de over har jeg sukkererter i én, sammen med krydder- og salatplanter som koriander og plukksalat. Den står nære bordet så korianderen dufter og salaten og sukkerertene er lett tilgjengeleg. 

Jeg har også en lav med bare jordbærplanter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle former for kål jeg har prøvd har blitt spist opp av insekt. Jeg tror at du må legge hvit duk over fra du sår.

Anonymkode: f9cc7...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle former for kål jeg har prøvd har blitt spist opp av insekt. Jeg tror at du må legge hvit duk over fra du sår.

Har du prøvd grønnkål også? Jeg er ellers enig med deg i at kål er vanskelig å få ha i fred, men grønnkålen syns jeg har vært uproblematisk. Jeg har ikke den i pallekarm, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dyp pust skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd grønnkål også? Jeg er ellers enig med deg i at kål er vanskelig å få ha i fred, men grønnkålen syns jeg har vært uproblematisk. Jeg har ikke den i pallekarm, da. 

Grønnkål har forsåvidt gått greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner enkelt i år med jordbær og grønnkål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips er å ikke ha pallekarmer på balkongen eller takterrasse, men sette det på bakken. 

Anonymkode: 2a96d...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å kjøpe boka "matauk med pallekarm"av Maria Berg Hestad. Der får du gode forslag for å få mest mulig ut av karmene. Så tidlig det som vokser fort,f.eks spinat,og når det er høsta av i juni så kan du plante ut forkultiverte grønnsaker,f.eks gresskar og squash. 

Anonymkode: 5cda9...4f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler å kjøpe boka "matauk med pallekarm"av Maria Berg Hestad. Der får du gode forslag for å få mest mulig ut av karmene. Så tidlig det som vokser fort,f.eks spinat,og når det er høsta av i juni så kan du plante ut forkultiverte grønnsaker,f.eks gresskar og squash. 

Anonymkode: 5cda9...4f9

Har den boka allerede, men ville gjerne høre om hvordan andre har løst det også😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bommet på å plante ting vi ikke spiser noe særlig av. Sukkererter, som nevnt over, er et eksempel. 

Jeg har også bommet på å så selv, måtte omplante, og så videre. Jeg er ikke så interessert. Så jeg kjøper bare stiklinger og planter fra Plantasjen. 

Jeg har en pallekarm med alt av urter, der har jeg begynt å plante ut. Bruker chatGPT for å se hva jeg kan sette ut når, hva som bør herdes og så videre. 

Og en pallekarm med ulike typer salater, og grønnkål, som det også går mye av, og som stort sett klarer seg selv. 

Ellers vil jeg anbefale at du kjøper kvalitetsjord, og gjødsel. 

Anonymkode: da220...10e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...