Gå til innhold

Dere med babybrezza mme maskin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.mattilsynet.no/klagesaker/bruksanvisning-for-morsmelkerstatning-fra-pulver

«Mattilsynet og Helsedirektoratet anbefaler at pulverisert morsmelkerstatning skal blandes ut ved 70°C»

Anonymkode: e0aaa...1df

Dette var i juni. Nyeste anbefaling kom i juli 

Anonymkode: 6a3d6...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om vannet, ikke melka. Herlighet 

Beklager da misforstod jeg!

Men altså jeg oppbevarte det ferdigheter vannet i kjøleskap og når jeg skulle lage flaske blandet jeg først melk og varmt vann, så lik mengde kaldt vann. Det ble øyeblikkelig drikkeklart og var en grei måte å "oppfylle alle sine regler". MME er en forvirrende jungel med mye motstridende info, men kjernen for meg ble tanken om at pulveret lages i fabrikk som ikke er sterile. Det KAN komme bakterie i melkepulver som KAN skade barnet. For å ta knekken på eventuelle bakterier og for å være sikker anbefales vann mellom 70-100 grader. Så da gjorde jeg det. 

Anonymkode: 4a884...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/amming-og-spedbarn/morsmelkerstatning

Når det ikke finnes dokumentasjon på at det skulle være farlig, hva mener du skal være skummelt da egentlig? 

Det handler om å være føre var med disse aller minste, da bakteriene som kan være i MME i verste fall kan gi fatale konsekvenser ved smitte. Mattilsynet vil fortsatt at det skal blandes på 70 grader, men har ikke nok dokumentasjon til å pålegge produsenten å skrive det på MME-beholderne. Jeg anser tidsbesparelsen som minimal uansett ved tilberedning på 40 grader. Helt problemfritt å blande på 70 grader om man har vannkoker med temperaturinnstilling, og det tar bare få minutter å kjøle ned flasken i en skål med kaldt vann. Mye billigere enn Babybrezza er det også.

Anonymkode: a4162...8b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diskusjonen har beveget seg over på noe helt annet enn hva som var tenkt, så de som ønsker kan få diskutere vanntemperatur om de vil det så kan vi andre følge mattilsynets anbefaling om vi vil det 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en egen vannkoker som vi fyller opp og koker vannet i. Vannet står i den og avkjøler seg, og når vi fyller det på maskinen så koker vi opp nytt vann, så det er alltid en hel vannkoker stående med kokt, avkjølt vann.

Nå er vi egentlig ferdig med MME og babybrezza, men barna liker fortsatt en flaske mens vi leser, og så lenge de er enkle å legge så tar jeg ikke kampen😅

Anonymkode: 0b29f...dbb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en egen vannkoker som vi fyller opp og koker vannet i. Vannet står i den og avkjøler seg, og når vi fyller det på maskinen så koker vi opp nytt vann, så det er alltid en hel vannkoker stående med kokt, avkjølt vann.

Nå er vi egentlig ferdig med MME og babybrezza, men barna liker fortsatt en flaske mens vi leser, og så lenge de er enkle å legge så tar jeg ikke kampen😅

Anonymkode: 0b29f...dbb

Ser ut til at det er veien å gå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde en egen beholder til kokt vann (type saftmugge) som jeg helte kokt vann på, og lot avkjøle seg på kjøkkenbenken. Så tømte jeg fra den over på maskinen etter hvert som maskinen trengte påfyll 😊

Anonymkode: 573d7...a62

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde en egen beholder til kokt vann (type saftmugge) som jeg helte kokt vann på, og lot avkjøle seg på kjøkkenbenken. Så tømte jeg fra den over på maskinen etter hvert som maskinen trengte påfyll 😊

Anonymkode: 573d7...a62

Det å er jo en mulighet 😊 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har fått tak i en etter at mattilsynet i fjor kom med nye råd om tilberedning av mme. Nestlé har kommet med nok dokumentasjon på at det er trygt å tilberede mme med vann som holder 40 grader. (Sånn før noen angriper på akkurat det). 
Vann som skal brukes må jo uansett være kokt, men hvordan kjøle det ned raskest mulig så man kan tømme det i maskinen? Det bruker jo en stund på å kjøle ned om man bare skal la det stå på benken

Reagerte og på den kritikken av babybrezza. Skjønner jo at det ikke er godt nok å varme til 40 grader når det kommer rett fra springen. Men så lenge det er kokt fra før burde det jo gå greit. Jeg tenker det er lurt å koke i god tid før man heller oppi maskinen, altså at man koker nytt vann før det blir tomt i maskinen slik at det rekker å kjøle seg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Siden bakteriene ikke er i vannet, men i pulveret, så er det fullstendig meningsløst å koke vannet for så å avkjøle det. 

Anonymkode: e0aaa...1df

KAN være bakterier i pulveret, men sjansen for at disse bakteriene er i pulveret er jo liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan du ikke amme ungen din i stede for å kjøpe en «kaffemaskin» til den? Herregud hvor slapp forelder går det egentlig an å bli 😅

Anonymkode: 2f30a...547

Er du helt teit? Hun hadde sikkert ammet om hun hadde kunnet. Har du tenkt på det?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

KAN være bakterier i pulveret, men sjansen for at disse bakteriene er i pulveret er jo liten

Hjelper lite om man først blir rammet og babyen blir alvorlig syk. Er ikke lenge siden det ble tilbakekalt MME-produkter pga. cronobacter sakazii-bakterier i Norge. Var vel også noen dødsfall i USA for ikke veldig lenge siden, riktignok av en produsent som ikke finnes i Norge. Selv om sjansene for at det går galt er veldig små, er det liksom så lite som skal til for å være helt sikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler om å være føre var med disse aller minste, da bakteriene som kan være i MME i verste fall kan gi fatale konsekvenser ved smitte. Mattilsynet vil fortsatt at det skal blandes på 70 grader, men har ikke nok dokumentasjon til å pålegge produsenten å skrive det på MME-beholderne. Jeg anser tidsbesparelsen som minimal uansett ved tilberedning på 40 grader. Helt problemfritt å blande på 70 grader om man har vannkoker med temperaturinnstilling, og det tar bare få minutter å kjøle ned flasken i en skål med kaldt vann. Mye billigere enn Babybrezza er det også.

Hva var det som gjorde at Mattilsynet begynte å anbefale at det skulle blandes i 70 grader? De gjorde ikke det for 7 år siden. Er det noen babyer som har blitt alvorlig syke og/eller dødd av å ha fått mme som ble blandet i for kaldt vann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Ikke sant, litt gambling med babyens helse må man kunne unne seg. 

Anonymkode: e258c...644

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke sant, litt gambling med babyens helse må man kunne unne seg. 

Latterlig forsøk på hersketeknikk, det skal du ha 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (32 minutter siden):

Hva var det som gjorde at Mattilsynet begynte å anbefale at det skulle blandes i 70 grader? De gjorde ikke det for 7 år siden. Er det noen babyer som har blitt alvorlig syke og/eller dødd av å ha fått mme som ble blandet i for kaldt vann? 

De mente det var bakterier i pulveret som kunne gjøre barn syke. Dette har vært en eviglang diskusjon, men mattilsynet har fått nok dokumentasjon fra nestlé på at det er trygt å tilberede etter boksens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Latterlig forsøk på hersketeknikk, det skal du ha 

Nesten like latterlig som å ta sjanser.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nesten like latterlig som å ta sjanser.

Hvorfor stoler du ikke på mattilsynets anbefalinger? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De mente det var bakterier i pulveret som kunne gjøre barn syke. Dette har vært en eviglang diskusjon, men mattilsynet har fått nok dokumentasjon fra nestlé på at det er trygt å tilberede etter boksens anbefaling.

Du får lese deg opp om Nestlé og deres uetiske historie, så skal du se hvorfor folk er skeptiske. De skyr ingen midler for å få solgt. Hadde forskningen kommer fra noen andre, hvem som helst, hadde saken vært annerledes.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får lese deg opp om Nestlé og deres uetiske historie, så skal du se hvorfor folk er skeptiske. De skyr ingen midler for å få solgt. Hadde forskningen kommer fra noen andre, hvem som helst, hadde saken vært annerledes.

Så du vet mer enn mattilsynet? Ok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...